LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ja, dat klopt, die zou ik bijna helemaal vergeten. Het zijn er, om precies te zijn, 105 liters á €1.629 = €171. De besparing ligt dus op €590 netto.

Bedankt, dat je me eraan herinnert! De rekening moet uiteindelijk wel kloppen...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Een jaar lang LPG rijden, mijn LPG-installatie zit er nu precies een jaar in. En is het me tegen gevallen? Absoluut niet! Ondanks dat ik wat minder kilometers ben gaan rijden (juist tegen de verwachting in), heb ik toch nog behoorlijk gespaard op mijn autokosten. 15000km verder en ik sta de hele tijd met plezier te tanken... Want in plaats dat ik ongeveer €60 mag gaan aftikken, zijn dat er nu nog maar zo tussen de €10-15. En dat scheelt dus behoorlijk. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen, dat er natuurlijk ook wel de nodige benzinetankjes doorheen zijn gegaan, maar ik hoef alleen maar om de 3 maanden benzine te tanken. Dat is wat anders dan iedere week :o !

En dan natuurlijk even over de kosten en baten. Met alles bij elkaar opgeteld heb ik me dit jaar een kleine €1300 bespaard. Dat vind ik toch wel een aanzienlijk bedrag, waarbij ik moet aantekenen, dat ik wel regelmatig in België tank, waar het gas aanzienlijk goedkoper is, dan in Nederland. Dat had nog verder op kunnen lopen, als ik meer kilometers zou hebben gereden. Het zou betekenen, dat ik wel iets langer doe, voordat de installatie terugbetaald is, maar dat ik nog binnen 2 jaar quitte speel. De installatie heeft me net geen €2400 gekost en ik heb er nauwelijks meer onderhoud aan gehad. Wel in het begin wat kleine probleempjes, maar die waren te wijten aan afstelling en onderhoud (kleppen stonden niet helemaal goed gesteld).

Maar nu rijdt mijn wagen gewoon lekker op gas. Je merkt het nauwelijks. Het verbruik ligt nu rond de 12 liter per 100km. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Naar gelang hoe zwaar mijn rechtervoet is. Maar als je dan ziet wat een liter gas tegenover een liter benzine kost, dan geef ik nog wel eens met een glimlach wat meer gas... De enige beperking, die mijn installatie heeft, is de kleine actieradius door de "kleine" tank. Die is namelijk maar 350-360km. Op de Duitse snelwegen soms nog wat minder, maar dat ligt meer aan de snelheid :mrgreen: en mijn rechtervoet :roll: . Je moet dan het tanken wat beter plannen, maar dankzij wat apps is dat zeker wel te doen.

Ik kan het rijden op gas iedereen aanbevelen, mits je wagen daarvoor geschikt is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: LPG inbouwen

Bericht door boswachterfan »

En auto's op gas met motoren die dat goed pikken, halen vaak ook hele hoge km standen door de schone verbranding. Bij Klokje Rond al vaak gezien. Als je tevreden bent met de auto en hem lang houdt wordt het alleen maar aantrekkelijker.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ach, de wagen heeft hier en daar wel rammeltjes en kraakjes. Mag ook wel bij die leeftijd.

Maar hij rijdt goed, en ik stap nog steeds met een smile in. Ik heb wel 2 einddempers, eentje voor het mooi weer seizoen en een voor de koudere maanden. Hoewel het niet helemaal goed is voor de motor, laat ik die in de winter bij vorst eerst even warmdraaien. Dan is een stillere wagen op de inrit voor de buurt wel wat plezieriger. Alleen hoor je dan zelf zo weinig in de auto... Dus kan ik meestal niet wachten tot ik mijn luidere einddemper weer kan plaatsen... Verder helemaal perfect. Verder kan ik nog steeds genieten van mijn stuurwiel, een van de weinige Impreza's met een houten stuurwiel en airbag. En dan nog de leren stoelen uit een 2005 model. Het enige, waar ik nog niet zo tevreden mee ben, dat zijn de velgen. Ik heb nu 17" velgen, maar ga waarschijnlijk toch weer terug naar mijn veel lichtere 16" velgen, die ik nog wel even moet restaureren (verf bladdert af). Die bieden me net wat meer comfort bij een vrijwel gelijke wegligging. Maar die laat ik me nog een keer poedercoaten. Twijfel alleen nog even over de kleur. Maar dat is weer een onderwerp voor een ander topic...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Kleine update. Na het wisselen van mijn wielen van 17" naar 16", en een beurt gedaan te hebben met een engineflush, is het verbruik aanzienlijk verminderd. Ik rijd nu gemiddeld 40km verder met een tank.
Of dat aan de nieuwe banden ligt, of aan de engineflush, wie zal het zeggen. Wel kan ik zeggen, dat de motor nu veel beter optrekt vanuit de lagere toeren (1800-3000), bovenin merk ik geen verandering. De banden zijn in principe hetzelfde, waren allebei Michelin CrossClimate. Alleen waren de 17" in de maat 215/45/17 en de 16" zijn in 205/55/16 en in de versie plus XL S1. Zoveel verschil zou dat dus niet mogen brengen, maar dat doet het dus wel?
Het verbruik is nu van 1:8,1 naar 1:8,6 gegaan :D , terwijl nu de temperaturen dalen, en dan eigenlijk het verbruik zou moeten stijgen. We gaan het zien, of dit in de winter blijft doorzetten. Ik klaag in ieder geval niet over minder verbruik...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Des te breder de banden,des te meer verbruik. De 205 banden hebben een iets grotere afrolomtrek,je rijd dus sneller bij het zelfde motor toerental,en als je het zelfde rijd als voor de bandenwissel (snelheden) draai je minder toeren. Van de engineflush is het moeilijker om het effect te meten...of je moet weer banden wisselen. ;)
En om het allemaal nog ingewikkelder te maken...je rijd nu rond met winter LPG waar meer propaan in zit dan zomers,ook dit heeft effect op het verbruik.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
liberoladima
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2019 23:09

Re: LPG inbouwen

Bericht door liberoladima »

Hi Quickfit, nooit geweten dat er zoiets als 'winter'LPG bestaat.
Is dat alleen in Nederland of is dat algemeen gebruik?
Grt Rob
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Dat is overal, ook voor camping gas.
Je praat dan meen ik over een 60:40 verhouding.
Ook diesel kent een winter aanpassing.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik ben bekend met winter-LPG. Verhouding Propaan-Butaan is dan precies andersom dan bij de zomer-LPG.

Of het nu aan de banden ligt, ik weet het niet. Ik had die banden er ook onder liggen, toen ik nog geen LPG had. En toen kon ik niet echt een verschil in verbruik waarnemen. Er zou wel een verschil in kunnen zitten, dat deze wat minder rolweerstand heeft, omdat deze ook B rated is voor brandstof, ipv C-rated. Want dat is het enige verschil, wat ik kan merken. Maar toch, een verschil van 6-7% op het verbruik voor alleen de banden, dat zou ik echt wel veel vinden!

Hoe dan ook, ik ben er weer heel erg tevreden mee. Duidelijk stiller in de auto, en qua wegligging kan ik ook niets merken, wel qua comfort...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Heb zelfs wel eens een meerverbruik van 10% meegemaakt.
Wij hadden een rijschoolhouder als klant.
Reed 20000 km per maand.
Reed constant 1:10, elke tank.
Na montage 4 andere banden 1:9.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 09 nov 2020 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Maar in principe is er niet veel gewijzigd. Het verbruik met de vorige set 16" was vrijwel gelijk met die van de 17". Het merk is niet veranderd, profiel is hetzelfde, is nog steeds Michelin CrossClimate. Heeft op alle 3 de sets gezeten. 1e set zijn zelfs dezelfde velgen, want die heb ik nu op nieuw laten coaten. Maat was hetzelfde (205/55/16), alleen de brandstofrating voor de banden is anders (Van C-B naar B-B). Als ik nu naar een geheel ander merk of type was gegaan, dan had ik meteen gezegd, begrijpelijk! Maar het zijn eigenlijk gewoon dezelfde banden, alleen met een iets andere rubbersamenstelling.

Nu snap ik wel, dat je dit zou kunnen merken, maar zoveel? Ik zeg niet, dat het onmogelijk is (Ze zullen heus niet voor niets van C naar B-rated zijn gegaan).
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Heb zelfs wel over een meerverbruik van 10% meegemaakt.
Wij hadden een rijschoolhouder als klant.
Reed 20000 km per maand.
Reed constant 1:10, elke tank.
Na montage 4 andere banden 1:9.

Eric
Geloof ik gelijk Eric,

Probleem met banden is dat je daar ook veel werelden in hebt.. ik hoor ook mensen zeggen kijk eens wat een goede band ik rij er enorm veel km mee..
Tja ik denk dat een goede band slijt omdat het rubber niet knijter hard is..
voor banden makers is het altijd een compromis tussen goede water afvoer en slijtage en wegligging.
Vandaar ik niet geloof in een conbi band winter zomer
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Misschien geloof jij er niet in, maar ik wel!
Ik rij op deze banden goed 60000km.
Ik heb nog nooit een betere regenband gehad, zelfs als de band bijna is afgesleten, is de performance in de regen nog steeds goed.
En ik kan over de wegligging ook niet klagen, terwijl ik toch niet bepaald zachtjes door een bocht ga... Ik heb al heel wat kilometers over de wegen, dwars door Europa gemaakt, maar ik ben nog nooit een betere band tegen gekomen.

Ja, deze band is een compromis, maar dat geldt vooral voor de winterse omstandigheden, waar hij niet echt zal uitblinken op besneeuwde ondergrond. Maar wel beter als de gemiddelde zomerband. In mijn ogen dus perfect voor dit kikkerlandje, waar je de sneeuwdagen op een hand kunt tellen. Michelin heeft met deze band een schot in de roos gedaan, en nieuwe standaarden gezet voor de All-season banden. Want het uitgangspunt voor deze band was niet een winterband, maar een zomerband, die ook geschikt zou zijn voor milde winterse omstandigheden. En laten we hier nu precies in dat klimaat leven?

Feit is wel, dat de gemiddelde winterband hier in Nederland slechter presteert in de winter, dan een all-season. De remweg met een winterband is verschrikkelijk, alleen daarvoor zou ik hier geen winterbanden monteren. Een winterband is gemaakt voor koude en besneeuwde omgevingen, niet voor dit milde klimaat. Op mijn werk laten de vertegenwoordigers om die reden voor de winter all-seasons monteren, en in de zomer gewone winterbanden. Maar sommigen blijven gewoon rondrijden op de all-seasons. Op echte winterbanden rijdt bijna niemand meer op onze zaak.

Ik zal het zien, hoeveel kilometers ik op deze set banden ga rijden, die dus duidelijk van een andere rubber samenstelling is. Als hij weer zo rond de 60K haalt, ben ik weer dik tevreden. En dan kijk ik wel weer, wat er dan te krijgen is. Dat zal dan over goed 3-4 jaar zijn.
Met vriendelijke groet,

Patrick
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

Vmax schreef:Misschien geloof jij er niet in, maar ik wel!
Michelin heeft met deze band een schot in de roos gedaan, en nieuwe standaarden gezet voor de All-season banden.
ik ben geen aanhanger van Michelin, ook geen aandelen, maar ik heb ook de Cross Climate zitten onder de zowel de forester als de outback, precies voor diezelfde reden die schetste!

onder de forester al 5 jaar, onder de outback nu bijna 3 jaar; ja compromis: verbruik tov origineel Geolandar ecobanden is iets meer (van 7,8/100 naar 8,1/100 op 3bar rondom 225/55/17). maar veel beter in de regen en snellere rotondes/afritten/halvedraai etc. ongetwijfeld zijn ze ook beter op de Maasvlakte stranden!
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb laatst over de Deense stranden gereden, zelfs in het mulle zand had ik niet echt een probleem... Natuurlijk, het is geen off-road band, maar zo slecht doet hij het nog niet!

En ik ben ook niet per sé een aanhanger van Michelin. Ik koop gewoon wat me goed lijkt. Of dat nou merk A of B is, dat interesseert me niet echt. Maar Michelin levert in deze wel, wat ik verlang van een band.
Met vriendelijke groet,

Patrick
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

precies!
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag mijn bougies vervangen, omdat de motor nogal stotterde. Ik had ze natuurlijk eerst kunnen controleren, maar ze zijn al 60000km oud(iridium), en het leek me beter om ze dan maar te vervangen. En dat bleek ook geen overbodige luxe.
De anodes waren behoorlijk weggesleten, dus een fatsoenlijke vonk was gewoon niet meer mogelijk. Ik heb er nu speciale LPG bougies in zitten van NGK, en dat maakt een wereld van verschil. Waar ik vanaf het begin nog een hapering had bij 4500 toeren, is dat nu compleet verdwenen. Dat is wel een verademing... Alleen kosten die bougies een godsvermogen...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Iridium en maar 60k mee gaan is wel erg kort.. blijkbaar toch door de betere verbranding eerder opgebrand.
De speciale lpg versie geloof ik niet zo zeer in. In mijn optiek is iridium al een van de beste.

Maar de praktijk zal het gaan bewijzen..

Maar goed wat is duur... het zijn er maar 4
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Nou, ik vind €125 voor 4 bougies wel aan de prijs...En die LPG-bougies zijn trouwens ook van iridium, en goed voor 60000km.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Welk type LPG-bougies heb je er nu in?
En wat zat er in?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik had er NGK BKR6EIX-11 (3764) Iridium in zitten, en nu heb ik NGK LPG 1 Laserline (1496) LPG inzitten. Die had ik ongetwijfeld online ook veel goedkoper kunnen krijgen, maar ik had vandaag tijd en ik wilde af van het schokken. Nou, dan is het maar even wat duurder... De LPG bougies zijn trouwens een combi uit platina en iridium, wat ook wel de prijs zal verklaren.
Ik ben nu weer tevreden, want zo goed heeft de motor op LPG nog nooit gelopen!

Ik heb de anodes van de oude bougies nog eens bekeken. Daar was gewoon 0,5mm weggebrand! Overigens alleen aan de bijrijderskant, de andere kant zag er beter uit. Maar ook daar was wel degelijk slijtage te zien.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Bougies, ze beloven van alles.
Bij mazda 90000 km.
Maar bij 30000 vervangden wij ze gewoon.
Was al flink weggebrand en goedkoper als een bobine.
Zelf doe ik in mijn legacy (op lpg) elke 25000 km de standaard goedkope ngk bougies.
Zet ze wel op 0.8 mm.
Auto's op lpg hebben sneller last van overslaande vonken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 20 jul 2021 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen

Bericht door Juliette »

Ik lees dat wel meer op dit forum dat bougies anders worden afgesteld met lpg. Waar merk je aan dat dat nodig is? Sinds de kleppen zijn gesteld loopt mijn wagen weer heel fijn en houdt hij niet meer in. Alleen als ik gas los laat en hij dus op de motor af gaat remmen dan doet hij soms heel lichtjes stotteren. Gevoel of hij aan het zoeken is en tijdelijk uit balans raakt. Snelheid en versnelling maken niet uit en je ziet niets aan de toerenteller. Ik denk dat het in iets heel kleins zit en durf een garage nog niet op een zoektocht te zetten.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Is dat rond de 1200-1300 toeren soms en in elke versnelling?

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: LPG inbouwen

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Bougies, ze beloven van alles.
Bij mazda 90000 km.
Maar bij 30000 vervangden wij ze gewoon.
Was al flink weggebrand en goedkoper als een bobine.
Zelf doe ik in mijn legacy (op lpg) elke 25000 km de standaard goedkope ngk bougies.
Zet ze wel op 0.8 mm.
Auto's op lpg hebben sneller last van overslaande vonken.

Eric
Bij de EP/THP motoren van peugeot hetzelfde verhaal. Beloven 60 000km, maar bij 30 000km vaak stuk. Kosten gelukkig maar 20€ per stuk.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen

Bericht door Juliette »

erichendri schreef:Is dat rond de 1200-1300 toeren soms en in elke versnelling?

Eric
Toeren en versnelling maken niet uit. Doet het ook bij +2500 toeren.
Subaru Forester 2004
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: LPG inbouwen

Bericht door Propje »

Wat een geld voor een paar bougies.
Worden er ook auto's standaard met Iridium geleverd?
Als het zo goed zou zijn zouden ze er overal standaard inzitten.

Mijn SG heeft iets van 95 pk na 285k.
Dat is nu niet echt wereldschokkend.
Zo extreem wordt dat blokje toch niet belast??

Ktm 690 met 650cc 1 cil perst er 67pk uit.
Standaard fabriek af met 1 iridium pit levensduur 40k.

Maar toch niet voor zo.n luie Forester?
Zal het echt helpen?


Ik hoor niemand roepen in de winter heeft mijn lpg auto meer vermogen.
Want koudere lucht dus past er meer in je vulling per arbeidsslag.
En lpg met propaan aangelengd ipv. ontbranding met butaan.
Dus meer rendement.

Ik denk ongeveer hetzelfde als je bij iemand z.n tank leegslurpt je haalt er de 95 benzine uit en vult hem af met 98 dat niemand het merkt.
Aju propje
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Propje schreef: Mijn SG heeft iets van 95 pk na 285k.

Heb je de auto op een testbank gehad of zoiets?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: LPG inbouwen

Bericht door Propje »

Nee dikke duim gevoel.
Wat blijft erover van de 120pk of wat zit erin mijn Subaru?
na bijna 7x de wereld rond op LPG?
Die 120 paardjes vindt je niet meer.
maar 95 is misschien wat overdreven maar wat denken jullie?
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Propje, koudere lucht heeft minimaal invloed.
Net als de winst op een vochtige dag.
En verhouding propaan en butaan varieerd al
gedurende het jaar.

Eric
Plaats reactie