kabel weg werken via raam spijlen

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door Frankism »

Vraagje:

In mijn Outback zit een Azdome dashcam, een model die je over de spiegel schuift waardoor je kunt kiezen of je in de spiegel wilt kijken of het beeld van rearcam kunt zien.

Voel persoonlijk niet echt de noodzaak van een dashcam, maar het zit er allemaal in, en is netjes weggewerkt. Behalve dan de power kabel.

De cam heeft eigenlijk continue voeding nodig.

Ik heb geen zin in een kabel die vanaf de aansteker omhoog gaat naar het dak, dus wil die dan gaan weg werken naar achteren en dan naar de rechterkant om daar via het raam spijl omhoog tegaan.


Mijn vraag: kun je makkelijk vanaf de aansteker aansluiting bij de voorruit rechts komen?? Is dat mogelijk met alleen de glove department verwijderen of moet er nog meer los van het dashboard??


PS moet zeggen het beeld van de camera is echt haarscherp en met 150graden view zie je veel meer dan met een normale spiegel, bovendien kun je de camera ook nog naar beneden laten wijzen als je moet inparkeren. Dus toch ook wel weer handig..
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door quikfit »

Met een lasdraad kan je kabels vaak erg makkelijk doortrekken zonder al teveel moeten verwijderen. Maar waarom via de aansteker en niet gewoon aansluiten op een geschakelde plus? Dan heb je helemaal geen kabel meer bij je aansteker rondhangen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door Frankism »

Ik heb een klein gaatje naast de aansteker geboord, daardoor verdwijnt de kabel naar achteren. Het klepje is en blijft dus netjes dicht. Dus geen kabels in beeld

Ik ga het met een las draad proberen. Moeilijkste zal word n om m vanaf achterkant dashboard weer tevoorschijn laten komen zodat ie in de spijl kan lijkt me.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door quikfit »

Dashboardkastje en de stijlcover verwijderen is niet zoveel werk,gaat je lukken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door DucATIRadeon »

let er ook op, indien je airbag hebt in de spijl, dat de kabel ACHTER de airbag komt en niet erover heen!
bij onze forester was dat een aandachtspunt tijdens wegwerken van eenzelfde kabel (achteruit dijspiegel met ingebouwde cam en beeldscherm tijdens achteruit rijden, gekocht voor paar tientjes in Iran paar jaar gelden).
net wat quikfit zegt: aansluiten op een geschakelde plus in de zekeringskast links onder...
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door Frankism »

Ik heb geen airbag in de spijlen, wel aan de zijkant naast me.

Dit is ook een cam die je voor je spiegel plakt min of meer. Als je m aanzet, kijk je niet meer in de spiegel maar zie de beelden van de rear cam. Ben jij er content mee?
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door DucATIRadeon »

moet even zoeken (nog in een van de onuitgepakte dozen van de verhuizing) maar mss heb ik nog eentje over incl camera.
vooruit rijden heb je de dashcam in beeld, achteruit beeld vanaf de camera.
op zich wel goed, helpt de vrouw met achteruit inparkeren en de trekhaak goed achter de aanhanger krijgen.

gekocht omdat het goedkoop was, werkt wel maar in de outback heb ik al standaard een camera. bij de forester uiteindelijk eruit gehaald omdat het best wel breed is. mn zoon gebruikt hem nog wel in zijn WRX.
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: kabel weg werken via raam spijlen

Bericht door Frankism »

Gelukt,

Ik ben via de linkerkant gegaan. Dus geen handschoenenvakje hoeven verwijderen. Behalve het begin van het middenconsole, waar de asbak etc zit, niks los hoeven halen. Beetje friemelen maar uiteindelijk kwam de kabel tevoorschijn. Via de achterkant van de asbak naar voren, en dan in de 12v/usb. Klepje gaat nog netjes dicht, dus niks in beeld.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Plaats reactie