Achter paneel roest

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

Wie zou mij kunnen helpen en of adviseren met mijn achterpaneel wat beste roest plekken heeft..
Is dit nog te repareren zonder al te gekke dokters ingrepen?
Zal straks even een foto plaatsen.
Stukje dat flink geroest/bijna weg is is zeker een duim afdruk in formaat.
De garage zei dat hij eigenlijk apk afkeur zou zijn.

Gr Roy
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achter paneel roest

Bericht door SP-Boxer »

Het formaat van een duimafdruk en dan al afkeur? Dat waag ik te betwijfelen.
Volgens mij mocht je op de wielkast randen in het verleden 30% roest hebben.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Achter paneel roest

Bericht door Emile0103 »

Ik heb wel eens gehoord dat mensen het aanpakken met glasvezelplamuur (bv. https://www.nonpaints.com/nl/crop-fiber ... -verharder ).
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar voor een plekje zo klein als wat je beschrijft zou dit best een simpele, goedkope oplossing kunnen zijn.
Wel goed de omgeving schoonmaken voor het aanbrengen.
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

Emile0103 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat mensen het aanpakken met glasvezelplamuur (bv. https://www.nonpaints.com/nl/crop-fiber ... -verharder ).
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar voor een plekje zo klein als wat je beschrijft zou dit best een simpele, goedkope oplossing kunnen zijn.
Wel goed de omgeving schoonmaken voor het aanbrengen.
Top ideetje, ik ga eens kijken of dat haalbaar is!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Achter paneel roest

Bericht door boswachterfan »

Afkeur door roest aan een spatbord? Dat kan bijna niet, of het moet er los aan fladderen. Doet maar eens een ploatie. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

boswachterfan schreef:Afkeur door roest aan een spatbord? Dat kan bijna niet, of het moet er los aan fladderen. Doet maar eens een ploatie. :)
Groag maar krijg ze niet geüpload :evil: 1.1mb is al teveel. Hoezooo!
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

roest1.jpg
roest1.jpg (30.95 KiB) 4892 keer bekeken
:okeee:
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

SuperSic schreef:
IMG_1763.JPG
IMG_1763.JPG (30.41 KiB) 4890 keer bekeken
:okeee:
Bijlagen
IMG_1762.JPG
IMG_1762.JPG (19.34 KiB) 4890 keer bekeken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Achter paneel roest

Bericht door *thomas* »

Jij hebt wel een grote duim...

Zonder gekheid: moet een nieuwe wielkast(-rand) in gelast worden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achter paneel roest

Bericht door SP-Boxer »

*thomas* schreef:Jij hebt wel een grote duim...
Ik dacht hetzelfde :mrgreen:
"I feel Legacy"
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

Glasvezel plamuur niet meer haalbaar?
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

*thomas* schreef:Jij hebt wel een grote duim...

Zonder gekheid: moet een nieuwe wielkast(-rand) in gelast worden.
En hoe moet ik dat praktisch voor me zien en qua kosten.
En lassen en lak werk.. en betreffende t verder roesten naast de lassen?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achter paneel roest

Bericht door SP-Boxer »

Hier valt naar mijn idee weinig meer aan te plamuren. (los van het feit dat dat sowieso een beun oplossing zou zijn!)

Hier moet echt een groot stuk worden uitgeslepen en vervangen.
Dit soort hoeveelheden roest zijn normaliter genoeg reden om een auto op de sloop te laten belanden. Als de wielkast randen er zo uit zien, dan zal dat waarschijnlijk ook iets zeggen over de rest van de carrosserie.
Je moet wel heel nauw verbonden zijn met de auto om dit nog te willen repareren, of je moet het echt als hobby zien, maar een gewone Forester turbo is het naar mijn idee niet meer waard om de moeite in te steken. :(
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Achter paneel roest

Bericht door boswachterfan »

Een wielkast heeft een gradatie van 4E. Dat is een lage waarde. Zie onderstaand filmpje voor berekening. De berekening is wat veranderd sinds de tijd dat ik er kennis van had, zie ik in het filmpje. Dus ik durf er geen harde uitspraken over te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=rOJRGbhkd8o


Uit ervaring weet ik dat garages de roestschade nog wel eens te hoog aangeven omdat ze geen zin hebben in reparatie of omdat ze toevallig belangstelling hebben voor de motor die erin zit, of om wat voor reden dan ook.
SP-Boxer heeft een punt dat er bij deze zichtbare schade bijna altijd meer onzichtbare schade is. Met iedere haal van de haakse slijper ontdek je dan meer werk :twisted: Maar mocht dat in jouw geval niet zo zijn, dan is het goed te repareren. Je kunt zelf het voorbereidende werk doen door alle roest eruit te slijpen en hem zo bij een lasser aan te bieden.

Bij zo'n wielkastrand is de buitenkant vaak wel te koop. De binnenkant moet je meestal zelf fabrieken. En dat is het meeste werk/tijd/geld.

Of je gaat een stap verder en koopt een lasapparaat. 8-) Bij de huidige prijzen voor lasmachines heb je het er in één klus uit. Zo ben ik ook begonnen, dik 30 jaar geleden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Achter paneel roest

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef:Hier valt naar mijn idee weinig meer aan te plamuren. (los van het feit dat dat sowieso een beun oplossing zou zijn!)
Een beunoplossing had gekund voor een plek ter grootte van een duim, maar hier valt weinig aan te beunen ;)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Achter paneel roest

Bericht door *thomas* »

Controleer beide kanten grondig en inspecteer zeker ook de 'torens' waar de achterste schokbrekers inzetten. Dat is ook een gevoelig plekje bij een SF.

Over het feit of dit al dan niet een financieel interessante operatie is kunnen we kort zijn:
- ja, want het zijn prima wagens en vermoedelijk wil je er nog een tijdje mee rondrijden
- neen, want als we kijken naar dagwaarde is dit een (te) grote investering

Als het enkel dit is en je moet het door een goede vakgarage laten uitvoeren, reken dan op 800-1200€.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achter paneel roest

Bericht door SP-Boxer »

Het lijkt mij sterk dat je deze mate van roest hersteld kunt krijgen voor €1200,-. Jaren terug betaalden mensen al snel €500,- per kant als er alleen wat beginnende roestschade zat. Hier moet de hele rand weer nieuw opgebouwd worden.

Of is de prijs die je noemt per kant?
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Achter paneel roest

Bericht door *thomas* »

Jip, per kant...

Nog ter info voor de topicstarter: Om het goed te doen moet ook een groot deel van de achterzijde opnieuw worden gelakt, anders zie je kleurverschillen.
SuperSic
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2021 21:17

Re: Achter paneel roest

Bericht door SuperSic »

*thomas* schreef:Jip, per kant...

Nog ter info voor de topicstarter: Om het goed te doen moet ook een groot deel van de achterzijde opnieuw worden gelakt, anders zie je kleurverschillen.
Dankje, de hele auto gaan we zelf dippen..
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achter paneel roest

Bericht door Mrdjc »

Als je je verveelt kijk eens naar mijn topic (Die momenteel op pauze staat) - dan zie je wat er waarschijnlijk achter schuilt.... Tipje van de ijsberg.
https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f= ... 1&start=25
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Achter paneel roest

Bericht door JSE »

Als de auto niet in showroom staat hoeft te worden gebracht zou ik er lekker zelf de slijptol doorheen halen en wat stukjes plaat terug erin lassen. Laatst mijn werkpaard nog door de apk gekregen na het inlassen van wat stukjes keukenlade (lag hier toevallig nog bij het oud ijzer) in de dorpels. Beetje lak er overheen en klaar. Was keurig netjes gemaakt volgens de keurmeester. Het ging hem er niet om dat het helemaal strak is. Als er met een schroevendraaier geprikt wordt moet er rondom een rotte plek snel zat hard materiaal zitten. Dan is het al snel goed.
Ga je zelf aan het dippen, waarom dan niet eerst een avond per kant knutselen zodat het weer hard is. Misschien niet zo mooi, maar je houdt er wel een prima bruikbare goedgekeurde auto aan over die volgend jaar en het jaar erop waarschijnlijk nog steeds goed gekeurd wordt op die punten.
Plaats reactie