over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door EvertCruise »

jaja,
ik weet dat er al wat topics voorbij zijn gekomen :) :D ;)
en heb er op gezocht - en dan toch even opnieuw jullie ervaringen met:

- oliepeil dat veel te hoog staat en even later (2 x op en neer naar mijn werk = 4 x 75 km) tik lager en weer 2 x woon-werk weer boven 'full'...

- koelvloeistofpeil dat bij mijn eerste lange reis 'opeens' bijna op 'low' stond en ik (door dramatische ervaringen met eerdere auto) paniekerig bijvullen... - kom ik de volgende dag bij de subaru kijken, staat ie vrolijk boven 'full'...

oftewel: is t gewoon dat de peilen nogal schommelen?

(achtergrond: ik kom uit twee volvo's en die deden dit niet - altijd en overal en steeds stug 'scandinavische' ongenaakbaarheid zeg maar :|
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door Mrdjc »

De koelvloeistof kan aangeven dat er ergens een lucht bubbel in zit (Mogelijk je kachel radiator) - Heb je last van klokkende geluiden?

En olie, nog nooit van gehoord.
Enige waar ik aan kan denken is de temperatuur van de olie, die zet namelijk uit als hij warm is (Vandaar de "Hot" en "Cold" op de peilstok ;-) )

Of je hebt heel veel pech en je hebt een lekke koppakking...(Maar dan zou ik ook mayo verwachten op de olie bijvul dop, en olie in je koelvloeistof tankje..)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door boswachterfan »

Dat olie peilen vind ik ook wel een "dingetje" blijven, hoor. Ik haal de peilstok er uit, laat hem even liggen zodat de olie uit het buisje kan zakken en stop hem er dan in om te peilen. En dan nog lastig te lezen.

Ik heb mijn tweede Forester, ga er gemakshalve van uit dat het kvs expansievaatje hetzelfde is bij de Outback. Bij de vorige liet ik het niveau met koude motor altijd op minimum staan. Warm stond hij er dan netjes tussen en werd hij echt warm bij heet weer/file oid, dan kwam hij iets boven max. uit. Kortom, het niveau schommelde meer dan ik van eerdere auto's gewend was. Komt, denk ik, ook door de aparte vorm van het vaatje. Bij mijn huidige boswachter zie ik die schommelingen ook weer. Een niet-Subaru garage vulde de vorige tot aan max. Toen perste hij de kvs uit het vaatje. Schrikken natuurlijk, is daarna nooit meer voorgekomen met de beschreven vulwijze.

Weet niet of dit verhaal helpt. Ik zou hem gewoon in de gaten houden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door Laatbloeier »

+1 wat boswachterfan zegt.

Ik heb ook wel issues met het aflezen van die oliepeilstok. Dat komt volgens mij omdat de peilbuis een bocht heeft en er daardoor heel makkelijk wat olie van de buiswand aan de stok komt. Met de methode van boswachterfan heb je daar iets minder last mee. Daarnaast komt de peilstok schuin het carter in waardoor er op het afleesgedeelte een 'hoge' en een 'lage' kant is. De lage kant is het juiste peil.
Verder kun je zorgen dat je altijd onder dezelfde omstandigheden peilt, dus liefst met koude motor. Hij moet sowieso even gestaan hebben, maar als je wacht tot hij echt afgekoeld is weet je ook zeker dat de olie echt overal uit gezakt is. En natuurlijk zorgen dat de auto goed waterpas staat wanneer je peilt.

Het fluctueren van het koelvloeistofpeil is normaal hoor, zoals ook al eerder gezegd. Ik kom trouwens ook van een Volvo (940) en die deed dat ook. Zolang het peil koud maar boven minimum staat is het goed.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door hummie »

Ik hoop het niet voor je, en hoop dat ik het mis heb. Maar als dit op olie én water sereuze (opvallende) verschillen geven kan het zijn dat je koppakking lek is (tussen olie en water kanaal). Of nog erger, scheurtje in je blok ... maar dat komt gelukkig veel minder vaak voor.

