Reparatiehistorie Legacy/Outback

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Dieseltijger
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15
Type auto: Toyota Avensis

Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door Dieseltijger »

Gisteren met de chef werkplaats van mijn vaste vakgarage gesproken die al het onderhoud verrichten aan mijn Toyota's. Ik ken hun al langer dan mijn kinderen: zo'n 33 jaar. Vanaf mijn lekkende en wrakkige BX, via mijn Carina, en nu inmiddels mijn derde Avensis.

Desgevraagd gaf hij aan dat zij één Forrester in onderhoud hadden - de eigenaar is helemaal idolaat van dat ding. Gevraagd naar het onderhoud en de kwaliteit van zo'n Forrester - afgezet tegen een Avensis. Hij gaf aan dat er met de kwaliteit van een Forrester niets mis is - maar het onderhoud is duidelijk kostbaarder dan dat van een Avensis - "meer dingetjes". Inherent aan vierwielaandrijving. De Avensis (T27) is volgens hem bere-betrouwbaar, ook de CVT - maar let op de onderhoudshistorie.

Mijn Carina 1.6 E had ik ingeruild voor een Avensis Diesel toen het ding 19 jaar oud was en 480k op de teller. Wat ging er kaduuk: remschijfje, radiateur, brandstof vulslang, koppelingsplaten, twee wiellagers. (distributieriemen en waterpompen laat ik buiten beschouwing) De beide Avensissen Diesels heb ik korter gehad, waren rotdingen (niet zuinig, EGR ellende, SCV ellende, 5e versnelling ging bij beiden kaduuk evenals een versnellingsbaklager bij 1 exemplaar) - en de huidige Avensis benzine is pas 13 jaar oud, 305k op de klok en heeft alleen nog maar een waterpomp en twee achterremklauwen op haar geweten.

Hoe zijn de track records van 18 jaar oude Forresters/Legacy's?

Ik speel daarnaast met de gedachte om een relatief jonge Outback te importeren uit Duitsland, en heb gehoord dat het zinvol kan zijn om de waardebepaling door een in import gespecialiseerde Taxateur te laten verrichten omdat dit fors kan schelen in de BPM. De kras op de bumper - 1000,- eraf, de beschadigingen op de kunststof panelen van de bagageruimte: weer een hap minder waard. Wie heeft positieve ervaringen met een dergelijke partij (en wie is deze partij?).
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 388
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28
Type auto: XV 2.0 lux. plus handgesch.
Locatie: 053 / regio Enschede.

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door subfan »

Hallo,
Import:
Een 2013 2 ltr met 90.000 km XV zelf importeren van een Duitse dealer zou mij nihil gebracht hebben.
Nu 12 mnd Subaru / Bovag garantie , bij import 6 mnd omdat ik via de familie deze dealer ken.
Heel goed narekenen, want het scheelt bij een Sub gewoon te weinig voor het risico!

2 Foresters 2004, 1 Forester 2006, een legacy 2007, een Forester 2009 en mijn XV: Ik wil er zelfs geen Toyota voor!
Mijn 2004 heeft compleet all in, incl afschrijven en dealeronderhoud bij redelijke belasting 0,29 per km gekost....
Alle gekocht bij dealer met onderhoudsgeschiedenis en km check.
Wat wil je meer?

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Dieseltijger
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15
Type auto: Toyota Avensis

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door Dieseltijger »

subfan schreef: 27 jan 2022 22:58 Hallo,
<knipperdeknip>

2 Foresters 2004, 1 Forester 2006, een legacy 2007, een Forester 2009 en mijn XV: Ik wil er zelfs geen Toyota voor!
Mijn 2004 heeft compleet all in, incl afschrijven en dealeronderhoud bij redelijke belasting 0,29 per km gekost....
<knip knip>
Ben
Klopt, ik zie soms enorme verschillen qua Duitse occasions. En ik weet dat er op de Duitse markt veel voertuigen met twijfelachtig verleden gedropt worden omdat de historie goed afgeschermd kan worden.

Eh...0,29 per km is concreet qua ping.....hoe is de "medische historie" qua reparaties?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 388
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28
Type auto: XV 2.0 lux. plus handgesch.
Locatie: 053 / regio Enschede.

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door subfan »

2004 Forester 135.000 tot 287000km elke 15000 de bijbehorende beurt.
Reparatie:
1 einddemper, 1 x remblokken (plus 1 x zelf) 2 stabilisatorstangetjes, staartlager plus koppeling, , airco compressor,,
2 sets vredestein, E10 in Duitsland,, verzekering 75% korting en wat kleine dingen zoals lampjes etc.
Goedkoper kan bijna niet.
Mijn huidige XV van mei tot heden een kleine beurt plus rondom remblokken en aircocheck.
Gaat dus ook goed....
Op de 2006 Forester (na 8 mnd onder garantie teruggegeven) na voor de andere Subs ongeveer idem, alleen wat duurder in verzekering omdat ze van mijn zoon zijn.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Dieseltijger
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15
Type auto: Toyota Avensis

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door Dieseltijger »

Dat is netjes.
*thomas*
Berichten: 1599
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44
Type auto: Forester SH en Legacy BP 2.0R
Locatie: Brussel

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door *thomas* »

Dieseltijger, je zwerft al 2 jaar rond op dit forum (en da's leuk - ik lees ook mee op fora om bij te leren), maar je zou intussen toch een beeld moeten hebben afgaande op 'problemen' die hier op het forum worden aangehaald?

Bovendien: jouw garagist baseert zich op ervaringen met 1 wagen. Hij zal met andere woorden een gekleurd beeld hebben/geven over Subaru.

En niet onbelangrijk: je kan 18 jaar oude wagens niet gebruiken als basis voor een kwaliteitsvergelijking met nieuwe subaru's. Oude Subaru's waren doorgaans goed. De wagens zijn redelijk eenvoudig om aan te sleutelen en het 4x4-systeem is niet nodeloos ingewikkeld waardoor er makkelijk aan te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4496
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51
Type auto: Forester SJ 2013 Premium 150pk CVT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door quikfit »

Je kan een 2wd qua reparatiekostenkosten niet vergelijken met een 4wd...meer onderdelen,meer sleutelwerk,meer kosten.
Qua onderhoud (kaal beurtje) zijn de kosten nagenoeg gelijk...op wat extra diffolie na,uitzonderingen daargelaten bijvoorbeeld als de motor eruit moet bij kleppenstellen maar dat is een LPG dingetje en komt op benzine nagenoeg niet voor.
Appels en peren...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 1875
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Type auto: Forester 2.5 XT 2007
Locatie: Hart van Brabant

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door boswachterfan »

Ik denk dat die chef best een goed beeld heeft, het is tenslotte zijn vak. Ik kan zijn mening wel volgen. Mijn Corolla diesel station, model E11, was werkelijk onverwoestbaar en bomvrij. Van 2 ton naar dik 3 ton gereden. Wat er echt kapot aan ging waren de rubbers van de radiateurdop en de thermostaat. Deels mijn schuld, want die bleken niet tegen Bar's Leaks te kunnen wat ik tot dan toe preventief in de kvs goot. Een drukschakelaar van de airco waardoor de fans bleven draaien. Voor een tientje opgelost met een tweedehands (140 nieuw :shock: ). Verder iets doms waardoor er kortsluiting ontstond in de kabelboom, maar dat had niets met de kwaliteit van de auto te maken.
Maar er zat dan ook helemaal nix extra's aan die auto behalve airco. Zelfs de raampjes moest je nog slingeren. Eén keer een grote beurt van meer dan 1000 euro met gloeibougies, distributie, remmen en de hele rataplan. Verder gewoon onderhoud en nooit een afkeuring. En de eerlijkheid gebiedt te vermelden dat hij schade had gehad voor ik hem kocht, waardoor o.a. koplampen en radiateur vervangen waren bij 2 ton.
Mijn vorige boswachter heb ik ook van 2 ton naar dik 3 ton gereden en daar heb ik meer reparaties aan gehad. Maar het was dan ook een veeeel leukere auto. Nooit een afkeuring gehad, ook met die auto. Behalve de visco koppeling waren het geen ongebruikelijke zaken voor de leeftijd en km's.
Imho: Puur voor de kosten zou ik misschien eerder een Toyota kopen. Met in het achterhoofd de opmerking van thomas dat je 18 jaar terug kijkt. Ik ben niet meer zo op de hoogte van de kwaliteit van de nieuwere Toyota's. Ik denk dat iha de kwaliteit van de Corolla, de Miele wasmachine, de Gazelle fiets van die jaren niet meer wordt gemaakt. De tijd is ook veranderd, ontwikkelingen gaan snel. Een familielid houdt vast aan haar droger van 20 jaar oud, die het nog PRIMA doet. Dat hij 2,5 keer zoveel stroom gebruikt als mijn nieuwe en dus eigenlijk duurder is, wil er maar niet in :lol:

Heb je wat centen over voor de lol, zou ik absoluut voor de Subaru gaan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5421
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door erichendri »

Tsja, iedereen rijdt anders en gebruikt zijn auto.
Subaru nodigd uit om ff lekker door te trekken.
Of zoals andere eigenaren doen ; lekker door de modder baggeren.
Ja, en dat kost wat extra.
Afgelopen jaar (doehetzelver) ±150€ kwijt voor onderhoud. (Legacy uit 2000 met 325000 km)
Qua onderhoud heb je duurdere en goedkopere beurten met af en toe extra's.

Eric
Dieseltijger
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15
Type auto: Toyota Avensis

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door Dieseltijger »

@*thomas*: Ik heb geen haast, dus ik zal nog wel twee jaar ronddrentelen - want de Avensis is pas 13 jaar oud en heeft pas 307k op de klok, en ik beloof dat ik niemand zal lastigvallen.

Nee, ik heb wel een beeld - maar niet het juiste beeld: Je ziet doorgaans alleen maar de vragen en de uitzonderlijke problemen - oftewel: een forum alleen bekijken zonder te vragen levert echt een vertekend en onevenwichtig beeld: "De visco koppeling is kapot", het achterdifferentieel wordt warm" (Ja, dat zal - die heeft mijn auto niet).

Ook browsen op sites van "experts" levert weinig objectiviteit. Een greep: De ADAC testen (aanrader, topkwaliteit - leuker leesvoer dan de slappe autoblaadjes) zeggen dat de Subaru's dorstig zijn - klopt. Kijk vervolgens naar de andere mechanisch vierwielaangedreven auto's: eveneens dorstig. Verklaring: Haldex koppeling of Visco koppeling maken geen moer uit: er draaien extra tandwielen mee met de achterwielen. Of Amerikaanse sites: De koppakkingen van Subaru's zijn een zwak punt omdat het een boxermotor is (ja...èn?), ....omdat het een "open-deck" cilinderconstructie is (ook weer: nou èn? Er zijn wel meer merken met een open deck ontwerp)

Vandaar dat ik de vraag dus stel wat de individuele ervaringen zijn. En dat een permanente vierwielaandrijver meer onderhoud nodig heeft vind ik prima. Waar ik een broertje dood aan heb is de situatie dat ik constant voor verrassingen kom te staan. That's all.
*thomas*
Berichten: 1599
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44
Type auto: Forester SH en Legacy BP 2.0R
Locatie: Brussel

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door *thomas* »

Euhm, dieseltijger => viewtopic.php?t=5536

Ik wou je trouwens niet het gevoel geven dat je vraag niet welkom is, maar ze is wel 'vreemd' geformuleerd, want in feite vraag je gewoon naar de aandachtspunten van een Outback/Legacy BP/BL platform (en dan liefst nog vergeleken met jouw Toyota's).

Als ik auto's van 'nu' vergelijk met auto's van 'vroeger' dan kunnen we doorgaans stellen dat oude wagens betrouwbaarder zijn. Dat heeft twee hoofdredenen:
1) oude wagens waren eenvoudiger en dus kon er minder fout gaan
2) constructeurs hebben er altijd naar gestreeft om wagens zo lang mogelijk te laten rijden, maar dat doen ze nu niet meer (alleszins is het geen prioriteit meer)
Dieseltijger
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15
Type auto: Toyota Avensis

Re: Reparatiehistorie Legacy/Outback

Bericht door Dieseltijger »

Dankjewel *Thomas*
Plaats reactie