Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
mwelbers
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2022 15:58

Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door mwelbers »

Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van een Subaru WRX uit 2006 en vroeg me af of iemand dit probleem al eerder is tegengekomen en een eventuele oplossing heeft. Ik heb recent de bestuurdersstoel van de Subaru uit de auto gehaald en de rugleuning van de zitting verwijderd. Op het moment dat de leuning nog aan een zijde vast zat (gordelzijde) heb ik perongeluk de rugleuning hendel bediend. Ik heb een geluid gehoord als ware dat de mechaniek aan een zijde is opgedraaid. Ik heb de zitting en de rugleuning weer vast gemaakt en de rugleuning proberen te verstellen. Dat gaat nog wel maar met een hoop kabaal en kracht. Het lijkt erop alsof de mechaniek aan de gordzijde niet goed vrij komt met het trekken aan de hendel. Ik heb alles al geprobeerd de rugleuning verwijderd en dan de hendel nogmaals aangetrokken maar helaas zonder succes. Het valt wel op als je de rugleuning helpt met een tang aan de gordzijde (steekt de stang door die wordt bediend door de hendel) die perfect vrijkomt zonder geluid of kracht.

Het lijkt erop als de tanden niet meer goed staan ten opzichte van elkaar of dat de mechaniek inwendig kapot is. Ik heb de zitting van de achterkant open gemaakt om te kijken of ik iets kan vinden maar helaas dit is een dichte verbinding die gelast is. Kortom kan ik niet zien of het probleem hem in de verbindingstang of eventuele kabel zit.

Ik kan me niet voorstellen dat de mechaniek kapot is.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt. Ik ben een beetje ten einde raad, mijn laatste optie is een tweedehands stoel uithalen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door boswachterfan »

Het zou me niet verbazen als er zo'n spiraalvormige opgewonden bladveer in zit, die misschien los geschoten is. Als je dat mechanisme open zou kunnen krijgen zou je hem misschien weer kunnen "opwinden". Maar dit is een wilde gok....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
mwelbers
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2022 15:58

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door mwelbers »

Goedenavond,

Dat klopt ik heb de stoel uit de auto gehaald anders is het inderdaad helemaal niet te doen. Het probleem is dat ik niet meer kan demonteren de mechaniek is een geheel en de verbinding met de andere zijde (gordel) is dicht gelast. Ik heb ook geen idee hoe ik de veer weer juist zou kunnen spannen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door hummie »

Zit er geen Subaru garage bij je in de buurt?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door boswachterfan »

Doet anders 'ns een ploatie van dat spul. Wellicht komt iemand dan met een oplossing. Ik schat zo maar in dat zo'n mechanisme vrij universeel is. Misschien is het uit een andere auto te halen. Op mp vind je een paar aanbieders van tweedehands onderdelen. Ene Sven uit Brummen adverteert o.a. met interieurs.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Subaru WRX stoel rugleuning zit vast

Bericht door hummie »

mwelbers schreef: 12 apr 2022 22:14 Het probleem is dat ik niet meer kan demonteren de mechaniek is een geheel en de verbinding met de andere zijde (gordel) is dicht gelast. Ik heb ook geen idee hoe ik de veer weer juist zou kunnen spannen.
Ik had je graag op weg geholpen.
Plaats reactie