Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Vandaag kwam GLS een doos bezorgen met daarin een CONTITECH Poly V-riem, een FEBEST geleiderol en een SKF spanrol. Ik heb praktisch geen ervaring met sleutelen aan auto's, maar was benieuwd hoe ver ik zou komen met de installatie van een nieuwe multiriem en rollen. Samenvatting: het is gelukt. Maar zonder het voor de klus geschikte gereedschap was het af en toe best een uitdaging.

De belangrijkste problemen waar ik tegenaan liep waren:
  • de beperkte ruimte, in combinatie met een ratel waarvan het tussenstuk óf te lang was waardoor het niet paste, óf te kort waardoor ik niet bij de bout van de rollen kon.
  • een te korte ring- en steeksleutel maat 14, waardoor het niet lukte om de spanning van de spanrol te halen.
Uiteraard kwam ik daar pas achter nadat de oude multiriem was verwijderd, dus even snel naar de automaterialenhandel rijden zat er niet in. Daarom ben ik maar een beetje gaan McGyveren. Uiteindelijk lukte het met wat gepriegel om de bouten los te krijgen. En bleken m'n grootste Knipex sleuteltang en een setje tie wraps een prima extensie te zijn voor de te kleine ringsleutel uit het tasje met fietsgereedschap:
Verlengde ringsleutel, voorkant
Verlengde ringsleutel, voorkant
Verlengde ringsleutel, achterkant
Verlengde ringsleutel, achterkant
Het resultaat past in de krappe ruimte
Het resultaat past in de krappe ruimte
Net onder de ringsleutel zit een heel kort inbussleuteltje, precies op de plek van de bek van de sleuteltang. Daardoor was het resulterende stuk gereedschap stabiel en kwamen er maar weinig krachten te staan op de tie wraps. Vervolgens was het een simpel karweitje om de multiriem om de rollen heen te doen. Daarna heb ik de motor gestart en een minuutje proefgedraaid. Karwei geklaard! :)

De lekke stuurbekrachtiging en de montage van een ander spruitstuk laat ik maar over aan iemand die er echt verstand van heeft...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Netjes! Dat doet me eraan herinneren dat ik ook nog zo'n tang wilde kopen..
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Frankism »

Gewoon even een kleine enthousiaste update..

Net terug van vakantie door de Champagne en de Ardeche, in totaal zon 3500 km weg gedrukt, waarvan er een flink aantal over slechte steile weggetjes.
Was mn eerste vakantie met de Outback, en wat een feestje dat het was. Op zn gemakje nam die alle hobbels, gaten in de weg, steile plateau camping en en noem t maar op.

Verbruik met de vouwwagen erachter was zon 1 op 8.5 a 1 op 9. (op LPG).


Ik hoorde wel steeds een klein rammeltje links voor als ik door een frans dorpje met kinderkopjes reed. Merkte later dat als ik rem, het geluid dan stopt. Ik vermoed dus een rammelend remblokje in de klauw???


ANyway, t was genieten!
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Frankism schreef:Ik hoorde wel steeds een klein rammeltje links voor als ik door een frans dorpje met kinderkopjes reed. Merkte later dat als ik rem, het geluid dan stopt. Ik vermoed dus een rammelend remblokje in de klauw???
Vermoedelijk een stabilistorstangetje dat ruim is geworden en ophoud met rammelen als de wagen induikt tijdens het remmen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Juliette »

Klinkt bekend :lol: . Ik dacht ook dat het mn stangetjes waren maar bij mij bleek er wat speling op de klauw te zijn.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Resizer_16314389900370.jpg
Vandaag alles goed gereinigd.
Distributie ,alle rollen, waterpomp, multi riemen vervangen.
Volg. Project: nieuwe einddemper.
Donderdag over een week naar EPS.
Ben benieuwd!
FabianSG
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2021 14:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door FabianSG »

