WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door sj_hendrikx »

Beste allen,

mogelijk ga ik een andere auto wegdoen, en ik ben me aan het bezinnen om een WRX STI te kopen (hobby) uit de jaren 2001-2006. Nu is er veel te kiezen, dus ik heb wat vragen voor jullie.

2.0 vs 2.5:
Ik denk nu dat ik de 2.0 motoren prefereer boven de 2.5. Dit is toch een beetje de heilige graal waar de WK rally werd gewonnen vind ik.

bugeye, blob- of hawkeye:
Ik vind de bugeye veruit de mooiste impreza (in tegenstelling tot velen). Alleen zijn er in die tijd weinig orginele STI's gemaakt. 1100? en alleen prodrive? Ik vind er vrij weinig over. en ook weinig te koop. De blob eye vind ik ook wel mooi. Hawkeye is 2,5 liter dus die valt voor mij af.

europees LHD, brits of japans?
Ook hier krijg ik geen duidelijk beeld. Ze zijn in europa geleverd, maar het lijkt wel of 90% ex UK auto's zijn. Ik vind rechts gestuurd op zich niet erg maar het schijnt de waarde niet echt goed te doen (kijk maar naar prijsverschillen bij TVR). En terug naar UK exporteren is onbetaalbaar.

Japans is weer een ander verhaal. Ik zag dat japanse STI's meer vermogen hebben door een andere turbo, en dat de carrosserie op sommige punten versterkt is. Ook schijnen de japanse STI's een ander verloop uitlaatspruitstukken te hebben. best apart.

Wat zijn jullie gedachten? Pros en cons? welke types vinden jullie de beste en waarom?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door Mrdjc »

Het zou mij er puur aan liggen wat je er mee van plan bent, als je het als inverstering ziet of gewoon voor de leuk en het niet uitmaakt als je je geld er nooit meer terug uitkrijgt.
En daar bovenop ook of je een "purist" bent of het niet uitmaakt als er aan gehobbied is en niet helemaal origineel meer is.

Als je ze uit VK gaat importeren weet je zo ook niet of het een UKDM of JDM variant is (Is te zien aan VIN nr) - of nog "erger", als je een redelijk goedkope aanschaft kan je er al bijna zeker vanuit gaan dat hij royaal afgetrapt is, of dat er al een andere motor inligt.

(Raar he, als je 350pk++ uit een blok probeert te halen die van fabriek af al bijna op het randje getuned is, en hij dat niet zo leuk vind...)

Het "Beste" wat je kan doen is rechtstreeks uit Japan importeren, maar daar zullen ze niet goedkoop zijn, en vooral momenteel de verzending per container vanuit japan naar NL is krankzinnig.

Net als de Forester EUDM 2.5XT en JDM STI 2.5 XT zijn ze nagenoeg hetzelfde, maar vanwege emissies is de europese uitgevoerd met een extra katalysator, kleinere turbo en stomme secundaire luchtpomp en van 280 terug naar 230pk.

Vermoed dat de Impreza STI hetzelfde verhaal is - dus als het om de PK's gaat, het is allemaal weer recht te trekken met wat hobbywerk en tunen, maar tegen welke prijs...

RHD heeft de "Apart" factor, in dat het een "echte" STI is dan zoals ze uit japan geleverd werden.
Maar LHD is weer beter te verkopen als je van plan bent hem na een aantal jaar weer op te ruimen...

Tsja.. keuzes keuzes ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door *thomas* »

Als je kan wennen aan de RHD, dan zou ik voor een Blobeye 2.0 gaan uit Japan (en niet eentje die eerst een aantal jaren in the UK heeft rondgereden)...
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door sj_hendrikx »

ben nu op site aan het kijken Carsfromjapan. Daar staan wel een aantal STI te koop.
Heel gaaf. alleen is het lastig te zien wat er allemaal aan geknutseld is, maar het lijkt daar mee te vallen.

wel apart dat ze 320 pk hebben (30 meer dan ROW) en dan wel weer een snelheidsmeter die tot 180 gaat.... :roll:
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door Mrdjc »

Dat is overigens nog iets waar je goed op moet letten mocht je uit UK gaan importeren.
De UKDM/EUDM modellen hebben vaak extra bodembescherming voor de zoute troep op de wegen in de winter.

JDM daarentegen komen vaak met minimale bodembescherming, en als er niet vrijwel direct bij het importeren iets aan gedaan word roesten ze significant harder weg dan de UKDM/EUDM versies.

Dus, even goed nakijken als je die route opgaat dat het gedaan is, of nog zo vers een import is dat er nog minimaal roest op zit.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door *thomas* »

sj_hendrikx schreef:wel apart dat ze 320 pk hebben (30 meer dan ROW) en dan wel weer een snelheidsmeter die tot 180 gaat.... :roll:
Snelheidsmeter gaat maar tot 180 omdat alle wagens begrensd zijn op 180...
Jolantje-WRX
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 mei 2011 13:53

Re: WRX STI 2001-2006 advies gevraagd

Bericht door Jolantje-WRX »

Ik heb ze allemaal wel gereden en dus mee gemaakt, maar het rijden in de Hawkeye vind ik tot nu toe nog steeds het prettigst. De motor neem ik dan maar voor lief en het is natuurlijk maar net hoe je ermee om gaat. Mijne staat inmiddels op de 195.000 en rijdt als een zonnetje!
De hawkeye vind ik wat rustiger en veel meer koppel is wat fijner. Mijn neefje heeft een blob met 280 PK (wel WRX) ik dus de hawkeye 280 pk en hij trekt het niet bij de mijne :) Succes met de zoektocht ik weet misschien nog wel een blob australische RHD te koop.
Subaru Impreza 2004 Blobeye WRX - Blue
Subaru Impreza 2006 Hawkeye WRX - Black
Plaats reactie