Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door Wout-P11 »

Zijn er mensen die ervaring hebben met het aanpassen van de 4EAT automaatbak ivm. het draaien van meer vermogen?

Wat veel gedaan wordt is het monteren van een "shift kit", kortweg wat andere veren en priegelwerk in het ventielenblok van de automaatbak, teneinde de schakelacties van de bak wat anders te laten verlopen. In de USA wordt dit veel toegepast bij automaatbakken die meer vermogen/koppel te verwerken krijgen.

Ik heb er al veel over gelezen, en begrijp redelijk wat het doet, ik zoek alleen wat persoonlijke ervaringen.
Eventueel ook interesse naar de ervaring met upgrade koppelomvormers.

Gr. Wout
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door erichendri »

Die ervaringen vind je hier niet.
De EAT4 kan volgens mij 270 pk hebben meen ik, had jij dat niet ald
Wat jij benoemd, is dat ook bij de subaru bakken?
Of is dat bij auto's waar de motor 260, 380, 460 en 580 pk kan leveren.
Bak is daar dan vaak verzwaard en ook de koppelomvormer, huis blijft hetzelfde.
Natuurlijk kan je wat met de oliedruk doen.
Maar meer effect hebben de diverse koppelingen verzwaren in de bak.
Schakelmomenten worden al een hele tijd electronisch aangestuurd.

De EAT4 is in een aantal merken en modellen leverbaar geweest maar het
max vermogen kwam nooit boven de 250 pk meen ik.
Kijk maar eens op wikipedia, gewoon op eat4 zoeken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 sep 2020 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door erichendri »

Bel anders garage nuland eens in Volkel, of ga er langs.
Hij reviseerd deze eat4 bakken wel eens, ook onderdelen van het brein.
5bak automaat heb ik hem ook wel eens over gehoord.

Eric
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door Wout-P11 »

Mijn '03 XT is na montage van TD04 en 3" uitlaat gemapt op RON 95 door EMS, en levert nu zo rond de 250pk/350NM, wat op zich niet heel schokkend is.
Het is niet zozeer dat ik het noodzakelijk vind en dat ik bang ben dat die bak ieder moment uit mekaar kan klappen, maar het lijkt me ook wel fijner schakelen in plaats van dat "zompige" gevoel. Je krijgt dan zoiets:

https://www.youtube.com/watch?v=U0V91ORTLcw
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door erichendri »

Doet hij dat niet in sportmode of heb jij dat niet?
Dat zompige kan ook een milieudingetje zijn.
Volgens mij is de oliedruk vrij simpel iets hoger te zetten.
Daarbij is de bak uit het filmpje jonger en de motor sterker.

Eric
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Ervaringen met "shift kit" of "modified valve body" 4EAT?

Bericht door Wout-P11 »

Heb inmiddels een aangepaste valvebody gemonteerd, bak schakelt een stuk vlotter nu.
Topic mag wat mij betreft op slot.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Plaats reactie