Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Ja12n0
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2021 00:06

Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door Ja12n0 »

Hi,

Zoals al aangegeven in mijn voorsteltopic ben ik op zoek naar 3e generatie Outback. Ik zit met een aantal vragen die nog onbeantwoord zijn na wat doorspitten van de verschillende topics hier op het forum.

Als ik het aanbod op de verkoopsites bekijk voor een Outback met bouwjaar max 2006 heb ik de keus uit 2 motoriseringen, de 2.5L 4cyl of 3.0L 6cyl.
Na het inlezen hier op het forum zijn er voor iig een aantal zaken die opvallen voor de 2.5, een kleine opsomming;
- Koppakking issues, iedere max 160.000km ben je aan de beurt
- Olieverbruik relatief hoog
- Kleppen stellen, vanaf of tot welk bouwjaar is dit te doen zonder blok eruit? En wanneer is het tijd?
Verder andere aandachtspunten:
- Distributieriem iedere 100.000km

Voor de 3.0 uiteraard ook een aantal aandachtspunten en vragen waar ik mee zit;
- Kleppen stellen alleen mogelijk dmv motor eruit (?) Wanneer is het tijd/ hoe te checken?
- Issue koppakking niet aanwezig (itt 2.5) ?
- Distributieketting (eenvoudig te controleren op spelling?, wanneer vervangen?)
- Olieverbruik tov. 2.5 stuk lager (?)
- 2 typen automaat geleverd 4EAT, wanneer 5EAT?

Zijn er verder nog specifieke punten die ik over het hoofd zie?

Voor alsnog geef ik de voorkeur aan de 3.0 als ik alle verhalen met mbt de kopppaking lees. Daarnaast spreekt een 6 cylinder boxer ook wel meer tot de verbeelding en het extra vermogen is altijd welkom.
Echter zijn deze met lage km stand niet te vinden. Enige die ik kan op dit moment kan vinden heeft meer dan 2ton gelopen; https://www.autowereld.nl/subaru/outbac ... tails.html

Als op 2.5 zoek kom ik er meer tegen, waarbij een aantal met lage km standen. Maar 100.000km betekent sowieso distrubtieriem vervangen en wellicht gelijk koppakking dan meenemen? Wat voor kosten zijn dat over het algemeen?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door *thomas* »

Na het inlezen hier op het forum zijn er voor iig een aantal zaken die opvallen voor de 2.5, een kleine opsomming;
- Koppakking issues, iedere max 160.000km ben je aan de beurt

Als je pech hebt en je moet ze vervangen, dan ben je meestal veel langer vrij van problemen.

- Olieverbruik relatief hoog

Als je dat weet en je houdt het in de gaten is dat m.i. geen issue. Definieer 'hoog' ...

- Distributieriem iedere 100.000km

Iedere 105 000km, maar ze houden het veel langer vol. Zelfde motor heeft in de US 105 000 MILES als interval (170 000km...). Een echt aandachtspunt is dat overigens niet, hoort bij gewoon onderhoud.

Voor de 3.0 uiteraard ook een aantal aandachtspunten en vragen waar ik mee zit;
- Kleppen stellen alleen mogelijk dmv motor eruit (?) Wanneer is het tijd/ hoe te checken?
- Issue koppakking niet aanwezig (itt 2.5) ?

In veel mindere mate inderdaad...

- Distributieketting (eenvoudig te controleren op spelling?, wanneer vervangen?)

Staat geen echt interval op, maar 300 000km lijkt me geen enkel probleem.

- Olieverbruik tov. 2.5 stuk lager (?)

Geen.

- 2 typen automaat geleverd 4EAT, wanneer 5EAT?

Vanaf 2003 (de BP) altijd 5-bak.

Zijn er verder nog specifieke punten die ik over het hoofd zie?

Echter zijn deze met lage km stand niet te vinden. Enige die ik kan op dit moment kan vinden heeft meer dan 2ton gelopen; https://www.autowereld.nl/subaru/outbac ... tails.html

2 ton is geen probleem, mits goed onderhouden. Niet alleen blokolie, maar ook diff, bak en achterdiff.

Over de XC70: je bedoelt op benzine neem ik aan? Dan heb je het 'nadeel' van een turbo die zorgt voor een extra kostenpost indien hij moet vervangen worden. Voorts is een XC70 meer luxe dan een Outback, binnenin een stuk ruimer en stiller. Mijn moeder heeft een XC70 2.4D gehad (163pk) en mijn stiefvader rijdt in een D5 XC70 uit 2007. Vanaf 300 000km beginnen de 'kosten': spoelen versnellingsbak (elke 160 000), distributieriem, stuurhuis (zwak punt bij de XC). De eerste hebben we verkocht bij 380 000km, die van mijn stiefvader zit nu aan 340 000km.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door SP-Boxer »

2.5
- 160.000km voor de koppakking is echt kolder. 220-250 is aannemelijker, maar met een nette rijstijl kan het ook gerust niet voorkomen.
- Olieverbruik is bij mij altijd 1L op 3500-5000km geweest. Heb dit nooit als een probleem ervaren.
- Kleppenstellen kan bij deze motoren altijd met het blok er in. Op benzine is na 200.000km controleren echt voldoende. Verloop is minimaal.
- Distributieriem 105.000km of 7 jaar. Gezien de zeer goede reputatie van deze riemen hanteer ik zelf altijd de kilometers en kijk iets minder naar de leeftijd. Bij dit blok kom je er zelfs nog mee weg om de rollen na 100.000km te laten zitten en alleen de riem te vervangen. Bij 200.000km neem je de rollen dan wel mee. (wel uitgaande van originele onderdelen)

3.0
- Kleppenstellen, geen idee eigenlijk. Op benzine waarschijnlijk vergelijkbaar met de 2.5.
- Koppakking komt wel voor, maar niet zo vaak in NL. De mijne is bij 150.000km vervangen, maar auto is stevig gebruikt.
- Ketting is onderhoudsvrij. Goede olie wel aanbevolen in verband met de kettinggeleiders. Zoals thomas al aangeeft zou dit tot 300.000km geen aandacht nodig mogen hebben. Bij mij zag alles er na 150.000km nog als nieuw uit.
- Olieverbruik normaal gesproken niet. Ik heb 1x gehad dat ik plots een kleine liter kwijt was. Reden onbekend. Verdere ervaring is dat je een interval (15.000km) zonder bijvullen uit kunt zitten.
- Automaat, thomas zei het al, is bij 2003-2009 altijd de 5EAT. Weinig problemen met deze bak. Na aankoop een keer preventief laten spoelen is geen slecht idee.
"I feel Legacy"
Ja12n0
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2021 00:06

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door Ja12n0 »

*thomas* schreef:Na het inlezen hier op het forum zijn er voor iig een aantal zaken die opvallen voor de 2.5, een kleine opsomming;
- Koppakking issues, iedere max 160.000km ben je aan de beurt

Als je pech hebt en je moet ze vervangen, dan ben je meestal veel langer vrij van problemen.
Ok, zie namelijk een aantal leuke 2.5 te koop staan. Wel allemaal of rond de 110.000km of 160.000km. Deze bijv; https://www.autotrack.nl/a/subaru-outba ... 4-50714221
of deze https://occasions.broekauto.nl/sba66cb9 ... -trekhaak/

Stel ik zou 1 van deze exemplaren op de kop tikken, waar moet ik aan denken qua kosten als ik zowel koppakking en distributieriem etc preventief wil vervangen. Dit zodat ik rustig de volgende 100k aan kan zonder mij druk te hoeven maken om potentiële issues.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door *thomas* »

Als de koppakking goed is, zou ik daar niet aan beginnen. De 2.5 heeft een vrij makkelijk te vervangen distributie, dus waarom zou je de motor 'preventief' gaan uitbouwen? Dat is geen antwoord op je vraag, maar wel iets om over na te denken.

In de Outback zou ik trouwens - zonder twijfel - voor een 3.0 kiezen, TENZIJ er LPG in moet...
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door subfan »

Op Mobile.de staat een 3.0 Outback comfort 2004 met 152000km. Euro 7500,--
Autoscout24.de is de andere grote website.
Over het algemeen zijn D auto's beter uitgerust en met minder km.
Pas wel op met de km stand.
Dealers geven garantie.
BPM is nihil bij 2004, 2014 is dacht ik iets van 16% van de waarde.
Voor de uitrusting kijk op subaru.de/prospektarchiv

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Ja12n0
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2021 00:06

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door Ja12n0 »

subfan schreef:Op Mobile.de staat een 3.0 Outback comfort 2004 met 152000km. Euro 7500,--
Autoscout24.de is de andere grote website.
Over het algemeen zijn D auto's beter uitgerust en met minder km.
Pas wel op met de km stand.
Dealers geven garantie.
BPM is nihil bij 2004, 2014 is dacht ik iets van 16% van de waarde.
Voor de uitrusting kijk op subaru.de/prospektarchiv

Ben
Die op 3.0 op Mobile is idd zeer fraai. Heb alleen geen ervaring met importeren vanuit Duitsland.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door subfan »

Ik ook niet maar ga het waarschijnlijk midden dit jaar doen.
Even wat auto's als voorbeeld zoeken en internet en belastingdienst doorzoeken.
Wellicht korting als je de garantie niet wilt hebben bij een volledig gedocumenteerde auto.
Voor een goede korting kun je ook risico lopen.
In D is er een wettelijke garantie plus eventueel een extra dealergarantie.
Dus documentatie compleet met rekeningen of de dealer.
Dan heb je meteen een km. garantie.
Op een 2014 2.0XV heb ik een netto winst van 2-3000, daar wil ik wel wat voor doen....
Bovendien zit er een Subdealer in D op 45 km vanaf mijn woning.
Mijn ex NL dealer zat op ruim 30 km, dus...
helmig-halmeijer in Bevergern (Rheine)
Mijn vriendin woont daar om de hoek, dus...
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door *thomas* »

De 3.0 is standaard een 'full-option'. Behalve wat accessoires was er weinig wat je nog extra kon aanvinken.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru Outback - 2004–09 Aankooptips

Bericht door RJS »

[Wellicht korting als je de garantie niet wilt hebben bij een volledig gedocumenteerde auto.]
Ik heb twee keer een volledig gedocumenteerde Forester gekocht. Ik was blij dat ik een half jaar garantie had.
Plaats reactie