Jacked Outback

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Jacked Outback

Bericht door sufos »

We hebben het niet over een toelatingskeuring maar over APK. Wat je er nu allemaal bijhaalt is appels met peren vergelijken.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:30, 2 keer totaal gewijzigd.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Jacked Outback

Bericht door JSE »

Uit persoonlijke ervaring weet ik 100% zeker dat meerdere keurmeesters bij meerdere keuringstations er geen donder om geven als je naar 315/75/16 (diameter 879) gaat, komende vanaf 265/70/16 (diameter 777mm). Enige aandachtspunt was de eerste keer dat de stuuruitslag begrensd moet worden omdat de lak anders plaatselijk erg dun wordt en de noppen van de banden anders herrie maken bij maximaal insturen. Wordt zo al jaaaaren goedgekeurd.
Gewoon wat praktijkervaring.

Meer dan dit ga ik me niet mengen in deze discussie.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Jacked Outback

Bericht door Mrdjc »

Voertuigcategorie T C R S
T = Trekker op wielen
C = Trekker op rupsen
R = Aanhangwagen t.b.v. land-of bosbouw
S = Verwisselbare getrokken machines
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2015/208 VAN DE COMMISSIE

van 8 december 2014

ter aanvulling van Verordening (EU) nr. 167/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft functionele veiligheidsvoorschriften voor de goedkeuring van landbouw- en bosbouwvoertuigen
De link waar je naar verwijst staat zelfs in individuele goedkeuring.. Met andere woorden als je een niet Typegoedgekeurde trekker wilt invoeren in NL en op kenteken zetten.

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2017.pdf

Het gaat hier dus niet over een APK, laat staan voor auto's....

Een APK keurmeester mag kiezen iets af te keuren als ze moeilijk willen doen, maar in het APK handboek staat er niets over in, je kan dus gewoon een andere (Minder anale) APK keurmeester opzoeken..

Want laten we even eerlijk zijn, waar gaat de keurmeester de lijn trekken of heb je een muggenzifter te pakken...?

Heeft je oliefilter die je bij een of andere webshop besteld heeft de typegoedkeuring voor specifiek gebruik op jouw voertuig?
Je skikoffer op dak?
Je ruitenwissers die je op ebay gekocht hebt?
Het vervangende koplampje?
Je nieuwe versterkte achterveren omdat je een caravan wilt trekken?
Je op maat gemaakte RVS uitlaat omdat een OEM Subaru niet te betalen is en de originele van ellende uit elkaar viel?
Je coole extra LED balk op dak die je soms in het terrein gebruikt?
De spoorverbreders omdat je andere remmen gemonteerd hebt?
De stalen velgen die je voor een prikkie gekocht hebt om je winterbanden op te leggen?
De gave nieuwe ventielen op je velg gemonteerd zijn?

Nagenoeg onmogelijk om te handhaven, al kunnen de duitsers er wel behoorlijk wat van :-D
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Jacked Outback

Bericht door Propje »

Wat een gedoe.
als je er niet uitkomt met de garage over de APK omdat het volgens jou onozel gezever is zoek je toch ff een andere apk keurder ze zijn er zat en ze doen meestal niet zo moeilijk.
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:31, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Jacked Outback

Bericht door JSE »

Bij beweringen van 20.000km in minder dan 2 weken, jaren lang, haak ik toch af op geloofwaardigheid, ongeacht welke website/handboek/kennis er aangehaald wordt.
Als die stelling van die kilometers hardgemaakt wil worden zou ik adviseren dat te doen bij de arbeidsinspectie. Ook daar hebben ze bepaalde regeltjes en ik ben er zeker van dat die met hun volle aandacht naar de toelichting willen kijken! :dance:

Zo. Bedtijd. Morgen weer 16 uur noeste arbeid voor de boeg :liar:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Jacked Outback

Bericht door SP-Boxer »

hummie, je laat met je vele quotes, foutieve linkjes en verwijzingen vooral zien dat je niet exact weet waar je het over hebt. Al je praktijkervaring ten spijt, de theorie steekt anders in elkaar. En laat die theorie nu juist de houvast zijn in twijfelgevallen.
Als je tot tweemaal toe een verwijzing naar categorie T,C,R,S maakt, terwijl personenauto onder de categorie M vallen, dan kan het nog zo goed bedoeld zijn, maar dan ben je simpelweg maar half geïnformeerd.

Ik werk al sinds 2008 in een branche waar wij onder andere aanhangers categorie O en R bouwen. Die regelgeving is oeverloos veel eenvoudiger dan die voor personenauto's en zelfs daarin zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Ik ben verantwoordelijk voor de Europese typegoedkeuring op onze nieuwe aanhangers en regelde voor dit ETG verhaal de nationale goedkeuringen. Daarbij heb ik zeer regelmatig contact met de RDW en heb ze tevens regelmatig over de vloer voor een individuele goedkeuring of audit op de COP. Daarnaast heb ik ook nog een beetje praktijkervaring met mijn eigen "wagenpark".

Typegoedkeuringen en toelatingseisen, dat is écht iets anders dan de APK.


Meer woorden ga ik er ook niet meer aan vuil maken. Prima als je denkt het beter te weten, maar elke keer als je iets van je laat horen op dit forum dan ontstaat er een redelijk zinloze discussie waarin niet zelden foutieve informatie door jou wordt verspreidt. Nu worden er wel vaker dingen gezegd die niet correct zijn, maar jij brengt het met zoveel overtuiging van je gelijk dat het erg bedrieglijk is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Jacked Outback

Bericht door boswachterfan »

Psies. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, als je de structuur herkent.

Het reglement kent 3 eisen:

- Toelatingseisen: Zijn voor de fabrikant, om een voertuig op de markt te brengen. Heb je als particulier/gebruiker niet mee van doen. Tenzij je iets zelf gaat bouwen.
- Permanente eisen: Waar een voertuig te allen tijde aan moet blijven voldoen zijnde de APK eisen. Banden, remmen, profieldiepte.
- Gebruikerseisen: Zodra je gaat rijden en dingen mee gaat nemen of achter je voertuig gaat hangen. Afmetingen, massa's.

Verder kun je nog bepalingen vinden voor wijzigingen in de constructie (LPG inbouw b.v.) en voor ontheffingen van de eisen (lang/breed/hoog/massa). En uiteraard is er een hoofdstuk waarin de APK is geregeld.

De politie controleert de permanente- en gebruikerseisen en natuurlijk de APK.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Jacked Outback

Bericht door *thomas* »

Wat een discussie is dit geworden. In België is de verkeerswetgeving wat bandenmaten betreft veel transparanter. Afwijking naar boven van 1.5%, naar beneden van 2%.

Spoorbreedte mag dan weer 2% verschillen op een as (dus ET verhogen/verlagen).
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Jacked Outback

Bericht door sufos »

:clap:

:doh: Slotje erop en doorrrrrr
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Jacked Outback

Bericht door Raph »

Van mij geen inhoudelijke opmerking (want ik heb er simpelweg veel te weinig verstand van) maar wel een over de wijze waarop de discussie wordt gevoerd. Want die begint een beetje te ontsporen.

Vriendelijk verzoek om de discussie op inhoud te voeren en daarbij geen sneren uit te delen naar mede-forumleden. Dat helpt de discussie niet vooruit.

De verdere discussie wordt kritisch gevolgd en waar nodig wordt er 'gemodereerd' om er maar een eens fraaie, politiek correcte maar wazige term tegenaan te gooien.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Jacked Outback

Bericht door Raph »

sufos schreef: 16 feb 2022 17:05 :clap:

:doh: Slotje erop en doorrrrrr
Je was me net voor...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Jacked Outback

Bericht door Raph »

En nu weer terug on-topic!
Afbeelding
Het is en blijft een fantastische foto. Ik ben stiekem best jaloers op die gasten Down Under...
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Jacked Outback

Bericht door Mrdjc »

Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?

Oh ze rijden niet op een verharde openbare weg, maar op prive terrein zo te zien, dan maakt het niet uit.

Grapje :-D
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Jacked Outback

Bericht door Herzog Jan »

Mrdjc schreef: 16 feb 2022 17:51 Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?
Hahahahahaha

Moment, ik pak ff de popcorn :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Jacked Outback

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef: 16 feb 2022 17:51 Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?

Oh ze rijden niet op een verharde openbare weg, maar op prive terrein zo te zien, dan maakt het niet uit.

Grapje :-D
Klassieker! Mijn soort humor... :)

Die vraag over regelgeving is trouwens wel een goede.

Dus als iemand wil uitzoeken wat de eisen zijn voor aanpassingen aan auto's in Australië, dan kan ons dat een hoop interessante inzichten opleveren.

Dus Europese Voertuigtypegoedkeuring, Nederlandse APK-eisen en dergelijke zijn in dit verband totaal oninteressant en irrelevant. Want Ozzies doen een hoop dingen nou eenmaal compleet anders dan wij.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Jacked Outback

Bericht door Raph »

Dit was nou net niet de bedoeling, Hummie.
Je reactie zet de deur weer wagenwijd open.

Alle reacties die dit draadje voortzetten voegen niets toe en zullen zo snel mogelijk worden verwijderd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Jacked Outback

Bericht door hummie »

(Bericht verwijderd door moderator)
Plaats reactie