Eerste ervaringen met een hybride

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Raph »

De afgelopen week heb ik mogen rondrijden in Portugal. De hele week heb ik geen enkele Subaru gezien.

M'n huurauto was een paar maanden oude Toyota Corolla Hybrid. En ik moet zeggen dat-ie me positief verrast heeft. Er waren drie rij-modi: Normal, Eco en Sport. Uiteraard heb ik alleen in Sport gereden. Ging lekker vlot; veel vlotter dan ik van tevoren gedacht had. En het samenspel tussen benzine- en elektromotor werkt heel prettig. Bovendien was het verbruik bij stevig doorijden (over bijna verlaten tolwegen met prima asfalt) en veelvuldig aanspreken van het vermogen nog steeds beter dan 1 op 18.

Weet iemand of de e-Boxer van Subaru gebruik maakt van de technologie van Toyota, of dat het een eigen ontwerp/implementatie van Subaru betreft?

PS:
De rit naar huis was in m'n oude vertrouwde Legacy. Voelt uiteraard niet zo modern aan als de Corolla, maar wat rijdt-ie toch lekker! Vooral de hydraulische stuurbekrachtiging van de Legacy is veel fijner dan de elektrische bekrachtiging van de Corolla; die voelt een stuk kunstmatiger aan.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Propje »

Wil graag verhuizen naar portugal.
Maar heb alwel gezien dat ik de Subaru beter in Nederland kan weggeven.
Op de marktplaats van portugal OLX stond er laatst maar 1 te koop.
Terwijl je best veel wegen hebt waar je prettig met een 4wd kan rijden.
Aju propje
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door boswachterfan »

Heb een keer een rit met een Prius gemaakt. Het rijdt gewoon prima. Idd dat samenspel tussen de beide motoren, klasse.

Puur persoonlijk vond ik het een afstandelijke auto. Er gebeurt een heleboel onder/voor je waar je geen invloed op hebt. Ik heb daar een hekel aan. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door SP-Boxer »

boswachterfan schreef: 31 jan 2022 09:22 Heb een keer een rit met een Prius gemaakt. Het rijdt gewoon prima. Idd dat samenspel tussen de beide motoren, klasse.

Puur persoonlijk vond ik het een afstandelijke auto. Er gebeurt een heleboel onder/voor je waar je geen invloed op hebt. Ik heb daar een hekel aan. :)
Dit is precies mijn ervaring met de Prius. Mijn schoonmoeder heeft eerst de Prius II gehad en rijdt nu al weer een jaar of 9 met de Prius III. Perfecte auto om van A naar B te gaan. Met het hedendaagse 100km/h verkeer op de snelweg helemaal prima!
Ook qua betrouwbaarheid zijn ze uitstekend. Ik durf wel te stellen dat ze eigenlijk niet onderdoen voor de oude Toyota's zonder hybride techniek.

Maar is het leuk? Nee, ik vind er geen bal aan. Er gebeurd inderdaad van alles waar je totaal geen invloed op uit kunt oefenen. Het klinkt raar, is te comfortabel, kortom: niets voor mij!
Ik zou nooit met een brede glimlach achter het stuur van een Prius kunnen zitten. Hoe dat voor de huidige Corolla zou zijn durf ik niet te zeggen. De Corolla ziet er wel erg goed uit, maar rijervaring heb ik er niet mee.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door quikfit »

Propje schreef: 31 jan 2022 08:36Wil graag verhuizen naar portugal.
Maar heb alwel gezien dat ik de Subaru beter in Nederland kan weggeven.
Op de marktplaats van portugal OLX stond er laatst maar 1 te koop.
Terwijl je best veel wegen hebt waar je prettig met een 4wd kan rijden.
Spanje het zelfde verhaal wat betreft het aantal Subaru's? Dat is niet ver weg voor onderdelen...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef: 31 jan 2022 09:43Ik zou nooit met een brede glimlach achter het stuur van een Prius kunnen zitten. Hoe dat voor de huidige Corolla zou zijn durf ik niet te zeggen. De Corolla ziet er wel erg goed uit, maar rijervaring heb ik er niet mee.
Een Prius was - en is nog steeds - een statement. Daarmee is het niet mijn type auto.
In de stand 'Sport' vond ik de Corolla zeker niet afstandelijk, maar juist lekker alert. Van alles was standaard ingeschakeld (waaronder lane departure warning en adaptieve cruisecontrol), maar het was eenvoudig uitschakelbaar.

Op https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id2=97801 worden de Corolla Hybrid 1.8 Dynamic en de XV e-Boxer Comfort met elkaar vergeleken. Het totaal maximaal vermogen van de XV is aanmerkelijk hoger: 150pk,tegen 122pk voor de Corolla. Maar het is de Corolla die een hoger maximaal koppel heeft: 230Nm, tegen 193Nm voor de XV. De reden is dat de elektromotor van de Corolla is veel krachtiger is: 72pk/163Nm (Corolla) tegen 16pk/66Nm (XV). De 0-100km/u acceleratietijd van beide auto's is vrijwel gelijk: 10,7s (XV) tegen 10,9s (Corolla). Tot slot is het accupakket van de XV met 13,5kWh veel groter dan de 3.6kWh van de Corolla. Maar dat laatste gegeven maakt, vind ik, niks uit voor de rijbeleving.

Omdat de Corolla als een stuk zuiniger in de boeken staat, is het prijsverschil tussen beide auto's maar liefst € 14.000, in het nadeel van de XV. Dat verschil komt vrijwel volledig op het conto van de BPM: die bedraagt namelijk € 3.106 voor de Corolla en maar liefst € 16.861(!!) voor de XV!

[Edit Raph, 20220131T1810: Tekst aangepast. Bovenstaande cijfers waren eerst voor de Corolla Hybrid 2.0. Die heeft een maximaal vermogen van 180pk, een maximaal koppel van 286Nm, een elektromotor van 109pk/202Nm en een 0-100km/u acceleratietijd van 7,9s.]
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door SP-Boxer »

7,9s naar de 100 is voor een standaard auto dan ook serieus vlot. De Corolla is dan ook duidelijk sportief in de markt gezet.

Verder is de filosofie van een XV totaal anders. Als je alleen al ziet dat de XV (in theorie) het dubbele verbruikt binnen de bebouwde kom, terwijl deze juist door de grotere accu daar juist 100% elektrisch zou kunnen rijden. Het moge duidelijk zijn dat Subaru's keuzes niet gemaakt zijn voor het CO2 kritische West-Europa.
Ook Subaru zou een (op papier) veel schonere auto kunnen produceren, maar doet dit simpelweg niet, omdat het zichzelf in dit deel van de wereld waarschijnlijk niet uitbetaald.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door erichendri »

Natuurlijk rijdt een toyota hybride niet slecht.
Ze hebben daar al 25 jaar ervaring mee.
Maar je hebt een 1.8 en een 2.0, welke had je nou gereden?
Toyota is ook een stuk lichter dan de xv.
Daarbij heeft de XV maar een accu van net 1.8 kw.
Zit net als bij de forester boven de achteras.
En ja, zijn elektromotor is veel te ondermaats.
Het was toen leuk bedacht maar ook weer zonde van de moeite.
Voor het milieu was het geen grote voorruitgang.
Toyota trekt natuurlijk goed doordat de e-motor direct zijn max koppel levert.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 31 jan 2022 14:42 Natuurlijk rijdt een toyota hybride niet slecht.
Ze hebben daar al 25 jaar ervaring mee.
Maar je hebt een 1.8 en een 2.0, welke had je nou gereden?
De 1.8
[Edit Raph, 20220131T1750: er stond eerst "De 2.0". Dit bleek onjuist]
erichendri schreef: 31 jan 2022 14:42 Daarbij heeft de XV maar een accu van net 1.8 kw.
De accu van een XV is 13,5 kWh. Bron: https://static.subaru.nl/Carflow/277/Fi ... aru_XV.pdf en https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id2=98540
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door erichendri »

Echt niet, daar heeft hij geen ruimte voor en ook het gewicht niet.
13,5 kw vind je bij phev modellen die je thuis kunt laden. (een hybride laad de accu op bij remmen)
Deze hebben ook altijd een elektromotor met 100 pk en gauw 250 nm, en niet 16 pk en 60nm.
Rijden daarmee ook max ongeveer 130 km/h en een afstand van ±50 km.
CO uitstoot zit altijd wel onder de 50 gram.
Bij de subaruclub zijn er 2 of 3 met een eboxer, kunnen max 1-2 km elektrisch rijden in de stad.
Gemiddeld verbruik net aan 1 op 13.
We praten toch wel over dezelfde XV met eboxer van de laatste 2 jaar of zo.
Gekke is dat bij de forester ook 13.5 kwh staat.
Ze hadden deze eboxers beter mild hybride kunnen noemen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door SP-Boxer »

Ik denk dat ik het begrijp...

Er staat in het specblad van Subaru bij de tractiebatterij "Max. vermogen: 13,5kW"
Dat is iets anders dan de opslagcapaciteit van de accu. Bij autoweek hebben ze 13,5kW vertaald naar 13,5kWh en dat is toch echt iets anders.
Het lijkt er op dat Subaru er (bewust?) voor kiest om de capaciteit niet expliciet te vermelden.

Dat verklaard direct waarom het stadsverbruik van de Subaru toch zo ongunstig uitvalt. Was de accu maar 13,5kWh, dan zouden de theoretische verbruikscijfers er een stuk gunstiger uitzien!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Raph »

Inmiddels heb ik de capaciteit gevonden: het is 0,6 KWh.
Bron: https://www.subaru.nl/AutoReviewForester
erichendri schreef: 31 jan 2022 22:23Ze hadden deze eboxers beter mild hybride kunnen noemen.
Je slaat de spijker op z'n kop! De auteur van het artikel komt tot dezelfde conclusie.

Quote uit het artikel:
"De verbrandingsmotor, een gemodificeerde variant van Subaru’s inmiddels bekende, direct ingespoten tweeliter benzineboxer, krijgt in zijn bezigheden bijstand van een (in het geval van de Forester) 12,3 kilowatt en 65 Nm sterke elektromotor. Deze put energie uit een klein pakket lithium-ion batterijen, die een capaciteit hebben van 0,6 kWh. Getallen waarmee de Forester e-BOXER tot de categorie 'mild hybrids' kan worden ingeschaald."
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door sufos »

Subaru krijgt het op deze manier erg moeilijk in Europa, met dit verbruik ga je het hier niet redden in de toekomst. De USA is toch al de belangrijkste afzetmarkt.....
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door Propje »

Veels te laat joh Tesla heeft al zo n grote voorsprong
Denk dat er heel wat fabrikanten stoppen met auto's bouwen
Is subaru van Fuij heavy industries?
Dan gaan ze meer boten verkopen
Of kerncentrales wat bouwen ze nog meer.
Aju propje
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Eerste ervaringen met een hybride

Bericht door *thomas* »

Propje schreef: 01 feb 2022 12:03 Veels te laat joh Tesla heeft al zo n grote voorsprong
Denk dat er heel wat fabrikanten stoppen met auto's bouwen
Is subaru van Fuij heavy industries?
Dan gaan ze meer boten verkopen
Of kerncentrales wat bouwen ze nog meer.
Dan verkopen ze gewoon hun wagens op een deel van deze aardkloot waar niemand zich zorgen maakt over het milieu.
Plaats reactie