Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Gberk »

Mijn zwarte Forester uit 2003 is al op leeftijd. Maar ziet er nog best goed uit. Goed onderhouden vanaf nieuwkoop. Wel dingen meegemaakt, zoals linkerspatbord uitdeuken en bumpers beschadigd. Valt allemaal mee. Slechts iets van 160.000 op de teller. Onlangs besloten er nog mee door te rijden.

De buitenkant ziet er dus wel gebruikt uit :-). De lak is niet meer als nieuw. Ik was de auto denk ik 3 of 4x per jaar in een moderne wasstraat, duurste programma met pantserlaag enzo. Auto staat zijn hele leven als hij niet rijdt in de garage onder de flat.

Als ik de lak weer meer 'als nieuw' er uit wil laten zien, voor een paar jaar, welke behandeling raden jullie dan aan? Zonder dat ik zelf vaak moet gaan poetsen, daarvoor ontbreekt de tijd. Elk bedrijf dat dit soort diensten aanbiedt belooft super resultaten. Hoe kies ik de juiste?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Raph »

Je zou eens kunnen informeren bij Idenburg in Delft.
Zie ook http://www.idenburgcarsolutions.nl/cars ... n-poetsen/
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door SP-Boxer »

Hoe ver wil je gaan? Voor een mooie auto zul je zelf echt meer moeten poetsen, anders blijf je een vieze auto houden.

Ik heb in 2017 een auto gekocht van een eigenaar met een eigen poetsbedrijf. De hele auto stond toen ca. een jaar in een 3-laags keramische lakverzegeling. Auto was al meermaals gepolijst. Na ruim 8 jaar was de auto nog altijd om door een ringetje te halen. 100% nieuw lukt niet zonder spuitwerk steenslag hou je altijd, maar wat deze auto aan liefde had gekregen zag je duidelijk terug.
Helaas ben ik niet zo'n poetser en staat de auto altijd buiten. Wanneer je meerdere malen enkele maanden wacht met wassen, dan zie je de staat minder worden. Ik was met veel water en middels het twee emmer principe, maar hoe mooier de lak, hoe sneller je weer krasjes ziet. Zonde, zeker bij zo'n diep zwarte auto.

Maar hoe ver wil je dus gaan. Ik heb na een kleine schade de betreffende delen opnieuw laten behandelen met een 3-laags Gyon coating.
http://exclusive-carcare.nl/team/royal- ... handeling/ Dit dus, maar dan enkel voor motorkap en voorscherm. Betaald door de verzekering, maar ik zou het overwegen op eigen kosten. De laag is echt super, maar voor een mooie auto zul je toch elke paar weken de auto moeten schoonspuiten en wat aandacht moeten geven.

Wil je door de wasstraat blijven gaan, dan moet je zeker niet aan zo'n coating denken. Dan gewoon een polijstbeurtje en met een goede was laten behandelen. Nog steeds regelmatig schoonmaken, anders heb je er simpelweg niet lang plezier van.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Gberk »

Raph schreef:Je zou eens kunnen informeren bij Idenburg in Delft.
Zie ook http://www.idenburgcarsolutions.nl/cars ... n-poetsen/
Heb je zelf ervaring met hun werk Raph?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Gberk »

SP-Boxer schreef:Wil je door de wasstraat blijven gaan, dan moet je zeker niet aan zo'n coating denken. Dan gewoon een polijstbeurtje en met een goede was laten behandelen. Nog steeds regelmatig schoonmaken, anders heb je er simpelweg niet lang plezier van.
Dank voor de info. Bedoel je dat door een wasstraat de coating gewoon (te) snel slechter wordt?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Raph »

Gberk schreef:Heb je zelf ervaring met hun werk Raph?
Nog niet. Ik laat er al jaren m'n auto wassen. En ik heb al wel gekeken naar hun dienstverlening op het gebied van verfraaien van auto's. Ik heb namelijk nogal wat steenslag op m'n motorkap, zo ontdekte ik onlangs...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door SP-Boxer »

Als ik kijk naar het totaalpakket van de behandeling die ik bedoel, dan heb je het over meer dan €1500,- ex btw. Je auto is dan een grote spiegel.
Wasstraat is dan wel echt een doodzonde, zoals gezegd zie je juist in een strak spiegelend oppervlak alles. Dus na één keer wasstraat zul je de schade al kunnen zien. Daarvoor geef je een dergelijk bedrag niet uit lijkt me.

Ik twijfel zelfs of die goede waslaag zin heeft bij gebruik van de wasstraat. Beter is dan elke paar weken even wassen bij een wasbox.

Ik ben geen poetsexpert, het is zeker mijn hobby niet, maar ik weet wel dat je veel tijd moet investeren om altijd een mooie auto te hebben.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door hummie »

Ja een eenmalige goede polijstbeurt doet wonderen. (ervaring met diverse autopoetsbedrijven in de vriendenkring, man daar komen ze soms viiieeezzz binnen)
En daarna goed in de was zetten (lees ook onder de quote).
Kun je bij een goed poetsbedrijf laten doen. En als je weet hoe kun je polijsten ook goed zelf. Maar let wel op dat het ook HELEMAAL VERKEERD uit kan pakken als je niet weet hoe dat moet. Zeker weten dat je het kunt, anders niet aan beginnen!

Een beetje poetsbedrijf doet een auto (binnenkant, buitenkant incl. polijsten, onderkant, motorruimte) al vanaf een honderd of drie. Deels laten doen kun je vaak vooraf gewoon bespreken.

Je kunt ook ouderwets aan de gang met Commandant4. Je wilt niet weten wat je met Commandant4 allemaal weg kunt poetsen aan lakschade. :o (ruim eigen ervaring, inclusief als schadebedrijf medewerker)
Maar dát is een erg pittige klus waar je spierballen mee opbouwt..... :mrgreen: Even doorbijten maar dan krijg je vaak ook wat.
Gberk schreef:Dank voor de info. Bedoel je dat door een wasstraat de coating gewoon (te) snel slechter wordt?
Dat niet. De coating is goed. Probleem is nog wel eens dat de oude coating (en soms vuil) deels blijft zitten waar de nieuwe overheen gaat. En als dat een laag of tig door gaat krijg je hem steeds minder goed babybillenglad en blinkend.
Zet een net wasstraat gewassen auto maar eens naast mijn zelfs op dit moment ongewassen auto en beoordeel dan zelf.

Hier doen we de auto's nog (of eigenlijk weer de laatste jaren) ouderwets met de hand.
1 keer per jaar in het najaar (gaat ook beter met mindere temperaturen). Goed wassen met de hand en warm water met autoshampoo. Daarna met de hand in de was zetten. Indien nodig na de winter nog even herhalen.
Kost een paar uurtjes werk per auto maar dan heb je ook wat. Als de auto vies is is een simpele wasbeurt met niets meer dan koud water voldoende om hem weer helemaal babybilletjesglad blinkend te krijgen. En vaak wast een goede regenbui hem al schoon als hij niet te vies is. Vuil, ook van dikke blubberpaden, vliegt eraf want kan zich niet hechten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door erichendri »

Poetsen doet wonderen met de auto, was hem wel vooraf ivm zand etc.
Net wat Hummie zegt, je kunt afspreken of ze alleen de buitenkant willen poetsen.
Heb het ooit zelf 1 keer gedaan, was ook de laatste keer, daarom sindsdien alleen auto's met metallic lak.
Effe wassen en ik vind hem weer mooi genoeg.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Poetsen doet wonderen met de auto
Daarom staan ze ook allemaal zo hard te blinken in de showrooms. Omdat ze allemaal eerst langs de poetser gaan. Ok ok, en door de tl-verlichting in de showroom. :mrgreen:
Henk de Vries
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2020 17:51

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door Henk de Vries »

Nu we onze auto 12 maanden hebben, heb ik gemerkt dat de pasta die bij de dealer is aangebracht weg is. Dit is vooral duidelijk op het masker wanneer het goed wordt blootgesteld aan de zon. Dan zie ik schoonmaakhologrammen / werken en lijkt het zelfs op straatwervelingen. Zoals gewoonlijk heb ik de auto maar één keer met de hand gewassen en in de tussentijd meerdere keren in de wasstraat gezet. Dus ik heb het zelf niet gedaan. Nu twijfel ik of ik de dealer moet bellen en om reparatie moet vragen.

Maar bedenk dan tegelijkertijd of ze het erover eens zijn dat ze de auto naar hetzelfde bedrijf brengen dat hem klaar heeft gemaakt voor showroom / verzendklaar, zodat ik er geen voordeel van krijg. Nu kijk ik naar verschillende kanten van de schoonmaak / detailleringsbedrijven en het lijkt mij dat de glascoating iets is.

Maar de prijzen variëren van ongeveer 500 tot 1000 euro !! Afgezien van het feit dat ik eerst zo ver moet komen met mijn vrouw, vind ik het ook veel geld en vraag ik me af of het het waard is.
Ik heb tevens een goed autopoetsbedrijf gevonden en met mooi resultaten en een eerlijke prijs.

https://www.carcareexpert.nl/
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door *thomas* »

Tja, je zegt het zelf: je bent naar de wasstraat geweest... Fout ligt dus bij jezelf.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door sufos »

Ik denk dat als je een echt goed gepoetste auto wil je ook diep in de buidel moet tasten. Ga maar eens lezen op carclean forum. Die jongens zijn zo maar 2 dagen bezig met een auto, reken de uren maar uit en ze gebruiken ook nog eens hele dure middelen. Poetsen is 1, maar de vraag is: hoe lang blijft hij zo mooi.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door *thomas* »

sufos schreef:Ik denk dat als je een echt goed gepoetste auto wil je ook diep in de buidel moet tasten. Ga maar eens lezen op carclean forum. Die jongens zijn zo maar 2 dagen bezig met een auto, reken de uren maar uit en ze gebruiken ook nog eens hele dure middelen. Poetsen is 1, maar de vraag is: hoe lang blijft hij zo mooi.
Als je daarna naar de wasstraat gaat kan je evengoed niet laten poetsen... Ga dan liever regelmatig naar een iets duurdere en GOEDE handwas en je lak zal vele malen schoner blijven.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Wassen, waxen, detailen, wat is wijs?

Bericht door RJS »

Hier doen we de auto's nog (of eigenlijk weer de laatste jaren) ouderwets met de hand.
1 keer per jaar in het najaar (gaat ook beter met mindere temperaturen). Goed wassen met de hand en warm water met autoshampoo. Daarna met de hand in de was zetten. Indien nodig na de winter nog even herhalen.
Same here! Is ook een goede gelegenheid om kleine beschadigingen in kaart te brengen en wanneer nodig te behandelen. Ik doe het in de regel 2 keer per jaar, voor de winter en in het voorjaar.
Plaats reactie