E10 en klepgeleiders

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

E10 en klepgeleiders

Bericht door sj_hendrikx »

Beste allen

Wat zijn jullie ervaringen met rijden op e10 op lange termijn?

1. Is het Verbruik hoger in vgl met RON98? Zo ja hoe veel? (Dus is het prijsverschil gerechtvaardigd?)
2. Zijn er motor onderdelen gevoelig voor e10 zoals aluminium delen of bijv klepgeleiders?

Even voor de duidelijkheid, ik rij een outback 2.5i uit 2006. Dus aangetaste brandstofleidingen of carburateur heb ik geen last van. En ik gebruik de auto dagelijks, dus lang problemen door lang in de stalling staan van bijv oldtimer heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid: mijn vraag is dus eigenlijk: E10 95 tanken of E5 98?

Ik rij rond de 30000 km per jaar.

Groeten sev
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door *thomas* »

Ik merk duidelijk een verschil in verbruik tussen E10 en E5, dat verschil was nog groter toen E-loze brandstof nog beschikbaar was. Telkens scheelt dat ongeveer 10%. De brandstofprijzen moeten dus binnen die marge liggen om interessant te zijn.

Over de effecten op lange termijn is denk ik onvoldoende onderzoek gedaan. Je weet waarschijnlijk ook dat enkel de regeringen winnaars zijn in het ethanol-verhaal.

Ik zou zeggen: tank afwisselend beide brandstoffen en houd het verbruik nauwgezet bij. Maak na 10 tankbeurten de som en trek je conclusies.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door sj_hendrikx »

10% vind ik best een fors verschil, dat mag het verschil rond de 17-18ct zijn. Ik heb nu e10 erin zitten, als de tank leeg is, ga ik eens rekenen.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door *thomas* »

Dat is wel met mijn 3.0 outback, maar ik zou niet weten waarom het op de 2.5 anders zou zijn.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door SP-Boxer »

Ik kan natuurlijk niet oordelen over de benzine die je in België tankt, maar ik heb meerdere van mijn zuinigste tanks met E10 gereden. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat E10 voor een beter verbruik zorgt, want dat kan simpelweg niet.
Wat ik wel wil aangeven is dat ik het verschil in verbruik nog nooit heb kunnen waarnemen. Met name met hetzelfde blok als Thomas hierboven...

Ik houd van elke auto tot in detail het verbruik bij en met 98 is het nooit waarneembaar beter geweest dan op 95 of later E10. Ook met brandstof uit Duitsland is er nooit een merkbaar verschil geweest. (Belgische brandstof heb ik maar zelden)
Mogelijk is het verschil in België echt de volle (toegestane) 5%?

Officieel zou de auto prima tegen E10 moeten kunnen, maar ik vrees dat de lange termijn schade een keer naar voren gaat komen. Hopelijk is deze te overzien. Helaas leven we in een overdreven consumptiemaatschappij, dus er zal op gerekend worden dat de meeste auto's op de sloop liggen alvorens de E10 teveel schade heeft aangebracht. Als lange berijder kun je dan wel eens voor een verrassing komen te staan.
Dus ja, ik tank meestal E10 en af en toe wordt hij verwent met 98. Dit met name om niet nog meer belasting aan de staat te betalen en hopend op het uitblijven van "verrassingen".
"I feel Legacy"
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door sj_hendrikx »

Ik vond een link naar dit filmpje. Het is een test uit 1981 maar toch interessant

https://youtu.be/ATGSBi1kBl0
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door snoef »

Dat is een hoop gedoe. Alleen maar Shell V-power tanken met de chip. Wordt het nog leuker.
sj_hendrikx schreef:Ik vond een link naar dit filmpje. Het is een test uit 1981 maar toch interessant

https://youtu.be/ATGSBi1kBl0
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door erichendri »

Ik tank 98 E5 omdat ik op lpg rijdt.
Met 20 liter doe ik bijna 3 maanden.
Is ook verstandig als je weinig rijdt.
98 rijdt wat beter en verbruikt minder.
Je zal denk ik ongeveer per km kwijt zijn.
Merk je pas na ongeveer 4-6 tankbeurten.
Meten doe je dan ook over 2-3 gevulde tankjes.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door SP-Boxer »

