Forester '07 cardanas

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

hallo forumgenoten. Ik heb me hier aangemeld omdat ik op zoek ben naar een oplossing voor de cardanas (tussenas) van mijn 2007 Forester.

Al sinds dat ik de Forester 2 jaar geleden heb gekocht zit er een heftige wiebeling in de versnellingspook vooral in lage versnelling (zoals 1 en 2-low) en hoge belasting (zoals heuvel op rijden en aanhanger trekken). Mount van de vbak vervangen voor een stuggere bleek niet de oplossing. Het blijkt de cardan-as te zijn die vele stroeve plekken op de kruiskoppelingen heeft.
Ik heb gepoogd de kruiskoppelingen te vervangen door aftermarket onderdelen, maar bij montage bleek al dat de nieuwe koppelingen ook een klein beetje binding vertoonden. Naar mijn idee is de uitlijning van de gaten niet meer 100% recht, dus kunnen de nieuwe lagers niet mooi vrij draaien. Geen idee of dit gekomen is doordat ik zelf de oren iets verbogen heb bij demontage, of dat de vorige eigenaar er iets raars mee heeft gedaan... In ieder geval is het probleem van de wiebeling behoorlijk gereduceerd, maar niet volledig weg. Vooral de eerste kilometers na koude start kan ik er nu probleemloos mee rijden, maar zodra de as opwarmt(?) krijg ik toch wat wiebelingen terug en daarnaast ook af en toe gebonk uit de tunnel (de as zal door de binding nu ergens tegenaan hobbelen verwacht ik).

Anyway, ik zoek dus nu een fatsoenlijke oplossing om dit weer 100% goed te krijgen. Nieuwe as bij de dealer kost 950,- dus dat gaat helemaal nergens over!? Tweedehands assen zijn vrij zeldzaam en bij navraag blijken ze ook vaak al binding op de koppelingen te hebben. Kosten varieren tussen de 200 en 400,- Dus dat is ook een groot risico.

Nu zit ik te denken om of een aftermarket cardanas te kopen uit 1 stuk (dus zonder middenlager). Of mijn huidige cardanas professioneel laten reviseren (maar vraag me af of dit lukt gezien het feit dat deze assen niet ontworpen zijn voor revisie).
Heeft er iemand hier ervaring mee? Geschikte aftermarket assen, custom as laten fabriceren of reviseren? Betreft een 2007 Forester 2.0X (SG) met handbak. Alle input is welkom!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door SP-Boxer »

Poeh, die tweedehands prijzen zijn hoog!
Volgens mij zijn alle 5-bak assen gelijk vanaf 1990 ongeveer, dus echt te rechtvaardigen zijn die prijzen in mijn ogen niet. Voor een wat oudere as lijkt €50,- mij al mooi betaald.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door *thomas* »

Alles van een impreza met 5 bak zou ook moeten passen. Een waarschijnlijk elke as die achter een 5 vak is geplaatst (legacy, outback, impreza, wrx) tot die periode (zoals reeds werd aangehaald).
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door *thomas* »

Zoek op ebay.co.uk en gebruik als zoekterm: propshaft forester SG (staan er te koop vanaf 50 pond).
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

SP-Boxer schreef:Poeh, die tweedehands prijzen zijn hoog!
Volgens mij zijn alle 5-bak assen gelijk vanaf 1990 ongeveer, dus echt te rechtvaardigen zijn die prijzen in mijn ogen niet. Voor een wat oudere as lijkt €50,- mij al mooi betaald.
ja ik schrik er ook van.
Dat de assen gelijk zijn voor 5-bakken, geldt dat ook voor turbo en non-turbo?
De turbo assen hebben voor zover ik kan zien in het midden een ander soort koppeling zitten. De non turbo heeft hier een volledige kruiskoppeling zitten, terwijl de turbo hier een verdunning in de as heeft met een kleinere koppeling (geen idee of dit een kruiskoppeling is of een ander soort homokineet?)
Kunnen deze twee dus onderling door elkaar gebruikt worden zonder problemen met ophanging etc?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door *thomas* »

Dat weet ik niet. Kan misschien verschil automaat / handbak zijn (automaat-as is korter).

Kijk eens op opposed-forces.

Btw: heb jij naast je subaru een Silvia?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door SP-Boxer »

Ik dacht dat alle assen van 5-bakken uitwisselbaar waren. Automaat is inderdaad korter en past dus niet. 6-bak en automaat zou wel weer uitwisselbaar zijn.

LET OP: uitwisselbaar wil niet zeggen dat ze er ook hetzelfde uit zien. Kan dus goed dat je bij het vergelijken van foto's verschillende uitvoeringen ziet.


@Thomas, S13 en ook de benaming van een Forester (SJ geloof ik).
"I feel Legacy"
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

Thanx voor de info tot zover.
En ja, ik had hiervoor een 200sx (maar geen silvia). Apart dat de forester ook dezelfde chassis benamingen gebruikt, dat wist ik nog niet eens :)

zojuist heb ik nog even bij een lokale aandrijfassen zaak geinformeerd. Ze kunnen voor een acceptabel bedrag (300-400 ex btw) een geheel rechte 1-piece as op maat maken. Ze zouden nog kijken of ze een donoras hadden liggen om te gebruiken voor de flenzen, en anders mag ik zelf een donoras aanleveren.
Denk dat dit de meest handige weg is.
Laatst gewijzigd door S13 op 13 jan 2021 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

Handige link overigens van opposed forces! Was al tijden op zoek naar een subaru parts list overzicht voor EU modellen!
Thanx!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door *thomas* »

De meningen over ééndelige assen zijn verdeeld... Ik zou voor origineel kiezen.

De Forester gebruikt normaliter SF, SG, SH, SJ etc... , vandaar dat ik zelf de link meteen met de sx had gelegd ;) en niet met subaru.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door SP-Boxer »

En het lijkt er op dat jij het bij het juiste eind had :mrgreen:
Ik in ieder geval niet!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door erichendri »

Op oppoosedforces zag ik al dat subaru geen losse kruiskoppelingen levert.
Hier kan je ook even informeren, zit in Duitsland.
Een grote subaru sloperij
http://www.schnura.de

Eric
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

*thomas* schreef:De meningen over ééndelige assen zijn verdeeld... Ik zou voor origineel kiezen.
Ik ben me er van bewust. Ik rijd echter met deze auto nooit op hoge snelheden (zelden boven de 100) en meestal met aanhanger erachter. Dus verwacht dat dit wel goed moet gaan. Het gaat er vooral om dat het veel kracht kan weerstaan, niet zozeer hoge snelheid. En tja anders weer wat bijgeleerd ;)
erichendri schreef:Op oppoosedforces zag ik al dat subaru geen losse kruiskoppelingen levert.
Hier kan je ook even informeren, zit in Duitsland.
Een grote subaru sloperij
http://www.schnura.de

Eric
Klopt, subaru ondersteunt revisie van de cardanas niet. Ik heb nu deze gebruikt:
https://www.drivetrainamerica.com/neapc ... e-u-joint/
En hoewel de kruiskoppeling zelf best prima zijn, is het demonteren en monteren een drama omdat subaru het er niet voor ontworpen heeft.

Bedankt voor de link overigens.
Ik was zelf uitgekomen op Japoto (zit hier kennelijk niet ver vandaan), een recyclebedrijf voor allerlei japanse autos. Wetende dat ik nu dus ook assen van andere Subarus kan gebruiken ga ik daar denk ik even langs. Ik zie op de site dat ze erg veel tussenassen van de Legacy en Impreza hebben liggen voor rond de 50,- dus dat kan een interessante zijn om als donor te gebruiken.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door SP-Boxer »

Ik zou gewoon voor ca. €50,- een gebruikte as monteren. Is het probleem opgelost, dan mooi zo blijven rijden.
Zo vaak gaan deze assen niet defect. Een nieuwe laten maken kan altijd nog.

Als het probleem niet is opgelost, dan zou ik het probleem toch elders gaan zoeken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door erichendri »

Deijne in Volkel kan je ook proberen.

Eric
S13
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2021 10:43

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door S13 »

SP-Boxer schreef: Zo vaak gaan deze assen niet defect.
Daar ben ik niet zo zeker van... Ik hoor een hoop mensen klagen over deze assen en er zijn niet voor niets leveranciers op in gesprongen om aftermarket service onderdelen te leveren.
Misschien is het de Forester, en niet zozeer de andere modellen? Met de Lo-gear, vaak zware spullen achter de auto (ik rijd 80% van de tijd met een dubbelasser van 1600kg), vaker offroad door modder en waterplassen?

Dus ja als het alleen voor licht gebruik in de buurt zou zijn, dan zou ik me er ook niet zoveel zorgen om maken. Knal er inderdaad een goedkope 2e hands op en zien hoe ver we er mee komen. Maar dit is een wat andere situatie.

Het feit dat er zo weinig Forester tussenassen 2e hands te vinden zijn (en als je ze vind zijn ze ca 3x zo duur) is misschien ook een teken dat het probleem bij de Forester ligt?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester '07 cardanas

Bericht door erichendri »

Ik lees er ook weinig over dat die assen slecht zijn.
Daarom xullen ze bij sloop van een auto worden weggegooid omdat er geen vraag naar is.
Ben zelf best wel actief in modder en door ondiepe riviertjes rijden.
Geen probleem voor mijn cardanas.
Aftermarkt onderdelen leveren is 1, gemonteerd krijgen is een ander verhaal.
Kruiskoppelingen zullen waarschijnlijk bijna hetzelfde zijn als van een ander merk.

Eric
Plaats reactie