Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Propje schreef: 16 mar 2022 17:29 Heb ze nu beide gehad.
3x 690 enduro nu eens een husqvarna.
Zit geen verschil tussen kleine details.
Vond het oranje altijd mooier.
Over Husqvarna gesproken: is bekend dat er Husqvarna's bestaan die zijn uitgerust met een Subarumotor? En ook nog eens in de kleur oranje! Veel mooier wordt het niet. Ik ga op zoek naar een foto...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Raph schreef: 22 mar 2022 16:08
Propje schreef: 16 mar 2022 17:29 Heb ze nu beide gehad.
3x 690 enduro nu eens een husqvarna.
Zit geen verschil tussen kleine details.
Vond het oranje altijd mooier.
Over Husqvarna gesproken: is bekend dat er Husqvarna's bestaan die zijn uitgerust met een Subarumotor? En ook nog eens in de kleur oranje! Veel mooier wordt het niet. Ik ga op zoek naar een foto...
Husqvarna tf434 (in de kleur oranje) met Subarumotor
Husqvarna tf434 (in de kleur oranje) met Subarumotor
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Frankism »

Juliette schreef: 15 aug 2021 20:13 Klinkt bekend :lol: . Ik dacht ook dat het mn stangetjes waren maar bij mij bleek er wat speling op de klauw te zijn.
.

Heb gisteren net mn winterbanden vervangen voor de zomerversie en even naar het rem gebeuren gekeken, maar zag niet direct iets was los zat oid.

Rijdend hoorde ik wel gelijk weer het gerammel.

Heb jij het toen op kunnen lossen? en zo ja, hoe/wat heb je gedaan??
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Alleen gekeken? Misschien de boel ff loshalen?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Frankism »

Ik heb de remklauw losgemaakt, maar zie nergens onderdelen die zo los zitten dat ze het rammelen kunnen veroorzaken. Maar ben ook niet heel technisch onderlegt, dus wellicht zie ik iets over t hoofd...
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Het zou wel heel dom zijn als ze er niet zitten, maar aan de boven- en onderzijde van de blokken zitten voorgevormde staalplaatjes die met veerkracht de blokken op de plaats houden. Zijn ze er nog en zijn ze nog heel? De fijne garage waar ik ooit kwam had een gebroken plaatje doodleuk terug gezet. Daardoor hoorde je de blokken tikken.

Deze:
https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 2IQAvD_BwE
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

nokkenas timing van de Bullet veranderd naar vergelijkbaar met Vincent Comet

desmo kleppen voorzien van 2de groef tbv moderne sluiter shims
remschijven gevlakt
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Nou gaat ie als een kogel? :twisted: Flauw, weet het.... :)

Er racete ooit een Engelsman met een Vincent 1 cilinder bij de sprint en dragraces in de 70-er jaren. Wat een knalharde klappen kwamen daar uit! :shock:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door forbert »

DucATIRadeon schreef: 17 apr 2022 17:51 nokkenas timing van de Bullet veranderd naar vergelijkbaar met Vincent Comet

desmo kleppen voorzien van 2de groef tbv moderne sluiter shims
remschijven gevlakt

Now you’re talking!
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Frankism »

boswachterfan schreef: 17 apr 2022 17:39 Het zou wel heel dom zijn als ze er niet zitten, maar aan de boven- en onderzijde van de blokken zitten voorgevormde staalplaatjes die met veerkracht de blokken op de plaats houden. Zijn ze er nog en zijn ze nog heel? De fijne garage waar ik ooit kwam had een gebroken plaatje doodleuk terug gezet. Daardoor hoorde je de blokken tikken.

Deze:
https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 2IQAvD_BwE
Die zitten er nog in. Heb alles los gehaald en opnieuw weer in elkaar gezet.
Rammelen is voor nu even verdwenen, hopelijk is het een blijvende verbetering...
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef: 17 apr 2022 17:55 Nou gaat ie als een kogel? :twisted: Flauw, weet het.... :)

Er racete ooit een Engelsman met een Vincent 1 cilinder bij de sprint en dragraces in de 70-er jaren. Wat een knalharde klappen kwamen daar uit! :shock:
ja klopt dat was een (opgeboorde 500) 600 Comet met blower en methanol, had rond de 205pk, en dat voor een ééncilinder!

had ook een twin, wrs een 1200 of 1600, ook met blower en methanol, die had uiteraard nog meer power.
vraag me wel eens af hoe lang de zuigers het vol hielden tot ze uit elkaar brokkelde of tot nugget smolten...

hedendaags is er een Engelsman, John Renwick, die met methanol en lachgas rijd, zijn twin het prometheus/altemetheos zoiets, is een zijspan. gaat ook bliksems hard (135mijl/uur? in de 2)

mbt tot mijn eigen Bullet: kan nog niet rijden daar de Indiase alu accubak voor de zoveelste keer uitklaar is gebroken. laat een nieuwe maken van 2mm RVS plaat, moet nog ontvangen.
compressie slag is langer geworden.
met een timing pinion met 3 spiebanen is de uitlaat 6 graden verlaat en de inlaat effectief 12graden vervroegt. kleppen komt niet tegen de zuiger aan, kleppen zijn opnieuw ingeslepen (moet toch wachten op de accubak).

en van een kameraad zijn Bullet de kop kennis laten maken met de Dremel en schuur tonnetjes. oorspronkelijk omdat de motor 1L olie op geen 200km verbruikte was de oorzaak gauw gevonden: het klephoedje was niet terug geplaatst waardoor de tuimelaar de klep heen-en-weer kon drukken en de geleider inwendig zandloper figuur gaf. dus moest nieuwe geleider in en nieuwe klep. en als we dan toch bezig zijn: de inlaat zitting was ooit vervangen maar de klep hoogte niet aangepast waardoor de klepveren 2mm verder ingedrukt waren (onnodige zitting druk). dus zitting dieper gefeest, mooi rond poetsen en klep inslijpen etc naar 36mm klepveer inbouw maat (zelfde wat ik heb, kan ook tot 6000rpm zonder zwevende kleppen). EN er is ruimte voor de seals nu. voorheen zouden de seals kapot gedrukt worden door gebrek aan ruimte...
wil niet overdrijven: de inlaat is nu aanzienlijk gestroomlijnder en groter dan voorheen (schat op 15%), met spruitstuk aansluitend aan de inlaat (gezamenlijk als een uitbaggeren en schuren).
gaat binnenkort de boel inelkaar zetten en ben benieuwd naar de ervaringen.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Het gevoel doet al veel bij oudere motoren. Daar hoef je niet perse vreselijke vermoogenswinsten voor te behalen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef: 18 apr 2022 11:58 Het gevoel doet al veel bij oudere motoren. Daar hoef je niet perse vreselijke vermoogenswinsten voor te behalen.
omdat het verschil in geringe vermogen beter merkbaar is :D :D
verschil tussen 16pk en 20pk voel je meer dan 180pk en 190pk...
daarom vind ik 1 en 2 cilinders ook zo veel leuker/fijner dan 4cilinder lijnmotoren

"liever 2 klappen dan 4 natte scheetjes"

1cilinders: suck squeeze bang blow op zn best! niet voor niks dat KTM in de DUKE LC4 toerenteller "beats per minute" heeft staan ipv revolutions per minute!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Vandaag heb ik de preza voorzien van 4 nieuwe bougie's , 4 nieuwe bougiekabels en een vers luchtfilter.
Bougie's waren er aan toe...1 kabel was beschadigt wat het gevolg had dat hij soms op 3 pitten liep en stotterend optrok..wonderwel geen CEL trouwens...
Loopt weer soepeltjes...luchtfilter was niet heel erg vervuild.
Elders op het forum zag ik dat de resontantiebox is verwijdert bij een Legacy 2.0r , die zit er bij m'n preza nog tussen..
Heeft dat , buiten het geluid , nog enig nut als ik die er tussenuit haal?
Laatst gewijzigd door Rene op 19 apr 2022 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Resizer_16503836441541.jpg
Omdat ik vorig jaar de Subaru voorzijde met rx- 5 en 10 heb behandeld, heb ik weken op de motor gereden.
Man wat zag hij eruit, veel regen gehad....
Laatste paar weken van alles gedemonteerd en gereinigd.
1e rit zit er weer op. :dirtbike:

Op naar eind juni.
Zoals het er nu uitziet, eindelijk weer een TT.
Helaas wel zonder mijn held nr46
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Vette bike...mijn soes heeft ook al de nodige kilometertjes gereden de afgelopen dagen ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Dank je Rene.
Het was er weer lekker weer voor he!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

een 900 zo te zien (externe olie leidingen (tot aan '97), eerste type koppeling slave op linker kant, "dunne" armpjes van de achterbrug naar de veer bevestigingspunt, wit frame+zwarte wielen: '93 of '94?)

niet vervelend bedoeld (heb ook een 900SS gehad): heb je de achterbrug gecontroleerd op scheuren bij de achterveer bevestiging en bij de schommelas (waar ie het blok in gaat)? en haarscheurtjes in het frame rondom balhoofd (type plaatjes met popnagels)? stond de eerste series om bekend... later werden de type plaatjes geplakt op het frame en kwam er een dikker/groter verstevigingsplaatje achter de balhoofd waar de voorste tank-clip aan is bevestigd.

hier mijn 900SS in 2015 (ook met 916 kontje) op TT Assen (Ducati clubraces):
Bijlagen
_MG_3984.jpg
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

DucATIRadeon,
Bedankt voor de tips !
Heb de motor al 17 jaar in bezit.( zwakheden zijn bekend)
Het is van oorsprong een 900 SL-1. Bouwjaar 1992.
Echter toen ik hem kocht, was hij in dermate slechte staat
Dat ik tot ombouw heb besloten.
Wat gelijk opvalt, is het missen van de Akront velgen...
Op de terugweg van de TT ( jaren geleden) was de motor totaal onbestuurbaar.
Er bleek in de alu velg een scheurtje te zijn gekomen.
Heb toen besloten de velgen weg te doen, vond dat te gevaarlijk.
Nu 5- spaaks Marchesini's erin.
( ook niet verkeerd vind ik zelf)
2 jaar geleden nog 2nieuwe gietijzeren schijven gemonteerd.
Ben er nogsteeds blij mee.!!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

jaa de SL Mk1!!! dat waren goede wielen idd TOT het ging scheuren...
de marchesini's van een 1000SS of '2002 900ie Senna of MS4? ivm achteras maat 17mm? of heb je vulbussen gemaakt van 17 naar 20?

je gaat toch hoop ik wel die (lelijke) achterlichten anders doen hoop ik, dat is nu geen porum (mijn smaak)...
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Velgen zijn volgens mij van een st4.
Heb ze toen nieuw kunnen kopen.
Achter as zelfde maat.
Voor het voorwiel heb ik alleen vulbussen moeten draaien.
Ben het met je eens wat betreft het achterlicht.
Wilde hem eigenlijk gewoon " recht" hebben( dan zou het nog wel staan)
Maar dat pastte niet, toen heeft de spuiter hem zo gemonteerd.
Er zit wel een flink gat in het kontje om het Fazer achterlicht te laten passen.
Mogelijk maar eens kijken naar een ander licht.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

ST serie heeft grote as diameters, de oude SS/M had 17mm achteras en 20mm vooras.
meen dat de MS4 (916 blok) ook de oude as diameter had, net als de SSie.
in mn 900 racer had ik een 1000SS achterbrug zitten, niet alleen lichter maar ook aanzienlijk sterker dan de rechthoekige kokerbuizen achterbrug...
en 7-delige volledige slip-on 45mm 2-in-2 uitlaat systeem met open carbon dempers, was goed voor 5pk extra en toch zacht genoeg om met de Clubrace mee te doen (95dB)!
had met 2x 41mm Dellorto's, 900SSie nokkenassen (standaard kleppen en Monster zuigers) en dit systeem 100pk en 100Nm aan het achterwiel, was wel leuk rijden toen.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Pech , pech , dubbelpech..
Vrouw was met de soezibaru naar Klazienaveen gereden maar op de terugweg naar huis kwam ze stil te staan..
Problemen met schakelen...
Ik er heen met de preza en ter plekke geconstateerd dat de koppelingskabel het loodje heeft gelegd , dus moest er gesleept worden.
Preza er voorgezet en op dat moment rijd ik in het hoge gras mijn rechter voorband naar de eeuwige jachtvelden op een kei...
Afbeelding
Met het reservewiel er onder de soezibaru naar huis gesleept..
Dit ga ik wel even voelen in de knip want die moet nu 4 nieuwe sloffen , waren er toch al aan toe (uitdrogingsverschijnselen) maar het moment dat ik ze wilde vervangen komt minder goed uit..
De justy is wel rijdend naar de garage gegaan : in zijn 1 zetten , starten en dan rijden...opschakelen zonder koppelen gaat vrij simpel : gas los en bij het terugvallen van de toeren leg je 'm zo in de volgende versnelling zonder kraken :mrgreen:
Verder gaan ze ook naar de schokbrekers en/of veren kijken omdat 'ie linksachter verder inzakt dan rechts ondanks nieuwe schokbrekers
Maar eens over nadenken wat voor zomersloffen het gaan worden onder de preza, geen michelins meer denk ik..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Dat is wel echt dikke pech....
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Murphy's law.... Soms heb je zo'n dag. :x

Van de laatste bandentests van Autoweek die ik heb gelezen heb ik onthouden dat je met de bekende merken nauwelijks nog de fout in kunt gaan als gemiddeld gebruiker. In de prijsklasse er net onder kun je ook een prima band scoren die dan soms op één aspect wat punten laat liggen. De vorige boswachter had Maxxis all seasonbanden. Die vond ik prima rijden. Wat vrouwlief en ik zelf gevoeld hadden kwam er in de test ook uit, dat ze net iets minder presteerden op nat wegdek, qua grip. Het scheelde wel 1/3 in de prijs.
Succes met de keuze.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Da's inderdaad dikke, maar ook dubbele pech.

Op https://banden.autoweek.nl/bandentests/ ... test-2021/ vind je de meest recente test van banden in jouw maat. Testwinnaar is de Kumho Ecsta HS51.

Het volledige rijtje met banden die het predikaat 'zeer goed' kregen zijn:
  • Kumho Ecsta HS51
  • Continental PremiumContact 6
  • Semperit Speed Life 3
  • Debica Presto HP 2
  • Bridgestone Turanza T005
Er valt wat te kiezen en bovendien zit er geen Michelin tussen. :)
De goedkoopste uit bovenstaand rijtje is de Debica. Die is op dit moment al onder de 60 euro te koop.
En de Bridgestone is er vanaf 72 euro. Die heeft label A voor brandstofverbruik en label B voor grip op nat wegdek.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Ben al wat aan het rondsnuffelen bij euromaster...heb al wat banden gevonden waar ik mee zou kunnen leven..
Ik kijk voornamelijk naar het geluid wat ze maken en daarbij komen Dunlop en Goodyear er goed van af : allen rond of zelfs onder de 70db..
Kosten ook zo rond de 100 euro per stuk...
Of toch weer michelin : die zijn ook vrij stil en ook nog eens goedkoper -> 4 halen 3 betalen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

O ja, da's ook een criterium bij de bandenkeuze...
Even snel gekeken: de meeste genoemde banden zitten op 70dB, een aantal duikt daar onder en een deel zit op 71dB. 72dB en hoger blijkt ver in de minderheid. Da's goed nieuws.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Aanstaande vrijdag komt de preza op 4 nieuwe zomergympen te staan
Het zijn dunlops geworden : sp sport bluresponse in de maat 205/55R16
Scoren in de regen label A en verbruik label B...geluid 68db waarbij dit de doorslag gaf om voor deze te kiezen
Verder staat er airco onderhoud en een olie+filter wissel op de rol zodat we goed voorbereid op vakantie kunnen naar de Vendée in Frankrijk ;)

En ik moet ook nog op zoek naar een wielkast randbeschermer....ben er 1 kwijt geraakt een tijdje geleden..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Rene.
Ik miste er ook 1.
Zoek eens op : kantbeschermer.
Heb toen 2 meter besteld,( weet niet meer waar, sorry).
En beide zijdes vervangen
Plaats reactie