Het is echt een illusie om te denken dat je de meerprijs van 98 terugverdient doordat je er zuiniger mee rijdt. Dat is echt niet het geval.
Wel een goed argument trouwens, dat 98 rijden wanneer je normaal LPG verstookt. Die E10 wil je niet als oude troep in je tank hebben.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door sufos »

sj_hendrikx schreef:Beste allen

Wat zijn jullie ervaringen met rijden op e10 op lange termijn?
Groeten sev
E10 is er (pas) sinds oktober 2019, van echt lange termijn kan je dan nog niet spreken. Tel daarbij op dat het merendeel van de mensen afgelopen jaar aanzienlijk minder heeft gereden dan normaal. Echt slechte verhalen lees ik nergens, behalve van die "onbetrouwbare". In de trant van: mijn buurman heeft een neef, en die woont naast een garagehouder en die heeft heel veel mensen met problemen.
Ik ben de laatste die beweerd dat E10 goed is maar ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Neemt niet weg dat ik altijd E5 tank. Maar dat is meer om dezelfde reden als Eric: ook ik rij LPG.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door SP-Boxer »

Voor die hele E10 tijd tankte ik sporadisch wel eens "blue one" bij o.a. een Amigo tankstation. Dat was E15 benzine. Daarvan verbruikte ik wel zomaar 8-10% extra, terwijl ik meen dat het maar 2ct goedkoper was dan de normale 95 destijds. Dat was dus niet aan te bevelen. Met E10 heb ik deze ervaring niet.

Maar buiten kijf staat volgens mij dat ethanol slecht is voor diverse soorten rubber/plastic en aluminium.
Een collega van mij kreeg met de oude 95 (waar ook al een klein beetje ethanol bij gemengd werd) problemen met de carburateur van zijn CX. Naast de membranen die gewoon vergingen was ook te zien dat het aluminium werd aangetast. Het ding naast een exemplaar gehouden dat al 15 jaar op de plank lag (daarvoor gebruikt) en dat was een verschil van dag en nacht. En dat was dus nog met de "oude" 95 benzine waar slechts een paar % aan werd toegevoegd!
"I feel Legacy"
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door Juliette »

@sufos; naast een garage wonen betrouwbaar genoeg :lol: ? Onze buren hebben een bosch garage en een benzinepomp. Sinds de overgang van 95/98 naar de Etjes zien zij steeds meer E10 gerelateerde problemen. Zowel bij oudjes als bij nieuwere auto's. Vooral de twinturbo pruttelblokjes schijnen E10 niet leuk te vinden. Of eigenlijk alle kleine 'zuinige' blokken waar toch zoveel mogelijk power uit geknepen moet worden. (Persoonlijke mening dat die auto's in de oude situatie ook beter op 98 hadden kunnen lopen.) Al zal dat misschien ook een combi zijn met de 'nieuwe rijstijl'. Dubbelop je blok mishandelen :| .

Bij ons loopt alles op E5. Maar zelfs de E5 gaf bij de oude fiat uno van mijn man een lekkende benzineleiding. Dus die heeft alles kunnen vervangen. Carberatoeter zal ik hem eens naar vragen nu de auto toch uit elkaar ligt.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door subfan »

Hallo Sufos,

In D is E10 er al sinds 2011 (tweeduizend elf)

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door sufos »

;) We wonen niet in Duitsland
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door quikfit »

sj_hendrikx schreef:Ik vond een link naar dit filmpje. Het is een test uit 1981 maar toch interessant

https://youtu.be/ATGSBi1kBl0
Met de eindconclusie...elke 10.000km of 2x per jaar olie verversen!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door subfan »

Sufos, Nederland begint voorbij de IJssel? (van mij uit gezien)

Tot zo'n 50 km. van de grens, sommigen nog verder, tanken in D, inclusief ikke sinds 2013.
Gisteren 1,51 per liter.....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door Raph »

subfan schreef:Sufos, Nederland begint voorbij de IJssel? (van mij uit gezien)

Tot zo'n 50 km. van de grens, sommigen nog verder, tanken in D, inclusief ikke sinds 2013.
Gisteren 1,51 per liter.....

Ben
Duitse prijs?
In Baarle-Hertog kostte een liter gisteren €1,449....
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: E10 en klepgeleiders

Bericht door Wout-P11 »

In E5 brandstof MAG tot 5% ethanol zitten. Be meeste "premium" brandstoffen zoals V-power en Ultimate zijn tot op heden nog altijd vrij van ethanol.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Plaats reactie