Koplamp probleem

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Doorrijden21
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2022 15:16

Koplamp probleem

Bericht door Doorrijden21 »

Goedendag,
Ik wil mijn xenon vervangen door halogeen,moet dus een nieuwe koplamp unit kopen maar dan?
Koplamp unit geschikt voor xenon dimlicht kom ik namelijk op internet niet tegen!
Hoe reageert de computer van de XT op vervangen met halogeen,iemand ervaring?
Groeten Joost.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Koplamp probleem

Bericht door subfan »

Hallo,

Je wilt halogeen vervangen door Xenon?........ (eerste 2 regels)
Of wil je Xenon vervangen door halogeen, nee, of toch, want veel slechter licht.

Een dealer zal toch wel iets kunnen doen, bestellen, als het anders niet gaat.
Een halogeen unit vind je ook op de sloop.
Of de comp. er op reageert, weet ik niet.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Koplamp probleem

Bericht door Mrdjc »

Betere vraag, hoe werkt dat met automatische niveau regeling?

Heeft de halogeen versie dat ook?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koplamp probleem

Bericht door quikfit »

Niet gaan lopen knoeien en gewoon je xenon repareren,als je een topmodel koopt heb je soms ook te maken met topprijzen.
Misschien kijken hoe de prijzen liggen in Duitsland voor onderdelen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Koplamp probleem

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef: 11 feb 2022 23:32 Betere vraag, hoe werkt dat met automatische niveau regeling?

Heeft de halogeen versie dat ook?
Daarvoor moeten we weten over welke Forester XT het gaat natuurlijk ;) ...
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Koplamp probleem

Bericht door subfan »

Hallo,

Als het een versie is met Xenon af fabriek MOET ie toch automatische hebben?
Mijn 2013 XV heeft automatische omdat er een extra pakket met Xenon op zit.
De halogeen uitvoeringen hebben het bekende wieltje, mijn 2004 in elk geval wel.
Hallogeen heeft dus handmatige verstelling.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Koplamp probleem

Bericht door jakkerma »

M'n SG XT had originele Xenon D2R dim lichten en halogeen groot licht en automatische hoogteregeling.
De originele Osram D2Ren vervangen door Chinese 5000K D2Ren.
De halogeen H7 groot licht lampen vervangen door 15Watt LED's.
En nog steeds vind ik de Valeo behuizing met gewone Philips H4 halogeen lampen in m'n 18 jaar oude Berlingo beter...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Koplamp probleem

Bericht door *thomas* »

jakkerma schreef: 13 feb 2022 13:04 M'n SG XT had originele Xenon D2R dim lichten en halogeen groot licht en automatische hoogteregeling.
De originele Osram D2Ren vervangen door Chinese 5000K D2Ren.
De halogeen H7 groot licht lampen vervangen door 15Watt LED's.
En nog steeds vind ik de Valeo behuizing met gewone Philips H4 halogeen lampen in m'n 18 jaar oude Berlingo beter...
Had de forester reflectoren of projectoren?
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Koplamp probleem

Bericht door jakkerma »

D2R is reflector, heb ik in m'n Forester SG, duidelijk minder goed.
D2S is spot, is projector, is veel beter..
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koplamp probleem

Bericht door SP-Boxer »

Mwaw, ik vind de D2S xenon van de Legacy IV ook maar zeer matig licht geven.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Koplamp probleem

Bericht door *thomas* »

Een projector geeft een duidelijk afgebakende lichtbundel vergeleken met een reflector. Toch vind ik mijn reflector in de forester met xenon beter dan de projector ZONDER in de Legacy.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koplamp probleem

Bericht door quikfit »

Off-Topic...Ik heb mijn HB3 peertjes van het grootlicht (halogeen) vervangen voor 100 watt,tip voor degene met te weinig lichtopbrengst.
Rij al jaren rond en geen problemen wat betreft warmte,ook niet na een half uur rondgereden te hebben met grootlicht wat hier bijna dagelijks voorkomt in de wintertijd.
Heb nog niet de H1 van het dimlicht vervangen voor 100 watt...misschien doe ik dat binnenkort nog,eens kijken of de medeweggebruikers er geen last van hebben.Verder nog 3 stuks 9'' inch verstralers met elk 100 watt peertjes...licht genoeg in donkere tijden.Voor alle duidelijkheid,officieel is het niet toegestaan.

Gr.Quikfit :idea: :idea: :idea:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Koplamp probleem

Bericht door sufos »

Aan een 100w lamp zou ik zelf nooit gedacht hebben :idea:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Koplamp probleem

Bericht door Raph »

Mijn Legacy heeft ook xenon-met-projectoren. En ook bij mij is de lichtopbrengst verre van spectaculair.
Anderhalf jaar releden heb ik nieuwe Philips xenonlampen gekocht, maar de lamp bleek uiteindelijk (nog) niet kapot. Zou het veel verschil maken als ik de oude, nog werkende lampjes zou vervangen door de nieuwe Philips lampjes?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koplamp probleem

Bericht door SP-Boxer »

Goeie vraag Raph, ik heb daar ook al wel eens aan gedacht, maar ben wel bang dat het niet het gewenste verschil gaat maken. Als je ze toch al hebt liggen is het natuurlijk wel snel uitgeprobeerd!

Met 100W moet je wel oppassen. In het verleden hebben mensen in de eerste generatie Impreza daar wel vaker mee geëxperimenteerd. Niet zelden met gesmolten stekkers/bedrading tot gevolg. Ook kan het op termijn schade aan de reflector opleveren. Wat overigens niet wil zeggen dat het nooit kan, maar ik zou zelf de gok niet wagen.

Ik dacht dat er ook 55W xenon lampen waren (tegen 35W normaal), maar in D2S kan ik deze zo snel niet gevonden krijgen.
"I feel Legacy"
harrybolks
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2023 17:24

Re: Koplamp probleem

Bericht door harrybolks »

Hallo allen, ik heb een outback IV (BR) 2010 met D2S lamp. Bij aanschaf ook erg slechte lichtopbrengst. Daar heeft de dealer onder garantie nieuwe koplampen in gezet met Philips 85122VIC1 lampen. Een wereld van verschil. En het blijkt aan de koplampunit te liggen en niet aan de lamp zelf. Nu al drie jaar uitstekend licht.
Helaas nu wel een ander probleem; de linker lamp heeft kuren. Soms doet die het niet. schakel ik de verlichting uit en weer aan, dan vaak wel. Soms moet ik twee of drie keer de schakelaar bedienen.
Er is al een nieuwe lamp in gezet, dezelfde van Philips. Het probleem leek over, blijkt vandaag dat ie het opnieuw niet altijd doet. kreeg een seintje van tegenligger. schakelaar aan/uit en hij deed het weer.
Heeft hier iemand ervaring mee? Wat is er waarschijnlijk aan de hand? Mijn dealer had het over mogelijk probleem met de ballast. vervangingskosten 374 euro. Lijkt me beetje duur om te vervangen indien niet zeker is dat dit het probleem is. Heeft iemand suggesties? bij voorbaat dank. Harry
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koplamp probleem

Bericht door quikfit »

Sloop?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Koplamp probleem

Bericht door Mrdjc »

Electrische connecties nalopen voordat je dingen gaat vervangen, kan gewoon een slecht contact zijn, maar dan zou je ook je bekabeling aan het smelten zijn hoogst waarschijnlijk.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Koplamp probleem

Bericht door Raph »

Dit probleem herken ik. Een paar jaar geleden had ik ook last van een koplamp die het vaak wel en soms niet deed. Het was op vakantie, dus ik kon er niet even mee langs de dealer. Omdat ik verwachtte dat de xenonlamp het snel zou gaan begeven ben ik op zoek gegaan naar vervangende lampjes. De doosjes liggen inmiddels alweer ruim drie jaar ongebruikt in m'n auto, want na de vakantie deed het probleem zich niet meer voor...
harrybolks
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2023 17:24

Re: Koplamp probleem

Bericht door harrybolks »

Even een update: het probleem bleef zich voordoen en wel frequenter. Op internet gezocht naar type ballast en dat blijkt de 39000-20791 te zijn. Of 84965AG000 als Kotto nummer.
Op Aliexpress eentje gevonden voor 21,85 euro. Met gratis verzending binnen 10 dagen thuis. Ook meteen maar setje D2S 4300K lampen mee besteld voor samen 12,45! En nu ik toch bezig was, ook een assortiment plaatwerk retainers. Geheid dat er een aantal stuk gaan tijdens demontage.
Ballast zag er goed uit, netjes verpakt in schuim en anti statisch zakje. Zag er uit als nieuw, maar zal wel tweede hands zijn. Was de site niet echt duidelijk over.
Verleden week stoute schoenen aangetrokken en begonnen met demontage voorbumper. Daar ik alleen de linkerkant problemen heb, de bumper losgemaakt tot aan de rechter koplamp. De bumper kan dan ver genoeg los van de wagen om de linkerkoplamp te kunnen demonteren. ik had nog even de hoop dat eea vanaf onderen was te regelen, maar dan krijg je never en te nooit de fitting van de ballast door de koplamp unit.
Oude ballast eraf, nieuwe erop, met inderdaad gefreubel met fitting door de koplamp. Meteen na montage de lamp getest op werking en hoera, werkt perfect.
Alles weer netjes gemonteerd en afgewerkt. Dit alles op de oprit voor het huis.
afstelling lamp gecheckt en is goed.
Kortom, probleem opgelost. Het kostte me nu 25 euro en een paar uurtjes werk. Ik weet zeker dat ik een 500 euro kwijt was geweest bij de dealer. Blij toe.
Kokomo
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 okt 2019 21:32

Re: Koplamp probleem

Bericht door Kokomo »

Hoe kun je vaststellen of de ballast het probleem is. Ik heb een Forester 2.5 XT 2006 met een defect rechterkoplamp. Lamp wisselen helpt niet en zekering is goed. Er zit vocht in de koplamp, maar die heb ik er al weer uit. Dealer praat over niruwe unit, prijs 1090 ex btw. Zie ze voor 1300 en 1400 op internet. Maar wat is het verschil met een gewone unit die al voor 115 euro te koop is. 1400 euro kan ik niet betalen. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koplamp probleem

Bericht door quikfit »

Ballast van de sloop halen/kopen lijkt mij een redelijk alternatief.

Of op het net ff kijken(typ de juiste auto ff in).

https://www.autodoc.nl/abakus/19959734# ... chakelunit

Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 08 dec 2023 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Koplamp probleem

Bericht door boswachterfan »

Ballast links/rechts even omwisselen?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Koplamp probleem

Bericht door Mrdjc »

Het zijn xenon koplampen met Automatische niveauregeling... en ja inderdaad 1300/1400 euro per stuk vanuit Japan.
Tweedehands komen ze sporadisch voorbij, meestal voor de hoofdprijs (500 euro per stuk is vrij gewoon voor een degelijk gebruikt exemplaar.)

De "namaak" varianten zijn halogeen.

Probeer inderdaad wat Boswachterfan zegt om het een en ander uit te sluiten.

Je kunt vrij goedkoop een tweedehandse ballast op de kop tikken, maar ook daar weet je niet van hoe lang die meegaat..
(Of een namaak ballast van Ali)

Ze zijn wel goedkoper te vinden enkel meestal met lenzen die nogal ver heen zijn en niet meer door een APK komen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Koplamp probleem

Bericht door boswachterfan »

Feestdagen, rotweer, surfen. Ik kwam dit filmpje tegen over weigerende Xenon lampen. "Very common problem" Relatief makkelijk oplosbaar vochtprobleem in de ballast die onder de lamp zit.

https://www.youtube.com/watch?v=k0PiDC0lcUo
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie