Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door Gberk »

In mijn Forester SF5 ligt achterin een ruim 18 jaar oud reservewiel. Ik denk dat hij 1x gebruikt is voor een lekke band ooit :-). Is die band nog gewoon bruikbaar als ik in de toekomst onverhoopt een lekke band krijg? Kan je op zo'n oude band gerust vele kilometers maken?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door Raph »

Een reserveband van 18 jaar oud is niet veilig. Sterker nog, het is gevaarlijk. Volgens mij is het advies om uiterlijk na 6 jaar een reserveband te vervangen. De uiterste leeftijd van een band is een jaar of 10. Het argument dat er nog genoeg profiel op zit is irrelevant bij zo'n oude band. Het rubber is simpelweg over z'n uiterste houdbaarheidsdatum heen.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door sufos »

Persoonlijk zou ik me daar niet heel druk om maken. Het klopt natuurlijk wel wat Raph zegt maar ook hier geldt "wij van wc-eend adviseren wc-eend". De fabrikanten hebben hier een belang bij dus ja.
Belangrijker is hoe de staat van de band is, hoe deze oogt. Ikzelf zou de band er gewoon onder leggen bij een lekke band, snelheid wat aanpassen en zo snel mogelijk zorgen dat de band er weer onder vandaan gaat.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door SP-Boxer »

Reservewielen die in de kofferbak onder de laadvloer liggen kun je prima als reservewiel gebruiken.
Deze wielen zien nooit UV en kunnen ook na 18 jaar prima tijdelijk worden gebruikt. Zorg er wel voor dat je 2x per jaar de band even goed op spanning brengt, bij voorkeur een paar tienden bar hoger dan voorgeschreven.

Na zoveel jaar uiteraard niet gaan gebruiken met 3 nieuwe banden, want daarvoor is het rubber inderdaad te veel verhard. Gebruik om thuis te komen en enkele dagen later naar de garage voor een nieuwe band kant echt prima.
Elke 6 jaar een nieuwe reserve band is wel extreem. Veel mensen kunnen dan dus elke 6 jaar 5 i.p.v. 4 nieuwe banden aanschaffen.

Wat doe ik zelf?
Zodra de normale set banden worden vervangen, dan leg ik de beste van de 4 om de reserve velg. Zo voorkom je 18 jaar oude banden :-)
Bij aanschaf van een nieuwe auto deden we dat vroeger thuis al. 4 banden versleten --> 3 nieuwe banden kopen en reserve band in gebruik nemen --> beste "versleten" band als reserve. Pas bij de derde set kochten we 4 banden en wederom werd de beste weer als reserve gebruikt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 sep 2021 19:22

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door ArjanV »

Mijn reserveband was ook 20 jaar oud, ik heb deze vervangen voor een van de voorbanden die nog ongeveer 4 mm profiel had en 4 jaar oud was.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door DucATIRadeon »

vroegah, toen ik nog student was en nét in NL gevestigd was, heb ik met de Ducati eencilinder koningsasser (heb ik nog steeds!) heel veel gereden op de ander die er op zaten. die waren al meer dan 30 jaar oud! scheuren en canvas zichtbaar...
toegegeven, in de regen was het erg kwispelend, en droog ging nog wel. maar wat mij toen opviel (en later bij een moderne motor achterband, Pirelli dragon dacht ik) was dat met een zogenaamde burnout de band niet rookte maar verpoederde.
je kunt wel bedenken wat voor gevoel dat geeft, niet alleen op de weg!

in de motorwereld noemen wij dat "buigbaar bakeliet"...

moral: oude banden kun je wel wat mee doen, maar of het verstandig is? zou het meer als nood/tijdelijke oplossing zien.
je kunt de auto (laten) rollen en daar blijft het bij (mijn mening).
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 16 dec 2021 08:22 Reservewielen die in de kofferbak onder de laadvloer liggen kun je prima als reservewiel gebruiken.
Deze wielen zien nooit UV en kunnen ook na 18 jaar prima tijdelijk worden gebruikt. Zorg er wel voor dat je 2x per jaar de band even goed op spanning brengt, bij voorkeur een paar tienden bar hoger dan voorgeschreven.
Dit :okeee: :okeee: en zet die band inderdaad gerust op 3.5bar
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door hummie »

sufos schreef: 16 dec 2021 05:25 Belangrijker is hoe de staat van de band is, hoe deze oogt. Ikzelf zou de band er gewoon onder leggen bij een lekke band, snelheid wat aanpassen en zo snel mogelijk zorgen dat de band er weer onder vandaan gaat.
+1 :okeee:

Kijken naar scheurtjes, bultjes en zo. En gewoon regelmatig op spanning houden.
Zoveel lijdt een reserveband niet want niet aan weersomstandigheden blootgesteld.

Voor de reserveband gelden ook lagere apk eisen. Je kunt een (op profiel, verder nog goede!) afgekeurde band als reserve leggen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ruim 18 jaar oud reservewiel...

Bericht door hummie »

DucATIRadeon schreef: 16 dec 2021 08:28 vroegah, toen ik nog student was en nét in NL gevestigd was, heb ik met de Ducati eencilinder koningsasser (heb ik nog steeds!) heel veel gereden op de ander die er op zaten. die waren al meer dan 30 jaar oud! scheuren en canvas zichtbaar...
:mrgreen: Een vriend van mij reed eens zover op zijn staal dat het bij wegrijden 2-3 meter vuurwerk gaf :mrgreen:
net een slijptol, maar dan in het groot :mrgreen:
Plaats reactie