gas inbouwen

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Ik was 1800 kwijt zonder smeersysteem.

Eric met de simpele 2 liter boxert :mrgreen:
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

@ Louis: het was voor mij niet echt vissen, maar meer in de schoot geworpen gekregen. De auto was van mijn ouders die inmiddels overleden zijn, dus echt letterlijk 'van een oud vrouwtje' en 'altijd binnengestaan'...! ;)
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

:oops: voor mijn vorige reactie.

Wat ik bedoelde is dat je niet gauw een auto van 17 jaar treft met zo'n lage stand, los van de reden.
Meestal hebben ze al 2 of zelfs 3 ton erop zitten, en dan nog wordt er een lpg installatie in gebouwd omdat lpg ongeveer 1 euro per liter goedkoper is.

Mijn Foz is maar 8 jaartjes maar is al aardig op weg naar de derde ton. Hij rijdt wel vanaf het begin op lpg.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

no offense of hard feelings uiteraard, maar een auto van zo oud en zo weinig gelopen, tja als die zou worden aangeboden dan zou ik er ook met een grote boog omheen lopen.
Maar los van het volstrekt gedateerde interieur (dat was al ouderwets toen ie net op de markt kwam) en het vierkante uiterlijk is het een verrassend prettige auto.

Ik zal het spaarvarken eens raadplegen voor die gas-inbouw.
sanders1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2015 19:35

Re: gas inbouwen

Bericht door sanders1982 »

Hoi,
Ik ben, in bijzonder Mr Q's situatie, benieuwd waar de vuldop is weggewerkt?
Ben ook voornemens een Gas installatie in te bouwen in een outback uit eind 2009.
Zijn er wat betreft de outback nog andere zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?

Mvg,

Felix


[quote="Mr.Q"]Heb eind April een Prins VSI 2.0; 77ltr; Valve care in laten bouwen.
....

Ik heb 'm hier laten inbouwen: http://www.autogas-inbouw.nl/prins-autogas

....

Ik heb in mijn Outback CVT alleen nog een hikkertje zitten bij volgas als ie door de 4000rpm gaat.
Dit probleem is bij Prins neergelegd, en ik hoop dat ze met een oplossing komen.
Voor de rest rijdt het prima (net zoals op benzine).
Huidig verbruik 1:9 (vorige tankbeurt (met een fluwelen rechtervoetje) zelfs 1:10)

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.

Greetz, Q

PS. heb evt. nog wel een goede LPG-berekenings Excel-sheet voor je.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Vuldop zit aan de rechterkant (is gemakkelijk bij tegelijkertijd LPG/Benzine tanken).

En onder aan de bumper (in het zwarte gedeelte).
Zodat je alleen je bumper en niet je kostbare staalplaat stuktrek als je ooit een keer wegrijdt met nog aangekoppelde slang.
Afbeelding
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: gas inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Wegrijden met aangekoppelde slang :mrgreen: Dat vind ik toch geen argument. Het voorkomen van lelijke roestvorming daarentegen...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Goed ingebouwd in een staalplaat geeft geen roestvorming.
Met aangekoppelde slang wegrijden is mij gelukkig in 20 jaar LPG-rijden nog nooit gebeurt.
Maar als het dan gebeurt .........

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Bij jouw auto is de vuldop mooi onopvallend in de zwarte rand geplaatst, Mr. Q. Je ziet hem bijna niet.
Bij mijn auto zit de vuldop ook in de bumper, vind ik beter dan in het plaatwerk vanwege de eerder genoemde roestvorming. Hoewel dat bij Subaru wel meevalt. Zie ze wel eens met vuldop in het plaatwerk, maar geen roest. Da's met andere merken wel anders.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Heb hem naast mijn tankklep zitten.
Hoef ik niet te bukken en blijft schoner, zeker met greenlanen.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

klokje_rond_autoweek_2016_wk25.pdf
(2.59 MiB) 232 keer gedownload
Beste mensen,

Stond met Forester in autoweek, voorjaar 2016, goeie duim omhoog natuurlijk, met 515.000km op LPG.
Auto rijdt nog steeds als een trein, maar kijk al tijdje 'stiekem' naar iets anders, met meer vermogen en mogelijkheid op LPG.
Mijn eerste keus was een Forester 2.5 (non-turbo) die in 2010-2011 geleverd is in Duitsland. Zelfde motor als in Outback.
Zijn erg dun gezaaid en wil ook nog een handbak....
Proefgereden in diverse 2.5 Outbacks om motor te 'proeven'. Viel tegen. Koppel komt veel later vrij, bij ca. 4300 tpm ipv 3600.
Is dan wel meer koppel maar rond 3400-3800 merk je daar vrijwel niets van. 80-120 spurtje verloopt dan ook niet merkbaar vlotter.

Volgende keus: oudere 2.0 turbo, t/m 2007 gemaakt, 177 pk.
Pas proefgereden in exemplaar dat ik wil kopen, volledige historie bekend etc.
Weet iemand welke LPG-systemen het bij dit type (2005) goed doen?
Neem zonder meer aan dat er wel aparte klepsmering moet zijn en ja; ik weet het van kleppen stellen.....

Erg benieuwd....
Laatst gewijzigd door joop57 op 17 okt 2016 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: gas inbouwen

Bericht door quikfit »

Heb het artikel gelezen...leuk.
''Motor proeven''...heb je er rekening mee gehouden dat een Outback zwaarder is dan een Forester?
De Forester is na 2007 beduidend zwaarder geworden en de Outback na 2008.
In de links hieronder staan ook het koppel en meer... ;)

http://wagenegaw.com/afmetingen/subaru/outback.html
http://wagenegaw.com/afmetingen/subaru/forester.html

Gr. Quikfit. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Ha Quikfit, dank voor snelle reactie!

Ja, weet van gewichtstoename na 2007.
Heb bewust in oude (mooie) model Outback gereden met de 2.5, stuk lichter en meer PK's (173)
Schrok bij automaat van de gretigheid in toerental bij beetje gas.
Voor je het weet zit je boven de 5500 toeren, niks voor mij en ook niet voor LPG lijkt me.
Handgeschakelde 2.5 voelde nu niet echt sneller van 80-120 (in 4e versn.) dan mijn oude 2.0, komt denk ik omdat de koppelopbouw zo verschillend is.
Vandaar nu toch die 2.0 turbo met max. koppel bij 3200 toeren ipv. 4200 bij 2.5....

Groet,
Joop
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Tsja Joop, bij de handbak was je gewend om gewoon vol gas te geven bij gas bijgeven als je 70 km rijdt.
Bij vol gas gaat de automaat voor maximale trekkracht en schakelt dan naar de laagst mogelijke versnelling.
Geef je normaal gas bij dan zal hij hooguit 1 of 2 versnellingen terugschakelen.
Kan voor de rest niet zoveel kwaad en ook op lpg niet.
Mijne heeft nu 400000 km waarvan de laatste 100000 km op lpg.
Zijn voornamelijk erg vlotte km's.
Wat ik zelf met mijn automaat doe is met de hand terugschakelen, hetzij naar 3 of 2.
Ligt er helemaal aan wat ik wil doen.
Aan de andere kant is het ook niet echt goed om bij een handgeschakelde auto vol gas te geven bij zeg maar 1500 toeren.
Daarom altijd terugschakelen naar de juiste versnelling.
Als de mogelijkheid er is zou ik een wat langere proefrit maken met de automaat.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Dank voor goeie info!
Maarrrr, ik rij wel door (140-150) maar rij met beleid, schakel altijd op bij ca 3000 en geef zelden 'vol' gas, ook al omdat dat niet zoveel effect heeft...;-)

Denk dat ik toch echt ga voor die XT...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

XT met automaat rijdt ook erg goed.
Regelmatig mee gereden.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Heb ik eerder in gereden, dacht m'n droomsuto te hebben, was al op lpg.
Schrok me wild van de toeren bij beperkt gas....
Ben musschien te gewend aan gezapige karskter van nonturbo, maar vandaag echt een zeer flinke proefrit met 2.0 xt gemaakt, bevalt toch wel heel erg goed hoor..vergelijkbaar met nonT qua torrental maar wel veel meer gasresponse en reserve....
Plaats binnenkort wel foto....en vertel hoe op gas etc...
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: gas inbouwen

Bericht door guy-pc »

Wat denken jullie van LPG-ombouw bij een Forester (hybride) van 2020? De motorcode is FB20WVZHRE.

Als ik het goed begrijp / gelezen heb, is de FB20 al een motor die sinds 2010 toegepast is? En nu naar hybride aangepast?

Maar vooral: waar blijf ik met de gastank, want de grote batterij bedekt de helft van de opening van het reservewiel. En verder zit er nog een ander onderdeel van de batterij in de weg...

Voorbeelden? Ervaringen? Feedback? Bedankt!
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Wat ik weet is dat Subaru NL al sinds heel lang terughoudend is geworden met LPG, misschien wel rond 2010. In Duitsland lijkt dat veel minder het geval. Wellicht dat je de vraag daarom ook in Dld kan uitzetten. Lijkt me een poging waard. Succes!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: gas inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Er worden überhaupt nog maar weinig nieuwe auto's gemaakt welke goed geschikt voor gas zijn...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Bij mazda NL werdt het lpg inbouwen een stuk minder na de introductie
van de kunststof inlaatspruitstukken.
In België bleven ze rustig doorgaan met lpg inbouwen.
Andere reden was ook dat mazda eindelijk hoger vermogende diesels kreeg.
De comprex diesel waren het gewoon niet.

Eric
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: gas inbouwen

Bericht door Frankism »

Ik ben al jaren LPG fan.

Nissan (de)Primera, BMW 5 serie, alfa Romeo en Peugeot. Alles op gas.


Nu een outback met een vogels Lpi systeem. Rijdt superfijn en lachend naar de pomp omdat je geen 80 euro aftikt maar 30.

Ik snap niet dat niet meer mensen lpg rijden.

Ik zoek eigenlijk altijd naar een auto die al lpg heeft, en dan liefst vrij recent ingebouwd. De systemen worden steeds beter met steeds minder vermogenverlies.

De outback heeft 232k gelopen en het systeem is bij 210 ingebouwd.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: gas inbouwen

Bericht door guy-pc »

Dag Frankism, dat treft: ik heb nog nooit met een andere auto gereden dan een Subaru, en nog nooit met andere brandstof dan LPG! Begonnen met 2x Justy II, daarna Impreza, 2x Legacy, 4x Outback, de zalige Levorg turbo en nu dus onze eerste Forester. Hier in België (en zeker de streek waar ik woon) tank ik nog goedkoper: nog geen 50 cent per liter! Maar mijn originele vraag blijft overeind:
guy-pc schreef:Wat denken jullie van LPG-ombouw bij een Forester (hybride) van 2020? ... Maar vooral: waar blijf ik met de gastank, want de grote batterij bedekt de helft van de opening van het reservewiel. En verder zit er nog een ander onderdeel van de batterij in de weg...

Voorbeelden? Ervaringen? Feedback? Bedankt!
Dank je wel!

N.B. Ik heb voorlopig nog geen contact opgenomen met de Duitse connectie... zit nog in de pijplijn!
SuperStar
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2021 18:19

Re: gas inbouwen

Bericht door SuperStar »

Heb een Forester uit 2014 (SJ) non-turbo
In mei geïmporteerd uit België met slechts 18.500 km. In juni lpg-installatie ingebouwd van BRM bij AGIN in Rotterdam. Met klepsmeersysteem.
Is 3e gasauto op rij. 1e Subaru. Rijdt verrukkelijk. Verbruik op LPG: 1:11,5 (bij 100km/h)
Gastank in de onderbak van de kofferruimte: 65 ltr bruto
Plus est en vous!
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: gas inbouwen

Bericht door Propje »

Rij nu ook voor het eerst lpg.
Tankje is veels te klein meer plek is er niet in de forester.
Maar om de 300km tanken schiet nu niet echt lkr op.
Voor derest kan het wel uit.
We tanken hier voor €0.63
Aju propje
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: gas inbouwen

Bericht door Juliette »

Ik krijg er netto net 47L in (bruto 54L zonder verhoging kofferbak). Vanaf een 300km moet ik inderdaad ook zo langzamerhand eens gaan uitkijken naar een lpg station. Ik haal op 1 tank ongeveer 380km.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Houdt wel de klepspeling in de gaten superstar.
Laat het controleren bij 100000 km.
Dan heb je ongeveer 80000 km gereden.
Daarna kan je dat iets oprekken aan de hand wat de speling nog was.

Zelf heb ik ook lpg.
Bruto 55 liter, stiekem de 80% klep eruit gehaald.
Heb ik een rit voor de boeg dan tank ik hem vol.
Andere keren tank ik als het rode ledje ff brand ±40 liter.
Met 50 liter haal ik wel tot 380 km.

Eric
Plaats reactie