Subaru's in de media

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru's in de media

Bericht door sufos »

SP-Boxer schreef:Het, in mijn ogen, echte autorijden en de rijbeleving zit er tegenwoordig gewoon niet meer in. Ook niet in de Subaru's :-(
Mmmm, interessant, want wat is dan wel het echte autorijden volgens jou?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Overigens is het sowieso maar de vraag of ik nog ooit naar die moderne hokken overstap. Het, in mijn ogen, echte autorijden en de rijbeleving zit er tegenwoordig gewoon niet meer in. Ook niet in de Subaru's :-(
Helemaal mee eens,maar hier(Noorwegen) heet het probleem ''roest''...en als je al een (ouderwets) gaaf exemplaar vind staat de kilometerstand en/of de prijs me vaak niet aan.
Voorlopig nog een APK tot September 2023 en dan staat ie waarschijnlijk op 400.000km...tijd genoeg om voor een andere rond te kijken en het is afwachten of er nog gepest gaat worden door de regering om het rijden van benzine/diesel auto's te ontmoedigen. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

sufos schreef:
SP-Boxer schreef:Het, in mijn ogen, echte autorijden en de rijbeleving zit er tegenwoordig gewoon niet meer in. Ook niet in de Subaru's :-(
Mmmm, interessant, want wat is dan wel het echte autorijden volgens jou?
Echt autorijden is voor mij zelf de controle hebben. 100%
Rijbeleving is kunnen voelen wat een auto doet, communicatie in het stuur, dat soort zaken.

Subaru heeft nog heel lang auto's gebouwd waarin ik dat vond, maar de laatste Foresters en Outbacks hebben dat voor mij helaas niet meer.
De auto's zijn nu nog meer gericht op comfort, dat lijkt me nog wel lekker in een nieuwe Outback. Maar echt lol in het rijden? Mwaw, ik weet het niet...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru's in de media

Bericht door RJS »

Ik snap wat je bedoelt. Ik mis mijn oude Forester. De nieuwe rijdt beter, is comfortabeler, zuiniger, maar ik mis juist dat wat minder gepolijste, die lichte roffel als je het gas intrapt. Doet deze niet meer. Met deze ga ik lang niet zover als met die oude. Daar dook ik echt mee de blubber in. Met de nieuwe ben ik zuiniger.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru's in de media

Bericht door boswachterfan »

Nieuwere auto's en motoren houden de techniek steeds verder van je weg. Je wordt alleen nog vervoerd, vind ik. Mijn SG heeft net voldoende electronica om hem betrouwbaar en veilig te maken maar je hebt nog steeds contact met het onderstel, de gasklep en de rem. Dat vind ik zo fijn aan die wagen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Subaru's in de media

Bericht door DucATIRadeon »

ik herken wel wat hier word omschreven kwa gevoel.
mijn Leggy 2004 met 2.0R motor was veel feller en agressiever en hoogmoediger dan de forester met FB20 motor. zuiniger weet ik niet, had haar maar 6 maanden toen ik als een blok viel voor mijn huidige outback.
de Leggy was naar mijn idee een civilised skelter veel meer feedback en trillingen/rammeltjes/piepjes. de outback is in dat opzicht veel meer geraffineerd met luxe toeters en bellen (ondanks de basis uitvoering) een ook redelijk stug afgeveerd.

gezien de bedragen die ik heb neergelegd voor de Leggy en de Outback, ben ik echt wel zuiniger met de outback! want ja alles kan stuk en tegenwoordig leven we in een wegwerp cultuur waar de prijzen best wel misselijk zijn/worden. een nette goed onderhouden auto is vaak meer waardevast (bij inruil bijv).
wil ik "echt" rijden dan wil ik wel een UAZ Bukhanka...
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Subaru's in de media

Bericht door Emile0103 »

Een beetje een triest verhaal, ben benieuwd wat ze uiteindelijk met het Vivio'tje gaan doen.
https://www.ad.nl/binnenland/buurt-kijk ... ~ad51d38d/
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

Ik zat al te zoeken waar ik de redactie kan mailen.
Lijkt me een prima, weinig gebruikt, autootje. Interessant!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Leuk artikel. Onderaan staan nog twee Subaru-links:

Waarom iemand 312.555 dollar over had voor deze ruim twintig jaar oude Subaru (20 april 2021) en

Bejaarde man gepakt met snelheid van 182 kilometer per uur (26 augustus 2021).

Leuk feitje bij het eerste artikel: het winnende bedrag eindigt op '555'. Dat is vast geen toeval...
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Subaru's in de media

Bericht door subfan »

Hallo Raph & Co,

Dat met 182 km per uur zou mijn vriendin ook kunnen overkomen.....precies 50 km in 17 minuten.... zonder dat ik er bij was, incl. 5 km binnenweg!
Gelukkig heeft ze een eigen bankrekening.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

subfan schreef:Dat met 182 km per uur zou mijn vriendin ook kunnen overkomen.....
Is jouw vriendin ook 80? :)
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Subaru's in de media

Bericht door subfan »

Nee, nog niet. Hoop het wel samen te halen!
Zij 64 en ikke 66.

Enne, 47 km. Autobahn in Duitsland, niet in NL....
Duitsers mogen dat nog, wij niet .

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

Heerlijk is dat. Een rustig stukje autobahn en gewoon even niet naar de brandstofmeter kijken of nadenken of de actuele prijzen. Gewoon lekker een stukje autobahn stampen.

Afgelopen 4 jaar (sinds ik de Spec B heb) slechts één keer van gekomen :(
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Heerlijk is dat. Een rustig stukje autobahn en gewoon even niet naar de brandstofmeter kijken of nadenken of de actuele prijzen. Gewoon lekker een stukje autobahn stampen.

Afgelopen 4 jaar (sinds ik de Spec B heb) slechts één keer van gekomen :(
Dat moment had ik op 10 april vorig jaar, toen ik mijn dochter en kleinzoon ging ophalen in Frankfurt. Ze kwamen daar aan met een repatriëringsvlucht uit Bangladesh. Het was het begin van de covid-pandemie en daardoor was er veel minder verkeer dan normaal. Op het heenweg kon ik, alleen in de auto, op de Autobahn een tijdlang voluit rijden. Een onvergetelijke en onbetaalbare herinnering. Maar de topsnelheid heb ik toen niet gehaald. Dat lag trouwens aan mij; bij 218 km/u vond ik het welletjes... :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Wil je snelheid zien? dan mag je dit filmpje niet missen!
Travis Pastrana was al recordhouder op de Mount Washington Climb to the Clouds met een Subaru WRX STI, maar dit jaar reed hij niet minder dan 16 seconden af van zijn recordtijd, in een 862 pk sterke Gymkhana-uitvoering van de Subaru WRX STI uit 2020.

Waarschuwing: niet kijken als je hartklachten hebt.

De link: https://www.youtube.com/watch?v=rP2-UHXJ3pU
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru's in de media

Bericht door boswachterfan »

Ik snap dat niet, zo'n rijstijl. Zo sloop je toch je koppakkingen? :twisted: :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:Ik snap dat niet, zo'n rijstijl. Zo sloop je toch je koppakkingen? :twisted: :twisted:
Ik denk dat-ie haast had...
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Subaru's in de media

Bericht door forbert »

Raph schreef:
boswachterfan schreef:Leuk artikel. Ook dat stukje over de oude station. Heb ook eens een Amerikaans filmpje gezien met een vergelijking tussen een moderne Outback en de eerste station. Dat kleine ding kwam verrassend ver..
Ik zag het als een uitnodiging om op zoek te gaan naar de vergelijking,want ik ben wel nieuwsgierig naar hoe die kleine Leone het er vanaf brengt.
Het artikel en de video zijn gevonden op http://japanesenostalgiccar.com/1978-su ... 5-outback/

Afbeelding
Bron: http://japanesenostalgiccar.com

PS: in geval de Youtubevideo een foutmelding geeft, ga dan naar https://www.youtube.com/watch?v=5wHQ6gAnpeA

En na deze video volgde een toegift: de makers van de video blijken de Leone ook te hebben beproefd op de wereldberoemde slickrock in Moab (Utah, VS), waaronder de Baby Lion's Back. De auto heeft maar 64 pk, 103 Nm, mist lage gearing en wordt vergeleken met een splinternieuwe Jeep, maar blijkt onder alle omstandigheden heel wat mans te zijn.
Afijn, kijk zelf maar op https://www.youtube.com/watch?v=vhM6W2ofjPs
Subaru Leone 4WD Estate Van (1978)-4.jpg
Leuke filmpjes!
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

In Autoweek nummer 48, die op 1 december is uitgekomen, speelt eindelijk weer eens een Subaru de hoofdrol in een artikel. Deze keer is het een zwarte generatie 3 (SH) Forester 2.0 op LPG uit 2008 in de rubriek 'Klokje Rond'. Er staat een kleine 328.000 kilometer op de teller.
De auto krijgt één duim omhoog van keurmeester Joep.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru's in de media

Bericht door boswachterfan »

Mijn liefhebbende echtgenote bracht de Autoweek voor me mee dus ik heb het gelezen. Volgens Joep zijn Subaru's niet slechter of beter dan andere auto's. In deze auto was kennelijk een versnellingsbaklager hoorbaar. Volgens Joep kam het vaker voor bij Subaru, kapotte bakken. Er werd ook nog de opmerking gemaakt dat het de vraag was of dit model dezelfde reputatie zou krijgen als de voorgangers.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

boswachterfan schreef: 04 dec 2021 09:33Er werd ook nog de opmerking gemaakt dat het de vraag was of dit model dezelfde reputatie zou krijgen als de voorgangers.
Ik denk dat dat voor alle wat jongere auto’s maar de vraag is. Modernere auto’s zijn nu eenmaal storingsgevoeliger door de overdaad aan techniek. Maar ook door de poging tot winstoptimalisatie en dus bezuiniging op kwaliteit/robuustheid.

Een van de redenen waarom ik zo weinig met nieuwe auto’s heb…
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Subaru's in de media

Bericht door forbert »

Mijn Justy giert ook in de 5, nog net geen ton. Ik denk dat de vorige eigenaar n pookjeleuner was. En hij giert al 20K km’s, dat houdt ie nog wel ff vol.
Groets, Forbert.
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: Subaru's in de media

Bericht door Dieseltijger »

Verdorie, jullie waren mij voor! Met belangstelling het filmpje bekeken. Ik "sloeg meteen aan" toen de opmerking gemaakt werd waarin de keurmeester aangaf "...zowiezo niet onder de indruk te zijn van de kwaliteit van Subaru's.." Ik heb alleen ervaring met de grote zus - Toyota. Ik koop ze altijd als ze rond de 8 jaar oud zijn, en maximaal 150..190k op de klok hebben, en ruil ze eigenlijk in als ik de auto een beetje beu ben, ze zijn dan alles tussen de 14 en 17 jaar oud (decadent). Ik vergelijk:
  • Versleten rubbers - geen flauw idee. Het kan zijn dat mijn dealer het gewoon nooit meldt
  • Versleten versnellingsbak lager - Ruime ervaring mee gehad met de Avensis Diesel. Ook een gaar lager gehad (ruilbak gemonteerd) en vervolgens waren de schakelnokjes van de 5e versnellingsgroep versleten (lang leve de chiptuning) bij de 360k op de teller.
Mijn huidige Avensis (T27, handgeschakeld, 1.8 Benzine uit 2009, 305k op de teller in 2017 voor 10k aangeschaft):
  • Bij 250k waren mijn achterste remklauwen intern geoxideerd
  • Rond die tijd was ook de waterpomp exit
en voor de rest: niets. Geen olieverbruik, distributieketting is rammelvrij, de originele koppeling is nog gemonteerd terwijl ik toch een caravan meesleur op vakantie. Op de snelweg met een fluwelen rechtervoet haal ik 1:19 verbruik - maar doorsnee zit je eerder op 1:15,6..1:17

Dus ik moet het allemaal nog zien eerlijk gezegd:
  • Een paar jaar doorrijden en een CVT Avensis opvolger van weer 8 jaar oud zegt mijn verstand;
  • Een RAV4 AWD hybride met een 2.5 blok: Apekool. Want: loodzwaar, iets krapper van binnen dan de Avensis, een fractie zuiniger dan de Avensis
  • Een outback: kost (nu nog) een godsvermogen, slobbert 1:12 (hoop ik), onbekend of deze kwalitatief in de buurt komt van een Avensis, maar die AWD hè...wel leuk
  • Of een Skoda-achtige met 4x4 hoor ik ook geen gekke geluiden over..
Over prijzen en inflatie gesproken: Als ik loer naar mijn huidige auto, lijkt deze de afgelopen 5 jaar zo'n 30% duurder te zijn geworden. Tweede observatie: De outback en de Avensis komen op die leeftijd aardig in de buurt qua prijsstelling
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru's in de media

Bericht door erichendri »

Meeste auto's die bij Joep komen hebben vaak achterstallig onderhoud of een zelf prutsende eigenaar.
Joep heeft soms ook vreemde commentaren.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Subaru's in de media

Bericht door Rene »

Vergeet niet dat wij als verstokte subarurijders bevooroordeelt zijn ( wij van wc-eend adviseren wc-eend )
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: Subaru's in de media

Bericht door Dieseltijger »

Uiteraard. Qua specs en prestaties heb ik een duidelijk beeld: Lang leve de ADAC met hun tests: die lees ik met plezier en ze zijn zeer uitvoerig. De outback is dorstig, remt slecht en is duur in aanschaf. De forrester idem. Daarnaast: wat er niet op zit kan niet kapot, mijn Avensis heeft wat minder differentielen - dus dat kan je wegstrepen.

Daarom heb ik uitgebreid het track record van de Avensis beschreven zodat er een vergelijk gemaakt kan worden.

Het idee van "in Duitsland kopen" laat ik varen: Ik heb van de ADAC en een garagehouder die Subaru's betrekt bij vaste adressen daar, dat er veel kilometrfraude plaatsvindt, maar ook dat Duitsland een toevluchtsoord is voor types die auto's willen verkopen zonder dat ze een historie hoeven te overleggen: In tegenstelling tot Nederland is ivm de privacy daar de historie beperkt opvraagbaar.

Langzaam komen we er wel....
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru's in de media

Bericht door *thomas* »

Ik heb een commentaar onder het filmpje achtergelaten, maar post het hier ook even (korte versie):

Wagen heeft 2 gebreken (kapotte dempers achter en waarschijnlijk een middendiff - niet de bak - die niet mee wil). Dat kost je bij de dealer 2000€ waarbij je ongeveer 1700€ kwijt bent aan onderdelen... De raammotoren, tja, smeren? Vervangen?

Maar behalve dat was er niets op die wagen aan te merken. Kan je toch moeilijk stellen dat het slechte kwaliteit zou zijn (?).

Deze generatie Forester lijkt in feite meer op een Outback/Legacy qua onderstel, maar voorts is er weinig nieuwe technologie (heeft in dit bouwjaar ook nog een EJ20 blok). Subaru's tot 2010 zijn relatief vrij van elektronische storingen, vreemde pannes of andere mankementen. Intussen zijn de kwalen van zowat elk platform zo goed gekend en wereldwijd beschreven dat er weinig verrassingen zijn.

Maar goed: ik vind VW dan weer prijzige troep, terwijl dat merk ook echt wel leuke en goede zaken maakt.
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: Subaru's in de media

Bericht door Dieseltijger »

Dankjewel. Ik had het mentaal al samengevat: Als het verstand spreekt rij ik de Avensis af, en dan is de volgende auto weer een Avensis. Als de emotie spreekt dan wordt het een Outback, en als er iets verstand bij zit dan wordt het een Oudback (mits met distributieketting).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Dieseltijger schreef: 07 dec 2021 00:18 Dankjewel. Ik had het mentaal al samengevat: Als het verstand spreekt rij ik de Avensis af, en dan is de volgende auto weer een Avensis. Als de emotie spreekt dan wordt het een Outback, en als er iets verstand bij zit dan wordt het een Oudback (mits met distributieketting).
In Nederland is 4wd een stuk minder belangrijk...hier is vannacht 35cm ''emotie'' gevallen en er komt de komende dagen nog eens 50cm ''emotie'' bij...dat maakt de keuze een stuk makkelijker. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie