offset en wielspacers

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

offset en wielspacers

Bericht door snoef »

Hoe zit dit nu? Als je een breder spoor wilt hebben, kun je spacers plaatsen of een ander offset gebruiken.
Van spacers wordt zowel gezegd: niks aan de hand, als levensgevaarlijk en verboden.
Een andere offset, net als bij plaatsing van spacers, kan je lagers en cv's harder doen slijten / vernielen.
Wat is nou waar in werkelijkheid? Ik kan me voorstellen dat het gewicht wat je erop plaatst met heel veel en vaak vakantiebagage ook uitmaakt.
Maar wat is zoal jullie eigen ervaring, voor wie andere offsets en /of wielspacers gebruiken?

Bedankt alvast,
Bart
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: offset en wielspacers

Bericht door *thomas* »

Dat is zo moeilijk om een eenduidig antwoord op te geven, maar we doen een poging:

- zijn spacers veilig? => ja, als je een setje gebruikt van een erkende fabrikant
- belasten ze de lagers meer? => in theorie niet meer/minder dan een velg met een lagere ET-waarde en/of een bredere velg

Anderzijds: fabrikanten monteren af-fabriek vaak ook verschillende velgmaten. Er zomaar 10-15mm verschil zitten tussen velg A en velg B die beiden als origineel worden geleverd. Bovendien weegt een 18 inch lichtmetaal velg veel meer dan een 16 inch stalen velg.

De boodschap: overdrijf niet en het zal wel meevallen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: offset en wielspacers

Bericht door quikfit »

Het mooiste is als je net zoveel naar buiten verbreed als naar binnen vanwege de ''scrub radius''...als die teveel van het nulpunt afwijkt krijg je een auto die gaat trekken en zoeken.
Maar als het alleen om een breder spoor gaat moet je het trekken en zoeken maar voor lief nemen.
In de onderstaande link kan je spelen met maten. https://www.wheel-size.com/calc/ De scrub radius word weergegeven helemaal onderin onder de veerpoot.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: offset en wielspacers

Bericht door Mrdjc »

Koop geen chinese troep, maar enkel degele merken - het liefste met TUV keuring erop, dan weet je tenminste dat er onafhankelijk iemand naar gekeken heeft.

Genoeg horror verhalen van goedkope aluminium legeringen die tijdens het rijden kapot barsten en je op een landweggetje ineens je eigen autoband je ziet inhalen. (Hint: Dat is niet goed!)
Zelfde met veels te zwak metaal waar het draad zo dolgedraaid is bij het vastzetten van de velg.

En verandering van het spoor, ja je belast het net wat anders, maar dat doe je ook met andere velgen, ik zou mij er niet zo druk om maken.
(Altijd met 5 man in de auto met bagage erbij of altijd alleen in de auto is net zo'n groot verschil voor belasting van de lagers..)

Eibach doet degelijk spul (En heeft ook een breed assortiment)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: offset en wielspacers

Bericht door erichendri »

Ik heb jaren met 7Jx16 op mijn vorige legacy gereden.
Bij mekaar meer als 100000 km.
Geen centje pijn.
ET waarde was 35.
Legacy lll staat af fabriek op ET55.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 25 feb 2021 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: offset en wielspacers

Bericht door snoef »

Fijn zeg, al jullie reacties uit the real world. Quikfit, die vergelijkingstool had ik al eens eerder gezien, maar toen snapte ik er helemaal niets van. Nu, met wat jullie allemaal rijkelijk hebben gedeeld, helemaal :)

Bedankt allemaal!
Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: offset en wielspacers

Bericht door *thomas* »

Bart, vertel ons zeker ook wat je plannen zijn. Dan kan onze input nog gerichter zijn.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: offset en wielspacers

Bericht door snoef »

Oh, plannen genoeg :) Maar alvorens te gaan denken om ze ook uit te voeren, weet ik graag wat mijn opties werkelijk zijn. Er wordt al zoveel onzin verkocht op alle vlakken en zeker ook op dit onderwerp. Maar niet hier gelukkig, vandaar mijn vragen. Ik zie vaak dat een lift gepaard gaat met een verbreed spoor en vroeg mij af wat voor consequenties dat zou kunnen hebben. Ik denk niet dat ik ooit een lift nodig heb, maar ik vind een 2-2.5 lift wel veel mooier, meer boxy, staan en de hogere zit ook fijner denk ik.
Maar voorlopig weet ik dus genoeg.
Bedankt! :okeee:

*thomas* schreef:Bart, vertel ons zeker ook wat je plannen zijn. Dan kan onze input nog gerichter zijn.
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: offset en wielspacers

Bericht door DucATIRadeon »

nominaal heb je een velg met ET waarde waarbij je 0 scrub radius hebt (vector van de veerpoot komt uit in het midden van de band = 0 scrub radius).
verstoor je dit (grotere ET, bredere band, spacer) dan beïnvloed je waar de vector van de veerpoot het loopvlak snijd (kortom niet meer in het midden = scrub radius > 0).

hoe groter de scrub radius (absolute waarde) des te groter de setup in onbalans raakt. dit kan zich vertalen naar "zoeken", "sporen" en/of verkorte levensduur van de wiellagers.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: offset en wielspacers

Bericht door snoef »

Bedankt hiervoor.
DucATIRadeon schreef:nominaal heb je een velg met ET waarde waarbij je 0 scrub radius hebt (vector van de veerpoot komt uit in het midden van de band = 0 scrub radius).
verstoor je dit (grotere ET, bredere band, spacer) dan beïnvloed je waar de vector van de veerpoot het loopvlak snijd (kortom niet meer in het midden = scrub radius > 0).

hoe groter de scrub radius (absolute waarde) des te groter de setup in onbalans raakt. dit kan zich vertalen naar "zoeken", "sporen" en/of verkorte levensduur van de wiellagers.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie