EJ25 nukkig in de stad

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

Wie herkent dat?

Mijn Outback rijdt behoorlijk goed, maar al vanaf dat ik hem kocht valt me op dat 50 km/h in de 4e versnelling (automaat) niet lekker wil. Het gaat dan met zo'n 13-1400 toeren per minuut en dat vindt de motor net niet lekker zeg maar. Handmatig de bak in 3 houden rijdt dan fijner, maar zo zal Subaru het toch niet bedoeld hebben? Anderen die dit ook herkennen van hun EJ25 Sub?
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door sufos »

Het zegt mij zo niets maar zal het morgen eens wat aandacht geven. Ik vraag me wel af of ik in z'n 4 rij bij 50 km/h, maar ook daar zal ik op letten.

Je hebt het over handmatig in 3 houden maar als je de sportstand gebruikt? Dan is je toerenbereik natuurlijk ook anders.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

De sportstand zal ik ook eens proberen. Normaal rij ik met de bak in D, tot het genar me gaat vervelen. Dan zet ik hem op handmatig schakelen. Vanaf 60 per uur heb je dat niet, maar dat is een beetje kostbaar rijden in de stad.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door quikfit »

Gewoon het gas dieper intrappen,dan schakelt de bak terug.1300-1400 Toeren vindt een motor niet prettig...en anders gewoon in 3 houden,die optie heb je niet voor niets.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

Goed advies. En dan laat ik het gas los en schakelt de bak weer op.

Maar goed, blijkbaar vraag ik iets raars.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door erichendri »

Je kunt kijken of de gasklepposite sensor goed staat.
Je zit gewoon bij dat toerental / snelheid in een gebied waar je zo weinig gas geeft waardoor de motor ook kan denken dat je afremt.
Ook al met andere benzine (98) geprobeerd?
Als je teller afwijkt zou je kijken hoeveel dat is.
Paar km kan al beter rijden.
Mijn automaat ging toen al naar de 4.
Reed ook niet fijn.

Eric
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

Is de tps afstelbaar dan? Mijn auto loopt in principe op LPG en in de opwarmfase op BP Excellium. Het nukkige doet hij als de motor op temperatuur is en dus niet meer rijker loopt.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door quikfit »

Hilko73 schreef: 13 jan 2022 21:31 Goed advies. En dan laat ik het gas los en schakelt de bak weer op.

Maar goed, blijkbaar vraag ik iets raars.
Ja,dat doen ze allemaal...opschakelen bij gas los.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

Minder gasgeven, grappenmaker. Je snapt best wat ik bedoel.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door boswachterfan »

Ik herken het wel. Als motor en bak goed warm zijn en de airco uit, schakelt de mijne ook op bij 50. Dan draait hij ook dat toerental. Met de Prodrive schoorsteen en het raam open is dat geen verkeerd geluid :drool:
De motor draait dan wel netjes rond, trilt niet en hoeft nauwelijks te trekken. Minste of geringste indrukken van het gaspedaal en hij schakelt terug. Met een handbak zou ik zo nooit rijden. Ik denk dat de koppelomvormer evt. onregelmatigheden wel opvangt dus ik doe er meestal niets aan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Wout-P11 »

Ik herken het ook met m'n '03 Fozzy XT. Maar aan die schakelmomenten kun je helaas niets veranderen. Op een 50 km/u weg rijdt ik lekker in 3 ipv D. Ik zou bijvoorbeeld ook de lockup uitschakelbaar willen hebben (via een schakelaar) om deze zelfde redenen.

Ik doe het ook als hij koud is. Bij mij het dorp uit is gelijk een lange helling een viaduct op. Ik zet hem dan in 3 zodat hij lekker met 2200 toeren omhoog rijdt ipv. het ding met ijskoude motor en 1200 toeren omhoog te laten hakkelen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door sufos »

Vandaag even in de gaten gehouden en mijn Outback reageert net zo,althans, bij constant 50 km/h rij je uiteindelijk in 4 en dat bij 1400 t/pm. Zelf ervaar ik het niet als vervelend, komt misschien meer door mijn rijstijl want ik rij nagenoeg altijd te hard :roll:
Dan ben je ook meer bezig met gas geven, remmen, en weer gas :)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door boswachterfan »

Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Hilko73
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2021 23:49

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Hilko73 »

Dan ga ik dat ook maar eens een tijdje doen. Sportstand in de stad, #hetmoeniegekkerworde
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door *thomas* »

boswachterfan schreef: 14 jan 2022 16:32 Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Staat hij dan in zijn 3? Of laat hij gewoon meer 'slip' toe?
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door Wout-P11 »

Ja, dat vraag ik mij ook af, tis geen magisch knopje wat de overbrengingsverhoudingen opeens veranderd...
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door boswachterfan »

*thomas* schreef: 14 jan 2022 17:49
boswachterfan schreef: 14 jan 2022 16:32 Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Staat hij dan in zijn 3? Of laat hij gewoon meer 'slip' toe?
Hij staat in D. Ik vermoed jouw laatste opmerking.
Rij 50, 1400 tpm, zet de knop op power, dan moet ik even het gas indrukken, laat het los, druk weer in en hij draait 300 meer bij 50.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door *thomas* »

De reden dat ik die vraag stelde is omdat ik zelf vermoed dat hij in een lagere versnelling blijft, maar meer toeren maakt alleszins, op de 5EAT was dat.

Bij de 4EAT weet ik niet hoe het werkt, maar volgens jou dus meer slip. Geen idee of dat kan, je voelt hem naderhand niet ineens opschakelen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door erichendri »

Ik denk dat de lock-up uitgeschakeld wordt.
Meen dat mijn legacy die al bij 55 in zijn 4 ingeschakeld wordt.
Je herkend dat door bij iets gasgeven het toerental hetzelfde blijft.
Zonder lock-up stijgt dat dan iets. (2-300 rpm)

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door boswachterfan »

En, nog uitgeprobeerd?

Bij mij voelt het aan alsof de lockup pas rond de 80 inschakelt. In het handboek kan ik een rijtest van de lockup vinden. Bij een snelheid van 35-40 km/h moet die 25-45% zijn. En dat moet je met een uitleesapparaat doen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door erichendri »

Zeker weten boswachter?
Want het zijn plaatjes, die kunnen slecht tegen slip.
Hij is of aan of uit.
Vaak met schakelen ook even kort uit voor soepel schakelen.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 nukkig in de stad

Bericht door boswachterfan »

Nee, ik weet dat idd niet zeker. Geef mijn mening graag voor een betere.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie