Mogelijk op lpg
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Mogelijk op lpg
Hoi allen,
Ik ga zaterdag proefrijden met een Forester, 2.0 uit 2011.
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehic ... hashed_id=
Is deze motor geschikt voor lpg?
Hoe zijn de kleppen te stellen?
Heeft deze een ketting of riem?
Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties.
Ik ga zaterdag proefrijden met een Forester, 2.0 uit 2011.
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehic ... hashed_id=
Is deze motor geschikt voor lpg?
Hoe zijn de kleppen te stellen?
Heeft deze een ketting of riem?
Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Mogelijk op lpg
Kan goed op lpg.
Motor moet daarvoor wel uitgebouwd worden elke 80000-90000 km.
Dit model kan een snaar of ketting hebbben, ligt aan het bouwjaar.
Beide zijn betrouwbaar.
Eric
Motor moet daarvoor wel uitgebouwd worden elke 80000-90000 km.
Dit model kan een snaar of ketting hebbben, ligt aan het bouwjaar.
Beide zijn betrouwbaar.
Eric
Re: Mogelijk op lpg
Als ik het goed heb, is MJ11 een ketting.
Dit kun je zien aan de plaats van het filter en de peilstok.
Als je voor de open motorkap staat en het filter zit rechts en de peilstok links, dan heb je een ketting.
Kleppen controle kan met de motor er in, stellen moet hij er uit.
Normaal 105000 controle . Op LPG vaker, zoals Eric schrijft.
LPG en smeersysteem geeft geen problemen.
Mijn zoon heeft 2 jaar een 2009 met inmiddels 40000 gereden plus bij de vorige eigenaar.
Ben
Dit kun je zien aan de plaats van het filter en de peilstok.
Als je voor de open motorkap staat en het filter zit rechts en de peilstok links, dan heb je een ketting.
Kleppen controle kan met de motor er in, stellen moet hij er uit.
Normaal 105000 controle . Op LPG vaker, zoals Eric schrijft.
LPG en smeersysteem geeft geen problemen.
Mijn zoon heeft 2 jaar een 2009 met inmiddels 40000 gereden plus bij de vorige eigenaar.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Mogelijk op lpg
deze heeft zeer was een ketting, had onze forester ook (MY11, FB20 motor)
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Re: Mogelijk op lpg
Dank voor de reacties.
Huidige kmstand is 160k.
Als het goed is zijn de kleppen dus al n keer gesteld.
Is het raadzaam om voor de inbouw van lpg de kleppen te stellen? Als een soort van startpunt?
Huidige kmstand is 160k.
Als het goed is zijn de kleppen dus al n keer gesteld.
Is het raadzaam om voor de inbouw van lpg de kleppen te stellen? Als een soort van startpunt?
Re: Mogelijk op lpg
Wellicht niet gesteld maar gecontroleerd of zelfs niets gedaan. Kijk in het boekje of nog liever de rekeningen.
Controle vooraf is goed en kost niet zoveel, motor kan er in blijven.
Dan weet je ook hoe dringend er wel of niet gesteld moet worden met de motor er uit.
Gas kopen en er dan achter komen dat je nog meer moet uitgeven.... liever vooraf.
Je kunt er dan ook weer 75-90000 km tegen.
Ben
Controle vooraf is goed en kost niet zoveel, motor kan er in blijven.
Dan weet je ook hoe dringend er wel of niet gesteld moet worden met de motor er uit.
Gas kopen en er dan achter komen dat je nog meer moet uitgeven.... liever vooraf.
Je kunt er dan ook weer 75-90000 km tegen.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- Laatbloeier
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35
Re: Mogelijk op lpg
Aangezien de auto uit de advertentie nog de pre-facelift grille en spiegels heeft, denk ik dat hij ook nog de pre-facelift motor heeft: EJ204, dus riem. Wel een van de laatsten als hij in 2011 op kenteken gezet is.DucATIRadeon schreef: ↑18 feb 2022 17:31 deze heeft zeer was een ketting, had onze forester ook (MY11, FB20 motor)
Maar wat subfan al schreef, je kunt de blokken makkelijk onderscheiden: Bij de EJ204 hangt het oliefilter onder het blok. Bij de FB20 staat het filter rechtsvoor (van voren af gezien) 'op z'n kop' met de olievuldop ernaast.
Overigens is het riem-blok zeker niet minder betrouwbaar dan de opvolger met ketting hoor. Ik ben zelf nog betrekkelijk nieuw in Subaru-land, maar dat is wat je overal leest iig. De distributieriemen van Subaru hebben een lange vervang-interval (ik dacht 105.000 km of 7 jaar) en begeven het eigenlijk nooit voortijdig.
Veel plezier met de proefrit morgen!
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Mogelijk op lpg
onze forester was exact hetzelfde (grille en spiegels en interieur) als in de advertentie...Laatbloeier schreef: ↑18 feb 2022 23:12Aangezien de auto uit de advertentie nog de pre-facelift grille en spiegels heeft, denk ik dat hij ook nog de pre-facelift motor heeft: EJ204, dus riem. Wel een van de laatsten als hij in 2011 op kenteken gezet is.DucATIRadeon schreef: ↑18 feb 2022 17:31 deze heeft zeer was een ketting, had onze forester ook (MY11, FB20 motor)
idd, kijk onder de motorkap en zoek de oliefilter.
- Laatbloeier
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35
Re: Mogelijk op lpg
Oké, leerzaam. Het was gewoon mijn aanname dat de FB20 tegelijk met de facelift kwam, maar de praktijk wijst klaarblijkelijk anders uit
Heb inderdaad wel eens ergens gelezen dat de FB-serie 'stilletjes' is geïntroduceerd door Subaru, dus kennelijk al voor de facelift.
Er hoort sowieso een foto van de motorruimte in zo'n advertentie vind ik, maar dat terzijde.
Afijn, TS zal er inmiddels zelf wel achter gekomen zijn wat er in deze zit, ben benieuwd.
Heb inderdaad wel eens ergens gelezen dat de FB-serie 'stilletjes' is geïntroduceerd door Subaru, dus kennelijk al voor de facelift.
Er hoort sowieso een foto van de motorruimte in zo'n advertentie vind ik, maar dat terzijde.
Afijn, TS zal er inmiddels zelf wel achter gekomen zijn wat er in deze zit, ben benieuwd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Re: Mogelijk op lpg
Proefrit is goed bevallen, temeer omdat we dezelfde ochtend ook in een Dacia Duster 1.6 4x4 gereden hebben.
Daar stelt de Subaru met kop en schouders boven uit.
Overigens gaat de Subaru van vanochtend het niet worden, cosmetisch niet de mooiste en tussen de 2000 en 3000 rpm hield de motor in.
Maar los daarvan, erg fijne auto.
Volgend weekend probeer ik weer een proefrit te boeken.
Bedankt voor de info mannen.
Fijn forum zo.
Daar stelt de Subaru met kop en schouders boven uit.
Overigens gaat de Subaru van vanochtend het niet worden, cosmetisch niet de mooiste en tussen de 2000 en 3000 rpm hield de motor in.
Maar los daarvan, erg fijne auto.
Volgend weekend probeer ik weer een proefrit te boeken.
Bedankt voor de info mannen.
Fijn forum zo.