Onderdelen online bestellen

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
Jef Horians
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2022 12:03

Onderdelen online bestellen

Bericht door Jef Horians »

Hoi forumleden.
viewtopic.php?t=5583

Ik wil toch eens kijken of ik mijn Forester langer kan houden.
Een tijdje aan het zoeken geweest m.b.t. het "check engine" lampje.
Blijkt dat je de twee zwarte connectors onder het dashboard kunt verbinden en het knipperen van het lampje de storing verklapt.
Is twee keer lang en twee keer kort dus 22 wat uitkomt op een probleem met pingelen of de sensor.
ECU gereset door + en - aan elkaar te leggen maar de code blijft terugkomen zonder dat ik de motor heb laten lopen.
Vrijwel zeker is het de klopsensor die niet lekker meer is als ik zo eens zoek op Internet.
Gezien het feit dat het voor iemand met twee linkerhanden zoals ik nogal een klus is om bij de klopsensor te komen want er moet nogal wat uit de weg gesleuteld worden, wil ik zeker weten dat ik de juiste sensor koop.
Als ik zoek kom ik verschillende merken en prijzen tegen.
Heeft iemand positieve ervaringen met een verkoper online?

Bedankt

Jef
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door erichendri »

Gewoon origineel bij de dealer bestellen.
Niet originele sensors werken niet goed bij subaru.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 12 jan 2022 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door Mrdjc »

Inderdaad wat eric zegt, klopsensoren zou ik enkel orgineel gebruiken, er is te veel zooi op de markt dat net iets anders werkt en niet lekker met de ECU samengaat - en het is toch echt een cruciaal onderdeel dat ervoor zorgt dat je motor niet in de soep draait.

Maar... origineel van waar de dealer hem ook geleverd krijgt, heb je precies hetzelfde maar zonder de dealers (Vaak absurde) marge erbij.

www.partsouq.com --> Met je VIN zoeken naar het onderdelnr (Tip, hij zit bij Engine Electrical Parts - 090-02: SPARK PLUG & HIGH TENSION CORD voor mij)

Daar kun je kijken wat hij zou kosten om op te sturen.

kijk ook even gelijk met het onderdeelnr bij
www.amayama.com
www.burjauto.com

Reken dan wel op eventueel BTW (21%) + Invoer rechten (4 of 5%) + de Koerier "Handling Fee" (Vaak een percentage met een minimum van €10) - Of je hebt geluk en hij word er niet tussenuit gepakt.

Ik heb er net eentje voor die van mij besteld voor €31 uit VAE...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door hummie »

Sorry. Dat 'niet dealer' niet lekker zou werken met ECU was mij niet bekend.
Al was dat niet de vraag waarop ik antwoordde. Naja, veel spullen online gaat prima.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door erichendri »

Fabriek gebruikt ngk lambda sensoren.
Zelfde ngk type kan je ook bij de grossier kopen.
Toch werkt hij niet goed.
Hoe het kan, zal vast een subaru sausje overheen gegooid zijn.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door Mrdjc »

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen, iedereen geeft enkel zijn mening en advies met hopelijk de beste intenties.

Ik bestel ook regelmatig "Aftermarket" spulletjes, meestal zonder problemen.

Voor absolute sensoren (Gasklep, Nokkenas positie, krukas positie, oliedruk, temperatuur etc) heb ik er geen moeite mee, die zijn vrij makkelijk te controleren op werking.

Echter Voor Lucht massameter, pingel of Lambda word het al een stuk moeilijker, dat zijn namelijk relatieve (Vaak niet liniaire) sensoren.

Heel moeilijk te controleren of het signaal die ze rapporteren ook echt overeenkomt met wat er origineel verwacht word door het ontwerp van subaru.

Ja het zal waarschijnlijk wel werken, maar met welke afwijking, en wat voor effect heeft dat (Langdurig) op de levensduur of efficientie van je auto, heel moeilijk om te zeggen, dus daarom, probeer orgineel te gebruiken.

Wat wel weer een voordeel is, regelmatig zijn dure subaru onderdelen gewoon een bepaald merk met een marge erop gegooid en subaru onderdeelnr..

Neem bijvoorbeeld bougies.. 22401AA630 - Kost je al gauw 14 euro van Subaru uit de VAE - dus tegen de tijd dat je ze in NL hebt met invoerkosten betaald zit je al op rond de 20 euro - Vermoed dat de dealer ze rond de 25 euro zijn. Maar het zijn (Voor mijn SG9) gewoon NGK ILFR6B's Die kun je bij Winparts voor 11 euro bestellen...

Hetzelfde voor de lambda sensor, voor mijn auto 22641AA450 - 161 euro uit VAE - dus rond de 215 in NL.
Maar het is gewoon een DENSO sensor (Let maar eens op de nummers die op een origneel gegraveerd zijn) - 106 euro van autodoc...

Dus er zit een beetje waarheid aan beide kanten van het verhaal, denk dat het punt om mee te nemen is het feit dat er een hoop bagger op de markt is die heel goedkoop in china geproduceerd is, het ziet er identiek uit als origineel, maar of het ook functioneert zoals de ontwerper van het origineel onderdeel voor ogen had.. tsja...
Ik loop liever het risico niet, maar dat is een persoonlijke keuze.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
013.Edgar
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:40

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door 013.Edgar »

www.winparts.nl zeer goede ervaringen mee. Mistlamp origineel Subaru bij de dealer 239,95, mistlamp alternatief 50 euro. Als het niet past stuur je het terug.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef: 12 jan 2022 12:21 Hetzelfde voor de lambda sensor, voor mijn auto 22641AA450 - 161 euro uit VAE - dus rond de 215 in NL.
Maar het is gewoon een DENSO sensor (Let maar eens op de nummers die op een origneel gegraveerd zijn) - 106 euro van autodoc...
Twee weken geleden die exacte DENSO besteld op autodoc, voor inderdaad, 106€.

Ding doet het prima en nergens goedkoper te vinden op dit moment.

Louter ter info dit :) .
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door Hilko73 »

Ik heb in mijn Outback een Hella luchtmassameter geplaatst omdat de Denso zo snel niet voorhanden was. De Hella doet het prima, als ik de fueltrims log komt de long term fuel trim prachtig op 0, precies zoals je het hebben wil. De oude (originele) LMM was duidelijk defect, detecteerde veel te weinig lucht waardoor de ecu op basis van het lambdasignaal dacht dat de motor veel te rijk liep.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
Ouwe
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 sep 2020 19:09

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door Ouwe »

Voor goede gebruikte spullen raad ik iedereen deze Litouwse handel in zeer nette onderdelen aan;

https://rrr.lt/en

Heb er al een aantal keer besteld en altijd goed. Verzendkosten zijn meestal rond de €15 en met 3 dagen in huis
XV 2016 Premium

Mijn Subies
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door quikfit »

Ouwe schreef: 20 aug 2022 11:38Voor goede gebruikte spullen raad ik iedereen deze Litouwse handel in zeer nette onderdelen aan;

https://rrr.lt/en

Heb er al een aantal keer besteld en altijd goed. Verzendkosten zijn meestal rond de €15 en met 3 dagen in huis
Altijd handig. :okeee: ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Onderdelen online bestellen

Bericht door Trip »

Ik weet niet welke auto je hebt, maar op de outback en Forester is de klopsensor supermakkelijk te vervangen (uit 89 en 99). Als je maar goed oplet dat je hem niet te strak aandraait (belachelijk laag moment 23nm ofzo) anders legt hij zo weer het loodje.
Maar hoop dat je het ondertussen al gefixt had ;)
Plaats reactie