Subaru's in de media

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Gisterenavond zag ik op TV een Subaru politieauto door het beeld rijden:
Subaru Impreza 2.0 WRX in politietrim
Subaru Impreza 2.0 WRX in politietrim
Het kenteken is echt en de auto rijdt nog rond, maar waarschijnlijk weer in z'n originele kleur: zilvergrijs.

Omdat in ons land Subaru's in de media niet heel veelvuldig voorkomen leek het me wel een leuk idee om een hoekje in te richten als er iets vermeldenswaardigs in de media verschijnt over ons favoriete automerk.

Dus hierbij een oproep: laat het weten als je iets over Subaru tegenkomt!

Trouwens, de Subaru op de foto figureert in de Film New Kids Nitro. Wees blij dat ik alleen de auto laat zien... :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

In Autoweek 50 (9-16 december 2020) op pagina 65 komt de Subaru Forester ter sprake in een interview met Fank van der Lende van het Radio 3 programma Frank & Eva.

Als hem wordt gevraagd "Stel dat je alle geld van de wereld had en je moest een auto kopen, wat werd het?" antwoordt Frank, die een Kia Sportage heeft, dat hij vroeger een Jaguar wilde of een okergele vierkante Volvo. Om te vervolgen met "Verder ben ik gefacineerd door de Dacia Duster en de Subaru Forester. Die auto's zitten in hetzelfde antiheldenhoekje als de Kia."
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

James May van (toen nog) Top Gear legt in 2005 uit waarom de Subaru Outback BPE de perfecte auto is voor de Britse landadel. Aanrader!

Het item is terug te zien op https://youtu.be/wPzHvMW9HGM
Gebruikersavatar
soeb
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2020 00:32

Re: Subaru's in de media

Bericht door soeb »

Jumbo reclame : daarin figureert soms een legacy station. Het vervelende is dat die regelmatig slecht start. :cry:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru's in de media

Bericht door erichendri »

Yep, subaru onwaardig.
Vorig jaar ook al.

Eric :-)
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Subaru's in de media

Bericht door volvolvo »

Altijd leuk om in deze database te snuffelen https://www.imcdb.org/vehicles.php?make=Subaru+&model=
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Sinds 7 januari staat een ANWB Autotest online met als titel: "Is een Subaru werkelijk onverwoestbaar?"
Het gaat over de Subaru Forester die Dirk Jan Roeleven en Hester Van der Vliet van Amsterdam naar de Subarufabriek in Japan reden en waarover ze het boek "De laatste reis van de Boswachter" schreven.

Link: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/ja ... ereld-rond

Aanrader!

Overigens heeft de ANWB nog een paar andere actuele dubbeltests-op-video waarin een Subaru een van de hoofdrolspelers is: (Beide video's heb ik nog niet gezien; dat ga ik later doen)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Subaru's in de media

Bericht door DucATIRadeon »

schitterende opmerking aan het eind van de eerste video!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Leuk artikel en video. :okeee:

Gr.Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Leuk artikel in het Eindhovens Dagblad over een vader en dochter die samen een tocht naar de Noordkaap gaan maken in een Impreza die ze voor 325 euro hebben gekocht.

De titel:
Corona strooit zand in de motor, vader en dochter pas later in ‘barrel’ naar de Noordkaap

https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-s ... ~a672f4f8/

Ik heb m'n dochter al laten weten dat als ze haar rijbewijs heeft gehaald we ook zoiets ook gaan doen.
In een Subaru, uiteraard...
Jammer genoeg gaan haar rijlessen momenteel niet door.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Er wordt gewerkt aan een Subaru Outback Wilderness Edition, maar het is te betwijfelen of we die ooit in Nederland gaan zien...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... t-hogerop/
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Leuk artikel in het Eindhovens Dagblad over een vader en dochter die samen een tocht naar de Noordkaap gaan maken in een Impreza die ze voor 325 euro hebben gekocht.
Ruim 16 jaar geleden,nog voordat we hier woonde hebben we een tocht naar de Noordkaap gemaakt. Via Duitsland,Denemarken,Zweden,Finland naar de Noordkaap en via de Noorse westkust weer afzakken...in totaal 10.000km. We hadden een tiental overnachtingen geboekt wat in september (buiten seizoen) geen probleem was en ook nog eens stukken goedkoper.
Kan het iedereen aanraden :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

Leuk artikel!
Ik opende de link en herkende de locatie direct. In die schuur heeft mijn rode Legacy turbo van 2008 tot 2011 gestald gestaan :D

Volgens mij gingen ze destijds, in 2011, ook al met een oude Ford Transit en het voltallige gezin (vader moeder en 4(?) dochters) richting de Noordkaap. Niet de "reguliere" route, maar volledig over land. Via Sint Petersburg dus 8-)
Michiel is inderdaad een echte auto liefhebber zonder merkenvoorkeur.

Wij gingen een jaar later richting de Noordkaap. De route zoals Quikfit beschrijft, maar dan zonder de gehele kustlijn van Noorwegen te volgen. Wij gingen na Trondheim recht naar beneden richting Oslo. De zuidelijke kust hebben wij dus helaas niet gezien, maar met 7800km totaal was het toch nog een hele vakantie :okeee:
Die reis was de laatste zonder kinderen en zal ons mede daardoor altijd goed bijblijven. Ik zou zo weer terug willen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Wisten jullie dat Freek Vonk merkambassadeur is geweest van Subaru? Ik kwam het tegen in een artikel op Automotive-online.nl.
Uiteraard was ik benieuwd wat hij dan zoal voor Subaru heeft gedaan.

Veel meer dan een niet meer bestaand artikel op de website van Subaru ben ik tot dusverre niet gekomen.
De link daar naartoe vond ik bij een foto op Dumpert en de erbij horende tekst ging over een discussie in wat voor auto Freek een selfie had gemaakt.

Verder is er nog een artikel uit november 2017 met de titel Ultieme safariauto voor Beekse Bergen waarin staat:
"De bekende bioloog Freek Vonk – zelf enthousiast Land Cruiser-rijder – overhandigde onlangs de sleutel van een tot 'game drive'-auto omgebouwde Land Cruiser 70 aan Klaas-Jan Leinenga, manager educatie en beleving bij Beekse Bergen."
Het lijkt me sterk dat Freek op dat moment nog merkambassadeur was voor Subaru.

Wie van dit forum weet of Freek Vonk vaker is opgetreden als merkambassadeur van 'ons' automerk?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country | Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Dit is inmiddels een bijzonderheid aan het worden: in Autoweek nummer 6 (10-17 februari) staat zowaar een Subaru Outback in de schijnwerpers! In een dubbeltest van acht pagina's neemt de Outback het op tegen de Volvo V60 Cross Country.

Spoiler alert: De Volvo wint de test, maar het verschil is klein.

Afbeelding
Bron: https://www.autoweek.nl

Het oordeel:
Kijken we puur naar de punten, dan wint de Subaru het vooral op het onderdeel 'ruimtegebruik'. De Volvo stelt daar meer raffinement en een veel fraaier interieur tegenover en komt over de gehele linie over als de duurdere auto, terwijl hij dat niet per se is. Toch willen we nog een lans breken voor de Outback, want dat is wel een echte karakterbak. De robuuste Japanner lijkt bij uitstek geschikt voor het zware werk en zou onze keuze zijn als modder en/of grote aanhangers tot de dagelijkse routine behoorden. Het idee dat de auto dat gemakkelijk aankan, maakt hem eigenlijk stoerder dan de modieuze Zweed.
Onder het kopje Restwaarde is verder te lezen:
De Subaru Outback is een echte liefhebbersauto geworden. Het geringe aanbod houdt de restwaarde stabiel. Volvo heeft nog steeds een groeiende reputatie met een bijbehorend restwaardecijfer voor de V60.
De Volvo wint dan misschien op punten, maar de Subaru is hier de morele winnaar. Het lijkt wel of Autoweek-redacteur Jan Lemkes het jammer vindt dat de Outback niet gewonnen heeft, want zo te lezen vindt hij het in elk geval de sympathiekste van het duo.

De hele test nalezen? Koop dan de Autoweek die nu in de winkel ligt of ga naar https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ubbeltest/
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru's in de media

Bericht door boswachterfan »

Morgen eens kijken of hij nog in de buurtsuper ligt. Leuke tip.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Subaru's in de media

Bericht door DucATIRadeon »

deze was hier toch pas geleden gepost als YouTube link? het mooiste vond ik toch de opmerking dat de sub het beste was in de praktijk en de Volvo het beste op de oprit presteert!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:deze was hier toch pas geleden gepost als YouTube link? het mooiste vond ik toch de opmerking dat de sub het beste was in de praktijk en de Volvo het beste op de oprit presteert!
Dat was een test van de ANWB, en dus niet van Autoweek. Maar de auto's in beide tests zijn wel dezelfde, zo blijkt uit de kentekens.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Subaru Leone 4WD Estate Van (1972) | Re: Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country | Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Raph schreef:in Autoweek nummer 6 (10-17 februari) staat zowaar een Subaru Outback in de schijnwerpers!
En daar blijft het niet bij, zo bleek vanochtend toen is de rest van deze Autoweek aan het lezen was. Ook aan de Subaru Leone 4WD Estate Van uit 1972 wordt aandacht besteed in de rubriek Voorganger. De Leone is namelijk de oudste voorganger van de huidige Subaru Outback.
Subaru Leone 4WD Estate Van (1972)
Subaru Leone 4WD Estate Van (1972)
"Een voorbeeld voor velen", zo luidt de kop het artikel. Het begint met de moeizame start van Subaru in Nederland, met 108 verkochte auto's in 1974 en nog maar 788 in 1980. Van de Japanse merken verkocht Daihatsu er drie keer zoveel, om maar niet te spreken van Mazda en Toyota.

In het artikel wordt ook beschreven waarom Subaru begon aan vierwielaandrijving. In 1970 vroeg een Japanse elektriciteitsmaatschappij aan een dealer of de Subaru 1000 misschien kon worden aangepast, want het bedrijf wilde een weer- en winddicht alternatief voor de tochtige terreinwagens die destijds in Japan te koop waren. Na geslaagde proefnemingen met vierwielaandrijving besloot Subaru om de constructie in serieproductie te nemen, met de in 1971 geïntroduceerde Leone als uitgangspunt.

Een middenklasse personenauto met vierwielaandrijving was destijds uniek. De Jensen FF was er eerder dan de Subaru Leone 4WD, maar die opereerde in een aanzienlijk hoger segment en bovendien werden er tussen 1966(!) en 1971 slechts 320 van geproduceerd.

Afbeelding
Bron: https://www.jensenmuseum.org/
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Subaru Leone 4WD Estate Van (1972) | Re: Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country | Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Raph schreef:De Jensen FF was er eerder dan de Subaru Leone 4WD
Wie interesse heeft in de Jensen FF, of er een wil bezitten, moet beslist webpagina https://www.jensenmuseum.org/jensen-ff- ... -then-now/ bezoeken. De auto die op deze pagina wordt beschreven staat momenteel te koop. Het is een restauratieobject met een vraagprijs van 87.500 Britse ponden, omgerekend op een haar na 100.000 euro...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru's in de media

Bericht door sufos »

Wat is een schitterende auto is dat toch, de Jensen FF.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Strakke bak zo'n Jensen...maar mijn portemonnee heeft andere prioriteiten. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 13 feb 2021 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru's in de media

Bericht door boswachterfan »

Leuk artikel. Ook dat stukje over de oude station. Heb ook eens een Amerikaans filmpje gezien met een vergelijking tussen een moderne Outback en de eerste station. Dat kleine ding kwam verrassend ver..
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru Leone 4WD Estate Van (1972) | Re: Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country | Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Raph schreef:De Jensen FF was er eerder dan de Subaru Leone 4WD.
Ik ben opgegroeid in Drunen, in de tijd dat mijnheer Lips vijf huizen tegenover zijn eigen huis opkocht met land en al, de boel liet verbouwen en zijn verzameling auto's onderbracht in een heus automuseum: het Autotron. En in dat museum stond de allereerste personenauto met vierwielaandrijving. Die verscheen in 1903, maar liefst 63 jaar eerder dan de Jensen FF!

Een historische auto: het was namelijk de allereerste met vierwielaandrijving, de allereerste met een zescilinder motor en (dit zal met name Rene leuk vinden...:)) de allereerste met remmen op alle vier de wielen. En bovendien een auto van vaderlandse bodem: de Spyker 60HP.

Afbeelding
Bron: http://www.paul-wouters.nl/spykerschema.htm

Bovenstaande foto is gemaakt in het Autotron. Later verhuisde het museum naar Rosmalen en weer later is het opgegaan in het Louwman museum. Daar is de Spyker 60HP gerestaureerd en in een staat gebracht die overeenkomt met hoe de auto in 1903 uit de werkplaats rolde van de N.V. Industriële Maatschappij Trompenburg in Amsterdam:

Afbeelding
Bron: https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... pyker+60HP

Meer over de Spyker 60HP is te vinden op https://www.louwmanmuseum.nl/auto/spyke ... acing-car/

Overigens staat op het logo van Spyker het motto "Nulla tenaci invia est via", wat Latijn is voor "Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar". Volgens mij is dat een rake typering van waar Subaru voor staat.

Tot slot nog een leuke anekdote over mijnheer Lips: hij was de rijkste inwoner van het dorp en eigenaar van de Lips scheepsschroevenfabriek, de grootste werkgever van Drunen. Mijn beste vriend in de tweede klas (voor de jonkies: tegenwoordig is dat groep 4) was Bas, de kleinzoon van mijnheer Lips.
De eerste keer dat ik mee ging op bezoek bij Bas' opa drukten mijn ouders me op het hart om heel beleefd te zijn, met tenminste twee woorden te spreken en woorden te gebruiken als alstublieft en dankuwel. Dus toen de huishoudster me vroeg of ik een koekje wilde antwoordde ik heel beleefd met dankuwel, want ik wilde wel een koekje. Maar ik kreeg niks. Bas riep gewoon 'ja!' en kreeg er wel een; ik snapte er niks van. Die fout heb ik daarna nooit meer gemaakt. :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:Leuk artikel. Ook dat stukje over de oude station. Heb ook eens een Amerikaans filmpje gezien met een vergelijking tussen een moderne Outback en de eerste station. Dat kleine ding kwam verrassend ver..
Ik zag het als een uitnodiging om op zoek te gaan naar de vergelijking,want ik ben wel nieuwsgierig naar hoe die kleine Leone het er vanaf brengt.
Het artikel en de video zijn gevonden op http://japanesenostalgiccar.com/1978-su ... 5-outback/

Afbeelding
Bron: http://japanesenostalgiccar.com

PS: in geval de Youtubevideo een foutmelding geeft, ga dan naar https://www.youtube.com/watch?v=5wHQ6gAnpeA

En na deze video volgde een toegift: de makers van de video blijken de Leone ook te hebben beproefd op de wereldberoemde slickrock in Moab (Utah, VS), waaronder de Baby Lion's Back. De auto heeft maar 64 pk, 103 Nm, mist lage gearing en wordt vergeleken met een splinternieuwe Jeep, maar blijkt onder alle omstandigheden heel wat mans te zijn.
Afijn, kijk zelf maar op https://www.youtube.com/watch?v=vhM6W2ofjPs
De Subaru Leone 4WD Estate Van op de Baby Lion's Back in Moab
De Subaru Leone 4WD Estate Van op de Baby Lion's Back in Moab
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Vandaag zag ik in de serie Red light, die op vrijdagavond op NPO1 wordt uitgezonden een inval op een camping door de Antwerpse politie. Degene die de leiding heeft rijdt op een gegeven moment weg in een zwarte Subaru Legacy station Diesel (gen. V).
Te zien vanaf 16:30 minuten op NPO Start: https://www.npostart.nl/red-light/09-04 ... _101404587

En in de nieuwe Hubo tv-reclame dacht ik aanvankelijk dat daarin een Subaru Forester uit 2017 figureerde, maar het blijkt bij nader inzien een Opel Mokka uit 2017 te zijn... Het logo is niet zichtbaar en de LED-omlijsting van koplampen van de Mokka blijkt wel erg op die van de Forester te lijken. Maar de vorm van de mistlampen is de hint dat het een Mokka is.
(Als je het zelf wil controleren: de auto is te zien in de scene waar de Hubo-medewerker eendjes helpt met oversteken.
Te zien na 10 seconden op https://youtu.be/qNzJ1vxle7c.)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru's in de media

Bericht door Raph »

Op https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... impressie/ staat sinds vanmiddag 16:00 uur een video met de eerste Nederlandstalige rij-impressie van de hagelnieuwe Subaru Outback.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru's in de media

Bericht door quikfit »

Ik hou wel van zwarte accenten...maar ben geen fan van schermen waar je veel handelingen moet plegen,al met al deftige auto.
Hier nog steeds aan het kijken voor een opvolger voor de Forester...een Forester heeft de voorkeur,daarna een Outback...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru's in de media

Bericht door SP-Boxer »

Ja, helaas geniet de vorige generatie dan toch mijn voorkeur. Had in Amerika al gezien dat er veel te veel naar het scherm verplaatst was, deze video bevestigd dat.
Ook al dat plastic aan de buitenzijde kan mij niet bekoren.

Wellicht dat ik in de toekomst ooit voor een mooie 2019 of 2020 Outback zal gaan, maar deze sla ik denk ik over.
Overigens is het sowieso maar de vraag of ik nog ooit naar die moderne hokken overstap. Het, in mijn ogen, echte autorijden en de rijbeleving zit er tegenwoordig gewoon niet meer in. Ook niet in de Subaru's :-(
"I feel Legacy"
Plaats reactie