Centrale deurvergrendeling Forester SF

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een 1998 Forester en hiervan werkte de afstandsbediening niet. Na wat solderen werkt deze nu wel weer. Maar...
Als ik hem open dan heb een ongeveer een seconde om de deur te openen voordat deze weer op slot gaat. De grap is dat een vriend van mij net een Legacy heeft gekocht (1999) (we gaan meedoen aan de Amsterdam-Dakar :okeee: :driving: ) En deze heeft precies hetzelfde probleem.
Iemand die dit herkent en weet wat het probleem is? Het is voor ons geen bittere noodzaak dat het perfect werkt, maar handig zou het wel zijn. Mijn dochter en ik zijn namelijk best gek met deze auto en rijden er vaker in dan dat het plan was :mrgreen:
Het rode airbag lampje brand ook, maar dat schijnt vaak de stekker onder de stoel te zijn, dus dat gaan we ook nog even nakijken.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Groetjes Trip
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door SP-Boxer »

Check even of alle andere portieren en de achterklep mee open gaan. Wellicht zorgt een van deze er voor dat hij weer op slot gaat?

Ik ken het probleem overigens helemaal niet en draai toch al een tijdje mee. Sterk dus dat je 2 voorbeelden hebt!
"I feel Legacy"
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Ga ik checken, tnx

Edit: jouw vermoeden klopte, de bestuurders deur gaat niet mee open... Als de baby wat tijd geeft die maar eens gaan zoeken of ik iets kan vinden om het te maken.
Airbag lampje werd aangegeven even het stekkertje schoon te maken in andere topics. Maar onder mijn stoelen zitten helemaal geen stekkers :shock: iemand daar nog een tip voor?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Mrdjc »

Zit er nog een standaard stuurwiel in?

Je kan hem uitlezen met knipper code:
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... ECTION.pdf

Diagnose Stekker B82 (Pagina 650 & 656) Pinnetje nr1 naar massa verbinden.
Dan kan je de knipper codes uitlezen op het airbag lampje. (Pagina 661/662)

Met Pinnetje Nr2 kan je de opgeslagen fouten weer wissen (Maar is zelfde als accu er een tijdje vanaf te halen)
Die moet samen met Nr1 al verbonden (En als het lampje rustig knippert zonder foutmeldingen) voor 3 seconden verbonden worden.

Succes!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Tnx,ga ik eens op mijn gemakje naar kijken. De 2 stekkertjes onder het dashboard had ik al eens verboden voor en eerdere foutcode (sensor kapot in de uitlaat). Maar die geeft nu niets aan. Zat wel een groene stekker los, deze verbonden maar mocht niet baten voor de airbag helaas. De 5e mag hij voor de APK dus hoop het voor die tijd opgelost te hebben.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Mrdjc »

Dit zijn andere stekkertjes specifiek voor de Airbag computer, niet de ECU.

De Zwarte en Groene stekker van de ECU horen bij gewoon gebruik niet verbonden te zijn...

Zwart is enkel opgeslagen fouten (Oud of actueel) weergeven op het lampje.
Zwart en Groen is live diagnostiek (Actuele fouten) samen met alle actuatoren bewegen en bij ik geloof iets van 30km/u de historie resetten als er geen fouten meer zijn.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Merci, ik ga zaterdag (als het niet tijdens de slaapjes van de baby moet) nog even wat beter bekijken. De legacy heeft trouwens wel alle deuren die meewerken maar toch weer direct op slot gaan.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Mrdjc »

Dan vermoed ik dat er ergens een signaal blijft hangen, het zijn maar kleine actuatoren zonder eind schakelaar, ze krijgen gewoon een puls om alles open te gooien (Actuator voor X sec laten draaien links of rechts om)

Is dit enkel op de sleutel in de deur of ook afstands bediening of het knopje aan de binenkant van de bestuurders deur?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Ik weet niet hoe het bij de legacy van een vriend precies is. Maar als ik bij de Forester de sleutel gebruik gaat enkel de bestuurders deur niet open. Ze klikken allemaal (excl bestuurder) open (voor een seconde) met de afstandsbediening bij mij.
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Centrale deurvergrendeling Forester SF

Bericht door Trip »

Update, bleek inderdaad dat de bestuurdersdeur niet meewerkte en daarom alles (excl. Bestuurder) open ging en direct weer dicht. Bij nader onderzoek zat het motortje er helemaal niet meer in bij de bestuurder. Dus 1 van een sloop Forester (turbo uit 99) erin gezet en alles werkt weer helemaal top :)
(En dat allemaal om de auto in Afrika weer te veilen voor het goede doel ;) maar heb erg veel plezier aan het knutselen aan deze auto.) Bij dezelfde ook een sleepcontact besteld en nu doet de airbag bij de bestuurder het ook weer (naja, niet geprobeerd natuurlijk, maar lampje is uit).
Plaats reactie