wie weet de Max hellingshoek Forester
wie weet de Max hellingshoek Forester
heeft er iemand een schema met de maximale hellingshoek volgens de fabriek
Groet Robert
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Hallo,
Zo weet ik het niet, maar zoek in de archieven van tijdschriften met 4x4 tests.
Je bedoelt toch de max helling die hij aankan zonder stil te vallen of om te kiepen?
Als je de hoek bedoeld van horizontaal en dan naar boven, zoek dan een schaaltekening (subaru.de bij prospektarchiv onder aan de pagina) en meet de hellinghoek/Böschungswinkel.
Ben
Zo weet ik het niet, maar zoek in de archieven van tijdschriften met 4x4 tests.
Je bedoelt toch de max helling die hij aankan zonder stil te vallen of om te kiepen?
Als je de hoek bedoeld van horizontaal en dan naar boven, zoek dan een schaaltekening (subaru.de bij prospektarchiv onder aan de pagina) en meet de hellinghoek/Böschungswinkel.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
heb het daar ook helaas niet kunnen vinden wat idd de horig en vert lijnen zijn wat je Max kunt halen binnen de veilige modes
even verder zoeken maar
even verder zoeken maar
Groet Robert
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Ik meen eens ergens gezien te hebben zijdelings 45 graden. Al zou ik de grens zelf niet helemaal opzoeken.
Boxer laag liggend dus weinig topzwaar, met hoge hoek als resultaat.
https://www.subaruforester.org/threads/ ... mb.125365/
30 graden makkelijk volgens verschillende reacties en video (en bevestiging van mij persoonlijk )
Boxer laag liggend dus weinig topzwaar, met hoge hoek als resultaat.
https://www.subaruforester.org/threads/ ... mb.125365/
30 graden makkelijk volgens verschillende reacties en video (en bevestiging van mij persoonlijk )
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Moet wel kunnen denk ik.
In Noorwegen eens proefrondje gereden met een dikke range Rover.
Daar reden we ook 45 graden scheef dus van li naar re.
Dat was zo.n beetje de grens.
Was geinig op een klein parcours.
Noren hebben poen zat ikke niet moet het doen met een oude Forester
In Noorwegen eens proefrondje gereden met een dikke range Rover.
Daar reden we ook 45 graden scheef dus van li naar re.
Dat was zo.n beetje de grens.
Was geinig op een klein parcours.
Noren hebben poen zat ikke niet moet het doen met een oude Forester
Aju propje
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Kan je normaal gesproken toch niet bepalen omdat er meerdere factoren meespelen.
Youtube staat vol met filmpjes waarbij sommige echt leuk zijn. Andere minder leuk maar dan wel weer indrukwekkend.
https://www.youtube.com/watch?v=cBaUCHi ... el=Machine
Youtube staat vol met filmpjes waarbij sommige echt leuk zijn. Andere minder leuk maar dan wel weer indrukwekkend.
https://www.youtube.com/watch?v=cBaUCHi ... el=Machine
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Ik ben altijd bang dat de olie aanzuig droog komt te staan?
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
sufos schreef:Kan je normaal gesproken toch niet bepalen omdat er meerdere factoren meespelen.
Youtube staat vol met filmpjes waarbij sommige echt leuk zijn. Andere minder leuk maar dan wel weer indrukwekkend.
https://www.youtube.com/watch?v=cBaUCHi ... el=Machine
klopt,,, mijne is 2" verhoogd en geeft uiteraard een ander beeld dan dat je m lager hebt staan,,,
we blijven het even onderzoeken of er niet ergens een soort van richtlijn is gezet voor deze wagens
Groet Robert
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Die moet er in elk geval zijn. Ik heb ze gezien. Alleen weet niet meer waar dus kan ze zo snel ook niet terugvinden (al gezocht).aze2000 schreef:sufos schreef:we blijven het even onderzoeken of er niet ergens een soort van richtlijn is gezet voor deze wagens
Wat ik zei, getest op 40/45 graden, uiteraard als richtlijn afhankelijk van terrein-omstandigheden (standaard uitvoering en leeg zonder extra uitrusting). Dat heb ik goed onthouden om dat zelf ook als vermijdbare grens te houden.
Ben wel benieuwd naar wat je nog vindt
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Op de specificatiepagina van een Zuidafrikaanse website wordt het aangeduid met "Rollover angle", met tussen haakjes "Slant".
De eerste pagina die ik via Google vond was voor de 2005 2.5 Forester; zie http://www.car-specs.za.net/car.aspx?sp ... 005-7-2628, onder het kopje "4x4 / Offroad Specific". Als slant wordt trouwens 46,6° opgegeven.
Op dezelfde website is ook de maximale hellingshoek van andere Subarumodellen te vinden. Bij een 2006 2.5 Outback is dat 50° en zelfs van een 2008 Legacy 3.0R Wagon wordt de maximale hellingshoek opgegeven: 54°.
Het beste startpunt op de website is de pagina http://www.car-specs.za.net/subaru-car-specs.aspx
Edit:
Tijdens de zoektocht vond ik ook een link over het onderwerp op Jeepaholics.com. De betreffende webpagina bestond helaas niet meer. Maar niet getreurd: daar hebben we Archive.org voor; zie https://web.archive.org/web/20130115111 ... c535118731 en ga naar het kopje Driver Side Roll Over Angle “DSROA”.
De eerste pagina die ik via Google vond was voor de 2005 2.5 Forester; zie http://www.car-specs.za.net/car.aspx?sp ... 005-7-2628, onder het kopje "4x4 / Offroad Specific". Als slant wordt trouwens 46,6° opgegeven.
Op dezelfde website is ook de maximale hellingshoek van andere Subarumodellen te vinden. Bij een 2006 2.5 Outback is dat 50° en zelfs van een 2008 Legacy 3.0R Wagon wordt de maximale hellingshoek opgegeven: 54°.
Het beste startpunt op de website is de pagina http://www.car-specs.za.net/subaru-car-specs.aspx
Edit:
Tijdens de zoektocht vond ik ook een link over het onderwerp op Jeepaholics.com. De betreffende webpagina bestond helaas niet meer. Maar niet getreurd: daar hebben we Archive.org voor; zie https://web.archive.org/web/20130115111 ... c535118731 en ga naar het kopje Driver Side Roll Over Angle “DSROA”.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Mooi Raph
Dan zit ik met mijn 45 graden toch ver goed.
Ik vermoed dat ik dat als makkelijk te onthouden veilige marge opgeslagen heb. Blijf ik dus lekker in mijn hersencel houden
Dan zit ik met mijn 45 graden toch ver goed.
Ik vermoed dat ik dat als makkelijk te onthouden veilige marge opgeslagen heb. Blijf ik dus lekker in mijn hersencel houden
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Approach Angle is de hoek aan de voorkant is max 25
Departure Angle is de hoek aan de achterkant is max 21
Ramp Angle is de bult waar je overheen kunt zonder vast te komen met je buik dus tussen je voor en achterwielen max 161
Rollover Angle is de overroll deze is max 48 ik twijfel enorm of dit wel klopt want 30 graden is al zeer schuin
zo ik heb deze even op een rij gezet,,,
dit zou dan wel aardig moeten kloppen ..
Departure Angle is de hoek aan de achterkant is max 21
Ramp Angle is de bult waar je overheen kunt zonder vast te komen met je buik dus tussen je voor en achterwielen max 161
Rollover Angle is de overroll deze is max 48 ik twijfel enorm of dit wel klopt want 30 graden is al zeer schuin
zo ik heb deze even op een rij gezet,,,
dit zou dan wel aardig moeten kloppen ..
Laatst gewijzigd door aze2000 op 13 nov 2021 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Robert
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
https://www.youtube.com/watch?v=dmbq8-a22Ys
suf filmpje maar het is je gelijk duidelijk wat de benamingen betekenen
suf filmpje maar het is je gelijk duidelijk wat de benamingen betekenen
Groet Robert
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Wat ga je met die wijsheid doen?
denk je echt tot die grens te gaan?
denk je echt tot die grens te gaan?
Aju propje
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Zeker, ik wil idd wel weten als ik het terrein in gaat en offroad ga rijden wat zn grenzen zijn, als rode lijn zodat je weet waar je een beetje onder moet blijven.
uiteraard zijn de zijwaardse de gevaarlijkste waar je rekening mee moet houden
Groet Robert
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Houdt dan wel je linker zijraam dicht.
Kan je hem ook niet zo snel proberen tegen te houden als het gebeurt.
Ik ben ook al regelmatig erg schuin gegaan.
Grens ligt best hoog, hoger dan je zelf aan durft.
Eric
Kan je hem ook niet zo snel proberen tegen te houden als het gebeurt.
Ik ben ook al regelmatig erg schuin gegaan.
Grens ligt best hoog, hoger dan je zelf aan durft.
Eric
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
je komt geen helling op van 45 gr.
red het blok niet.
afgelopen vakantie berghelling op in z,n 1 in low Slovenië.
dacht dat het einde auto was.
naderhand was dat ook wel een beetje zo cardan aan flarden.
red het blok niet.
afgelopen vakantie berghelling op in z,n 1 in low Slovenië.
dacht dat het einde auto was.
naderhand was dat ook wel een beetje zo cardan aan flarden.
Aju propje
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
45° is zijwaarts toch? Daar heb je geen motorvermogen voor nodig hoor.
"I feel Legacy"
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Klopt.
En dan is er ook nog een verschil tussen de Driver Side Roll Over Angle (DSROA) en de Passenger Side Roll Over Angle (PSROA)...
Die zijwaartse hellinghoekproef doe ik trouwens liever in mijn eigen auto dan in een Forester. Bij de legacy IV ligt de maximale hellinghoek 9° verder; die gaat volgens opgave pas rollen bij 54°.
Het zou heel goed kunnen dat de banden bij zo'n hoek geen grip meer hebben, zelfs niet op slickrock...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: wie weet de Max hellingshoek Forester
Bedankt voor de moeite
Approach en Departure zijn niet bindend hoor. de bumpers geven nog wat mee en de trekhaak graaft zich prima door zachte ondergrond.
Ramp angle probeer ik te vermijden. Geen zin de bodem, leidingen of uitlaat kapot te rijden.
Ben niet zo bang voor off-road, maar niet te gek want anders kan het een dure hobby worden. Beetje juist inrijden en het moeilijke vermijden doet ook wonderen in het ver komen.
Zoals ik al zei ga ik 48 niet opzoeken, maar 30 ging hij toch behoorlijk makkelijk overheen kan ik je uit eigen ervaring bevestigen
Hierbij moet ik je wel gelijk geven dat het onnatuurlijk voelt maar de laagliggende flat-4 motor heeft hierin toch echt zijn waarde.
Jawel joh. Makkelijk, amper moeite. In Low gear En ik heb niet eens een turbo.
Kijk maar:
Stock Subaru shames everyone at test hill
https://www.youtube.com/watch?v=TmBibFdMIRU
Hier nog een, vergeleken met anderen.
https://www.youtube.com/watch?v=0_MXK2nzt2Y
https://www.youtube.com/watch?v=luhag2YCm1w