Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door peetforester »

Dag allen de Suub-liefhebbers,

Hier ben ik er weer. Al een tijdje terug heb ik m'n Forester verkocht omdat de lpg G3 toen niet echt rendeerde met hoeveel km ik reed. Ondertussen kachel ik rond met Daihatsu Cuore, het kriebelt toch weer en zodoende ben ik beetje aan het rondneuzen. Het moet in ieder geval gewoon een automaat op benzine zijn. Komt deze jullie bekend voor, en is het een verstandige auto?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sub ... ousPage=lr
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door SP-Boxer »

Over het algemeen is deze uitvoering uiterst betrouwbaar. De 2.0i is in ieder geval het meest eenvoudige blok dat in dit model geleverd is. Relatief zuinig en oeverloos simpele techniek.
Ik zou zeggen dat dit de meest betrouwbare Legacy IV is, maar naar mijn mening wel erg karig uitgerust. Komende uit een Cuore zul je dit echter niet als zodanig ervaren :)
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door *thomas* »

Voor het geld een mooie en betrouwbare wagen, maar het zou zeker niet mijn eerste keuze zijn (qua uitvoering). De automaat is wel een plus, want hoewel een Legacy redelijk sportief kan rijden, past de automaat wel bij het 'tourer'-aspect. De 4 bak is niet modern en zeker niet bevorderlijk voor het verbruik, wel betrouwbaar.

Moest ik in de markt zijn voor een Legacy, dan zou ik een facelift kiezen (omdat ik die mooier vind, zowel binnen als buiten), maar vooral omwille van het blok. De 2.0R heeft toch wat meer vermogen. Een 2.5 is ook een optie.

De pre-facelift (zoals deze) was er ook met het 2.0R blok met 165pk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door SP-Boxer »

Puur qua betrouwbaarheid zou je de 2.5i moeten vermijden vanwege de koppakkingsproblemen (ik heb overigens naar volle tevredenheid met deze motor gereden).
De 2.0R heeft nog wel eens problemen met die luchtkleppen en geeft nog wel eens problemen op "gewone" benzine. Er zijn er een paar die constant op 98 rijden omdat de auto 95 niet lekker vindt. (dat was al voor het E10 verhaal)
Verder zijn zaken als kleppen stellen en distributiewissel duurder bij de R motoren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door erichendri »

Weet je budget niet maar ik zou op zoek gaan naar 1tje met minder km's als dat gaat.
Automaat kan goed zijn mits goed gebruikt, wel een goede proefrit maken vanaf koude start vanwege de wel eens voorkomende automaat kwaal.
Zuinig rijden kan deze automaat ook.
Zelf ervaren met de mijne.
Deze 2 liter heeft 135 pk.
Zelf kocht ik mijn ('00) legacy lll met 265k, zat wel een verse koppeling in.
Heb er bijna gelijk lpg in laten bouwen.
Betaal 30€ meer mrb dus met 400 km al terug verdiend.

Eric
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door peetforester »

Allemaal een goed punt. Een 2.0R zou ik zeker overwegen, helaas is er zo weinig van te koop en/of het is te duur. Dus daarom dat ik 2.0i niet onoverkomelijk zie, evenals de hoge km-stand.

Deze desbetreffende Legacy beschikt ook over cruise-control begreep ik, dat is voor mij een groot pluspunt (ook 1 van m'n eisen). Ik vraag me alleen af waarom de vorig eigenaar hem heeft weggedaan/ingeruild, het zal wel iets zijn wat de kosten te hoog wordt vermoedelijk.

Ik moet gewoon een keertje kijkje gaan nemen. Nog dank voor het meedenken!
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door *thomas* »

Ga zeker ook eens proefrijden met een jonger exemplaar. Dan krijg je een idee hoe de wagen moet aanvoelen. Als van deze de ophanging nog nooit is aangepakt, kan dat al een eerste kostenpost zijn. De distributie is ten laatste bij 315 000 aan de beurt (tenzij ze minder dan 105K geleden is vervangen).
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door peetforester »

Vandaag was ik wezen kijken naar desbetreffende Soeb Legacy 2.0i. Wat heb ik het gemist zeg, dat bepaalde gevoel van rijden in een Soeb met comfort, boxergenagel en automaat. De onderstel voelt vrij goed aan (veel snelwegkm's vermoedelijk), geen gekke dingen kunnen ontdekken, blok loopt mooi, automaat doet naar behoren. Alleen tijdens ronddraaien met maximale stuuruitslag voel ik wel ietsje trillen, maar niet heel erg (dat had ik ook toen met Forester), eigenlijk zelfs normaal denk ik. Tenzij jullie dat tegenspreken, vanuit jullie ervaring/expertise.

Jammer genoeg staat de onderhoudsboekje niet erbij, misschien bij Soeb-dealer aanvragen. Dat is wel een gevalletje risico, maar ik durf dat wel aan, denk ik.

Edit; wat kan ik qua de olieverbruik verwachten?
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door quikfit »

Ik zou de auto een grote beurt geven bij aankoop omdat je geen idee hebt wat er wel of niet is gebeurd.(sowieso automaat+filter verversen)
Olie verbruik is koffiedik kijken...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door peetforester »

quikfit schreef:Ik zou de auto een grote beurt geven bij aankoop omdat je geen idee hebt wat er wel of niet is gebeurd.(sowieso automaat+filter verversen)
Olie verbruik is koffiedik kijken...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Mocht ik deze kopen dan gaat ie natuurlijk eerst naar Muis garage waar ik goede ervaringen mee hebt.

Natuurlijk weet je het nooit qua de olieverbruik, het was meer een vraag wat de ervaring is van degene die zelf ook 2.0i heeft. Het zal niet veel zijn denk ik.
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door quikfit »

Mijn 2.0l gebruikt niets (340.000km) ,van de turbo die ik nog maar kort heb weet ik het niet omdat ik nog maar 800km gereden heb na de oliewissel.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy 2.0i tk - verstandige koop?

Bericht door *thomas* »

Normaal verbruikt een 2.0 N/A niets, toch niet met 10w40 of 5w40, 5w30 gaf een heel ander resultaat.

Trillen bij maximale stuuruitslag kan de pomp zijn, heb het ook al bij meerderen subaru's gemerkt... maar nooit storend ervaren.
Plaats reactie