Juliette schreef:Ik wil al heel lang een mooi dakrek. Omdat er nu lpg in ligt en ik toch graag standaard m'n reservewiel bij heb, is dat natuurlijk het perfecte excuus :D

Vandaag hebben we de dakdragers erop gezet. Vanwege de mooie lage ligging tussen de dakrails zijn het Aguri Prestige geworden. Is eigenlijk bedoeld voor open dakrail maar wij zouden wij niet zijn als we hem niet aan zouden passen :lol: . In het ergste geval hadden we er een extra boutje bij getapt door de rail heen maar het lijkt muurvast te liggen.
IMG-20210724-WA0004.jpg
IMG-20210724-WA0003.jpg
IMG-20210724-WA0002.jpg
IMG-20210713-WA0002.jpg
Wat hebben jullie aangepast/moesten jullie aanpassen om het passend te maken? Ben ook op zoek naar dakdragers voor onze SG en het ziet er bij jullie wel heel strak uit! En wat voor dakrek is dat, dat jullie erop gemonteerd hebben?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Ik weet niet of je in dit geval van hobby kan spreken want het is niet echt een leuk klusje. Vandaag heb ik de kat vervangen voor een ander exemplaar.
Daar gaat een klein verhaal aan vooraf. Nu ik een Outback gekocht heb moet de Forester eruit. Ik wil de Forester graag verkopen met nieuwe APK, omdat wat beter verkoopt. Op de terugweg van de probleemloze APK kreeg ik problemen. De auto ging het steeds slechter doen, zakte richting de 80 km/pu en dat was niet fijn. Op de vluchtstrook gaf ik gas en dacht dat het wel weer zou gaan maar binnen de kortste keren weer drama. Na nog een keer op de vluchtstrook besloot ik wederom te stoppen en de ANWB maar te bellen.
Die wist het ook niet en stelde voor om naar de eerste de beste afrit te gaan en dan maar even verder te kijken. Zo gezegd, zo gedaan, hij reed achter mij aan en mijn snelheid zakte tot 60, wat niet fijn is op de snelweg.
Toen we uitstapte zei hij, ik weet het denk ik wel: je kat is kapot, binnenwerk ligt los en dat zorgt ervoor dat de uitlaat geen uitlaat meer is. Nadat er een gaatje geboord was in de kat ben ik binnendoor het laatste stukje naar huis gereden.
Een gebruikte kat gekocht en deze er vandaag even onder gezet. Nu kan de Forester met verse APK in de verkoop.

Ik wilde wat foto's uploaden maar dat lukt niet meer, morgen maar even rustig naar kijken wat het probleem is
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Niks geen gerammel gehoord door het losse binnenwerk?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

200 meter voor de garage hoorde ik voor het eerst een rammel. De afstand was te kort om te kunnen concluderen waar het vandaan kwam. Wel doorgegeven en bij de APK kwam naar boven dat iets met de voorste schijf de rammel veroorzaakt zou hebben.
Toen ik op de terugweg de rammel weer hoorde heb ik niet direct de link met de kat gelegd. Was voor mij ook de eerste ervaring met een soortgelijk probleem. Achteraf gezien had ik het wel wat eerder moeten opmerken maar helaas.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door mikage »

Heb ik ook een keer gehad met een Feroza. Er was geen peil op te trekken. Soms ging alles goed, dan weer liep de motor warm, dan weer was het vermogen weg. We zijn toen met horten en stoten uit Zwitserland terug naar huis gekomen en pas in Nederland wist een ANWB man te vertellen dat het een kapotte katalysator was. Ook ik heb een rammel gehoord, maar kon die (en ook diverse garage's waaronder dealers) ook niet thuis brengen. Op de sloop nieuwe kat gekocht en nog een tijd prima gereden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Heb ik met mijn derde Vivio (de huidige) gehad. Al bij 120.000km, gerammel heb je wel vaker, dus dat viel niet op. Wel een topsnelheid van 85 op sommige momenten en een verbruik van 1 op 13. Dat is normaal niet haalbaar, al rijdt je de tank leeg met je voet op de vloer.

