Gierend geluid in Low Gear

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

Luitjes...
Wij hebben het plan om dit jaar weer op vakantie te gaan naar Frankrijk..
Aangezien dat land nogal heuvelachtig is hebben we ontdekt dat de preza heuvel op soms er moeite mee heeft..
Vandaag even de proef op de som genomen en gekeken hoever we kunnen in Low Gear : bij 100km/uur in 5 laag draait de motor iets boven de 4000rpm..
Goed te doen , alleen hoor ik een gierend geluid ergens onder de auto vandaan komen : terug naar HI is dat weg..

Ik weet dat het verbruik daar wel wat hoger van word ( who cares tijdens vakantie ;) ) maar kan dat kwaad??
Low Gear word alleen gebruikt als we heuvel op gaan...hellingen van 6 a 8 % zijn op de trip naar Bretagne geen uitzondering.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door boswachterfan »

Mijn boswachter giert ook in de lo gear. Iemand schreef ooit iets over andere (rechte?) vertanding in lo. Wellicht één van onze vaste bezoekers
Lastig natuurlijk om te beoordelen of het bij jou "fout" geluid is.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door quikfit »

Ik neem aan dat je wel eens eerder de Lo Gear hebt gebruikt? Maakt ie nu een ander geluid dan?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

Ik heb laag al eerder gebruikt maar toen was me dat niet opgevallen..
Dat was met het wegrijden met een zware last er achter..eenmaal in beweging terug naar hoog
1keer met een aanhanger een ondergrondse kelder uit en de laatste keer was met een mobiele sauna afgelopen najaar..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door SP-Boxer »

Geluid wordt inderdaad veroorzaakt door de rechte of vrijwel rechte vertanding. Bij optrekken in lo hoor je het ook, maar ik kan me voorstellen dat dat geluid anders klinkt bij 100km/h.
Ik heb alleen ervaring met mijn vorige Legacy 2.5i, maar daarbij gebruikte ik de lo nooit bij hogere snelheden.

Geen enkele reden tot zorgen dus.
6-8% moet de 1.6 overigens ook goed aankunnen, daarbij hoef je de toeren niet te schuwen. 5000-6500rpm vinden ze lekker als ze goed warm zijn! ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

Hij had het er wel moeilijk mee vorig jaar in Frankrijk..je vergeet even dat 'ie toen tot aan het plafond vol zat met vakantiespul en een dakkoffer er op.
Verder rijden we altijd in hoog door het gewone verkeer , laag word normaal zelden gebruikt -> zoals ik al aangaf enkel om met een zware last er achter weg te komen..
Maar goed : ik heb ontdekt dat 100km/u in 5 laag kan en dat het gegier nu geen reden tot zorg is :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door DucATIRadeon »

sterker nog: met de 2.0 forester (SH) tijdens inhalen gebruik ik de lo van 100 naar 130kmph, eenmaal voorbij en ingevoegd terug naar hi.

gierende geluid komt idd van rechter vertanding (luister maar eens goed naar je soes!)
nog een mooi voorbeeld: achteruit rijden (rechte vertanding) maakt een ander geluid dan vooruit (schuine vertanding).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door erichendri »

Lo alleen gebruiken bij wegrijden plus 1ste 3 versnellingen.
Waarom LO op snelweg klimmetjes, beter is het om in 4 of 3 te rijden, doe ik ook als het moet.
LO is een extra versnelling en kost iets vermogen en produceert ook extra warmte.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

3 weken geleden ben ik op de soes naar zuid Limburg gereden..dergelijke geluiden hoor ik niet op dat ding omdat ik altijd met otoplastieken in mijn oren rij..zal er eens op letten :idea:

En met achteruit rijden weet ik niet beter dat je dat geluid hoort :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Waarom LO op snelweg klimmetjes, beter is het om in 4 of 3 te rijden, doe ik ook als het moet.
Een hoop mensen zijn bang om langere tijd in een lagere versnelling te rijden omdat er dan meer/veel toeren word gedraaid door de motor...terwijl in Low precies hetzelfde gebeurd.
Hele volksstammen zijn tegenwoordig gedrild met het nieuwe rijden en verkrachten een motor al als ze gewoon woon/werk verkeer rijden met 50km per uur in z'n 5 :cry:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door DucATIRadeon »

erichendri schreef:Lo alleen gebruiken bij wegrijden plus 1ste 3 versnellingen.
met alle respect, ik bepaal zelf wanneer en hoe ik de Lo/Hi gebruik. de Lo/Hi kan echt wel wat hebben en gaat niet zomaar stuk.
inhalen in 5 Lo is sneller dan 4 Hi, probeer maar eens.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door snoef »

Sinds je me daarop hebt gewezen, gebruik ik LO veel minder. Eerst altijd, nu met inparkeren en bij bepaalde klimmetjes in Z Limburg waarbij 2 LO net de goede versnelling is om met veel kabaal omhoog te rijden. Met LO zijn er toch ook meer tandwielen in beweging? Wrijving, warmte en meer geluid. Inderdaad hoog gierend.
erichendri schreef:Lo alleen gebruiken bij wegrijden plus 1ste 3 versnellingen.
Waarom LO op snelweg klimmetjes, beter is het om in 4 of 3 te rijden, doe ik ook als het moet.
LO is een extra versnelling en kost iets vermogen en produceert ook extra warmte.

Eric
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door snoef »

50 in 2 en 3 :D :D 80 in 4 heerlijk.
quikfit schreef: Een hoop mensen zijn bang om langere tijd in een lagere versnelling te rijden omdat er dan meer/veel toeren word gedraaid door de motor...terwijl in Low precies hetzelfde gebeurd.
Hele volksstammen zijn tegenwoordig gedrild met het nieuwe rijden en verkrachten een motor al als ze gewoon woon/werk verkeer rijden met 50km per uur in z'n 5 :cry:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

DucATIRadeon schreef:
erichendri schreef:Lo alleen gebruiken bij wegrijden plus 1ste 3 versnellingen.
met alle respect, ik bepaal zelf wanneer en hoe ik de Lo/Hi gebruik. de Lo/Hi kan echt wel wat hebben en gaat niet zomaar stuk.
inhalen in 5 Lo is sneller dan 4 Hi, probeer maar eens.
Met deze achterliggende gedachte hoop ik beter met een volgeladen auto die Franse heuvels op te tuffen in de toekomst..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door SubieForest »

De low range van de groene SF gebruikten wij alleen bij lage snelheden. Meestal in situaties waar je het idee had dat je echt even een hoger toerental en wat extra koppel nodig had. Als er een (licht overbeladen ;) ) kar hout door het bos gesleept moest worden bijvoorbeeld. Of op vakantie, waar sommige bosweggetjes (in bijvoorbeeld La Forêt de Chaux) wel erg stijl werden.
erichendri schreef:Lo alleen gebruiken bij wegrijden plus 1ste 3 versnellingen.
Waarom LO op snelweg klimmetjes, beter is het om in 4 of 3 te rijden, doe ik ook als het moet.
LO is een extra versnelling en kost iets vermogen en produceert ook extra warmte.

Eric
Op de snelweg hebben wij de LO ook nooit gebruikt. Als we een heuvel opmoesten ging dat meestal prima in de 5, en anders terug naar de 4. Echt dikke heuvels hebben wij ook niet gezien. Maar goed, de SF was natuurlijk een 2 liter, Rene's Impreza een 1.6, dus dat zal wel wat uitmaken. En het hangt er ook vanaf wat je meeneemt. Bij ons paste alles in de achterbak, een dakkoffer hebben we nooit gehad.
Laatst gewijzigd door SubieForest op 22 mar 2021 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door niksnut »

Ooit gelezen in de handleiding dat je low mag gebruiken tot 70 kmh.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door Rene »

Heb de handleiding er even bij gepakt :

Afbeelding
Maximaal 127km/uur in 5 laag , dan zit je ook op het maximum toerental wat de motor mag draaien..
100km in 5 laag is dus geen probleem :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gierend geluid in Low Gear

Bericht door quikfit »

Gewoon lekker gaan rijden in je vakantie...beetje spelen en je vind vanzelf de beste versnelling. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie