Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door Boswachterjoer »

Ik hou me graag bezig met motorische verbeteringen.
Mijn forester sh 2.0 schijnt een throttlebody te hebben waar ook koelvloeistof door stroomt. Dit om bevriezing te voorkomen.
Maar, warme lucht zet uit en dat levert juist minder vermogen op.

Op buitenlandse fora lees je veel over de koelvloeistof bypass, zodat deze niet meer door de throttlebody stroomt. Dit zou de temperatuur aanzienlijk verlagen.

Iemand hier ervaring mee?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door DucATIRadeon »

ik ben bekend met bevriezende carbs op motorfietsen, vaak met een buitenlucht temp tussen de 4 en 10 graden, dan is een vast gevroren gasklep niet een fijn gevoel! er waren kitjes (en later vanaf een bepaalde bouwjaar al standaard) die en aftakking maakte voor de oliekoeler naar de vlotterbakjes om dat te verwarmen, en bij warme motor on je het bijpass kraantje dicht doen.

het zal met die reden te maken hebben dat je gasklephuis "verwarmd" word.
als het gaat om de lucht niet te verwarmen om meer vermogen te krijgen, dan kun je net zo goed een intercooler op schroeven voor de gasklephuis en de gasklephuis lekker laten voor wat het is.

als hunnie niet met een vermogensuitdraai komen voor en na de bypass, ben ik niet overtuigd (net als de multichip die hier elders word geprezen).
kortom: vermoed dat het vooral fora en kroeg peekaa's zijn.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door subfan »

Hallo,

Als het al wat doet, zal het zeer weinig zijn bij een ongeblazen motor.
Het gaat niet om het verwarmen van het mengsel maar om bevriezen van het huis te voorkomen.
De lucht gaat met zo'n tempo door het gasklephuis dat deze eigenlijk geen kans krijgt om warm te worden.
Op mijn 30 pk kart zat de carb slechts met een soort papieren pakking op de cilinderkop.
Dus niets isolatie.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door Mrdjc »

Afkoppelen hiervan gaat je praktisch niets opleveren.
Het is enkel een klein lusje om het gebied waar de metalen gasklep zelf tegen de behuizing aankomt.

Temperatuur van het koelwater is operationeel tegen de 90 graden aan, maar ja, met het is een groot blok aluminium, met een gigantische hoeveelheid lucht die voorbij stroomt en dus nauwelijks tijd krijgt voor warmte overdracht.

Slangetje is ook zeer klein, dus de doorstroming is echt minimaal.

Zou mij meer zorgen maken om de hitte die vrijkomt als je bij een stoplicht stil komt te staan... denk dat daar meer winst te behalen is door bijvoorbeeld het wrappen van je uitlaat of een hele dure keramische coating.

Met deze redenatie zou je ook het dempingsmateriaal van de motorkap afslopen omdat dat ook isoleert en het blok warmer maakt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door DucATIRadeon »

Mrdjc schreef: 17 jul 2022 20:39 Met deze redenatie zou je ook het dempingsmateriaal van de motorkap afslopen omdat dat ook isoleert en het blok warmer maakt.
en het is minder gewicht en betere akoestiek jongeuh, BAM!
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door Boswachterjoer »

Duidelijke antwoorden, thanks.
Had ook niet verwacht dat ik er vermogen mee zou winnen, maar vind het wel een leuk hersenspinsel.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door boswachterfan »

Je hoeft alleen maar een stukje pijp en twee slangenklemmetjes te hebben om het te proberen, toch?

Bij de Kawa van mijn zoon zit in dat specifieke circuit trouwens ook een kleine thermostaat. Dus eenmaal op temperatuur geen doorstroming meer.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door Boswachterjoer »

@boswachterfan,
Ik heb m inderdaad doorgelust nu.
Mocht ik ooit een bevroren gasklep krijgen, dan weet ik wat me te doen staat 😁
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door boswachterfan »

Wel voorzichtig doen, met al die extra pk's! :D Ben benieuwd of je er wat van merkt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door Boswachterjoer »

@boswachterfan, ding is bijna niet onder controle te houden 🙈
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door boswachterfan »

Verdorie. Daar heb ik een grote turbo en tuning voor nodig! :shock:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gasklephuis, throttlebody koelvloeistof

Bericht door erichendri »

In het verleden regelde dat koelvloeistof kanaaltje ook het hogere toerental bij koude motor.

Eric
Plaats reactie