EJ25 wisselen voor EJ255

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom19
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2019 00:35

EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Tom19 »

Hi kenners,

Ik ben eens aan het onderzoeken of het mogelijk is (en in welke mate moeilijk/makkelijk) om de 2.5i handgeschakeld in mijn outback2 uit 2000 te vervangen voor een EJ255 ofwel een 2.5 turbo. Lijkt me leuk iets meer gang in die slome slak te krijgen. Nu weet ik dat de EJ255 ook in de Baja turbo geleverd is en dat was het gelijke model als de outback2. In hoeverre is het uitwisselen van deze motor een uitdaging? Stel je vind een motor met ECU, past deze dan op de bestaande handbak of beter gelijk een motor met bak kopen? En hoe zit dat met de plek van motorsteunen e.d. ? Ik begrijp dat de uitlaat wat pas en meetwerk zal vergen, maar voor de rest?

Als ik rondkijk op een site als JDM zijn er veel turbo motortjes met garantie te koop
benieuwd naar jullie idee.

groet

tom
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Rene »

Het is heel veel werk..vergeet de remmerij ook niet..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door erichendri »

Koop dan meteen een outback turbo en importeer die uit Canada of Amerika.
Ombouwen komt veel meer bij kijken dan wat jij benoemd en is
eigenlijk onbegonnen werk, zeker als je een losse motor koopt.
Denk aan aanbouwdelen motor.
Subframe.
Draadboom.
Versnellingsbak.
ECU met de complete startblokkeerrings onderdelen.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door JSE »

Het is heel goed te doen, maar je gaat wel wat meer onderdelen nodig hebben als alleen de motor inderdaad.
Subaru is net Lego. Bijna alles past op bijna alles. Zeker met de modellen van voor 2005.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Mrdjc »

Inderdaad zeker te doen, zijn zat mensen die flink lopen te hobbyen, vind het wel leuk dat je het als Lego noemt :-D

Maar inderdaad, de uren die erin gaan zitten + de onderdelen die je nodig zal hebben zal je wel flink laten afvragen of het de moeite waard is om dit te doen (Qua geld en tijd)a

In principe zou je het blok er zo in moeten kunnen lepelen.. motorsteunen zouden ongewijzigd moeten zijn, maar qua bekabeling en slangetjes voor het vacuum systeem zal je nog wel even zoet zijn (Dashboard eruit is niet iets wat zeer makkelijk is)

Bak + Diff zou ik wel omwisselen, het koppel zit in een hele andere band bij de turbo dus mogelijk dat je eigen bak (Als de koppeling al past) tandjes zou gaan tuffen.

Houd er wel rekening mee dat als je een JDM motor importeert compleet met ECU dat je deze zult moeten laten afstellen op benzine van Europa ipv japan (Japan is 101 RON) anders zegt hij binnen de korste keren poef.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door *thomas* »

Niet wat je wil horen, MAAR, koop een 3.0 (6 cilinder) en vervang de automaat door een handbak (of geniet van de rust die de automaat brengt).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Niet wat je wil horen, MAAR, koop een 3.0 (6 cilinder) en vervang de automaat door een handbak (of geniet van de rust die de automaat brengt).
Kijk, da's een prima advies. Maar wat de automaat op standje S# brengt is van alles, maar rust zit daar niet tussen. :)
Gebruikersavatar
Tom19
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2019 00:35

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Tom19 »

Ok super dank voor de antwoorden,

Ik was al ergens bang dat de bekabeling en electronica een veel gotere klus is dan gedacht. Inderdaad zou ik er mechanisch nog wel uitkomen, zo gecompliceerd lijken de blokken niet (met een paar jaar sleutelervaring aan Subi's nu). Is het mogelijk een handbak achter een zescilinder te plaatsen?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door *thomas* »

Tom19 schreef:Ok super dank voor de antwoorden,

Ik was al ergens bang dat de bekabeling en electronica een veel gotere klus is dan gedacht. Inderdaad zou ik er mechanisch nog wel uitkomen, zo gecompliceerd lijken de blokken niet (met een paar jaar sleutelervaring aan Subi's nu). Is het mogelijk een handbak achter een zescilinder te plaatsen?
Mechanisch is er niets moeilijks aan. Jouw bak past gewoon achter een turboblok en de motorsteunen zijn inderdaad gelijk. Veel komt er dus niet bij kijken.

Ja, een 5 bak past achter een H6, maar ga anders eens proefrijden met een H6 automaat. Ik denk wel dat die in 'jouw' generatie outback nog geen sportstand had (in de BP - 3e generatie Outback) vind ik de automaat heerlijk. Ik heb nog NOOIT spijt gehad van die keuze (de Legacy Spec B heeft hetzelfde blok, maar was er ook met 6 bak).
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door boswachterfan »

Wel iets anders, maar ter inspiratie:

https://youtu.be/_c4NmB5q454
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Han Temmink
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2022 14:30

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Han Temmink »

Hallo Subare liefhebbers,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb een goede gebruikte motor nodig voor mijn Subaru Outback 2.5 automaat/ lpg uit 2006. Motortype EJ25.
Wie kan mij adviseren waar ik die tegen een redelijke prijs zou kunnen kopen?
En bij welk betrouwbare adres zou ik de motor kunnen laten inbouwen?

Met vriendelijke groet,
Han Temmink
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door subfan »

Hallo Han,

Japoto bij delfzijl en Deijne in Volkel zijn sub slopers.
De rest is gewoon zoeken bij slopers zoals Broekhuis in Albergen.
Betaal liever iets meer met garantie en bekijk eventueel de auto waar hij uit komt.

Een betrouwbaar adres geven word wat makkelijker als je in je Avatar je regio aan geeft.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door JSE »

Is je huidige motor niet meer te reviseren? Dan weet je tenminste wat je hebt en koop je niet andermans ellende. Hoeft ook niet altijd duurder te zijn als een ruilmotor.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: EJ25 wisselen voor EJ255

Bericht door Raph »

*thomas* schreef: 17 nov 2020 15:23 Niet wat je wil horen, MAAR, koop een 3.0 (6 cilinder) en vervang de automaat door een handbak (of geniet van de rust die de automaat brengt).
Helemaal mee eens! 8-)
Plaats reactie