4x4 liefhebbers

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Vindt het wel grappig.
Volgens mij maakt Subaru alleen maar 4wd auto's.
En hier zitten dus veel 4x4 liefhebbers en beoefenaars van off road rijden.
Maar ik kom hier nooit ook maar iets tegen van de Dakar.
Merkwaardig.
Het enigste sportspektakel wat ik elk jaar volg samen met de rest van m.n gezin.
Het boeit me geen zak wie er wint of welk merk vind het allemaal even mooi.
Hier toch nog stille aanbidders van het echte off road gevoel?
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

Ik volg de Dakar sinds halverwege de jaren '80.

Het werd pas echt leuk toen ik als student in 1986 een opdracht kreeg van DAF voor het maken van twee bedrijfsfilms en daarvoor wekelijks in Eindhoven moest zijn. Op een gegeven moment werkten ze daar aan de TurboTwin van Jan de Rooy, achter een groen zeil in een hoek van de voertuigassemblagehal. Kon week na week de vorderingen volgen. Dat maakte het extra leuk om begin 1987 de Dakar te volgen.

Nu we het toch over de Dakar hebben: hebben daaraan weleens Subaru's meegedaan? En zo ja, wanner was dat met welke modellen en hoe succesvol was dat?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

In 2010 deed een Argentijs team mee met een Forester; zie https://www.topgear.com/car-news/motors ... dakar-2009

De Dakar Subaru Forester Barattero, die de naam Elaion kreeg, wordt besproken, inclusief foto's en filmpjes, op http://www.importatlanta.com/forums/com ... deos*.html

De Elaion heeft de finish helaas niet gehaald, zo is te lezen op https://www.specialstage.com/threads/su ... 351/page-2

En in 2012 deed een Boliviaans team mee met twee geprepareerde 2009 Foresters. Beide haalden de finish niet, helaas.
https://pin.it/3dUAaxi
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door *thomas* »

Ik heb vooral de motoren in de dakar intensief gevolgd. Zeker toen Aprilia zo'n 15-10 jaar geleden (terug) deelnam.

Heb jarenlang met allroads gereden (africa twin, xtz, cagiva elefant), net omdat die de geest van dakar uit de jaren 80 en 90 droegen :).
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Vind het zo leuk dat Hero mee doet in de Rally.
Een chinese motorfabrikant.
En heb stiekem respect gekregen voor Audi dit jaar.
Wil er niet aan maar het is wel de toekomst denk ik.waterstof gaat het niet redden.
Al zouden shell en het koninklijk huis dat wel graag zien.
Lkr puh voor Trix ,prins pils en shell.
Wel leuk dat subaru dus ook eens heeft mee gereden die linkjes ga ik eens volgen dank je.
Eerst ff pitten.
Aju propje
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door sufos »

Elk jaar kijk ik maar van "volgen" wil ik niet spreken. De motoren blijven wat mij betreft het mooiste om naar te kijken.
Jan de Rooy is natuurlijk legendarisch :clap:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

Ik kijk/volg de Dakar ook,maar ik ben meer 4x4 liefhebber omdat het een stuk makkelijker is om van me erf af te komen. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

Propje schreef: 15 jan 2022 01:39Wil er niet aan maar het is wel de toekomst denk ik.waterstof gaat het niet redden.
Zelf zie ik waterstof juist wel zitten. We hebben een complete (aard)gasinfrastructuur in Nederland die relatief eenvoudig geschikt te maken is voor waterstof. Bovendien kun je teveel geproduceerde elektriciteit eenvoudig omzetten naar waterstof (hint: als je nog ergens een zak geld hebt liggen, dat kan Battolyser Systems een interessante investering zijn). EV-trucks hebben al snel een te lage laadcapaciteit om economisch rendabel te zijn, of ze zijn simpelweg te zwaar voor ons wegennet. Voor dertigtonners, andere zware vrachtwagens en distributietrucks (in steden) is waterstof een veelbelovende optie. En als de benodigde waterstofinfrastructuur voor deze vrachtwagens er eenmaal is, dan zal het aantal waterstofauto's vanzelf ook toenemen, is de verwachting.

Op dit moment is het aantal plaatsen in Nederland waar je waterstof kunt tanken dermate laag dat waterstof voor de meeste particulieren en zakelijke rijders momenteel geen interessante optie is. Dat blijkt wel uit het aantal recente Toyota's op waterstof met weinig kilometers op de klok dat momenteel voor ver onder de nieuwprijs (€80.000) te koop staat; zie bijvoorbeeld dit overzicht van te koop staande Mirai's. Voor taxibedrijven kunnen waterstofauto's trouwens wel interessant zijn. Zolang er maar een waterstoftankstation in de buurt is.

Overigens reed in de zojuist afgelopen Dakar de Gaussin H2 Racing Truck mee, een experimentele vrachtwagen op waterstof:
Afbeelding
Meer informatie over deze truck met startnummer 00, die de rally gewoon heeft uitgereden en zelfs winnaar* werd in zijn klasse, vind je op https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws ... akar-2022/.
Zo, is deze reactie meteen weer on topic. :)

*: De waterstoftruck was de enige vrachtwagen in het klassement voor alternatieve brandstoffen... ;)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Weet niet de details maar waterstof is echt koeiestront.
Verlies tot wel 40/50%
Je wekt stroom op daarmee wek je waterstof op en daarmee drijf je een voeruig aan.
Dan heeft electra veel meer potentie.
Maar ja we moeten allemaal in waterstof geloven.
Want shell moet wel blijven bestaan en gasuinie of is dat al opgekocht door shell?
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

Propje schreef: 15 jan 2022 17:18 Weet niet de details maar waterstof is echt koeiestront.
Verlies tot wel 40/50%
Je wekt stroom op daarmee wek je waterstof op en daarmee drijf je een voeruig aan.
Dan heeft electra veel meer potentie.
Volgens mij weet je inderdaad niet de details. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -werkt-het

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Mrdjc »

De meeste waterstof voertuigen verbranden het waterstof niet.
Ze zetten het om in electriciteit door middel van een reactie met zuurstof in een zogehete fuel cell.
Die drijft weer de electromotor aan.

Dus met andere woorden, een alternatieve manier van opslag van energie.
Grondstoffen voor onze huidige generatie accu's om energie op te slaan zullen op een gegeven moment zo schaars zijn dat het gewoon niet meer rendabel is om te proberen je "Groene stroom" op te slaan in een accu.
Dan bied waterstof weer een uitkomst... al ben ik benieuwd of er ook waterstof centrales voor thuis gaan komen op den duur in plaats van powerbanks die je met je overschot van je zonnepanelen kunt laten draaien, en later de energie weer opnemen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Waterstof vs elektriciteit [WAS: 4x4 liefhebbers]

Bericht door Raph »

Volgens mij is het niet óf waterstof óf elektriciteit, maar een combinatie van beide. Simpelweg omdat allebei voordelen én nadelen hebben. Afhankelijk van de toepassing biedt een van de twee de meeste voordelen. Zo brengt alles inzetten op elektrificatie serieuze risico's met zich mee, simpelweg omdat de huidige elektriciteitsinfrastructuur daar op dit moment simpelweg ongeschikt voor is. Die infrastructuur aanpassen doe je niet binnen een week en voor een paar knaken. En voor de aardgasinfrastructuur geschikt maken voor waterstof geldt hetzelfde.

Voor wat betreft het rendement van waterstofauto's versus batterij-auto's (het zijn beide elektrische auto's...): je moet in beide gevallen de verliezen in de hele keten meetellen. En ook zowel de afhankelijkheid als de herwinbaarheid van de grondstoffen die voor beide transities nodig zijn. Da's een hele puzzel. Op dit moment lijkt het tij het gunstigst voor de batterij als energiedrager. Maar dat kan zomaar omslaan in het voordeel van waterstof als energiedrager. Afhankelijkheid van één van beide is ongewenst. Daarmee lijkt inzetten op allebei me de enige duurzame optie.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

Propje schreef: 15 jan 2022 17:18 Want shell moet wel blijven bestaan en gasuinie of is dat al opgekocht door shell?
Gasunie is NL gas beheerder (net als KPN de beheerder is van telenetwerk), NAM (= domestic Shell) doet gaswinning en levert aan Gasunie.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef: 15 jan 2022 17:08 Waterstof. Was leuk bij scheikundeles.
Moet simpel toe te passen zijn, met een tank water?

1/ Je splitst het water in waterstof en zuurstof.
2/ Stuurt de waterstof via een slang naar de motor.
3/ Gebruikt de waterstof voor een aandrijvende explosie in de motor.
4/ Waarmee zoals ook nu een dynamo voor stroom zorgt, waarmee het water weer gesplitst kan worden.
5/ terug naar 1.

Bijkomend voordeel. De overgebleven zuurstof is weer goed voor het stikstofprobleem. ... denk ik.

Sterker nog, je zou de explosie kunnen laten plaatsvinden door de waterstof en zuurstof weer bij elkaar te laten komen. Maar ik vrees dat dat te ongecontroleerd wordt.

Hoe dan ook. Dit is hoe een hedendaagse onderzeeër maandenlang onder water kan blijven met de zee (water) als 'grondstof', de waterstof als brandstof, en de zuurstof voor de bemanning, beademing. Dan wel met kernsplitsing als stroomvoorziening.
Vraag ik me alleen af, zou de waterstof aandrijving te weinig zijn voor het genereren van voldoende stroom voor de splitsing?

Maar volgens mij kan dit een prima brandstofbron zijn.
alle explosie en gecontroleerde verbrandingen gebeurt met zuurstof, je kan niet alleen waterstof laten branden zonder zuurstof. het kan wel mee verbranden in een bestaande ontbranding maar dan gebruikt het de zuurstof die al "gereserveerd" was voor de oorspronkelijke verbranding. minder zuurstof in een verbranding is meer volledig verbranding is (veel) meer hitte. daarom niet te arm afstellen want de materialen kunnen er niet lang tegen (warmlopers en uiteindelijk vastlopers).

waterstof met zuurstof hebben een kleine vonk nodig om te ontbranden waarbij het een exotermisch reactie is (hitte komt vrij) met al enige product: water.
let wel: H2 en O2 als gassen kunnen bij elkaar en er gebeurt niks ondanks de hoge potentiële energieen in de gassen. je hebt de vonk nodig om het te laten ontbranden. de vrijgegeven overgebleven energie is minder dan wat je nodig hebt om H2O weer te splitsen. bovendien heb je met iedere vorm van aandrijving te maken met energie verliezen, kortom: je moet altijd meer energie leveren dan dat je er uit haalt. dus met die onderzeeër is dat niet anders. met de kern onderzeeërs net zo alleen heeft kernenergie zoooooo veel meer energie "aan boord" tov H2 cellen dat het simpelweg langer duurt tot het "op" is.

ik zou wel pleiten voor mini kern centrales voor huishoudens als de "problematiek" rondom het verwerken van depleted grondstoffen goed is uitgedokterd is. mss naar de zon schieten?
stoommachines zijn beresterk en kunnen ook hard lopen, mss is dat ook wel wat voor autos (in de verre toekomst)...
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door JSE »

Alleen jammer dat momenteel zeer weinig écht groene waterstof voor handen is (geproduceerd uit overschot aan zonne- en windenergie bijvoorbeeld) maar dat de beschikbare waterstof geproduceerd wordt met fossiele brandstoffen waarbij al veel energie verloren gaat. Als we dan toch die fossiele brandstoffen op stoken kunnen we die beter direct gebruiken in plaats van enkele keren omzetverliezen te accepteren omdat je dan een “groene” brandstof overhoud.

Iedereen elektrisch lijkt me ook geen optie. De problemen die het elektriciteitsnet nu al heeft op een zonnige dag waarbij op veel plaatsen maximaal energie teruggeleverd wordt ga je omgekeerd dan ook krijgen als (met name ‘s winters) iedereen smiddags om 17:00 thuis komt en zijn auto aan de lader legt + de inductie kookplaat aan zet.
Het net is daar niet op gemaakt en is ook niet zomaar aangepast om daarmee overweg te kunnen. Enkele jaren terug hebben ze de spanning al wat opgevoerd van 220 naar 230 volt om de stroom zo iets naar beneden te krijgen en daarmee de capaciteit van het net dus wat op te krikken. Dat houdt ook een keer op…
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Je laat toch overdags je powerbank op met de zonpaneeltjes.
En kom je savonds thuis plug je de auto in.
Maar het zal mij allemaal worst zijn ik wil zo lang als mogelijk op benzine rijden in m.n mototfiets.
Denk niet dat ik de overstap wil maken naar electrisch voor motorfietsen.
Voor autos is het wat anders maar dat is puur een vervoer middel.
En ben blij dat ik tot voor kort nog lol kon hebben van m.n ktm 3002 takt haha.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Ga er niet teveel over lezen.
Maar electrisch is 5 stappen dat je auto rijd.
En waterstof 8 stappen tussen elke stap zit verlies.
Zo kom je met electra uit op 80% efficient.
En waterstof 37%

Om waterstof te krijgen begin je met electra en eindigt met electra.
Dus waarom zou je er waterstof tussen stoppen.
Kees coolen reed met tanks van 350bar.
Mijn persluchtfles voor de PCP buks kreeg ik niet verder als 330bar.
Dat is een 10ltr flesje.
Hoe dik moet een tank dan wel niet zijn bij het waterstoftankstation 30cm staal?
Dat kan niet dus wordt het in 100bar geleverd.
En pomp je het op naar 350 in je auto.
Dat gaat niet in 2 minuten.
Zeg maar 20 min om wat te noemen.
Dan zit je autoaccu van electrisch rijden al voor 40% vol.

En waterstof is niet door aardgasleiding net werk te transporteren.
De moleculen zijn zo klein dus je hebt overal lekkage.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

Propje schreef: 15 jan 2022 22:35 electrisch is 5 stappen dat je auto rijd.
En waterstof 8 stappen tussen elke stap zit verlies.
Zo kom je met electra uit op 80% efficient.
En waterstof 37%
Dit kan ik even niet volgen. Hoe kom je op die percentages?
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Ik nu ook niet meer.
Zal morgen als ik zin heb de stapjes wel opsommen.
En die 37% heb ik ook maar van mijn zoon.

Maar simpel om waterstof te bouwen begin je met electra een eindigt met electra.
Dus waarom zou je dan waterstof ertussen gebruiken?
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

Propje schreef: 16 jan 2022 00:52 Maar simpel om waterstof te bouwen begin je met electra een eindigt met electra.
Dus waarom zou je dan waterstof ertussen gebruiken?
Omdat je dan geen milieu vervuilende batterijen hebt,sneller kan tanken en als de stroom die gebruikt word voor het maken van waterstof ''groen'' is ben je helemaal goed op weg.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Dat is een mileudingetje,daar heb ik niks aan,ik kom al uit een voorteffelijk mileu.
Het gaat mij om goede vervanger van aardolie als dat opraakt.
En dat kan nog wel ff.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

Propje schreef: 16 jan 2022 10:02 Dat is een mileudingetje,daar heb ik niks aan,ik kom al uit een voorteffelijk mileu.
Het gaat mij om goede vervanger van aardolie als dat opraakt.
En dat kan nog wel ff.
Met dat soort argumenten lul je een banaan recht. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Krom lullen lukt me wel.
Maar wat ik zo krom vindt je wordt wat aangepraat dat je wat aan je foorprint moet doen.
Dus bv. Waterstof auto omdat het vriendelijk is.
En dus wordt je op den duur gestraft met fossiele brandstof prijzen of belastingen die absurd zijn.om te ontmoedigen.
Voel me bijna een mileu crimineel.

Terwijl je nog steeds met het vliegtuig kan die 169 meer vervuilt.
En of de stoomboot uit china met je ali spulletjes.
Je ook geen strobreed in de weg wordt gelegd als je airco in huis wil of stoomcabine op 380v
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef: 16 jan 2022 19:40
DucATIRadeon schreef: 15 jan 2022 18:23 alle explosie en gecontroleerde verbrandingen gebeurt met zuurstof, je kan niet alleen waterstof laten branden zonder zuurstof.
Daar heb je een klein punt op detail.
Al kun je wel de waterstof alleen (reageerbuisje) aansteken met een vlam. In de klas, met lucht, dus zuurstof :oops: (scheikundeles).
DucATIRadeon schreef: 15 jan 2022 18:23 waterstof met zuurstof hebben een kleine vonk nodig om te ontbranden waarbij het een exotermisch reactie is (hitte komt vrij) met al enige product: water.
Met waterstof heb je geen vonk nodig.
Je scheidt de H van de O2, en zodra deze weer bij elkaar komen krijg je gewoon weer een ontploffing (chemische reactie).
Die twee kraantjes mochten NOOIT tegelijk open! :naughty: (scheikundeles)
Deze automatische ontbranding zou een simpele werking kunnen zijn, maar zoals ik al zei is deze ontstekingswijze volgens mij erg moeilijk te controleren/doseren.
wil niet de betweter uithangen hoor maar een simpele google zoekje bevestigt dat je altijd voor iedere ver/ontbrandings reactie een begin energie nodig hebt (meestal een vonk).
met de concentraties waar wij het over hebben gaat er echt niks gebeuren als je de gassen enkel met elkaar mengt.
pas als die vonk (of energiebron) er is gaat er wat gebeuren.
copy-paste (Sorry engelse school invloed/opgevoed dus heel veel is bij nog steeds engels, ook getallen):

"In theory, it's easy to make water from hydrogen gas and oxygen gas. ... Merely mixing the two gases at room temperature, however, won't do anything, like hydrogen and oxygen molecules in the air don't spontaneously form water. Energy must be supplied to break the covalent bonds that hold H2 and O2 molecules together."
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

je zet het er zelf bij knalgas: het mengsel wordt aangestoken door vonk, hitte of zonlicht. kortom: je hebt een energiebron nodig. bij H2 is voldoende zonlicht genoeg, dus wellicht was het licht genoeg in jullie scheikunde lokaal voor een ontploffing, met of zonder pubers.
wees blij dat jullie ongedeerd uit de lokaal kwamen met dat rondvliegend glas!

helaas kan ik je niet geloven op je woord in deze want je preekt "A" gaat vanzelf naar "C", terwijl het cruciale "B" achterwege wordt gelaten. A+B->C, niet A->C. B kan dus die vonk zijn of zonlicht, maar het blijft een energiebron (scheikundig gezien).
Plaats reactie