Kun je van je hogedrukreiniger echt een zandstraler maken?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Kun je van je hogedrukreiniger echt een zandstraler maken?

Bericht door Raph »

Kwam zojuist op webpagina https://www.bear-force.nl/. Volgens de informatie op die pagina kun je met een opzetstuk van maar 40 euro je hogedrukreiniger veranderen in een zandstraler, die het leven van onder andere autohobbyisten een stuk gemakkelijker maakt. Het zandstraalhulpstuk kan overweg met zuiveringszout, droog siliciumzand en glasparels, zo is op de website te lezen.

Een paar claims:

"Met het zandstraalhulpstuk kunnen roest, verf- en oxidatieresidu's in slechts enkele bewegingen worden verwijderd. Dit hulpstuk is veel goedkoper dan het inhuren van een vakman of het kopen van een dure nieuwe zandstraler en bespaart u zelfs tijd."

"De installatie is in enkele seconden gebeurd door het hulpstuk op uw hogedrukreiniger aan te sluiten en de zijslang in een hoop zand te steken. Zodra u druk uitoefent, worden het water en het zand samengevoegd en komen ze samen in het uiteinde van de buis."

AMAZING!, zouden ze er bij TellSell over zeggen.

De hamvraag: werkt het ook echt zoals geadverteerd? Ikzelf denk dat maar een fractie van de claims kan worden waargemaakt. Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten en is het die paar tientjes meer dan waard. Wie op het Subaruforum heeft ervaring met zo'n huis-tuin-en-keuken-oplossing? En hoe waren die ervaringen?
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Kun je van je hogedrukreiniger echt een zandstraler maken?

Bericht door JSE »

Er zijn setjes in de handel die in plaats van hoge druk spuit de compressor op dezelfde manier (venturi) omtoveren tot straal lans. Het gaat, maar je hebt niet over. Goede lak ergens af stralen lukt op die manier al niet.

Uiteindelijk zal je er wel komen, maar in ieder geval niet zo snel al op de video op hun site.

Als je het geprobeerd hebt hoor ik graag de bevindingen!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Kun je van je hogedrukreiniger echt een zandstraler maken?

Bericht door Mrdjc »

Ik heb er eentje van aliexpress, het werkt inderdaad wel aardig, maar raakt heel snel verstopt, ook is het raakvlak maar zeer beperkt, dus duurt vrij lang. (Conventioneel in de straalkast was 5x sneller, maar soms past dat niet ;-) )

Niet te spreken over de roest die gelijk weer vormt gezien je nat bezig bent!

Ook kan je eigenlijk overal zand verwachten, was een grote troep bij mij.
Ook vreten de nozzles zich vrij rap op..

Dus ja, het werkt, "is it amazing Jim", nee niet echt..
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kun je van je hogedrukreiniger echt een zandstraler maken?

Bericht door hummie »

Ik persoonlijk zou er niet eens aan beginnen. Of het nou werkt of niet.
Ga maar eens bij een professionele zandstraler kijken hoe dat te werk gaat en wat voor (verplichte!) dikke veilige pakken zij aan hebben. En dan nog zitten ze in het pak onder het straalspul. Vraag maar aan een zandstraler.
Kaai ongezond werk. Die krijgen niet voor niets dik betaald, en doen dat heftige werk meestal niet zo lang.

Je komt voor die enkele keer ook heel ver met een schuurpapiertje, een staalborstel al dan niet electrisch, afbijt- of oplosmiddel, of met een thumbler.
En vandaag de dag gebruiken garages heel vaak dat andere wondermiddel, wat eigenlijk voor iets anders gemaakt is.
Of old school, gooi het onderdeel maar eens een tijdje / wat dagen in een bak met afgewerkte olie. Dat doet wonderen. :okeee:
En het laten doen bij grotere projecten is zo duur ook weer niet. Zeker niet als je wat kunt matsen. Je gezondheid is van meer waarde.
Plaats reactie