Stuurgevoel Forester SH

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Stuurgevoel Forester SH

Bericht door *thomas* »

Dag allen

Sinds enige tijd rijd ik naar (doorgaans) volle tevredenheid met een Forester SH. Eén ding valt me echter regelmatig op en dat is een vaag gevoel in tijdens het sturen. De stuurbekrachtiging gebeurt volledig elektrisch en gebruikt gegevens (voor zover ik begrepen heb) die de unit krijgt van verschillende sensoren (stuurhoek o.a.).

Bij veranderen van rijstrook 'trekt' het stuur soms tegen, net alsof de wagen niet goed is uitgelijnd, maar dan in schokken. Je voelt ook dat het in de stuurinrichting zit en niet zozeer vanaf de wielen komt.

Op de internationale fora is er reeds veel over geschreven, maar vooral nodeloos vervangen van stuurhuizen en/of geen andere oplossingen.

Is er iemand met een Subaru met elektrische bekrachtiging die dit ook heeft ervaren?

Bedankt

Thomas
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door DucATIRadeon »

hoe kan ik herkennen of ik elektrisch stuurbekrachtiging heb, met open motorkap en in de motor compartiment kijkend?

onze forester SH 2011 had voor zover ik kan herinneren niet de neiging wat jij omschrijft; tenminste, als het aanvoelt dat de banden proberen te balanceren over de witte strepen, net als dat een motor voorband gaat "zoeken" over een richel of soms ook een dikke witte streep?
naar mate de bandenspanning hoger is heeft ie daar meer de neiging voor, was mij opgevallen met de outback toe ik ze op 3bar zette.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef: 13 mar 2022 08:50Op de internationale fora is er reeds veel over geschreven, maar vooral nodeloos vervangen van stuurhuizen en/of geen andere oplossingen.

Is er iemand met een Subaru met elektrische bekrachtiging die dit ook heeft ervaren?
Er is hier op het forum al flink over geschreven,meestal is het,het stuurhuis...en met namen de plastic lagers heb ik begrepen die bij hitte niet soepeltjes gaan.

viewtopic.php?f=7&t=4655&p=58724&hilit=stuurhuis#p58724

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef: 13 mar 2022 09:38hoe kan ik herkennen of ik elektrisch stuurbekrachtiging heb, met open motorkap en in de motor compartiment kijkend
Als je geen stuurpomp hebt en geen oliereservoir...is het elektrische bekrachtiging.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door Mrdjc »

Heb ook diverse dingen gelezen over de plastic lager die verslijt en vervolgens de boel heel stroef laat lopen op bepaalde posities.

En ook de stuurhoek sensor die bij werkzaamheden (of slechte montage) tussen twee posities in kan komen te staan, en zo vervolgens foutief assistentie bied terwijl je dat helemaal niet wilt, met als resultaat dat terwijl je het stuurwiel vasthoud bij het sturen hij wel/niet assistentie bied of zelfs tegen assistentie bied.

BMW heeft daar geloof ik ook een hoop ellende mee gehad, al ben ik benieuwd welk merk dit stuurhuis is/wie de leverancier is?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door *thomas* »

Een update: het probleem lag niet aan het stuurhuis of de bijhorende sturingsunit

Nieuwe banden
Uitlijnen

Probleem weg.

Waarom het probleem zich telkens pas manifesteerde na een langere rit? Geen idee:
- rubber dat zich anders gaat gedragen wanneer 'warm'?
- stuurhuis dat niet meer kan/wil compenseren en vervolgens overhit?
-...

Alleszins, nu al 10 000km zonder enig probleem.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Stuurgevoel Forester SH

Bericht door boswachterfan »

Mooi dat het opgelost is.

Ook een beetje geruststellend om te lezen dat een ander ook van die mysterieuze dingen heeft aan zijn voertuig. Ik word af en toe gek van mezelf door de gevoeligheid voor geluidjes, trillinkjes, enz :cry:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie