Motor uitbouwen
Motor uitbouwen
Hallo allemaal,
Ik wil bij onze forester de motor demonteren ivm het volgende:
Klepspeling controle
Distributie timing controle
Koppeling vervangen indien nodig
Wat is makkelijk:
Bak demontage en dan motor demontage;
Of alleen motor demontage;
Dit ivm ruimte bij front ?
Dan bedoel ik de-montage airco,als ik dat kan vermijden hoef ik de airco niet opnieuw te laten vullen.
Vriendelijke groet,
Hans
Ik wil bij onze forester de motor demonteren ivm het volgende:
Klepspeling controle
Distributie timing controle
Koppeling vervangen indien nodig
Wat is makkelijk:
Bak demontage en dan motor demontage;
Of alleen motor demontage;
Dit ivm ruimte bij front ?
Dan bedoel ik de-montage airco,als ik dat kan vermijden hoef ik de airco niet opnieuw te laten vullen.
Vriendelijke groet,
Hans
Re: Motor uitbouwen
Bak kan je laten zitten. Zoek eens een paar how-to's op youtube zodat je een beter beeld krijgt van wat je te wachten staat.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Motor hoeft er niet uit voor distributie of kleppen stellen.
Eric
Eric
Re: Motor uitbouwen
Maar het werkt wel lekker makkelijk!erichendri schreef:Motor hoeft er niet uit voor distributie of kleppen stellen.
Als je de koppeling gaat vervangen is het helemaal heerlijk werken. Voor die paar uurtjes uitbouwtijd is het wel makkelijk.
Het hoeft inderdaad niet, dan kun je ook je koelsysteem dicht laten, maar sta je eerst van bovenaf te rommelen en voor de koppeling kun je alsnog onder de auto kruipen.
Airco kun je aan de kant leggen, dus dat zou geen belemmering mogen zijn.
"I feel Legacy"
Re: Motor uitbouwen
Daarom wil ik de motor er ook uit hebben,
Ik heb de distributieriem 2 jaar geleden al vervangen met motor erin en was een heel karwei om de zaak op tijd te krijgen.
Bedankt voor de reacties!
Groeten
Hans
Ik heb de distributieriem 2 jaar geleden al vervangen met motor erin en was een heel karwei om de zaak op tijd te krijgen.
Bedankt voor de reacties!
Groeten
Hans
Re: Motor uitbouwen
Motor eruit is het lekkerste werken(als je geen brug hebt)en als je dan toch bezig bent,controleer dan meteen de achterste krukaskeerring en de Oil Separator Plate op lekkages.
Dan heb je daar voorlopig niets meer te zoeken als je de koppeling/drukgroep en druklager toch gaat vervangen.
Gr.Quikfit
Dan heb je daar voorlopig niets meer te zoeken als je de koppeling/drukgroep en druklager toch gaat vervangen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor uitbouwen
Ok...bedankt voor de tip!!
Re: Motor uitbouwen
Wat tips:
Zorg dat je een krikje onder de voorkant van je versnellingsbak hebt. Zo ontlast je de prise as wat met demonteren en monteren van de motor.
Vergeet de scharnierpen van de koppelingsgaffel niet los te halen voordat je de motor los probeert te trekken.
Spuit de 2 bouten en 3 moeren van je turbo al ruim voordat je begint in met wat kruipolie. Alle beetjes helpen. Als het nog nooit los geweest is is de kans ongeveer 99% dat je 1 of meerdere van de bevestigingen afbreekt. Houd hier rekening mee dat je iets reserve achter de hand hebt. M10x1,25 schroefdraad (fijne draad dus).
Motorsteun achter, bovenop, compleet demonteren. Onderste 2 motorsteunen alleen loshalen van het subframe (1 moer per steun).
Met ontluchten van je koelsysteem de auto aan de voorkant wat opkrikken kan helpen.
De rest wijst zichzelf als je jezelf technisch genoeg acht een motor te demonteren.
Zorg dat je een krikje onder de voorkant van je versnellingsbak hebt. Zo ontlast je de prise as wat met demonteren en monteren van de motor.
Vergeet de scharnierpen van de koppelingsgaffel niet los te halen voordat je de motor los probeert te trekken.
Spuit de 2 bouten en 3 moeren van je turbo al ruim voordat je begint in met wat kruipolie. Alle beetjes helpen. Als het nog nooit los geweest is is de kans ongeveer 99% dat je 1 of meerdere van de bevestigingen afbreekt. Houd hier rekening mee dat je iets reserve achter de hand hebt. M10x1,25 schroefdraad (fijne draad dus).
Motorsteun achter, bovenop, compleet demonteren. Onderste 2 motorsteunen alleen loshalen van het subframe (1 moer per steun).
Met ontluchten van je koelsysteem de auto aan de voorkant wat opkrikken kan helpen.
De rest wijst zichzelf als je jezelf technisch genoeg acht een motor te demonteren.
Re: Motor uitbouwen
Bedankt voor de tips!
Gaat wel lukken denk ik, voorheen automonteur en nu al jaren heftruckmonteur
Gaat wel lukken denk ik, voorheen automonteur en nu al jaren heftruckmonteur
Re: Motor uitbouwen
Vanmiddag motor gedemonteerd,ging niet zonder enige hobbels....
2 bouten afgebroken van voorpijpbevestiging,dus nieuwe tapeinden monteren.
Kijken of ik die 2 lange tapeinden onder aan het blok kan monteren als het blok er weer in zit; gaat misschien net ivm de aandrijfassen,dat maakt het dan een stuk gemakkelijker.
Airco pomp niet gedemonteerd,leeg laten lopen en straks opnieuw vullen.
En een nieuwe koppelingsset natuurlijk
Nu heb ik alle ruimte om klepspeling en distributietiming te controleren!
Is het verstandig om bijvoorbeeld een zwaardere koppeling te monteren van bijvoorbeeld een wrx?
Groeten
Hans
2 bouten afgebroken van voorpijpbevestiging,dus nieuwe tapeinden monteren.
Kijken of ik die 2 lange tapeinden onder aan het blok kan monteren als het blok er weer in zit; gaat misschien net ivm de aandrijfassen,dat maakt het dan een stuk gemakkelijker.
Airco pomp niet gedemonteerd,leeg laten lopen en straks opnieuw vullen.
En een nieuwe koppelingsset natuurlijk
Nu heb ik alle ruimte om klepspeling en distributietiming te controleren!
Is het verstandig om bijvoorbeeld een zwaardere koppeling te monteren van bijvoorbeeld een wrx?
Groeten
Hans
Re: Motor uitbouwen
Koppeling met grotere diameter is nooit een slecht idee.
Wel checken of je dan ook geen ander vliegwiel nodig hebt.
Wel checken of je dan ook geen ander vliegwiel nodig hebt.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor uitbouwen
Ik zou geen grotere koppeling monteren op de peperkoek 5-bak.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Precies JSE.
Zwaardere koppeling is ook een zwaardere belasting voor de bak.
Eric
Zwaardere koppeling is ook een zwaardere belasting voor de bak.
Eric
Re: Motor uitbouwen
Dan wordt het de standaard koppeling...
Trouwens met de bak zelf geen problemen.
Trouwens met de bak zelf geen problemen.
Re: Motor uitbouwen
Een standaard koppeling van een goed merk moet bij normaal gebruik weer een hele tijd mee gaan. Neem LUK of Sachs bijvoorbeeld.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Ik zou de koppeling bij de dealer halen.
Die gaan langer mee.
Eric
Die gaan langer mee.
Eric
Re: Motor uitbouwen
Das dan een Exedy, ook een A-merk en een aanrader.
Subaru maakt die dingen niet zelf.
Subaru maakt die dingen niet zelf.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Motor uitbouwen
Eric en JSE, er is in deze toch niets verkeerd met een koppeling met grotere diameter? Die bak is toch ook gebruikt in de wrx en gtt en heeft daar met meer koppel en pk's te verduren.
Exedy is prima spul. Hoef je niet bij de dealer te halen.
Exedy is prima spul. Hoef je niet bij de dealer te halen.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor uitbouwen
WRX/GTT bakken zijn anders dan de non-turbo bakken..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Motor uitbouwen
Maar het gaat hier over een turbo-forester...Rene schreef:WRX/GTT bakken zijn anders dan de non-turbo bakken..
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor uitbouwen
Wanneer je een koppeling met een groter diameter gaat plaatsen moet deze ook nog passend zijn op het vliegwiel. En in het koppelingshuis passen.
Indien nodig beter een sterkere koppeling in de juiste maat monteren.
Indien nodig beter een sterkere koppeling in de juiste maat monteren.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Motor uitbouwen
De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
Re: Motor uitbouwen
Oeps....*thomas* schreef:Maar het gaat hier over een turbo-forester...Rene schreef:WRX/GTT bakken zijn anders dan de non-turbo bakken..
Dan heb ik dat ergens gemist....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Sowieso dacht ik dat een forester turbobak anders was dan de gtt.
Zit een oliepomp op en misschien aangepast op het trekken van een behoorlijk
gewicht tot wel 2000 kg.
Nogmaals, meen dat 300 pk eventueel geen probleem is voor de standaard koppeling.
Ook intercoolers en luchtfilters worden erg onderschat.
Eric
Zit een oliepomp op en misschien aangepast op het trekken van een behoorlijk
gewicht tot wel 2000 kg.
Nogmaals, meen dat 300 pk eventueel geen probleem is voor de standaard koppeling.
Ook intercoolers en luchtfilters worden erg onderschat.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Motor uitbouwen
de WRXen van zoonlief waren allemaal tegen de 300PK (2.0turbo 2004 en 2.5turbo 2009) en geen een die slipte of andere kuren vertoonde.
met de bak idem dito: geen problemen met het verhoogd vermogen.
met de bak idem dito: geen problemen met het verhoogd vermogen.
Re: Motor uitbouwen
Hij zal misschien wel meer dan het originele vermogen hebben; er zit een grotere RVS uitlaat onder van af de turbo naar achter en een cat minder...
Ieder geval stond de de distributie op cam 3 en 4 een tand verkeerd, nieuwe riem gemonteerd en op tijd nu.
Ook nieuw toplager bestellen,zit muurvast...
Kan alleen zo gauw de klepspeling niet vinden, hoeveel moet die zijn?
Ik meet nu alle kleppen ruim 0,15 en krap of geen 0,20...
Ieder geval stond de de distributie op cam 3 en 4 een tand verkeerd, nieuwe riem gemonteerd en op tijd nu.
Ook nieuw toplager bestellen,zit muurvast...
Kan alleen zo gauw de klepspeling niet vinden, hoeveel moet die zijn?
Ik meet nu alle kleppen ruim 0,15 en krap of geen 0,20...
Re: Motor uitbouwen
Distributie stond 1 tand verkeerd op cam 3 en 4, nieuwe distributieset gemonteerd en nu op tijd natuurlijk..
Toplager moet ik nog vervangen,zit muurvast!
Klepspeling gecontroleerd, alle kleppen tussen 0.15 en 0.20 mm
Kan alleen niet zo gauw de juiste klepspeling vinden ,is dit goed?
1 plaatje ertussen uit gehaald om de dikte te meten , is 2.43 mm.
Zijn de plaatjes bij een nieuwe motor ook ongeveer die maat?
Toplager moet ik nog vervangen,zit muurvast!
Klepspeling gecontroleerd, alle kleppen tussen 0.15 en 0.20 mm
Kan alleen niet zo gauw de juiste klepspeling vinden ,is dit goed?
1 plaatje ertussen uit gehaald om de dikte te meten , is 2.43 mm.
Zijn de plaatjes bij een nieuwe motor ook ongeveer die maat?
Re: Motor uitbouwen
Een oprechte vraag: waarom zou je op een standaard of 'lichtjes' gekietelde forester GEEN grotere koppeling monteren? Omdat ze minder (snel) slip toelaat?JSE schreef:De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor uitbouwen
Precies daarvoor ja.
Re: Motor uitbouwen
Klepspeling inlaat zou op 0,2 moeten zitten. Uit klaar op 0,35.
Let er bij het terug monteren van je distributie op dat het plaatje boven de riem op de krukaspoulie op 0,7mm vanaf de riem zit.
Let er bij het terug monteren van je distributie op dat het plaatje boven de riem op de krukaspoulie op 0,7mm vanaf de riem zit.