Ik had wel een vermoeden, maar ben gewoon door blijven rijden. Gevolg: kat compleet weg!
Vorige week bij het vervangen van de einddemper kwam er nog een stukje ter grootte van een cashewnoot uit. De rest is allemaal verdwenen.

Situatie is nu al bijna 50.000km zo, zonder kat is hij schoon zat :mrgreen:
"I feel Legacy"
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Juliette »

@FabianSG; we hebben de beugel waarmee de voet onder/om de rail wordt geklemd een klein stukje afgeslepen omdat het natuurlijk een dichte rail is. De boutjes hebben we ook korter moeten maken omdat een open rail natuurlijk dikker is dan het randje van onze gesloten rail. Anders kwamen de boutjes (die je van bovenaf schroeft) tegen het dak aan.
20210917_101742.jpg
Dit is de beugel die onder de voet gaat. Ligt op deze foto op zn kop.

Dakrek is deze https://www.aosom.nl/item/homcom-dachko ... 21G01.html. Al hebben wij hem via westfalia gekocht. Verwacht geen topkwaliteit voor die prijs. Afwerking en oppervlakkige roest. Ook hier aanpassingen aan gedaan omdat de dakdragers vrij plat zijn. U beugels afgekort, beetje draad bij getapt, borgmoeren erop en netjes afgewerkt met moerdopjes.
Subaru Forester 2004
FabianSG
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2021 14:03

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door FabianSG »

Juliette schreef:@FabianSG; we hebben de beugel waarmee de voet onder/om de rail wordt geklemd een klein stukje afgeslepen omdat het natuurlijk een dichte rail is. De boutjes hebben we ook korter moeten maken omdat een open rail natuurlijk dikker is dan het randje van onze gesloten rail. Anders kwamen de boutjes (die je van bovenaf schroeft) tegen het dak aan.
20210917_101742.jpg
Dit is de beugel die onder de voet gaat. Ligt op deze foto op zn kop.

Dakrek is deze https://www.aosom.nl/item/homcom-dachko ... 21G01.html. Al hebben wij hem via westfalia gekocht. Verwacht geen topkwaliteit voor die prijs. Afwerking en oppervlakkige roest. Ook hier aanpassingen aan gedaan omdat de dakdragers vrij plat zijn. U beugels afgekort, beetje draad bij getapt, borgmoeren erop en netjes afgewerkt met moerdopjes.
Bedankt voor de uitleg! Mochten we ook deze setup installeren, zal ik een update plaatsen :)
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Ben vandaag bij EPSgeweest
Nieuwe einddemper, was wel nodig ook
Resizer_16324006157460.jpg
Resizer_16324006157460.jpg (64.08 KiB) 2532 keer bekeken
Resizer_16324024683900.jpg
Resizer_16324089786140.jpg
Resizer_16324117196721.jpg
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Mooi ding :okeee:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Dank je.
Mooi rvs, dus geen omkijken meer naar.
Oude was 80 mm. rond , deze is 90.
Beetje voor de looks he.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

2x retourtje Schiphol (1x offshore Noorwegen, 2 dagen na terugkomst door naar Italië). voornamelijk 120 (teller) gereden en het gebakje heeft gemiddeld 7,6/100km gehaald.
ook is de bron vn het olie verbruik gevonden: een iets-meer-dan-zweten distri ketting deksel! niet direct te zien ivm plaatwerk maar traceerbaar door de vlekken/film vanaf de deksel naar achteren toe, tot aan de achter diff zelfs!
nu 1L per 15000km er in doen, en dat is net binnen de onderhoudsbeurt.
mijn collega (ex Toyota monteur) is geen automaat fan, maar de CVT kon hij wel heel goed waarderen, veel beter dan de Toyota "cvt"!

blijft een machtig gebakje, de outback!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Subarufan schreef:Dank je.
Mooi rvs, dus geen omkijken meer naar.
Oude was 80 mm. rond , deze is 90.
Beetje voor de looks he.
Netjes, netjes. Wel poetsen, nu! :mrgreen:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

:D Komt wel goed!
Ben nogal een poetsfreak
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Mooi! Kan ik hem af en toe langsbrengen? :mrgreen: Ben het snel zat. Bij mij hangt er ook zo'n mooie pot onder. Nu moet ik wel.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Juliette »

Met werkpaard en luxe paard op pad......mogen jullie raden wie wat is :lol:
IMG-20210926-WA0003.jpg
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Tanisha »

Oef arme wielophanging :shock:
De bewegingen die een paard in een trailer maakt wordt doorgegeven door de trailer aan de auto deze bewegingen vormen een extreme slijtage voor je wielophanging in z'n geheel maar voornamelijk achter.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Je ziet toch zo dat dit paard slank afgetraind is en compleet rustig in de paardentrailer staat.
Bij Subaru is dit ook totaal niet het geval.
Ze zijn zo stevig gebouwd.
Aju propje
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Volgende week gaat de swifty naar de garage..
Er zit een gaatje in de dorpel links (nog geen apk-afkeur) en ik laat ze even kijken naar olielekkage.
De versnellingsbak is 1 vieze vette bende geworden...spul schoongemaakt om te zien waar het vandaan komt.
Waarschijnlijk komt dat ergens uit de kop bij de nokkenaskeerring vandaan waar het verdelerkapje op zit van de ontsteking.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Juliette »

Tanisha schreef:Oef arme wielophanging :shock:
De bewegingen die een paard in een trailer maakt wordt doorgegeven door de trailer aan de auto deze bewegingen vormen een extreme slijtage voor je wielophanging in z'n geheel maar voornamelijk achter.
En dat is een probleem omdat? Auto heeft zwaardere veren achter en als je een auto gebruikt dan slijt ie. Had hij maar geen forester moeten worden 8-) . Denk dat ons drempelland meer slijtage voor zn rekening neemt dan een paardentrailer. Laden en lossen geeft denk ik de meeste piekbelasting.

En als het goed is staat een paard gewoon stil in een trailer op een voetje verzetten na. Heb je er eentje die de polka doet.....geloof me dan koop je heeeeeel snel een zwaardere trekauto want dat rijdt ronduit k*t
Subaru Forester 2004
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Juliette »

Propje schreef:Je ziet toch zo dat dit paard slank afgetraind is en compleet rustig in de paardentrailer staat.
Bij Subaru is dit ook totaal niet het geval.
Ze zijn zo stevig gebouwd.
Haha voor trekpaardbegrippen is dit een sportmodelletje, ongeveer 700kg :D

Ze staat zonder tussenschot in een 2paards trailer. Veel ruimte maar reist heel rustig.
Subaru Forester 2004
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ReinO »

Onze forester trekt een caravan van 1650 kg, ok met zijn 80 pk niet erg rap maar de wegligging is
wonderbaarlijk goed van dat ding.
En oh ja: vandaag weer een verse apk en dat heb ik beloond door hem van binnen helemaal schoon te maken -voor het eerst in 3 jaar- dat dan weer wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Als alles meezit kunnen we vrijdag de swifty weer ophalen..
Beide dorpels worden hersteld , olielekkage achter de ontsteking word ook verholpen : kosten zo'n 250,-
Verder kwam ik op facebook onderstaande soeb tegen :
Afbeelding
Bouwjaar 1988 en met targadak ;)
Schijnt nog op Zweedse papieren te staan en zonder laswerk..
Kriebelt wel heel erg om eerlijk te zijn..alleen durft 'ie er zo 3750 euro voor te vragen en dat vind ik wel veel geld...
Heeft ook nog een witte staan...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door forbert »

Ja, ik zag ze ook. Wel verdomd leuk!
Groets, Forbert.
Plaats reactie