Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
FYW
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2022 19:40

Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door FYW »

Allen,

Sindskort rijd ik mijn zakelijke auto niet meer prive doordat ik minder uren ben gaan werken.. Voor mij hobbies zoek ik een leuke wagen om wat spullen heen en weer te vervoeren. Voornamelijk surfspullen en hout. Ik ben al een tijdje gecharmeerd van subaru's en altijd al in m'n achterhoofd gehouden dat ik wel een subaru wilde. Nu staat er momenteel bij mij in de buurt een impreza plus te koop die me wel wat lijkt. Zie link. https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
Van deze auto is ook een carfax rapportage aanwezig die een en ander aantoont. https://www.autotrack.nl/tweedehands/52 ... carfax/icr

Deze auto wordt niet mijn dagelijks vervoer en ben niet vies van een beetje sleutelen. Dus als m'n auto af en toe stilstaat omdat er iets aan moet worden gesleuteld is dat geen probleem.

Wat vinden jullie van deze occasion en hoe zijn de 1.6 motorblokken? Wat me het meeste zorgen baart is het overmatige olieverbuik wat dient te worden gerepareerd om de auto door de APK te laten komen.
Iemand die toevallig weet wanneer de vervagingstermijn de distributieriem is?

Waarom zou je het wel doen en waarom niet? Ik ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door sufos »

Volgens mij zijn de 1,6 blokken prima maar er is hier zeker wel iemand die je dat beter vertellen kan.

Wat de overbodige olielekkage betreft laat je door die woorden niet afschrikken. Zelf heb ik ook wel eens een auto aangeschaft die ook die kwalificatie had. De auto zweette hooguit wat maar van overmatige lekkage was echt geen sprake. Nooit 1 druppel olie op de oprit gevonden wat afkomstig was van die auto. Moraal van het verhaal: zelf kijken en ondervinden.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door quikfit »

Welkom...olielekkage zeker ff lokaliseren,kan een klepdekselpakking zijn maar natuurlijk ook iets ernstiger(duurder en arbeidsintensief)
Distributieriem is 105.000km of 5 jaar geloof ik...en vergeet de klepspeling niet.
Hou rekening met wat extra kosten,22 jaar oud en bijna 3 ton gelopen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door SP-Boxer »

Van de EJ16 weet ik alleen dat ze nogal gevoelig waren voor kantelende zuigers. Hier konden ze echter heel oud mee worden.
Bij een proefrit moet dit wel snel opvallen overigens.
"I feel Legacy"
FYW
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2022 19:40

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door FYW »

Het opsporen van de olielekkage moet wel lukken. Afhankelijk waar het vandaag komt maak ik de keuze, bijv. keerring aan de bakzijde. Wat betreft kleppenspeling controleren en afstellen zou met een youtube filmpje en de handleiding wel lukken. Kan je hierbij zonder het blok te verwijderen? Aan overige kosten denk ik aan filters, olie, bougies, kabels, pakkingen en eventueel een distributieset. Klopt mijn beeld dan?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door erichendri »

Kleppen stellen gaat prima, hoeft de motor niet voor eruit.

Zelf zou ik inderdaad het volgende doen : bougies, kleppen controle, filters, motorolie, bakolie en differentieel olie achter.
Distributie, hangt er vanaf of het te achterhalen iswaneer het gedaan is.
Anders gewoon doen.
Bij kleppen controle gelijk de klepdeksel pakkingen en de bougie ringen vervangen, bestel deze bij de dealert.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef: 17 feb 2022 09:49 Van de EJ16 weet ik alleen dat ze nogal gevoelig waren voor kantelende zuigers. Hier konden ze echter heel oud mee worden.
Bij een proefrit moet dit wel snel opvallen overigens.
Correct...de mijne heeft dat ook en verdwijnt vrij snel na een koud start en voordat motor op bedrijfstemperatuur is...
Ik rijd m'n derde preza met een 1.6 en heb nog nooit overmatige olielekkage's mee gemaakt....hooguit licht zweten..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door hummie »

Welkom :okeee:
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door forbert »

En, als ik t goed lees, is de lekkage verholpen?

1.6 Impreza, geen bult kracht maar n gouden auto.
Groets, Forbert.
FYW
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2022 19:40

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door FYW »

Dank allemaal voor de reacties hier kan ik wat mee. Nu nog een moment vinden om langs te gaan.
forbert schreef: 18 feb 2022 23:01 En, als ik t goed lees, is de lekkage verholpen?
waar heb je dit gelezen?
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door forbert »

Ik dacht dat in t carfax raport te lezen, maar blijkt niet zo te zijn.
Groets, Forbert.
FYW
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2022 19:40

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door FYW »

Helaas niet gelukt. De auto was al verkocht. We zoeken verder.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Impreza Plus - 1.6 GL AWD

Bericht door quikfit »

FYW schreef: 22 feb 2022 11:59Helaas niet gelukt. De auto was al verkocht. We zoeken verder.
Geen hand vol maar een land vol... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie