Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio
Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio
Beste allemaal,
Ik ben vrij zeker dat mijn thermostaat (Vivio '95) aan vervanging toe is (motor blijft koud, bovenste radiatorslang wordt vrijwel direct (ca 1 minuut) warm als ik de motor koud start), en nu ben ik van plan dit zelf te gaan doen.
Nu zou dit mijn eerste keer sleutelen zijn, en ben ik dus benieuwd of dit een realistische eerste klus is? En wat heb je hiervoor allemaal nodig?
Ook ben ik benieuwd of iemand hiervoor de monteursboekjes heeft zodat ik in elk geval nog wat houvast heb.
Mochten jullie dit afraden, dan hoor ik graag of iemand nog een garage kan tippen in de omgeving Driebergen-Rijssenburg
Hartelijke groeten,
Emile
Ik ben vrij zeker dat mijn thermostaat (Vivio '95) aan vervanging toe is (motor blijft koud, bovenste radiatorslang wordt vrijwel direct (ca 1 minuut) warm als ik de motor koud start), en nu ben ik van plan dit zelf te gaan doen.
Nu zou dit mijn eerste keer sleutelen zijn, en ben ik dus benieuwd of dit een realistische eerste klus is? En wat heb je hiervoor allemaal nodig?
Ook ben ik benieuwd of iemand hiervoor de monteursboekjes heeft zodat ik in elk geval nog wat houvast heb.
Mochten jullie dit afraden, dan hoor ik graag of iemand nog een garage kan tippen in de omgeving Driebergen-Rijssenburg
Hartelijke groeten,
Emile
Laatst gewijzigd door Emile0103 op 12 dec 2020 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Geen werkplaatshandboek,wel plaatjes. http://opposedforces.com/parts/vivio/en ... tration_2/
En genoeg filmpjes. https://www.google.com/search?client=fi ... FZawhFTglU
Gr.Quikfit
En genoeg filmpjes. https://www.google.com/search?client=fi ... FZawhFTglU
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Als ik er aan denk zal ik vanavond wat plaatjes schieten uit het werkplaatshandboek.
"I feel Legacy"
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Zonder specifieke kennis van de Vivio, maar algemeen:
- Er kan van alles vast zitten en niet zo makkelijk los gaan. Werk met gevoel. Gepast geweld gebruiken. Kruipolie, WD40 helpt altijd.
- Motor laten afkoelen.
- Kvs is niet zo goed voor je huid (zegt de man die dat 300 x over zijn handen heeft gehad Wist ik veel)
- Bak voor de kvs bij de hand houden.
- Ergens onderaan de radiateur zal een aftap kraantje zitten. Eerst de vuldop van de radiateur loshalen, dan aftapkraantje open draaien. Je kunt ook de onderste slang los halen. Dat geeft meestal wat meer geknoei. Maar gaat sneller.
- Zit de thermostaat boven op het motorblok, dan hoeft niet alle kvs eruit. Bij de Forester moet dat wel.
- Boutjes thermostaathuis los maken.
- Oude thermostaat eruit.
- Nieuwe thermostaat en pakking plaatsen. Zorg dat alles daaromheen religieus schoon is.
- Boutjes evt. met een beetje montagepasta (of gewoon vet) terug plaatsen. Meestal is het huis van aluminium, dus met gevoel aandraaien. Later iet vaster aandraaien kan altijd. Als hij "krak" zegt, is het te vast
- Kachelkraan op "heet" zetten.
- Kvs bijvullen, heel rustig, dan voorkom je ingesloten luchtbellen. Je kunt tussendoor wat in de slangen knijpen. Sommige auto's hebben ontluchtingsventielen op het hoogste punt. Dan is het helemaal makkelijk. Kvs niet helemaal tot aan de rand van de vulopening, beetje eronder houden.
- Nu kun je ook de kvs in het expansievaatje wisselen, als je hem ververst.
- Heb je weer ongeveer evenveel terug laten lopen als er uit is gekomen, dan is het tijd om de motor te starten. Laat de vuldop nog even open.
- Laat hem rustig warmdraaien met de kachelkraan vol op warm (vanwege luchtbellen). Komt de vloeistof omhoog, dan draai je de vuldop erop.
- Na een ritje niveau controleren! Bij warme motor tussen min en max.
-Sommige auto's hebben specifieke zaken. Dan zit het hoogste punt van het koelsysteem b.v. boven het niveau van de vulopening en kun je een opengesneden petfles als vul-hulpmiddel gebruiken. Maar een ander forumlid kan dit ongetwijfeld aanvullen
- Succes!
- Er kan van alles vast zitten en niet zo makkelijk los gaan. Werk met gevoel. Gepast geweld gebruiken. Kruipolie, WD40 helpt altijd.
- Motor laten afkoelen.
- Kvs is niet zo goed voor je huid (zegt de man die dat 300 x over zijn handen heeft gehad Wist ik veel)
- Bak voor de kvs bij de hand houden.
- Ergens onderaan de radiateur zal een aftap kraantje zitten. Eerst de vuldop van de radiateur loshalen, dan aftapkraantje open draaien. Je kunt ook de onderste slang los halen. Dat geeft meestal wat meer geknoei. Maar gaat sneller.
- Zit de thermostaat boven op het motorblok, dan hoeft niet alle kvs eruit. Bij de Forester moet dat wel.
- Boutjes thermostaathuis los maken.
- Oude thermostaat eruit.
- Nieuwe thermostaat en pakking plaatsen. Zorg dat alles daaromheen religieus schoon is.
- Boutjes evt. met een beetje montagepasta (of gewoon vet) terug plaatsen. Meestal is het huis van aluminium, dus met gevoel aandraaien. Later iet vaster aandraaien kan altijd. Als hij "krak" zegt, is het te vast
- Kachelkraan op "heet" zetten.
- Kvs bijvullen, heel rustig, dan voorkom je ingesloten luchtbellen. Je kunt tussendoor wat in de slangen knijpen. Sommige auto's hebben ontluchtingsventielen op het hoogste punt. Dan is het helemaal makkelijk. Kvs niet helemaal tot aan de rand van de vulopening, beetje eronder houden.
- Nu kun je ook de kvs in het expansievaatje wisselen, als je hem ververst.
- Heb je weer ongeveer evenveel terug laten lopen als er uit is gekomen, dan is het tijd om de motor te starten. Laat de vuldop nog even open.
- Laat hem rustig warmdraaien met de kachelkraan vol op warm (vanwege luchtbellen). Komt de vloeistof omhoog, dan draai je de vuldop erop.
- Na een ritje niveau controleren! Bij warme motor tussen min en max.
-Sommige auto's hebben specifieke zaken. Dan zit het hoogste punt van het koelsysteem b.v. boven het niveau van de vulopening en kun je een opengesneden petfles als vul-hulpmiddel gebruiken. Maar een ander forumlid kan dit ongetwijfeld aanvullen
- Succes!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Bedankt voor de tips!
Ik denk dat het me wel gaat lukken.
Nu alleen nog de vraag, waar bestellen jullie je onderdelen? En welke koelvloeistof heb ik nodig (5l denk ik zo hè?).
Ik denk dat het me wel gaat lukken.
Nu alleen nog de vraag, waar bestellen jullie je onderdelen? En welke koelvloeistof heb ik nodig (5l denk ik zo hè?).
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Niet onbelangrijk...in de thermostaat zit een gaatje,die moet aan de bovenkant gemonteerd worden.
https://www.google.com/search?client=fi ... hermostaat
Gr.Quikfit
https://www.google.com/search?client=fi ... hermostaat
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Ik haal meestal bij de onderdelenboer in de buurt. Soms wat duurder, maar geen gezeur met terugsturen ofzo.Emile0103 schreef:Bedankt voor de tips!
Ik denk dat het me wel gaat lukken.
Nu alleen nog de vraag, waar bestellen jullie je onderdelen? En welke koelvloeistof heb ik nodig (5l denk ik zo hè?).
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Dan nog een laatste vraag (sorry voor dit spervuur aan vragen.. een beginner moet ergens beginnen ).
Koelvloeistof maakt verder niet uit welke ik gebruik toch? Zolang het dezelfde kleur heeft is het goed. (in mijn geval, rood/roze dus G12/G12+)
Emile
Ik zal zondag trouwens wel even een verslagje maken van mijn klusdag, en de uitkomst doorgeven
Koelvloeistof maakt verder niet uit welke ik gebruik toch? Zolang het dezelfde kleur heeft is het goed. (in mijn geval, rood/roze dus G12/G12+)
Emile
Ik zal zondag trouwens wel even een verslagje maken van mijn klusdag, en de uitkomst doorgeven
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Bepaalde soorten kun je beter niet mengen. Maar dan krijgen we een ellenlange discussie, denk ik.
Dit heb ik van een Duitse site:
G11 - silikathaltig
G12 - organische Salze silikatfrei
G12+ - organische Salze silikatfrei - mit G11 mischbar (= mengbaar)
G12++ - organische Salze + Silikat - mit allem mischbar
G13 - organische Salze + Silikat - umweltfreundlicher - mit allem mischbar
G12++ und G13 sind also Kombi-Produkte aus Beidem.
Aanvulling: Volgens de rest van het stuk dat hierbij hoort, zou je G12++ niet meer hoeven wisselen.
Dit heb ik van een Duitse site:
G11 - silikathaltig
G12 - organische Salze silikatfrei
G12+ - organische Salze silikatfrei - mit G11 mischbar (= mengbaar)
G12++ - organische Salze + Silikat - mit allem mischbar
G13 - organische Salze + Silikat - umweltfreundlicher - mit allem mischbar
G12++ und G13 sind also Kombi-Produkte aus Beidem.
Aanvulling: Volgens de rest van het stuk dat hierbij hoort, zou je G12++ niet meer hoeven wisselen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Haha laten we die discussie maar schieten, die is volgens mij dan al vaak genoeg gevoerd.boswachterfan schreef:Bepaalde soorten kun je beter niet mengen. Maar dan krijgen we een ellenlange discussie, denk ik.
Ik heb G12/G12+ besteld dus we gaan het meemaken!
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Oké ik loop tegen twee dingetjes aan.
Klaarblijkelijk heb ik verkeerd gekeken, er zit groene koelvloeistof in op het moment, ik heb rode gekocht, kan dit kwaad?
En ik vind het moeilijk om de aftapkraan te vinden, iemand enig idee waar deze zich bevindt?
EDIT: Kraantje gevonden, op internet vind ik dat de rode ook prima is en gezien ik het in z'n geheel ververs kan het geen kwaad. Ik ga dus gewoon verder...
Klaarblijkelijk heb ik verkeerd gekeken, er zit groene koelvloeistof in op het moment, ik heb rode gekocht, kan dit kwaad?
En ik vind het moeilijk om de aftapkraan te vinden, iemand enig idee waar deze zich bevindt?
EDIT: Kraantje gevonden, op internet vind ik dat de rode ook prima is en gezien ik het in z'n geheel ververs kan het geen kwaad. Ik ga dus gewoon verder...
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Kraantje(wanneer aanwezig)zit onderin de radiateur en ziet eruit als een soort vleugelmoer.
Je kan ook gewoon de onderste slang van de radiateur loshalen als er geen kraantje zit of als je bang bent dat ie afbreekt bij het losmaken.
Gr.Quikfit
Je kan ook gewoon de onderste slang van de radiateur loshalen als er geen kraantje zit of als je bang bent dat ie afbreekt bij het losmaken.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Oké help.
Nieuwe thermostaat er in gezet, maar hij lekt nu bij het bijvullen van de kvs... Wat heb ik verkeerd gedaan? Moet je nog vloeibare kopping pasta hebben? Of wat is er misgegaan met het koppingsvlak?
Nieuwe thermostaat er in gezet, maar hij lekt nu bij het bijvullen van de kvs... Wat heb ik verkeerd gedaan? Moet je nog vloeibare kopping pasta hebben? Of wat is er misgegaan met het koppingsvlak?
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Foto's zijn makkelijker.
Zit er een rubber om de thermostaat? Heb je de pakking verwijderd en vernieuwt? Is de thermostaat hetzelfde? Zit ie hetzelfde gemonteerd?
Gr.Quikfit
Zit er een rubber om de thermostaat? Heb je de pakking verwijderd en vernieuwt? Is de thermostaat hetzelfde? Zit ie hetzelfde gemonteerd?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Quickfit heb je toevallig whatsapp? En zoja, zou je open staan om mij te appen?
Laatst gewijzigd door Emile0103 op 29 nov 2020 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Zit op mijn werk...
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Oké.
Dit is de oude thermostaat en pakking
[img] [/img]
De nieuwe zit er op en daar zat een kleinere pakking bij (dunner voornamelijk)
Dit is de oude thermostaat en pakking
[img] [/img]
De nieuwe zit er op en daar zat een kleinere pakking bij (dunner voornamelijk)
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Is het een kwestie van strakker aandraaien? Ben een beetje bang om m aan gort te draaien.
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Past de buitendiameter van de thermostaat goed in het thermostaathuis?
Dicht de pakking over het gehele afdichtingsvlak?
Als de pakking dunner is zou je vloeibare pakking kunnen gebruiken alhoewel de nieuwe pakking afdoende zou moeten zijn. Zijn de te dichte vlakken niet krom?
Gr.Quikfit
Dicht de pakking over het gehele afdichtingsvlak?
Als de pakking dunner is zou je vloeibare pakking kunnen gebruiken alhoewel de nieuwe pakking afdoende zou moeten zijn. Zijn de te dichte vlakken niet krom?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Ik weet niet hoe vast jij de boel hebt gezet...Emile0103 schreef:Is het een kwestie van strakker aandraaien? Ben een beetje bang om m aan gort te draaien.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Ik heb het gevoel dat de thermostaat net wat kan schuiven als ie er niet volledig inzit. Als je m doorduwt tot hij wel er volledig inzit sluit ie mooi af. Met de originele thermostaat zit hij er vanaf het begin al wel 'mooi' in.
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Oké volgens mij zit hij nu goed. Geen lekkage meer.
Sorry voor de paniek
Sorry voor de paniek
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Even proefgereden en hij loopt weer mooi op naar de juiste temperatuur!
Helemaal gelukt dankzij jullie tips. Heel erg bedankt!
Helemaal gelukt dankzij jullie tips. Heel erg bedankt!
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Jij bent klaar voor een koppakking klusje!?Emile0103 schreef:Even proefgereden en hij loopt weer mooi op naar de juiste temperatuur!
Helemaal gelukt dankzij jullie tips. Heel erg bedankt!
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Koppakking, koppeling. ...
Mooi hoor.
Mooi hoor.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
quikfit schreef:Jij bent klaar voor een koppakking klusje!?Emile0103 schreef:Even proefgereden en hij loopt weer mooi op naar de juiste temperatuur!
Helemaal gelukt dankzij jullie tips. Heel erg bedankt!
Gr.Quikfit
Haha nou ik hoop dat dat me voorlopig bespaard blijft hoor.
Beginnen met de simpele dingen in het leven
Emile
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Geeft toch voldoening he, wanneer je het zelf gefixed hebt.
Het bespaard geld en het is leerzaam. Ik zie het meestal niet als probleem, maar als uitdaging.
Ik begon ook ooit met een klepdekselpakking die lek was.
Heb inmiddels al heel wat motoren en versnellingsbakken open gehad voor revisie of aanpassingen.
Het bespaard geld en het is leerzaam. Ik zie het meestal niet als probleem, maar als uitdaging.
Ik begon ook ooit met een klepdekselpakking die lek was.
Heb inmiddels al heel wat motoren en versnellingsbakken open gehad voor revisie of aanpassingen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Thermostaat vervangen benodigdheden
Zeker! Techniek is gewoon leuk als je snapt hoe het werkt, als je dan zo'n thermostaat voor je hebt en snapt wat ie moet doen en waarom die het wel of niet doet is dat echt wel leuk inderdaad.Wout-P11 schreef:Geeft toch voldoening he, wanneer je het zelf gefixed hebt.
Het bespaard geld en het is leerzaam. Ik zie het meestal niet als probleem, maar als uitdaging.
Ik begon ook ooit met een klepdekselpakking die lek was.
Heb inmiddels al heel wat motoren en versnellingsbakken open gehad voor revisie of aanpassingen.