mag dat?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

mag dat?

Bericht door Propje »

Rondrijden zonder achterbank en achtergordels?
Dus gewoon met 2 personen rondrijden voorin?
Aju propje
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: mag dat?

Bericht door DucATIRadeon »

waarom zou het NIET mogen, denk je?

ik rijd altijd met de achterbank plat, tot er meer dan 2 mee moeten. maar om daar nou de achterbank voor uit te halen, nee.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Omdat er al bijna niks mag in dit landje.
Ik sloop de achterbank er altijd uit voor de zomervakantie.
En voorlopig moet ik nog ff zin bij elkaar schrapen om het weer in te bouwen.
Heb nog tot januari ergens voor de apk.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

Als de achterbank er niet in zit, dan mist je auto zitplaatsen. Heb je ook de gordels verwijderd?

Voor zover ik weet heeft de gordelplicht enkel betrekking op de in een auto aanwezige zitplaatsen.

Kortom: geen zitplaatsen, geen gordelplicht.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

yep gordels zijn er ook uit alleen die in het plafond zit niet.
Aju propje
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: mag dat?

Bericht door sufos »

Raph schreef:Als de achterbank er niet in zit, dan mist je auto zitplaatsen. Heb je ook de gordels verwijderd?

Voor zover ik weet heeft de gordelplicht enkel betrekking op de in een auto aanwezige zitplaatsen.

Kortom: geen zitplaatsen, geen gordelplicht.
Volgens mij is dat onjuist en moeten de gordels gewoon aanwezig zijn ondanks het (tijdelijk) ontbreken van de zitplaatsen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

sufos schreef:
Raph schreef:Als de achterbank er niet in zit, dan mist je auto zitplaatsen. Heb je ook de gordels verwijderd?

Voor zover ik weet heeft de gordelplicht enkel betrekking op de in een auto aanwezige zitplaatsen.

Kortom: geen zitplaatsen, geen gordelplicht.
Volgens mij is dat onjuist en moeten de gordels gewoon aanwezig zijn ondanks het (tijdelijk) ontbreken van de zitplaatsen.
De betreffende APK-eis wordt beschreven op pagina https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... nzittenden:

De eis (die op de pagina voorkomt in verschillende variaties):
Personenauto's [...] moeten zijn voorzien van gordels voor alle [...] zitplaatsen.
Aanvullende informatie op pagina Wanneer moet ik de autogordel gebruiken? op Rijksoverheid.nl:
Wanneer moet ik de autogordel gebruiken?
U moet altijd een autogordel gebruiken als uw zitplaats een autogordel heeft. Dit geldt zowel voorin als achterin een auto of ander voertuig.

Aantal passagiers met autogordels
Zijn op alle zitplaatsen gordels aanwezig? Dan mag het aantal passagiers niet groter zijn dan het aantal autogordels. U mag een gordel niet delen met anderen.
Lijkt me duidelijk: voor zitplaatsen die niet aanwezig zijn is er geen gordelplicht.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Tja je weethet maar nooit hier.
Heb al de nodige boetes gehad voor burgertje pesten.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

Propje schreef:Heb al de nodige boetes gehad voor burgertje pesten.
Als je een (mede)burger pest, dan is het wat mij betreft terecht dat je een boete krijgt. :)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: mag dat?

Bericht door sufos »

Tja, als ik het zo lees zou het wel mogen maar desondanks blijf ik mijn twijfels houden.

Maar goed, bij de volgende APK merk je het vanzelf :mrgreen:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: mag dat?

Bericht door ReinO »

waarom zou je die gordels willen verwijderen eigenlijk, hoop gedoe terwijl ze niet in de weg hangen.
Met de rugleuning plat heb je ook een mooi vlakke vloer.'
Maar goed dat was niet je vraag.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: mag dat?

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:waarom zou je die gordels willen verwijderen eigenlijk, hoop gedoe terwijl ze niet in de weg hangen.
Met de rugleuning plat heb je ook een mooi vlakke vloer.'
Maar goed dat was niet je vraag.
Gewichtsbesparing... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: mag dat?

Bericht door SP-Boxer »

Dit mag gewoon. Gaat niet ten koste van de veiligheid, enkel van de praktische inzetbaarheid van je auto. En dat is gelukkig nog vrije keuze in dit land.

En ja, als je de grenzen opzoekt, dan hoort af en toe een boete accepteren er ook bij. Maar op autogebied mag je in dit land nog behoorlijk veel. (Vraag maar aan Thomas) ;-)
"I feel Legacy"
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Dank je nee tot de apk hoeft niet.
Waarom de bank eruit.
Zal wat plaatjes posten.
Ruimte en gewicht.
De daktent is er nu ook af.
Nog niet gereden zonder.
Maar de auto heeft het vooral zwaar door alle extra gewicht met de vakantie.
En we camperen echt niet luxe.
Maar vooral gereedschap en reserve wiel dat zijn lompe kilo,s. En compressor Waeco kk.

Maar valt tegen hoor wat je er aan kilo,s uit kan schroeven.
Veel plastic verwijderd maar de auto wordt er amper lichter van maar wel gehoriger.
Meestal rijd ik zoveel mogelijk met ramen open.
Maar op snelweg niet,of achterraam op een kier.
Liever de airco niet aan alleen als het me echt tewarm wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aju propje
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: mag dat?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Dit mag gewoon. Gaat niet ten koste van de veiligheid, enkel van de praktische inzetbaarheid van je auto. En dat is gelukkig nog vrije keuze in dit land.

En ja, als je de grenzen opzoekt, dan hoort af en toe een boete accepteren er ook bij. Maar op autogebied mag je in dit land nog behoorlijk veel. (Vraag maar aan Thomas) ;-)
In NL mag vergeleken met B ALLES. Ik zou alles wat 'automotive' is tussen beide landen zonder enige seconde wisselen.

Dat gezegd zijnde, zelfs in B mag je de achterbank verwijderen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

Auto's* mogen niet meer zitplaatsen hebben dan wat op de typegoedkeuring is aangegeven.
En elke aanwezige zitplaats moet zijn voorzien van een gordel.

___
*: Uiteraard gaat het hier uitsluitend over auto's die op kenteken zijn gezet nadat de gordelplicht van kracht werd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Ben nog niet aangehouden.
Deze week ook niet veel zin.
Ktm klaarmaken voor een 2 daagse blubberrit 600 km in Brabant.
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

Nee, zo is het geformuleerd. Meer zitplaatsen mag niet.
Nergens wordt gesteld dat minder zitplaatsen niet mag.
Is eigenlijk ook wel logisch. Zitplaatsen er uit halen levert geen enkel gevaar op voor de inzittenden. Het aantal inzittenden dat is toegestaan wordt er uiteraard wel minder door.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mag dat?

Bericht door erichendri »

Wordt gewoon goedgekeurd.
Hoeveel zitplaatsen heeft hij?
2, dan ook 2 goedwerkende gordels.
Je loopt natuurlijk wel kans op een discussie met de politie onderweg.
Bel anders de RDW, leg het ze uit en kijk wat zij zeggen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Wordt gewoon goedgekeurd.
Je loopt natuurlijk wel kans op een discussie met de politie onderweg.
Inderdaad mijn punt. Ik weet ook niet precies of minder nou wel toestaan is of niet dus daar zal ik zeker geen standpunt over innemen.
Maar ik weet vanuit eigen ervaring vanuit garages/schadebedrijven en ook zelf met een van grijs naar geel terug gekeurde auto, dat half aangeklede auto's (ook ontbrekende interieur en stoelen) nogal eens zorgen dat je verbazend snel langs de weg komt te staan en een hoop moeilijk gedoe op je af krijgt. Garage/schadebedrijf komt er meestal mee weg na langdurige onbesliste discussie (tijdelijke noodzaak, met een hoop voordeel van de twijfel en waarschuwingen "vooruit dan, maar volgende keer :twisted: ..."), maar voor een particulier kan het zeker lastig worden.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: mag dat?

Bericht door Raph »

Zolang het aantal inzittenden niet groter is dan het aantal zitplaatsen-met-gordel is er niks aan de hand. Om een bekeuring te kunnen uitschrijven moet sprake zijn van overtreding van een artikel uit een wet. Ik ben benieuwd welk artikel uit welke wet in zo'ngeval van toepassing is.

Voor zover ik weet bestaat er geen verbod op het weghalen van zitplaatsen en/of gordels. Wel een verbod op meer zitplaatsen in een auto dan op de typegoedkeuring is aangegeven.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

Raph schreef:Om een bekeuring te kunnen uitschrijven moet sprake zijn van overtreding van een artikel uit een wet. Ik ben benieuwd welk artikel uit welke wet in zo'ngeval van toepassing is.
Ze kunnen langs de weg in elk geval moelijk doen over uitstekende of onbeschermde delen. Niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen zoals ooit geleverd. De achterbank dient bv ook als veiligheidsbuffer tussen kofferbak en bestuurder.
Daar zijn wel degelijk wetten voor.
Als je je banken verwijderd naar grijs kenteken moet je daarna wel degelijk diverse aanpassingen aanbrengen tbv deze veiligheid van de andere inrichting en dat ook laten keuren en registreren. Het lijkt mij dan ook sterk dat je dit zomaar even zou kunnen doen, al zou het kunnen zijn dat je met wat geluk zo iets in de praktijk lang vol kunt houden.

Er staat voor zover ik weet ook nergens in de apk wet dat de bumper niet verwijderd mag worden.
En toch mag je daar niet mee de weg op omdat je kunststof bumper zo ontwikkeld is dat je daarmee voetgangers minder (snel) verwond. Je wijkt dan af van de originele constructie waar deze aan moest voldoen bij de toelatingseisen. Oftwel veiligheid, waardoor de auto niet meer aan toelatingseisen voldoet.

Je wilt niet weten aan wat voor eisen alle onderdelen moeten voldoen in dat kader van veiligheid. De soort gebruikte plastic. De hardheid en flexabiliteit ervan. Zodat het niet scheurt, splijt, of wat dan ook wat voor ernstige verwondingen kan zorgen. Elk schroefje en afdekkapje (van elk schroefje) is uitgebreid over nagedacht in het kader van die veiligheid, en moet ook exact zo geproduceerd en toegepast zijn.
Je zou dat eens moeten vragen aan een metaalgieterij/kunststofspuitgieterij/iemand die aan de auto-industrie levert. Je wordt zomaar geen leverancier van de auto-industrie. Dan moet je aan gigantisch hoge eisen voldoen (daarbinnen gewerkt) en de continuïteit van de gestelde hoge productkwaliteit kunnen waarborgen.

Ik zou dus niet zomaar uitsluiten dat als je een verkeerde treft je alsnog een keer een bon krijgt waar je niet meer onderuit komt.
Laatst gewijzigd door hummie op 05 okt 2021 17:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Vanmorgen reed er een rood wit blauw autootje achter me.
2 enge mannen erin.
Ben niet aangehouden.
Volgende week maar eens kijken of ik zin kan vinden.
Weet nu al dat het lang zoeken wordt.
Aju propje
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: mag dat?

Bericht door boswachterfan »

Je hebt in de Regeling Voertuigen met drie eisen te maken: Toelatingseisen, Permanente Eisen en Gebruikerseisen. Sterkte van de bumpers e.d. is aan de fabrikant om aan te tonen bij de toelatingseisen. Daar heb je als gebruiker niets mee te maken en de politie controleert daar ook niet op. De permanente eisen zijn ruwweg de apk eisen. Daar moet het voertuig voortdurend aan voldoen. In de gebruikerseisen staan regels waaraan je moet voldoen als je iets gaat laden, iets gaat trekken enz.
Zitplaatsen zijn beoordeeld bij de toelating. In de permanente eisen staat alleen dat de zitplaatsen deugdelijk bevestigd moeten zijn en dat de vergrendeling van leuningen goed moet werken (5.2.46 RV). Tevens is de roestschade regeling van toepassing op de bevestigingspunten. Da's alles. en dan de gordeleisen, natuurlijk.
Toen ik nog zo'n enge man was in zo'n rood/wit/blauw autootje, zou ik nooit iets hebben gezegd van het weghalen van zitplaatsen. Als er maar niemand zat, natuurlijk. Ik had wel mijn wenkbrauwen opgetrokken bij de bijzondere bumper constructie en gelet op scherpe, uitstekende delen. Want dan kun je een ander benadelen. Niet met ontbrekende zittingen.
Het is heel simpel: Als je de randen van de wet verkent, dan trek je de belangstelling van de hermandad. Nix mis met dat verkennen, we hoeven niet allemaal braaf langs het lijntje te lopen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Die bumper komt elk jaar trouw door de apk.
Wat zou de politie mij dan kunnen bekeuren voor die bumper?
Heb vaak aandacht van de wouten te vaak.
Maar ik geef niet op blijf tegen autoriteiten trappen.
En dat kost me vaak blauwe schenen in de vorm van boetes en jrt rustig houden van de rechter.
Maar niet getreurd.
We zijn er nog steeds fockers.
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: mag dat?

Bericht door hummie »

Propje schreef:Wat zou de politie mij dan kunnen bekeuren voor die bumper?
Prima. Mijn beste vrienden zijn het ook niet.
Al teveel onzinnige discussies met ze moeten voeren. Want ze weten je te vinden voor bekeuringen, maar echte misdrijven oplossen laten ze ver na.
Maar dat zul je toch tegen hen moeten gaan uitvechten. Ik heb de uitleg hierboven al gegeven (veiligheid, gevaarlijke delen, voetgangers).
Zie hier https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40457

En vergeet niet dat ze altijd werkelijk alles op kunnen hangen aan het kapstokartikel, artikel 5 uit de wegenverkeerswet. Zelfs je rokende BBQ in je achtertuin.
Dus succes :okeee:
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: mag dat?

Bericht door Propje »

Tuurlijk hebben ze altijd gelijk daarom ga ik ook niet met ze in discussie dat vinden ze alleen maar prachtig.
Bedank ze meestal hartelijk voor de boete en wens ze een prettige dag.
Aju propje
Plaats reactie