Motor uitbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 Mar 2014 01:16
Type auto: Nissan Sunny, Nissan Primera en Fozzy XT
Locatie: Rotterdam

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor Wout-P11 » 10 Jan 2021 20:27

Wanneer je een koppeling met een groter diameter gaat plaatsen moet deze ook nog passend zijn op het vliegwiel. En in het koppelingshuis passen.
Indien nodig beter een sterkere koppeling in de juiste maat monteren.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
JSE
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor JSE » 10 Jan 2021 21:54

De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....

Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor Rene » 10 Jan 2021 22:58

*thomas* schreef:
Rene schreef:WRX/GTT bakken zijn anders dan de non-turbo bakken..


Maar het gaat hier over een turbo-forester...


Oeps....
Dan heb ik dat ergens gemist....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor erichendri » 11 Jan 2021 12:37

Sowieso dacht ik dat een forester turbobak anders was dan de gtt.
Zit een oliepomp op en misschien aangepast op het trekken van een behoorlijk
gewicht tot wel 2000 kg.
Nogmaals, meen dat 300 pk eventueel geen probleem is voor de standaard koppeling.
Ook intercoolers en luchtfilters worden erg onderschat.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor DucATIRadeon » 11 Jan 2021 18:06

de WRXen van zoonlief waren allemaal tegen de 300PK (2.0turbo 2004 en 2.5turbo 2009) en geen een die slipte of andere kuren vertoonde.
met de bak idem dito: geen problemen met het verhoogd vermogen.
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 11 Jan 2021 20:54

Hij zal misschien wel meer dan het originele vermogen hebben; er zit een grotere RVS uitlaat onder van af de turbo naar achter en een cat minder...
Ieder geval stond de de distributie op cam 3 en 4 een tand verkeerd, nieuwe riem gemonteerd en op tijd nu.
Ook nieuw toplager bestellen,zit muurvast...
Kan alleen zo gauw de klepspeling niet vinden, hoeveel moet die zijn?
Ik meet nu alle kleppen ruim 0,15 en krap of geen 0,20...
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 11 Jan 2021 21:21

Distributie stond 1 tand verkeerd op cam 3 en 4, nieuwe distributieset gemonteerd en nu op tijd natuurlijk..
Toplager moet ik nog vervangen,zit muurvast!
Klepspeling gecontroleerd, alle kleppen tussen 0.15 en 0.20 mm
Kan alleen niet zo gauw de juiste klepspeling vinden ,is dit goed?
1 plaatje ertussen uit gehaald om de dikte te meten , is 2.43 mm.
Zijn de plaatjes bij een nieuwe motor ook ongeveer die maat?
*thomas*
Berichten: 1026
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor *thomas* » 11 Jan 2021 23:28

JSE schreef:De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....

Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!


Een oprechte vraag: waarom zou je op een standaard of 'lichtjes' gekietelde forester GEEN grotere koppeling monteren? Omdat ze minder (snel) slip toelaat?
JSE
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor JSE » 12 Jan 2021 07:00

Precies daarvoor ja.
JSE
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor JSE » 12 Jan 2021 07:02

Klepspeling inlaat zou op 0,2 moeten zitten. Uit klaar op 0,35.

Let er bij het terug monteren van je distributie op dat het plaatje boven de riem op de krukaspoulie op 0,7mm vanaf de riem zit.
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 12 Jan 2021 09:18

Ok...qua dikte van huidige plaatjes van +/- 2.45 moet het nog af te stellen zijn?
Of is het einde verhaal met de kleppen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor erichendri » 12 Jan 2021 12:38

Plaatjes kan je op dikte bij de dealer halen, ehh kopen.
Dus maak een schema van de koppen.
Controleer de klepspeling en schrijf dat op.
Meet de plaatjes van degene die te krap staan.
Bereken wat de nieuwe plaatje moet zijn en haal die bij de dealer.
Zet ze erin en meet de speling weer.

Hieronder een link welke maten er zijn. (2.22-2.81)
Sla de link van die site op want die is erg handig.

http://opposedforces.com/parts/forester ... mechanism/

Eric
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 12 Jan 2021 19:00

Ga ik nu ook doen, misschien kan ik nog onderling plaatjes uitwisselen
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 12 Jan 2021 20:02

Toch een paar uitlaatkleppen waar ik 2.23/2.22 uitkom voor nieuwe plaatjes.....dan maar na 100.000 koprevisie
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor erichendri » 12 Jan 2021 23:34

Is het een lpg auto soms?
En hoeveel km al gereden?

Eric
JSE
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor JSE » 12 Jan 2021 23:52

Of stiekem een paar plaatjes wat (laten) slijpen :o . Zo lang niemand dat weet rijdt ie daar prima mee ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor erichendri » 13 Jan 2021 12:42

Dat slijpen wou ik ook nog schrijven maar ik had nog geen antwoord op mijn vraag.
Dat is iets wat in de volvo wereld veel gebeurt, echter daar slijpen ze het nokje aan de
onderkant van de beker wat af.
Een motor revisie bedrijf (Leersum) bij mij in de buurt verteld mij daarover.
Maar hij is vast niet de enige die dat doet. ;-)

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor DucATIRadeon » 13 Jan 2021 17:54

in de Ducati motorwereld worden de opener klepshims ook dunner geslepen. die shims worden ook al maar duurder maar je moet er geduld mee hebben om het goed te doen (slijpen).
heb al enkele 2kleppers SS en Monsters en Pantah's en diverse 4klepper superbikes zo de kleppen van kunnen stellen en alleen de sluiter shims bij de dealer/specialist halen, scheelde wel eens 2 tanken benzine!
hansenria
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Dec 2020 16:04
Type auto: forester SF 2.0 turbo

Re: Motor uitbouwen

Berichtdoor hansenria » 13 Jan 2021 19:58

Ja dat kun je doen, afslijpen.
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing van het probleem naar mijn mening.
Koprevisie ( kleppen en zetels vervangen) is de juiste volgens mij....
Ik kan hierna nog 100.000 km voor de volgende controle maar dan zal ik eran moeten.
Vind niet erg om te doen hoor, mooi klusje!
Maar als ik de auto wil verkopen ga ik er niet om liegen

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten