Aankoop advies Forester SG

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Aankoop advies Forester SG

Bericht door boswachterfan »

In navolging van thomas klop ik mijn ervaringen met de Forester SG pre-facelift (2002-2005) ook maar neer, voor de evt. liefhebber. Het staat een ieder vrij om aan te vullen, uiteraard.

Afbeelding


De mijne heb ik gereden van net 2 ton tot dik 3 ton. Wat zou ik een ander aanraden, buiten de normale zaken voor een oudere okkasie:

- Ik had de 2.0 sohc motor. Deze is behoorlijk bomvrij. Hij hoort stationair zodanig te lopen dat je nauwelijks iets voelt als je je hand op de motor legt of aan de versnellingspook voelt. Zo niet, dan is er iets, staat er een klep te strak (bij mij) of is het gasklephuis b.v. vuil. Ik had olielekkage bij een pakking rond de bougie. Iedere 105k horen de kleppen gesteld te worden, bij de distributieriem-wissel. Als er dan nieuwe pakkingen geplaatst worden, zul je dit probleem niet hebben. Bij dik 3 ton draaide deze motor nog alsof hij net uit de fabriek kwam en voelde levendig aan. Verbruik was bij mij tussen de 1 op 9,5 (winter, airco) en 1 op 12 (af en toe, lange stukken). Gemiddeld 1 op 10. Met de sleurhut op een vlakke weg tot 1 op 9,5. Meestal 1 op 8 en één keer, met 350 km harde wind tegen, 1 op 7. Olieverbruik was een liter op 10.000 km.
De voorste lambdasonde is een keer vervangen omdat de voorverwarming ervan kapot was.
Verder had ik iets wat ik vaker gelezen heb, een kapotte radiateur. Een scheurtje in de kunststof bovenbak.
Rammelende resonantie geluiden onder de auto duiden meestal op loszittende hitteschilden van de uitlaat. De meeste heb ik er af gehaald.
Ik heb geen ervaring met de andere motoren. Van de latere modellen weet ik dat de secundaire luchtpompen het vaak opgeven tussen de 1 en 2 ton. Een dure reparatie, tegen de 1000.- Ik weet dat o.a. Kleinwier in Zwijndrecht deze pompen eruit haalt en de foutmeldingen ervan kan laten verdwijnen.
Bougies wisselen is een dingetje. Vooral links moet er nogal wat gedemonteerd worden. Ik heb er een ratel voor gekocht met draaihandvat omdat er zo weinig ruimte was. Bij de gloeipit linksvoor is er zo weinig ruimte dat ik een ouderwetse pijpsleutel 16 gebruikte. Die steekt er dan net ver genoeg uit om een steeksleutel op het andere uiteinde te zetten en daarmee kon ik hem wisselen.

- Aandrijving: In de handbak zit een visco koppeling. Die is bij mij kapot gegaan. Op een Australische site heb ik gelezen dat de visco's van de SG het gevoeligst zijn. De olie/vloeistof erin veroudert en hij spert te vroeg. Angstwekkend krakende geluiden uit de aandrijving zijn het symptoom hiervan. Nieuw is dat ding al gauw over de 1000.- euro. Autobedrijf Van Nuland in Volkel reviseert dit onderdeel. Dan blijf je met montage onder die 1000.- Hij vervangt dan ook een lager. Daarmee werd mijn bak nog stiller.
Omdat één van de hoezen van de aandrijfas rechtsvoor vlak bij de uitlaat zit, wil die nog wel eens kapot gaan. Heb ik zelf niet gehad, alleen gelezen.

- Onderstel en remmen: De achter schokdempers vormen een beetje een pijnpunt bij deze auto. Origineel zijn het veerpoten die van automatische niveauregeling zijn voorzien. Na een paar km rijden met een zware last achterin of op de haak, zijn ze opgepompt tot de oorspronkelijke hoogte. Ze zijn duur, boven de 1000.- per stel, met montage. Als je ze vervangt door gewone dempers, moet je ook andere veren monteren, want de originele dempers dragen ook bij aan de vering. Dus de originele veren zijn niet zo zwaar.
B.v. deze: https://www.hulpverenshop.nl/c-1216055/ ... 2002-2008/
De trommels achter waren bij mij probleemloos. De schijven/klauwen voor hadden als enige aandachtspunt dat je de geleidepennen goed gangbaar moet houden. Om die pennen zitten rubber hoesjes en je mag geen gewoon vet daarop gebruiken. Remmenpasta van ATE wekte bij mij heel goed.
Werp een blik onder de auto. Als hij in het terrein is gebruikt, is alles wat zwaarder belast. Wiellagers willen het b.v dan wel eens opgeven. Ik heb er eens één gezien waarmee ze kennelijk veel over het strand hadden gereden. Van boven keurig, van onderen he-le-maal verroest.

- Carrosserie: Ik heb een defect motortje van het linker portierraam gehad. Vervangingsmotortjes zijn in Europa eigenlijk niet te krijgen. Origineel ligt tegen de 200.- Vervanging ervan lijkt een hele klus, maar het kan makkelijker. Youtube is hier echt je vriend, er staat zoveel op voor deze oudere boswachters. Deze hielp mij:
https://www.youtube.com/watch?v=ro2qZvRHn_Y

Heeft je auto een schuifdak dan heb je geluk als het nog goed werkt. Een monteur op een Amerikaans forum omschreef dit dak als "het dak dat Subaru nooit had moeten bouwen." Het motortje heb je er zo uit. Bekledingsstukken aan de achterste stijlen losmaken, alsmede dat aan de bovenkant, hemel voorzichtig naar beneden trekken en je kunt er met een kleine ratel zo bij. Het motortje is demontabel. Na schoonmaken en invetten deed hij het weer perfect. Maar: In het schuifsysteem van het dak zitten een paar zwakke punten die lastig/niet te repareren zijn. De garage gaf mij aan dat dan het hele ruitframe moet worden vervangen. Dan zit je zo ongeveer aan de dagwaarde van de auto.
Werkt het dak? Dan kun je er aandacht aan besteden door de rails goed schoon te maken en alle glij- en draaipunten netjes in te vetten. Ik had de spoiler die omhoog komt bij het terugtrekken van het dak, vastgezet met popnagels. Het kostte de motor veel kracht om de veerdruk te overwinnen en ik had er toch een windgeleider boven geplaatst (ebay, firma in D). Dat scheelde veel. Ook hier veel joeptjoep hits als je "sunroof forester" als zoekterm in tikt.
Roest is best wel een dingetje bij de SG. Op het Duitse forum hebben ze het over de "Todesgriff". Een greep onder het achterspatbord die resulteert in krokante geluiden kan duiden op roestschade bij de achter schokdempers. Even achter de bekleding kijken bij aankoop. Kun je lassen, dan kun je heel goedkoop aan een boswachter komen op deze manier.
Ook de toevoerpijp van de tank wil nog wel eens ten prooi vallen aan de roestduivel.

Windgeruis. Het is geen stille auto, door de mooie constructie met de stijlloze ramen. Zoek op joeptjoep voor de oplossingen of accepteer het.

- Interieur: lampjes in het dashboard zijn vaak wat flets. Deze zijn makkelijker te vervangen dan je denkt. Een paar schroeven aan de onderkant van de bovenrand van de klokken unit losdraaien, bekleding eraf, drie boutjes los, stuur in de goede stand zetten en je kunt de klokkenwinkel naar je toe halen. Stekkers los en je houdt hem in je handen. Vervang alle lampjes. Ik had er een paar laten zitten die nog werkten. Maar na montage was één van die lampjes kapot, :(
Lampjes van de airco bediening is een apart verhaal. Duur bij dun dealert. Bij de firma lampengrossier vond ik de goede voor veul minder geld. Wisselen ervan was niet lastig.
Interieurfilter. Wordt vaak vergeten. Zit achter het dashboardkastje. Lijkt een hele operatie, maar valt erg mee. Scheelt enorm in je ventilatie. Als het er zo uitziet, doet je ventilatie niet veel meer:
Afbeelding


Ik heb er 8 jaar mee gereden en veel plezier mee gehad. Hij was qua reparaties niet zo bomvrij als de Toyota Corolla die ik daarvoor had, maar het scheelde niet veel. Deze auto verdraagt veel mishandeling, maar als je een exemplaar koopt met de gebreken van hierboven kun je zomaar 3-4000 euro kwijt zijn. Kun je wat zelf, dan is het goed te doen bij deze auto. Mensen vertalen de reputatie van onverwoestbaarheid van zo'n auto nog wel eens met "heeft geen onderhoud nodig". Merk je dat, laat hem dan vooral staan.

Handboeken:
- Haynes heeft een boek. Even oppassen, het is voor de Amerikaanse modellen, die rondom de motor wat verschil kunnen hebben.
Hier b.v:
https://www.bol.com/nl/nl/p/subaru-lega ... 008785859/

En hier vind je nog een handboek:

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/

Gebruik ook vooral de zoekfunctie van het forum. Er is al veel geschreven.

En veel plezier met je auto!
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 14 dec 2021 11:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door Mrdjc »

Als het goed is heeft de SOHC ook gewoon 16v, niet 8v ;-)

Verder mooi verhaal met jouw ervaring, zal zeker iemand helpen die opzoek is naar een mening van een gebruiker zonder alleen alle drama verhalen te vinden die je meestal op internet vind als je ergens naar zoekt! ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door erichendri »

Per kop zijn het er wel 8.
Wel een mooi verhaal neer gezet.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door boswachterfan »

Dat bedoelde ik ook. 8v per kop :liar:

Hoe kom ik daar nou bij? Aangepast.

Thnx. Ook behoorlijk wat gejatte kennis, o.a. van jou. :lol:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door hummie »

Mooie uitgebreide en duidelijke uitleg. :okeee: :okeee: :okeee:
Bedankt voor de moeite. Toch enkele nieuwe puntjes uit opgepikt (bv int. filter). En enkele herkenbare puntjes zelf ook al gehad (kleppen, bougiegatpakking).

Mis alleen nog de uitleg om de lampjes in de middenconsole te vervangen. Daar moet ik er nog een keer een vervangen :oops:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door boswachterfan »

Dat vind je in het handboek. Zijn best wat handelingen die ik niet meer weet uit mijn hoofd. Je begint met de bekleding rond de pook los te maken, her harde framepje. Dat herinner ik me nog.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door sufos »

Lampen middenconsole:

https://youtu.be/KDzwEuGVaoU
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door Propje »

Wat leuk om te lezen.
Een eerlijk verhaal wordt zeer gewaardeerd.
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door hummie »

boswachterfan schreef: 13 dec 2021 18:58 Dat vind je in het handboek.
Bedankt. Ga ik een keer bestuderen.
sufos schreef: 13 dec 2021 19:30 Lampen middenconsole:
https://youtu.be/KDzwEuGVaoU
Jij ook bedankt. Ik bedoelde eigenlijk meer het openen van die middenconsole.
Ik heb de nare ervaring dat als je niet precies weet wat en hoe je dat los moet klikken (en dat dus net wat ongericht te lomp gaat) dat de klikkertjes afbreken :cry: En ik zit niet meer zo vaak in dit soort demontages dat ik dat niet allemaal meer paraat en onder de knie heb.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door boswachterfan »

Ik weet vrijwel zeker dat ik het ergens heb beschreven op het forum. Heb zitten zoeken, maar kan het helaas niet meer vinden. Na het loshalen van de plaat rondom de pook werk je naar voren/boven.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Aankoop advies Forester SG

Bericht door hummie »

Bedankt voor je betrokkenheid. Komt goed. Ik heb het al heel vaak gedaan (schadebedrijven) dus moet bij deze ook lukken. Alleen nog nooit bij deze en zoals ik al zei wil ik eens een keer geen klikkertjes vernielen :mrgreen:
Plaats reactie