Stuurgedrag Forester

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanEuRoel
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2021 21:05

Stuurgedrag Forester

Bericht door PanEuRoel »

Ik heb vandaag proefgereden met een Forester en heb hem ook gekocht.
Tijdens de proefrit vielen mij twee dingen op.
1. Het stuurwiel beweegt als het ware in 'stapjes'. Het sturen gebeurt niet vloeiend, maar wat schokkerig. Dit is vooral merkbaar bij kleine stuurcorrecties. Vraag: Is dit herkenbaar of is hier meer aan de hand? Ik heb dit ook op laten nemen in de verkooporder, dat hier naar gekeken moet worden.
2. Het remmen. Het remmen is heel sponzig. Hij zal vast wel op tijd stoppen, maar dan moet je het rempedaal serieus hard intrappen. Bij pompend remmen bouwt hij wel meer druk op en wordt de vertraging wel groter. Is dit Forester-typisch

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. 😊
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 24 dec 2021 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof

R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Subaru Forester 2010
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door sufos »

:shifty: Zou een serieus probleem kunnen zijn maar op afstand natuurlijk nooit te zeggen. Er is echter al eens een topic over geweest dus lees dat eens door en kijk of je wat herkend:
viewtopic.php?p=63546&hilit=stuurbekrachtiging#p63546
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door aze2000 »

PanEuRoel schreef: 23 dec 2021 01:14 Ik heb vandaag proefgereden met een Forester en heb hem ook gekocht.
Tijdens de proefrit vielen mij twee dingen op.
1. Het stuurwiel beweegt als het ware in 'stapjes'. Het sturen gebeurt niet vloeiend, maar wat schokkerig. Dit is vooral merkbaar bij kleine stuurcorrecties. Vraag: Is dit herkenbaar of is hier meer aan de hand. Ik heb dit ook op laten nemen in de verkooporder, dat hier naar gekeken moet worden.
2. Het remmen. Het remmen is heel sponzig. HIj zal vast wel op tijd stoppen, maar dan moet je het rempedaal serieus hard intrappen. Bij pompend remmen bouwt hij wel meer druk op en wordt de vertraging wel groter. Is dit Forester-typisch

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. 😊

stuurgedrag wat je beschrijf : controleer even de olie, verder blijft het niet de meest verfijnste stuur mechanisme,, in tegendeel best wel matig.
remmen op een forester zijn net zo mager te noemen ,, ze doen het wel, maar meer dan dat ook niet,, uiteraard is er wel wat aan te doen b.v. wrx klauwen dacht meerdere pots heb je dan, en uiteraard kun je spelen met andere schijven en blokken en daar haal je zeker winst mee, en begin met stalen remslangen, daar zit ook winst in ,, de 2 laatste oplossingen kosten niet veel en helpen zeker.
Groet Robert
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door Raph »

Het schokkerig sturen heb ik momenteel ook. In mijn geval ligt het aan de stuurbekrachtiging. As we speak liggen het stuurhuis en de pomp bij een revisiebedrijf.
Toen ik drie jaar geleden m'n Legacy kocht en liet nakijken door m'n toenmalige monteur Koos, gaf hij aan de stuurbekrachtiging z'n beste tijd had gehad. Heeft-ie toch nog best lang volgehouden.
Met dat schokkerige is prima te rijden, maar het is - en voelt - niet optimaal. En kan dus een signaal zijn dat er een reparatie aan zit te komen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door quikfit »

Deze Forester heeft elektrische stuurbekrachtiging!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door subfan »

Ja, de 2009 van mijn zoon wel.
Ik vind hem wat zweverig / zoekerig.
Ik dacht dat deze eerste elektrische wat meer problemen hebben / eerder versleten zijn dan de voorgaande.

Remmen is inderdaad niet het sterkste punt, wat je vooral merkt bij sportief / snel rijden.
De gehele auto is wat comfortabeler gemaakt dan de vorige modellen.
Heb zelf een 2004 gehad en nu een XV, die het wat beter doet

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door subfan »

Laat hem keuren bij de dealer of vergelijk hem met een gelijk model van een bekende.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door Laatbloeier »

quikfit schreef: 23 dec 2021 10:39 Deze Forester heeft elektrische stuurbekrachtiging!?
Ja, die van mij (MY 2012) wel, maar volgens het instructieboekje kan er ook een hydraulische inzitten. Misschien afhankelijk van motortype? Die van mij heeft een FB20, TS heeft een EJ204 denk ik.

Het grappige is dat er op die van mij nog wel een loze poelie zit waar anders de stuurbekrachtigingspomp zou zitten (linksboven als je ervoor staat).
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Stuurgedrag Forester

Bericht door *thomas* »

Als het een elektronische stuurbekrachtiging is, kan het helpen om de connectoren in te spuiten met contactspray...

Ik denk dat de XT hydraulisch bekrachtigd was en al de andere versies elektrisch.
Plaats reactie