Forester SH bak (manueel) en diff verversen.

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Forester SH bak (manueel) en diff verversen.

Bericht door Boswachterjoer »

Ik wil voor de zomervakantie de olie verversen in het achterdif en de bak.
De drainplug van het achterdif is 13mm vierkant, de vulplug is zoals ik het zie dezelfde als de tempsensor?

Voor wat betreft de versnellingsbak, welke doppen heb ik daar voor nodig? Begin liever goed voorbereid.

Hebben jullie nog voorkeuren voor bepaalde typen olie? Ik ben zelf al jaren fan van Castrol, maar misschien is er ook iets anders.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Forester SH bak (manueel) en diff verversen.

Bericht door Mrdjc »

Ligt eraan welk jaar je SH van is, zo te zien zijn ze op een gegeven moment omgegaan van de vul/drain aan de achterkant van de diff naar de rechterkant van de diff, en van daar ook gelijk naar Hex ipv 1/2" vierkantje.

Voor de achterkant: Drainplug (En vulplug) kan je gewoon een 1/2" ratel voor gebruiken, die past daar heel mooi in.
(Ik gebruik een wringijzer, zitten toch meestal goed vast)

Pro tip, zorg eerst dat je de vul-plug los maakt voordat je de drainplug los maakt... voorkomt nare verassingen als alle olie eruit loopt en je vervolgens de vul-plug er niet uit krijgt om hem erna bij te vullen ;-)

Versnellingsbak is geloof ik T70, en tip om een nieuw ringetje te gebruiken.
Bij de handbak zit het voordiff bij de versnellingsbak zelf in, niet zoals de AT waar het apart is.

Ik weet niet welk jaar je SH van is, maar bij de facelift zijn ze geloof ik volledig om gegaan naar hex bitjes ipv torx en 1/2"
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Forester SH bak (manueel) en diff verversen.

Bericht door Boswachterjoer »

Mijn Forester is van januari 2011.
Achter diff heeft als drainplug sowieso vierkant. Zal er eens onder kruipen of ik aan de zijkant de vulplug zie zitten.

T70 voor de versnellingsbak, die ga ik ff bestellen. 👍.

Je tip omtrent vulplug eerst ken ik. Heb ooit peentjes gezweten toen ik olie ververste. Olie al uit het carter, en toen draaide ik het oliefilter kapot. Zat echt muurvast. Buitenmantel scheurde kapot. Dat was n spannende zaterdagmiddag kan ik je vertellen 😅😅
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Forester SH bak (manueel) en diff verversen.

Bericht door Boswachterjoer »

1/2" wringijzer heb ik liggen, die past idd goed.
Nog even wat youtube content bekeken, bij mij moet blijkbaar toch de temperatuursensor eruit, om via dat gat bij te vullen.
Plaats reactie