Verbruik Outback met bootje erachter

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door erichendri »

Nee, ik bedoel niet de handmode.
Ik zal een foto zoeken.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door DucATIRadeon »

ik weet hoe de cvt zich gedraagt in zowel handmode als automaat, en wat de {I} en [S] modi doen...
in beide modi (hand als auto) gaan de alle ratio's omhoog in de [S].
in de automaat modus en [S] gaan de ratio's omhoog alsook het moment van schakelen (opschakel moment) en dat ligt ±500rpm hoger dan in de {I} modus.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door hummie »

erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Hummie, in je reactie van druk motoren spreek je jezelf tegen, lees maar terug.
Waar dan?
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Verder zijn alle motoren gevoelig voor locatie van een lek in het koelsysteem en de inhoud, daarbij is bij elke motor de werktemperatuur rond de 85 graden.
Ja, werktemperatuur, 85 graden, dankzij de druk. Precies wat ik uitlegde. Uitgeperste drukmotortjes. Druk weg, 110 graden.
Lees nog maar eens goed terug, zodat je gaat begrijpen hoe de hedendaagse autotechniek toegepast wordt.
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Alles wordt op een testbank gemeten, verbruik en vermogen.
:lol: :lol: :lol: Een 1L met 160 pk heeft werkelijk dat vermogen volgens jou? Laat me niet lachen :lol: Geloof het zelf :think:
Die ford eco komt met 4 volwassenen niet eens een heuveltje op :doh:

Ik neem trouwens heel dat pk gedoe niet serieus. Alsof mijn 120pk hummie makkelijk 120 boomstammen door het bos kan slepen zoals 120 paarden daar werkelijk de kracht voor hebben. :think:
En dan een 900 driecilindertje met 110pk in de folder zou dan vrijwel net zo krachtig zijn als een forester? Laat me niet lachen :think:
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Verbruik kan maar zo 25-30% schelen, dat is al een eeuwigheid bekend, ook bij subaru.
Uitzonderings bestuurders kunnen het realiseren.
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Al heb je meer als genoeg vermogen, alles hangt af van de bestuurder wat betreft het toepassen, zie je caravan met diesel voorbeeld.
Heb ik iets anders gezegd? Precies wat ik zelf ook aanhaalde (inderdaad, mijn diesel, mijn hummie, allemaal voorbeelden).
En ik heb ook uitgelegd dat dit (sterk) afhankelijk is van rijstijl én (werkelijk) vermogen van de auto. Wil jij zeggen van niet dan?
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 En verhoog je bandenspannig permanent tot 2.8 rondom en rijd tegen de 3000 toeren rond met iets erachter, is ook beter voor de motor belasting.
:lol: Ik meen me hier een discussie te herinneren waar jij mij helemaal afkraakte omdat ik aangaf dat ik altijd banden harder heb dan aanbevolen. Mede ook om wegligging en gevoel wegligging.
Wie spreekt zichzelf nou tegen? Wie toont er nou doorlopend inconsequentie naar gelegenheid? :mrgreen: Of heb ik je dan toch overtuigd? :lol: Geef je dat dan nu toe??? :okeee:

Naja :whistle: Gelukkig hebben anderen al bevestigd dat het wel duidelijk genoeg is, naar ik aanneem ook vanuit hun eigen kennis.
Nivram schreef: 07 apr 2022 11:48 Natuurlijk snap ik dat een 2.5 atmosferische motor, anders is dan mijn vorige 1.8tsi
erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Hummie, in je reactie van druk motoren spreek je jezelf tegen, lees maar terug.
Dus nogmaals, als je dit zo stelt. Waar dan???
Wel makkelijk om zo'n halve opmerking op te gooien om (bij herhaling) iemands reactie belachelijk proberen te maken, maar onderbouw jij je stelling eens met inhoudelijke feiten.

Vreemd dat het altijd dezelfden zijn (of eigenlijk is) die alles in twijfel denkt te kunnen trekken, en dan vooral bij mij persoonlijk. Je zou bijna gaan denken dat ... ;)
Boeien. Prima dat je mij niet mag. Maar zoek het zelf dan ook niet telkens op want dan krijg je antwoord.
Laat mij en het forum met rust met je onzinnige discussies vanuit je frustraties elke keer.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door hummie »

erichendri schreef: 09 apr 2022 10:42 Hummie
Eric.

Hier joh. Beetje algemene autotechniek waar jij wat van kunt opsteken. En misschien krijg je dan door dat je jezelf meer als onwetende weg zet dan mij, en dat gewoon klopt wat ik uitlegde.
Bij een vloeistofsysteem dat onder druk staat zal de vloeistof niet gaan koken bij 100 graden Celcius. Denk maar aan het koelsysteem in de auto. De koelvloeistof kan ook 120 graden worden wanneer deze onder druk staat zonder dat deze kookt. De koelvloeistof zal pas gaan koken wanneer de druk van het systeem wordt gehaald.

https://www.mvwautotechniek.nl/dampbelslot/
Hoe heter hoe beter. Het systeem staat onder druk dus echt koken gebeurt pas boven de 110-120°C

Er is een hele wetenschap achter de temperatuur van het koelwater. Moderne systemen met elektrische koelpomp kunnen vaak zelf kiezen uit onderstaande temperaturen (al dan niet of het eco knopje is ingedrukt).

SPORT+: onder 90° graden, veel vermogen kan snel weggekoeld worden, koelpomp draait veel.
SPORT: 90° - 95° veel vermogen kan snel weggekoeld worden, iets minder verbruik dan SPORT+
NORMAAL : 95° - 99° minder verbruik, koelpomp hoeft minder te draaien.
ECO: 100-110° Nog minder verbruik, koelpomp hoeft veel minder te draaien, echter als je volgas wil zal motormanagement wat in houden omdat het koelwater niet naar de 130 moet gaan.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5592079
En als je er nu nog niet uit komt weet je in elk geval waar je verder naar kunt zoeken om het wel te gaan begrijpen.
En niet meer mijn deugdelijke informatie 'aanvallen' voor je zelf snapt hoe het werkt. Ok?

En kijk uit joh. Ik vermoed dat er steeds meer door krijgen dat er enkelen (telkens dezelfden) mij telkens met zulke onzinnige discussies op mijn lip zitten.
En als ze dan zo nodig moeten blijven gaan dan blijf toch gewoon door gaan met dit kinderachtige gedrag. :okeee: Show yourself :clap:
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door Raph »

Deze discussie gaat de verkeerde kant op: het wordt te persoonlijk.

Vervolgreacties die de discussie in de verkeerde richting voortzetten kunnen zonder nadere aankondiging worden aangepast of verwijderd.
Zonde van de moeite dus. En ik ga er ook niet over in discussie.

Raph
[in de rol van beheerder van het Subaruforum]
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door Laatbloeier »

Nog ff helemaal naar het begin van dit topic:
Nivram schreef: 06 apr 2022 09:18 Ik reed 280 km met een gemiddelde van 1:7,2 met mijn Skoda Superb sedan uit 2009 (1.8 gechipt en 240 pk) deed ik 1:10,5 gemiddeld
Hoe kom je aan die verbruikscijfers? Uitgerekend bij het tanken a.d.h.v. de gereden kilometers gedeeld door de getankte hoeveelheid liters, of van de verbruiksmeter in de auto?

Ik vraag het omdat me vanmorgen nadat ik getankt had weer opviel hoe netjes Subaru dat doet. In elk geval de mijne; verbruiksmeter geeft nagenoeg hetzelfde gemiddelde verbruik als wat ik bereken op de 'ouderwetse' manier. Ik houd al jaren het verbruik van mijn auto's op die manier bij en dit is de eerste die het verbruik niet flatteert (als ze überhaupt zo'n meter hadden).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door erichendri »

Je leest inderdaad veel over verbruiksmeters die afwijken in her voordeel van de auto, kan zo maar 10% schelen.
Tanken en uitrekenen is de beste methode.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door DucATIRadeon »

dan geeft mijn outback wel redelijk goed weer in het scherm tov handmatig rekenen: 572km/48L = ~8,4L/100km (geeft dit ook aan in het display) = ~1L:12km
Nivram
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 feb 2022 21:00

Re: Verbruik Outback met bootje erachter

Bericht door Nivram »

Ik had het aan de hand van de pomp gedaan. Dus op de nauwkeurigste manier. Scheelde niet veel met de boordcomputer. (en houd het altijd bij in spritmonitor)
Plaats reactie