Je kunt dit testen door beide peilen te controleren terwijl je gas geeft (dus op de motor, niet op de pedaal).
En op langere termijn kun je het zien aan slik in je watersysteem, en door olievlekken (regenboogvlekken) in je koelwater.

Maar wat ik al zei, laten we hopen dat het niet is. Enig minimale level verschillen bij verschillend draaiende motor is redelijk normaal.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door EvertCruise »

de laatste dagen is t allemaal tot rust: koelvloeistof strak op 'full' geen wisseling - wellicht een luchtbel uit de verwarming, zoals mrdjc aangeeft
olie is nu iets boven max, omdat ik een half litertje heb afgetapt - lijkt me okay, geen wisseling

en over koppakking - die is juist vóór aankoop vervangen, dus dat zal t niet zijn

over paar maanden alles weer eens verversen, en dan olie tot minimum laten aanvullen
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door boswachterfan »

Mooi. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door hummie »

EvertCruise schreef: 17 mei 2022 14:21 over paar maanden alles weer eens verversen, en dan olie tot minimum laten aanvullen
You'll never know. Zal niet de eerste vervangen koppakking zijn zonder noodzakelijk vlakken of slecht gemonteerd.
Beter dubbelchecken. Ik houd dat ook bij mijn eigen auto's altijd in de gaten.
EvertCruise schreef: 17 mei 2022 14:21 koelvloeistof strak op 'full' geen wisseling
olie is nu iets boven max, omdat ik een half litertje heb afgetapt - lijkt me okay, geen wisseling
Maar blijkt gelukkig niet :okeee: :dance:
Uitsluiten is ook onderdeel van probleemanalyse.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door EvertCruise »

en inderdaad - blijven checken en in de gaten houden
ik merk dat ik dat wat verleerd ben met de volvo's
omdat ik altijd eerste jaar moet wennen aan m'n auto, vind ik t wel leuk - alsof t een maatje is die ik nog moet leren kennen ;)

is hier ervaring met 'veel belovende leak-products...' zoals K-seal etc. om in koelsysteem en oliesysteem preventief toe te voegen?

mijn ervaringen met 2e (of soms 3e) hands auto's: alles paar keer snel vervangen en goed verzorgen (dus anti-lek spul bij de vloeistof en de olie & ook nog eens olieversterkende additief) heeft bij mij altijd goed gewerkt; daarna met mijn rijstijl geen issues meer
daarom heb ik vandaag nieuwe banden laten monteren (ok, demo banden met 100 km ...;)) zodat alles klopt (voor en achter zaten verschillende banden op en dat zat me niet lekker)
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door Wout-P11 »

Die motoren zijn gewoon heel beroerd te peilen, het lijkt net of de olie omhoog kruipt via de peilbuis. Peilstok eruit, in de peilbuis blazen, of een beetje perslucht en daarna kun je hem zuiver peilen.

Allemaal horrorverhalen tot gescheurde motorblokken aan toe terwijl het gewoon een lastige producteigenschap is waar je mee moet weten om te gaan.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door hummie »

EvertCruise schreef: 17 mei 2022 23:03 en inderdaad - blijven checken en in de gaten houden
ik merk dat ik dat wat verleerd ben met de volvo's
omdat ik altijd eerste jaar moet wennen aan m'n auto, vind ik t wel leuk - alsof t een maatje is die ik nog moet leren kennen ;)
Precies hoe ik het aan pak. Auto en zijn gedrag (verbruiken) leren kennen. En later de controlefrequentie wat aanpassen aan dat verbruik.
En eventueel opvallend verbruik valt dan meteen op, en dan weet je dat je verder moet gaan kijken.
EvertCruise schreef: 17 mei 2022 23:03 is hier ervaring met 'veel belovende leak-products...' zoals K-seal etc. om in koelsysteem en oliesysteem preventief toe te voegen?

mijn ervaringen met 2e (of soms 3e) hands auto's: alles paar keer snel vervangen en goed verzorgen (dus anti-lek spul bij de vloeistof en de olie & ook nog eens olieversterkende additief) heeft bij mij altijd goed gewerkt; daarna met mijn rijstijl geen issues meer
daarom heb ik vandaag nieuwe banden laten monteren (ok, demo banden met 100 km ...;)) zodat alles klopt (voor en achter zaten verschillende banden op en dat zat me niet lekker)
Heel wat auto's gehad en daar zaten er diverse tussen waar ik met toevoegingen (goede) ervaringen op heb gedaan.
Toevoegingen kunnen leuk zijn bij wat oudere of meer versleten auto's nog meer slijtage te voorkomen.

Maar bij echte problemen zoals een lekke koppaking is het slechts uitstel, en dan vaak met het creëren van meer problemen.
Bij een lekke koppakking kun je prima door rijden met wat bar-leaks erin en dat werkt dan prima. Maar op langere termijn vervuild je motor een stuk harder en eigenlijk ben je aan het uitstellen en toe aan het werken naar afschrijven.

Kan leuk zijn. Ik heb een auto gehad die in de balans allang afgeschreven was en zichzelf al diverse malen terug verdiend had.
Deze auto is oververhit geraakt waarna hij niet meer startte, niet meer rond ging omdat zijn zuigers letterlijk vast zaten :doh: Pas na wat heen en weer duwen.
Toch mee terug kunnen rijden (1200km's) met de nodige bijvulstops (want "we zien wel, is toch afgeschreven"). En daarna thuis wat bussen bar-leaks erin geflikkerd en af en toe wat bijgevuld, waarna deze auto als boventallige backup-reserve toch nog in een jaar 65.000km's gereden heeft :whistle:
Financieel al afgeschreven auto, dus die km's waren zuivere omzet met pure winst :dance: Maar na dat jaar zijn er bij zijn laatste rit wel alle lagers uit gevlogen. Joh :doh: een teringherrie dat dat gaf :lol: Dat was echt einde verhaal, sloop (en toch heb ik hem daarna nog zien rijden. Met andere motor vermoed ik??)
En zo nog wel wat meer voorbeelden als het moet. Bv ook met een dure interessante automaat gehad waar revisie financieel onhaalbaar bleek. Nadat de anwb hem al afgeschreven had toch nog 7 jaar prima mee gereden en rijdend verkocht. Old timer amerikanen bijvoorbeeld rijden voor een groot deel rond met dat spul in hun automaat :shhh:

Dus nee, bij een goede auto/motor zou ik het niet snel doen. Zal het niet snel aanraden. Maar in sommige gevallen kan het je wel degelijk heel goed een flink eind verder helpen waar het anders mogelijk einde verhaal is. Als er toch weinig meer te verliezen is!

PS: Blijf alsjeblieft wel eerlijk bij verkoop. Zeg het er eerlijk bij. Ga er niemand mee oplichten. Er zijn er zo al teveel die dat doen.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door EvertCruise »

even om dit topic af te ronden:
oliepeil is nu na 5000 km rijden nog steeds cm boven maximum, oftewel olieverbruik nihil ;)
en koelvloeistofpeil is altijd (bij koude motor) exact op de Full-streep, oftewel koelvloeistofverbruik nihil ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door erichendri »

Centimeter boven max is niet goed dus beter een liter eruit laten halen.

Eric
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door EvertCruise »

dank Eric,
ga ik maandag laten doen - ? een liter? ik heb al een halve liter afgetapt na de vorige oliewissel.. stond ver boven peil
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: over 'schommelde' oliepeil en koelvloeistofpeil ...

Bericht door quikfit »

EvertCruise schreef: 02 jul 2022 20:57 een liter? ik heb al een halve liter afgetapt na de vorige oliewissel.. stond ver boven peil
Een peilstok zit er niet voor niets! Misschien tijd om hem eens te gaan gebruiken waar ie voor is gemaakt!? :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie