Code 22 Knock Sensor

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Code 22 Knock Sensor

Bericht door Han H »

Hoi allemaal,

De reden dat ik begonnen was m'n ontsteking na te kijken, en er dus achter kwam dat ik lekker klepdekselpakkingen had, was dat er af en toe een check engine lampje aan gaat en het lijkt alsof de motor een beetje inhoudt.

Na vervangen van 1 bougiekabel die gebroken was bij de overgang klem-kabel (er was een deel op de bougie blijven zitten bij demonteren) komt het lampje nog heel sporadisch aan. Maar is er geen vermogensverlies meer merkbaar.

Ik heb ondertussen een VIN kabel besteld en FREESSM geïnstalleerd - Outback uit '99 ondersteund geen OBDII :( - en lees nu de volgende twee codes uit:

22 - Knock Sensor
12 - Starter Signal

Volgens mij is die Starter Signal niet iets wat vermogensverlies veroorzaakt en/of tijdens rijden opkomt, ik zal de boel resetten en zien of deze terug komt.

Wat betreft de Knock Sensor. Dit betekent dat de sensor stuk is? Of heeft de motor last van klop? In het eerste geval is het zo te zien vrij makkelijk deze sensor uit te wisselen. In het tweede geval heb ik geen idee.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door erichendri »

Na codes wissen altijd weer gaan rijden tot ze er weer in komen.
Zo sluit je een aantal situaties uit zoals een keer losgehaald
in het verleden.
Pingelsensor origineel kopen, zijn ongeveer 90€ bij de dealer.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door quikfit »

Gezien de leeftijd kan het best de sensor zijn...ik zou wel een originele halen.
Bougiekabels altijd per 4 vervangen....hoe oud zijn je bougies?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door SP-Boxer »

Geen rammeltjes in de uitlaat toevallig die de knocksensor triggeren?
"I feel Legacy"
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door Han H »

quikfit schreef:Gezien de leeftijd kan het best de sensor zijn...ik zou wel een originele halen.
Bougiekabels altijd per 4 vervangen....hoe oud zijn je bougies?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ja goeie, het was even een snelle klus de dag voor vertrek. Ga de rest ook vervangen. Bougies zijn een kleine 10.000 maar geloof dat die volgens het boekje iedere 12 moeten (!?).

Zal ook netjes een originele sensor halen.

Bedankt,

Groeten,

Han
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door SP-Boxer »

Bougies op benzine elke 50k, soms staat er 30k in het boekje, maar in andere boekjes staat weer 50k.
Mijn ervaring is dat 50k heel goed gaat met standaard bougies op benzine.
"I feel Legacy"
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door Han H »

SP-Boxer schreef:Geen rammeltjes in de uitlaat toevallig die de knocksensor triggeren?
Hieruit maak ik op dat je denkt dat code 22 betekent dat de motor pingelt. Ik was in de veronderstelling dat het betekent dat de pingelsensor stuk is...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door SP-Boxer »

De ECU kan niet zien of een pingelsensor defect is. Hij registreert enkel een afwijking, dat kan dus een abnormale weerstand van de sensor zijn doordat deze slecht wordt, maar hij kan ook denken dat de motor pingelt.
Code 22 komt vrij vaak voor en vaak is het een combinatie van een oude sensor met rammels uit het vooronder. Een nieuwe sensor zal wellicht helpen, maar als je rammelende hitteschilden hebt kun je vervanging mogelijk nog lang uitstellen.
"I feel Legacy"
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door Han H »

SP-Boxer schreef:De ECU kan niet zien of een pingelsensor defect is. Hij registreert enkel een afwijking, dat kan dus een abnormale weerstand van de sensor zijn doordat deze slecht wordt, maar hij kan ook denken dat de motor pingelt.
Code 22 komt vrij vaak voor en vaak is het een combinatie van een oude sensor met rammels uit het vooronder. Een nieuwe sensor zal wellicht helpen, maar als je rammelende hitteschilden hebt kun je vervanging mogelijk nog lang uitstellen.
Ok, dat is helder. Dankjewel!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door *thomas* »

Sensor verplaatsen kan ook. Is hij wat minder gevoelig.

Bougiegaten goed controleren op olie / bougies vervangen / Kabels allevier vervangen
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door Mrdjc »

*thomas* schreef:Sensor verplaatsen kan ook. Is hij wat minder gevoelig.
Vind dit persoonlijk niet echt een geweldig idee, dat is alsof zeggen dat je de rookmelder in je hal maar besluit in de kelder te monteren omdat hij dan minder snel af gaat.

Pingelsensor zit er voor een reden, en ook voor een reden op die plek.
Ja je kan hem ergens anders monteren waar hij minder snel af zal gaan, maar de vraag is of je het risico wilt lopen dat hij mogelijk pingelen niet meer op tijd detecteerd je je motorblok aan gort aan het rijden bent totdat het te laat is.

Vergelijk het met het rook apparaat, het lichte brandje met rook-ontwikkeling detecteerd hij niet meer, totdat alles onder de rook zit en het een hevige brand geworden is, de hele woning onder de rook zit, en de melder dan ook ineens de rookontwikkeling detecteerd.

Het is niets anders als een Piezo microfoontje, als hij het lichte gepingel niet detecteerd heb je alsnog kans op lager schade, tot het punt dat het wel erg versleten is en het dan wel detecteerd.

Beslissing ligt natuurlijk bij iedereen zelf wat ze met hun auto en geld doen, maar ik zou het persoonlijk niet aanraden ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door *thomas* »

Ik begrijp je redenering. Het is echter iets wat aangeraden werd (op US fora dacht ik) omdat zelfs een nieuwe, originele sensor nog eens lastig deed. De sensor krijgt op zijn huidige locatie soms last van andere 'input'.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door erichendri »

Ik heb hem iets meer naar de bak verplaatst, dat was bij de groene legacy.
Bij de grijze legacy zit hij nog op zijn plekkie.
Er zijn er ook die hem loshalen en ophangen.
Bij beide heb ik hem een keer moeten vervangen.

Ik denk dat je onze auto's niet met de Amerikaanse moet vergelijken.
Wij hebben ook veel betere benzine.
Vroeger met ron91 kwam het pingelen wel voor.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door quikfit »

Hier de knocksensor ook verplaatst(nog geen 10 cm). Loshangen was geen succes(pingelen) maar iets verplaatsen heeft de auto tussen de 2500 en 3000 toeren significant goed gedaan.
Specifiek de Forester SG facelift had wel eens last van inhouden bij dat toerental.(andere motoren)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef: Ik denk dat je onze auto's niet met de Amerikaanse moet vergelijken.
Wij hebben ook veel betere benzine.
Vroeger met ron91 kwam het pingelen wel voor.
De jongens die in de US met wrx'en en xt's rijden tanken meestal wel betere benzine dan de doorsnee Amerikaan.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Code 22 Knock Sensor

Bericht door snoef »

De verplaatsing van de sensor door Rudy van Nuland in de FB20 motor (140.000 + km) was eveneens een verbetering.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie