Op zoek naar een forester sh

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Op zoek naar een forester sh

Bericht door Boswachterjoer »

Zoals in n paar eerdere berichten te lezen is, ben ik op zoek naar n Forester SH, 2.0 manueel.
Met mijn budget kom ik uit rond bouwjaar 2010-2012.
Er is in die periode n facelift doorgevoerd als ik het goed begrijp.
Maar ik kan niet goed ontdekken wat de verschillen zijn.
Wie kan me daar iets over vertellen, liefst met wat afbeeldingen van voor en na.
Is het echt de moeite waard om voor de facelift te kiezen of voegt dat niet zo heel veel toe?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door *thomas* »

Dashboard / middenconsole van de facelift was veel moderner.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Voorts werd ook de 'oude' EJ204 uitgefaseerd (16 klepper met dubbele nokkenassen en riemaandrijving, 150pk) door de FB20 (kettingaandrijving, zelfde vermogen).

Als het trouwens kan met je budget, zou ik de SJ ook meenemen in mijn zoektocht.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Raph »

Het lijkt er op dat het meest betrouwbare verschil waarmee je de middenconsole van een SH van voor de en na facelift kunt onderscheiden zich onder de rode knop voor de alarmlichten bevindt. Voor de facelift zit daar een knop, na de facelift een informatiepaneeltje voor de ventilatie/airconditioning.
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Laatbloeier »

*thomas* schreef: 20 feb 2022 09:24Dashboard / middenconsole van de facelift was veel moderner.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding
Ik heb een SH van na de facelift uit 2012 met het dashboard van de eerste foto. Dus ook met de drie knoppen voor climate control.
Het dash van de tweede foto was volgens mij voorbehouden aan de Premium uitvoering. Kan wel zijn dat dat alleen na de facelift geleverd, dat weet ik niet, maar het 'oude' dashboard in elk geval dus ook.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door *thomas* »

Dat zou zeker kunnen, Pieter. In sommige landen werden bepaalde uitvoeringen simpelweg niet (meer) geleverd. Alleszins bestaan er - voor zover ik weet - geen prefacelifts met dit dashboard.

Daarnaast was er ook geen EJ204 motor meer omdat ze niet voldeden aan de euro 5 normen.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door DucATIRadeon »

onze MY11 forester had de interieur van de bovenste met FB20 motor, en de koets die jij nu ook hebt Thomas.
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Laatbloeier »

De facelift heeft in elk geval een andere grille, maar zelfs dat zie je op het eerste gezicht nauwelijks:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Daarnaast zijn de spiegels anders van vorm, iets ronder en gestroomlijnder. Op deze van na zitten de zijknippers ook in de spiegel, maar dat was Premium. De goedkopere uitvoeringen hadden ze gewoon op de voorspatborden, ook na de facelift.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_Fo ... (SH;_2008)

Verder wat Thomas al schrijft over de motor, maar kennelijk is de FB20 er ook al ingezet voor de uiterlijke facelift, zoals we in een ander draadje van TS ontdekt hebben. Ik denk wel dat je ervan uit kunt gaan dat de facelift altijd de FB20 heeft. Hoe je dat ziet staat in datzelfde topic.

Wat de verschillen verder nog zijn weet ik niet, binnenbekleding denk ik, en vast nog meer wat niet zo in het oog springt.
Boswachterjoer schreef: 20 feb 2022 08:05 Is het echt de moeite waard om voor de facelift te kiezen of voegt dat niet zo heel veel toe?
Als ik zelf een tweedehands auto zoek, kijk ik (zover het budget het toelaat) altijd naar exemplaren uit de latere series van een model, omdat daar evt. kinderziektes uit zijn gehaald. Dat heb ik ook gedaan toen ik, net als jij nu, naar een Forester SH op zoek was en ik heb er dus ook één van na de facelift. Achteraf denk ik dat het in dit geval weinig uitmaakt. De 'oude' EJ204 motor is oerbetrouwbaar, terwijl de eerste serie FB20 juist wat problemen had (o.m. een terugroepactie voor zwakke klepveren en incidenteel hoog olieverbruik). Dus of de FB20 'beter' is, is maar de vraag.

Volgens de officiële cijfertjes is de FB20 zuiniger dan de EJ204, maar ik denk dat dat in de praktijk vooral van je rijstijl afhangt.

Ik vind zelf de nieuwe grille en spiegels ietsje mooier, maar dat is alleen maar een kwestie van smaak.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door *thomas* »

Mooie info, laatbloeier! Leer zelf ook weer wat bij.

Moest de spoeling niet zo dun zijn, zou ik zelf kiezen voor een FB20 met automaat en premium dashboard. Zelf heb ik genoegen genomen met een EJ204 (die ken ik) en het standaard, sober instrumentarium en daar ben ik ook heel erg blij. Ik kom vanuit een Forester SG en vervolgens een Outback BP met alle toeters en bellen en ik mis in feite niets uit die wagen, maar ook dat is weer erg persoonlijk.
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Boswachterjoer »

Top. Dat zijn geen schokkende wijzigingen.
Morgen misschien naar Erica, Drenthe. Daar staat een mooie bij de officiële dealer.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door *thomas* »

Boswachterjoer schreef: 20 feb 2022 13:22 Top. Dat zijn geen schokkende wijzigingen.
Morgen misschien naar Erica, Drenthe. Daar staat een mooie bij de officiële dealer.
FB vs EJ wel hoor.

Maar is er een reden waarom je specifiek een SH wil en geen jonger model? En waarom je voorkeur voor handbak?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door subfan »

Hallo,

Luth Tangenberg heeft 2 SH er staan uit hetzelfde bouwjaar.
De intro is een iets luxere 1e uitvoering na een wijziging van het model.
Deze heeft het dash van de bovenste.
De andere is een Luxury, het volgende model in luxe.
Deze heeft het onderste dash.

Voor de motor, kijk naar het oliefilter.
Zit deze naast de vuldop, dan is het een FB20 met distri ketting.
Deze is bij gelijke pk iets sneller.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door sufos »

Ik weet er nog eentje die ook te koop komt of zelfs al is. 1e eigenaar, bouwjaar denk ik 2011, kleur zwart en handgeschakeld, verder weet ik niks van de auto. Staat in de omgeving van Amersfoort. Als je serieuze interesse hebt kan ik wel voor je informeren
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door erichendri »

Als het kan kocht ik een forester vanaf 2012 als het kan.
De forester SJ is wel zuiniger dan de SH en heeft een mooiere automaat, de CVT.
Deze heeft op handmode 6 versnellingen.
Mijn oom heeft er 1 en is erg tevreden.
Ik rijdt er ook wel eens in en het rijdt erg fijn.
Wegligging en vering duidelijk een voorruitgang.
Hij verbruikt tussen de 1:3 en 1:17.

Eric
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Boswachterjoer »

Reden voor de sh tot 2012 is grotendeels mijn budget.
Na 2011 worden ze te duur voor mij. Of er komt een (voor mij) te hoge kilometerstand op.
Handbak heeft mijn sterke voorkeur omdat de automaat 4traps is, dat is echt niet van deze tijd.
We rijden met n caravan en de automaat mag 500kilo minder trekken.

Ik rij nu een S60 2.4i, met 5traps automaat. Trekt als een lier, maar een automaat gaat mij teveel zn eigen gang.
Ik bepaal liever zelf wanneer er geschakeld wordt.


Voor wat betreft de Forester omgeving Amersfoort, ik veronderstel dat dat bij n particulier is? Dat heeft niet mijn voorkeur.
N dealer biedt mij meer zekerheid.
Ook vind ik zwart n erg gevoelige kleur. We wonen ver buiten de stad, altijd modder op de wegen. Bij zwart blijf je wassen.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door sufos »

Auto staat inderdaad bij een particulier. Een dealer biedt inderdaad meer zekerheid, maar daar betaal je ook voor en dat is dan de keuze die je maakt.
Zelf koop ik liever particulier, gezond verstand gebruiken en je bespaart een hoop geld.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door *thomas* »

Ik moet toegeven ik niet stond te springen voor de 4-traps automaat, maar de 4EAT uit de SH is prima. Schakelt wanneer ik ook zou schakelen. Scheelt wel een hoop in verbruik, dat dan weer wel.

Als je weinig in de stad komt, is de handbak prima natuurlijk en het feit dat je wat meer wat aanhangergewicht hebt, is mooi.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 20 feb 2022 15:55Hij verbruikt tussen de 1:3 en 1:17.
1:3? Moet dat niet 1:13 zijn?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Op zoek naar een forester sh

Bericht door erichendri »

Goed gezien Raph.
Dat rijdt hij zelfs met een caravan erachter van 1800 kg niet eens, solo is inderdaad 1:13.
Met de caravan 1:8 met doorrijden.

Eric
Plaats reactie