Computer na accu wissel? [klaar]

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Computer na accu wissel?

Bericht door erichendri »

Tuurlijk leest hij zichzelf weer in.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Computer na accu wissel?

Bericht door SP-Boxer »

Bij een Subaru ben je doorgaans alleen je radiozenders kwijt.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Computer na accu wissel?

Bericht door *thomas* »

Bij de SF geen zorgen maken :)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Computer na accu wissel?

Bericht door Mrdjc »

De ECU is zichzelf altijd aan het optimaliseren.

Daarvoor heb je een hoop sensoren ;-) (Lambda, Pingel etc)

Hij heeft een ingeprogrameerde basis waarde die hij hanteerd en is continu opzoek naar de meest optimale setting.

Dus niets om bang voor te zijn, het is geen wekker radio uit de jaren 90! :D
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door erichendri »

De basis kenvelden blijven altijd in de computer staan.
Wat hij leert tijdens het rijden ben je kwijt maar hjj is zo weer net zo slim als voor de accu wissel.
Overigens passen de ecu's al voor 2000 zich aan.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door erichendri »

Alleen bij sommige defecte sensoren gaat hij in nood loop.
Dan kijk hij naar de basis kenvelden.
Die zijn heel veilig.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

een ecu zal niet veel vermogen trekken als de motor uit is, zeg minder dan 5mA op 12V?
is het niet mogelijk om met een spanningsbron (stel AA batterijen in serie bijv.?) aan de polen te hangen en dan de accu los koppelen? zo blijft er altijd 12V op de ecu staan en gaat er niks verloren, toch?
de meeste Mercedes's in de VAE konen ook allemaal naar de garage gesleept waneer Iqbal en Ahmed en Ali de accu's vervangende omdat de spanning eraf ging zonder parallel een startbooster aan te sluiten.

wellicht een gedoe, just thinking out loud.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door boswachterfan »

Ik had geen zin om de radio opnieuw in te stellen en was ook een beetje voorzichtig met de veranderde ecu. Ik heb wat geknutseld met twee stukken installatiedraad met oogjes eraan. Ik heb altijd wel een auto accu staan die ik af en toe oplaad. Met die accu heb ik de auto onder stroom gehouden.
Wel even een extra paar handjes erbij ter voorkoming van ongewenste vlambogen :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

maar dat is nu juist de clou: een ecu en autoradio is elektronisch en heeft 12V en bitter weinigA's nodig, in bedrijf hooguit 2A, in ruststand in de mA range.
de startmotor, (dak)raam/ruitenwisser/stoelverplaatsing motoren, raam/speigel verwarming, koplampen zijn allemaal groot verbruikers en "actuatoren", dus elektrisch, die worden geschakeld door relais (vermogens schakelaars) die aangestuurd worden elektronische signalen vanuit de ecu.

naar mijn mening: je kunt desnoods een 12V trafo gebruiken (van je kerstverlichting of staafmixer) en dat gebruiken om de ecu elektronisch te onderhouden terwijl je de accu wisselt. maar dan mag je onder geen enkele omstandigheid een verbruiker inschakelen terwijl de accu niet is aangesloten! zo veel vermogen kan een 12V trafo niet leveren met alle gevolgen van dien!

zal wel mee vallen: je accu aansluiten op een paar batterijen, er moet geen gesloten circuit zijn waarbij er geen stroom kan lopen van (+) naar (-) [voor de vonkentrekkers onder ons: elektronen van (-) naar (+)].
je blaast de acculader toch ook niet op als je die aansluit of loskoppelt van een volle accu?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door erichendri »

Enigste wat lastig is het gedoe met een eventuele radio code.
Om die weer te krijgen kan erg lastig zijn en niet goedkoop.
De rest is geen probleem, inleren gaat vanzelf.
Hoef je geen truukjes voor uit te halen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef: 19 dec 2021 17:12
DucATIRadeon schreef: 18 dec 2021 18:41 zal wel mee vallen: je accu aansluiten op een paar batterijen, er moet geen gesloten circuit zijn waarbij er geen stroom kan lopen van (+) naar (-) [voor de vonkentrekkers onder ons: elektronen van (-) naar (+)].
Ik reageerde op je opgeworpen idee van AA batterijen.
En een batterij zou ik toch echt niet zomaar proberen. :doh:

Twee accu's (=batterij) parallel gekoppeld gaan elkaar gelijk maken (elkaar naar een gemiddelde opladen). Een accu is vééél zwaarder dan een batterij. Het gelijke gemiddelde zal hoger zijn dan de max capaciteiten van de batterij.
Dit gaat dus (naar verwachting) zorgen voor overbelasting van de batterij, dus oververhitting. En een oververhitte batterij gaat exploderen. Het al vernoemde condensator effect, gebaseerd op hetzelfde principe. Nooit gedaan als pubertje :D condensators opblazen?
En om de spanning te behouden zul je toch echt (de batterij en accu) parallel moeten koppelen. Al is het maar even, wie weleens condensators opgeblazen heeft weet hoe kort de tijd kan zijn en wat voor zooi dat geeft :doh:

Om je even een rekenvoorbeeldje te geven.
Een AA batterij is nog geen ampere. Een accu is al snel 50 ampere. Een AA batterij is 1,5v. Een accu 12.
Je hebt dus 50+ keer 8 = snel 400 AA batterijen nodig (minstens 200?) om je idee veilig uit te voeren :mrgreen:
En weet jij dan (ook nog belangrijk) hoeveel er parallel en ook nog in serie gekoppelt moeten worden om de juiste waardes te halen?
:naughty: Pak dan maar beter een oude accu of zo voor het goed mis gaat. Of zo'n mobiele acculader? Onder voorbehoudt, dat mogen anderen als correcte optie bevestigen (ik weet niet hoe de ECU daar op zal reageren).
boswachterfan schreef: 18 dec 2021 18:09 Met die accu heb ik de auto onder stroom gehouden.
Accu's zijn gelijkwaardig krachtige stroombronnen. Een kleine afwijking in amperage zal de middeling niet in de weg staan.
snap jou punt wel hummie, en uiteraard moet het in parallel moeten, dat meen ik al gezegd te hebben eerder?
toch blijf ik van mening, tot anders bewezen, dat je met 8 AA batterijen (in serie om aan 12V te komen en >1,2A) theoretisch je ecu kan voeden mits je geen gebruikers aan zet! dus motor uit, alles uit, en dan pas aansluiten in parallel. want nogmaals: waarom knalt je acculader niet op als je deze aansluit? deze leveren bij lange na geen 50A om te laden dus "opblazen" van de lader gebeurt niet...
of ik moet er echt goed naast zitten, kan ook, ben ook maar mens.

maar goed, ik wil niet door drammen, het was een idee om de radiozenders en de ingeleverde parameters te behouden bij accu wissel.

heb mijn KTM990 accu ook vervangen op deze manier om te proberen of het lukt de dashboard klok tijd te behouden, en dat werkt gewoon...contact staat uit, geen gebruikers aan behalve mss de startonderbreking.
heb vroegah ook onze Ducati eencilinder koningsasser (6V) gestart en gereden met 4 AA batterijen in serie, ging prima, zolang de koplamp niet aan ging en de achterrem niet gebruikte met stationair toerental; beetje toeren en geen probleem alles komt van de dynamo.

just saying. geen aanval.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door Mrdjc »

Stroom.. Spanning.. Belangrijk om de twee uit elkaar te houden.

Je kan een 12v 1 watt LED lampje aan een 600ccA (Cold Cranking Amps) 60Ah accu hangen zonder problemen.
Je kan een 25 watt 12v scooter dynamo aan dezelfde accu hangen, geen probleem.

Je kan zelfs proberen de accu te gebruiken om de auto te proberen te starten, en de volledige 600A stroom proberen uit de accu te trekken in een moment, terwijl de scooter dynamo en het led lampje eraan hangt. Geen enkel probleem.

Nu omgedraaid, laten we de 600ccA 60Ah accu vervangen met een scooter accu van 50CcA 5Ah.
Kan je rustig eraan hangen, geen enkel punt.
Lampje zal gewoon werken, scooter dynamo zal hem gewoon opladen.
Auto zal hoogstwaarschijnlijk niet starten, niet genoeg stroom...

Zolang je het maar Parallel doet!

Een verbruiker kan een accu vragen stroom te leveren, maar als hij die niet heeft, geeft hij die ook niet af.

Het word pas "Gevaarlijk" als je het in series gaat proberen, dan is het namelijk zo dat als je accu de stroom niet kan leveren, maar een andere accu die in de lus eraan hangt het wel kan leveren, dat het VIA de andere accu geleverd word.
(Niet te spreken over het feit dat je in series de spanning aan het opschroeven bent)

Een 50A accu proberen te belasten met 600A gaat waarschijnlijk resulteren in mooi vuurwerk.

Dus even terug naar het verhaal.

Theoretisch als je ECU standby maar 0.5A verbruikt (P = I * V) = 1A * 12v = 6 Watt
Dan zou je met je scooter accu ruim voldoende stroom beschikbaar hebben om hem "Live" te houden terwijl je de hoofd accu eruit haalt.

Nu even terug naar de AA batterij.

1.5v moet naar 12V, dus 8 stuks nodig voor 12v. (Series)
AA batterij is "Standaard" goed voor 50mA per stuk. (0.05A)

In series gaat de spanning omhoog
in parallel gaat de Stroom omhoog.

Dus om van 0.05A naar 0.5A te komen hebben we 10 setjes nodig, van 8 stuks per setje..

Probeer je de lampen aan te zetten, zal er weinig gebeuren.. probeer je de auto te starten, zal er weinig gebeuren...
Het is in essentie hetzelfde als een lege accu hebben die niet voldoende stroom kan leveren.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

krijg de indruk dat er niet helemaal begrepen wordt, of mss door elkaar heen halen, van stroom, spanning en gebruiker.
ook handig om weten: wet van communicerende vaten (komt zo aan bod).
correct me if I'm wrong!

stroom: dat zijn de amperes, vergelijkbaar met de waterstraal uit de tuinslang (kraan open)
spanning: even heel simpel gezegd het potentiaal verschil tussen de (-) en (+); vergelijkbaar met de waterdruk (kraan open/dicht).
gebruiker: wie/wat heeft nodig op moment van bediening/inschakelen.

met open circuit (waterkraan dicht):
in parallel: zijn de spanningen gelijk loopt er geen stroom. beetje verschil dan loopt er kleine beetje stroom totdat beide kanten in balans zijn.
in serie: gebeurt niks.
met circuit dicht (waterkraan open) gaat er pas iets gebeuren. de lampen gaan aan of de subwoofer dreunt de minnaar van de (buur)vrouw het bed uit (of niet... :lol: ). met water: de terrasreiniger gaat draaien op de Kärcher of de tuinsproeier geeft mooie boogjes.

mijn batterij-hoofdpijn (heb hem zelf benoemd): 1 AA batterij = 1,5V en 50mA (voorbeeld van Mrjdc). 4 AA in serie = spanning optellen = 6V maar stroom blijft nog altijd 50mA.
4AA batterijen in parallel = stroom optellen = 1,5V en 200mA.

dus mijn voorbeeld met de AA batterijen op de motorfiets: 4 AA in serie en presto ik heb 6V en net genoeg mA om de condensator op te laden dat ie wel 3x of 4x startpogingen heeft om te starten (we hebben het over een motorfiets van 1959 dus kickstarter, voordat we afdwalen), voordat de batterijen "leeg" raken dwz niet genoeg mA.

ecu verhaal:
wat hij zei, lees maar terug, is simpel en duidelijk uitgelegd.
in ruststand namen we 0,5A (=500mA) theoretisch.
met AA batterijtjes moeten we 2x 4AA = 8AA [12V, 50mA] x10 = 80 batterijen nodig hebben voor 500mA. ja dat zijn heel veel. de Action zou zelfs raar opkijken als ze zoveel koopt!
nu is 500mA wel veel voor ruststand van elektronica, mijn gevoel zeg dat 2W meer realistischer is, mss wel minder zelfs.

nu mijn voorbeeld van de trafo voor de kerstverlichting or anders wat op 12V werkt.
deze kunnen tot wel 5A (= 60W = gloeilamp!) leveren, meer zelfs afhankelijk van de uitvoering.

@hummie:
Je hebt het nog over het overstarten met accu op accu. Hierbij moet ik opmerken dat als je met accu overstart op een ver lege accu je ook het risico loopt de hulp-accu kapot te trekken ... door exact dezelfde spontane (over-) laadactiviteit. :think: ;)
heb je helemaal gelijk in, immers zeg je het zelf (onbewust?), en dat heb ik onderstreept: ver lege accu.
als je die accu spanning meet heb je geen 12V maar mss 7V of 8V. en al helemaal geen 50A (of 600CCA).
sluit je de starthulp aan in parallel heb je een potentiaal verschil (12V starthulp en 7 of 8V kapotte accu). om simpel uit te leggen: wet van communicerende vaten: ze willen dezelfde nivo bereiken. hier idem: 12 starthulp met 12V gaat de kapotte accu met 7 of 8V "laden" totdat ze allebei dezelfde spanning hebben. een kapotte accu heeft heel weinig A capaciteit, due de hoeveelheid stroom van de starthulp kan zo groot zijn dat je idd niet alleen de kapotte accu, maar ook de starthulp zelf, om zeep helpt. het is bijna hetzelfde als kortstondig de accu kortsluiten, of in jouw gedachte een condensator opblazen.


lang verhaal, sorry. nogmaals: geen aanval, just uitleg en ook ik kan het fout hebben. uitleggen is ook een kunst.
ik kan het ook fout hebben hoor, corrigeer mij gerust waar het fout is!

we bedoelen het goed en leggen het uit op een manier wat ons logisch klinkt, maar niet altijd even logisch is of te snel gaat voor een ander.

ik blijf erbij, omdat het mij gelukt is zonder negatieve effecten op mijn moderne motorfiets, dat je 8 AA batterijen in serie kan gebruiken om de motorecu op prik te houden bij een accuwissel. een auto ecu heeft mss net iets meer stroom nodig (meer uitgebreid dan motor ecu) dus mss wel 16AA nodig. of wil je het veiliger doen gebruik je een 12V trafo van je kerstverlichting of vibrator of wat je ook maar voor handen hebt. zorg er alleen voor dat er geen gebruikers ingeschakeld zijn!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door Mrdjc »

hummie schreef: 19 dec 2021 23:07 Vraag me trouwens af waar je achterliggende kennis vandaan komt? Want je hebt wel degelijk raakvlakken maar mist net wat details (waarvan ik overigens ook de schoolboeken electronica wetten lang niet meer letterlijk uit mijn hoofd ken hoor :oops: )
Universitair Mechatronicus werkzaam op een R&D Afdeling bij een zeer groot bedrijf in Veldhoven.
Doe ermee wat je wilt :okeee:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

je hebt gelijk, ongeregelde AA batterijen zijn niet handig. volle (nieuw of vers opgeladen) batterijen zou ik wel aandurven. iemand adviseren om zo te doen, nee dat doe (of deed?) ik niet. dat het kan is weer wat anders en/of eigen risico, net wat jij zegt.

ook mee eens: je hebt een stroombron en spanningsbron, maar geen van beide kunnen werken zonder de andere.
wat ik bedoel met gebruiker: een apparaat dat stroom gebruikt in de orde van 10^0 en groter. startmotor, raammotor, koplampen, stoelmotor etc.

in mijn optiek probeer ik de onderscheid te leggen tussen elektrisch en elektronisch. het verschil is meer tussen grof en fijn. elektronica is fijn en gevoelig, kun je met dunne draden (zelfs potloodsporen!) bedienen. het grove werk doe je met dikkere kabels, meestal vanaf 0,75mm^2, soms 1,5mm^2 afhankelijk hoeveel Amperes er doorheen moeten, en dat zijn voor mij gebruikers.

een ecu is elektronisch en verbruikt zeer weinig stroom in rust stand dus contact uit (geen verlichting aan [gebruiker], ook niet met de deuren open, zeker niet met ongeregelde AA batterijen). dat luttele stroompje van enkele mA dat door die 8 AA batterijen geleverd kan worden zou genoeg kunnen zijn om de accu van de nodige ruststand stroom te voorzien terwijl de accu word gewisseld. een accu wisselen gok ik op minder dan 1 minuut dat de contact los zijn van de accu, nou vooruit 2 minuten dan.

denk dat ik mijn mening (of standpunt) wel gemaakt heb. en hummie ook.
dus wat mij betreft: ieder doet het op zijn manier, wel of geen AA batterijen, of de radio opnieuw de zenders in programmeren. is wel een interessante onderwerp eigelijk, had niet het idee dat het zoveel "stof" deed opwaaien... :D

goed, laten we het er bij houden. :okeee:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door DucATIRadeon »

Precies mijn punt. Een ECU verbruikt zo weinig stroom dat deze zéér gevoelig is en bij de minste geringste stroom- of spanningsverschil naar de klote is. En dat risico is er met sterk afwijkende spanningsbronnen.
Alleen al met (te lang en te vaak) klooien met de accupolen (te heftige inschakelpieken, te wisselend) kun je hem al naar de klote krijgen. Daar hoeven nog geen batterijtjes bij.
dat zou ik nog met een korrel zout willen nemen, een beetje fluctuatie moet ie aan kunnen, meestal 5% tot 10%.
immers: een opladende accu is 14,4V tijdens het rijden (>10% van 12V), een zwakke accu is 10V (natte vinger en >10% van 12V) en doet de auto het ook, totdat je gaat starten dan. en kan ook voorkomen tijdens het rijden als de accu niet bij laad, toch? gaat ie rare kuren vertonen en hopen dat je net de oprit haalt of de garage voordat ie helemaal stil valt.

de elektronische ontsteking van mijn Royal Enfield heeft een werkgebied van 9V-15V, daarbuiten gebeuren er niet alleen rare dingen maar dat vind de elektronica niet fijn met "naar de klote gaan" een zéér grote kans als gevolg.

en idd, klooien met accupolen, of met de motor (te) vaak achter elkaar de killswitch bedienen is ook funest, vanwege die pieken! heb al een keer met mijn 900SS circuitmotor beide kokusan cdi kastjes om zeep geholpen op soortgelijke manier; een zo'n kastje g*dver£%$*@ €180 ex btw... dat doe je dus maar 1 keer!!

ben blij dat wij elkaar snappen, en net wat ik vermoedde: we bedoelen nagenoeg hetzelfde alleen leggen het net iets anders uit :whistle:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door erichendri »

ECU gaat stuk van te hoge spanning, niet te lage spanning.
Of de accu polen verkeerd erop van een jump starter of startaccu.
Spanning zakt al gauw naar 10 volt met starten.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Computer na accu wissel? [klaar]

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie