Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door AnneRe »

Dag allemaal,

Net de afneembare trekhaak op mijn Forester uit 2005 bevestigd. Hij klikt goed in, schiet dan ook in de vergrendeling, maar er blijft wat speling op de trekhaak zitten. Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja: is dit een probleem?

Mijn garage zei dat het geen probleem was, maar hun inschatting over mijn Forester klopte de afgelopen tijd al vaker niet helemaal (dus mijn vertrouwen is wat minder...). Er moet komende week een fietsendrager op, en ik wil niet halverwege Frankrijk een fiets op de snelweg hebben liggen... ;-)
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door Forestervriend »

Op zich rammelen afneembare trekhaken altijd wel iets naar verloop van tijd.

Jammergenoeg geef je niet aan welk merk het is.

Heb je een Brink, Steinhof of een vergelijkbaar merk waarbij je de draaiknop naar de trekhaak drukt en naar beneden draait, en de vergrendeling klikt vast en de sleutel omdraait zodat je de boel op slot doet mag je de vergrendeling niet kunnen ontgrendelen.
Wanneer dat wel het geval is zit de haak niet goed gemonteerd.
Opnieuw de trekhaak proberen tot deze goed zit.

Bij mijn Outback heb ik ook een afneembare trekhaak, dit wat je aangeeft is herkenbaar.
Alleen rust kan je redden bij het monteren van de trekhaak. ;) ;)
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door AnneRe »

Het is inderdaad een trekhaak van Brink (horizontaal te bevestigen), hij springt netjes op groen en ik kan hem daarna ook vergrendelen en op slot draaien. Hij klikt er dus goed in, vergrendelt goed, is er daarna ook echt niet uit te trekken, maar er zit wel speling naar boven en onderen toe. Kan hem een klein beetje heen en weer wiebelen dus, ondanks het feit dat de vergrendeling dus wel vast klikt.
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door Forestervriend »

Heb al eerder een Brink afneembare haak gehad, deze had vanaf nieuw iets speling en rammelde . Dit zeker in combinatie met een stabilisatorkoppeling.
Lekker genieten van je vakantie en het fietsenrek op de haak.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door erichendri »

Apk zegt…… geen speling.
Iets wat speling heeft slijt ook sneller.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door SP-Boxer »

Mijn AL-KO trekhaak heeft vanaf nieuw een minimale speling gehad.

Vanaf hier lastig te beoordelen hoeveel het nu bedraagt. Als de speling er eerst niet was zou het mij zorgen baren, anders niet.

@Eric, zonder speling valt het vrijwel niet te monteren. Dat de APK zich met trekhaken bemoeit is eigenlijk al van de zotten. Gelukkig zijn er ook maar weinig garages die er überhaupt op controleren.
"I feel Legacy"
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door AnneRe »

Moeilijk te zeggen of het eerder ook al speelde, want ik heb de Forester nu een jaar en moet nu voor het eerst pas de trekhaak gebruiken. Misschien ook niet heel goed getimed om dit een paar dagen voor vertrek pas goed uit te zoeken :doh:
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door AnneRe »

Nou, Auto Muis saves the day again! Toch even naar Barneveld gereden omdat ik het advies van mijn garage in de buurt niet vertrouwde. De heren hier sloegen steil achterover toen ik vertelde dat mijn garage me met deze wiebelige trekhaak op pad wilde laten gaan…
Super service, ze hebben nog een trekhaak liggen en zetten die er nu op. Hun oordeel: minimale speling mag, maar dit is echt veel teveel.

Vanaf nu niet meer anders dan Auto Muis voor mijn Forester…
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling op afneembare trekhaak, probleem?

Bericht door SP-Boxer »

Fijn dat je er mee gered bent!

Dit is precies wat beoordelen op afstand zo lastig maakt. Minimaal mag en kan, maar wanneer is het niet meer minimaal en dus onveilig?
"I feel Legacy"
Plaats reactie