Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
30Rinde40
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2018 15:48

Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door 30Rinde40 »

8-) Hoi,

Eind 2019 heb ik de koppakking inclusief alle gebruikelijke bijbehorende onderdelen zoals pomp, riem, vlakken cilinders, laten vervangen. Rij de Outback H6 3.0R 2004.
De motor klonk - voor de vervanging- letterlijk als een naaimachine, je hoorde hem eigenlijk niet. De temperatuur liep alleen steeds op dus moest de pakking vervangen worden.

Het geluid is nu echt hard zittend in de auto.
Bij 80km/h en hoger, lijkt het alsof de motor het gaat begeven (klinkt een beetje als een vrachtwagen of diesel) en denk je dat je niet harder kan, maar de prestaties lijden niet onder het geluid blijkt dan.
Hij rijdt - op het geluid na - prima, denk ik. Hoewel ook acceleratie geluiden, anders, voornamelijk luider, klinken.
Wel voelt de gaspedaal aan alsof deze een vertaalslag maakt van het geluid, door de trillingen die je nu voelt.

Alsof de motor te veel belast wordt - te veel moet “doen” - te hard moet draaien - aanloopt. Ik kan het niet bedenken. Wel weet ik dat de temperatuur nu na het vervangen van de koppakking, niet meer oploopt.
Dat is dus wel goed gegaan.
Zijn jullie in staat in te schatten wat er mis gaat met deze motor? En moet ik mij zorgen maken, als er geen lampjes gaan branden?

Gr, Daan
Wat gaat er nou kapot van Subaru?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door SP-Boxer »

Dit kan niet goed zijn! Van een dergelijke reparatie mag de auto natuurlijk nooit luidruchtiger worden.
Is de uitlaat wel helemaal dicht? Het blok er uit is geweest en het spruitstuk is los geweest, lekt hij dan niet ergens in die regio?

Anders zou ik niet weten met gelijkblijvende prestaties waar het geluid vandaan zou kunnen komen. Met de meeste zaken zullen de prestaties ook minder worden.

Ik neem aan dat er garantie op de reparatie zit?
Is de reparateur al bericht?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door boswachterfan »

Het is maar een wilde gok, maar kan een klopsensor die niet goed aanstuurt, dit wellicht veroorzaken?

Ik denk dat hij eerst eens aan de diagnose kompjoeter moet, misschien.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
30Rinde40
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2018 15:48

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door 30Rinde40 »

Dank voor jullie reacties. Opvallend is idd dat er geen sprake is van lekkages. Ik ga een diagnose steeds uit de weg maar zal nu even lang mijn garage gaan vd Boon in Alphen. Doorrijden is dus geen optie als ik jullie hoor. Wat is een klopsensor als ik vragen mag?
Heb de reparateur nog niet ingelicht.
Gr, Daan
Wat gaat er nou kapot van Subaru?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door quikfit »

Distributie timing en kettingspanning oké? Alle zes de pitten doen mee?...gezien je het hebt over trillen in het gaspedaal. Klepspeling oké?
Ik snap niet dat je er al een half jaar mee rondrijd en niet eerder bent teruggegaan naar de garage die deze reparatie heeft uitgevoerd. :?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door Mrdjc »

Hoeveel hebben ze van de koppen afgehaald... ze vinden het niet zo leuk als je aan een kant een hoop materiaal wegfreesd en de andere kant een stuk minder... krijg je een andere compressie verhouding tussen links en rechts dat voor allerlei rare dingen kan zorgen..
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door boswachterfan »

Een klopsensor registreert of de verbranding goed verloopt en de motor niet gaat kloppen of pingelen onder belasting. Hij laat het ontstekingstijdstip dan veranderen door het motormanagement.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat ze beide kanten hebben gedaan. Is dat niet het geval?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motor klinkt veel luider na vervangen koppakking

Bericht door erichendri »

Motorsteunen niet goed uitgelijnd of aanbouw onderdelen van de motor die ergens tegenaan komt of gaskabel/schakelstang te strak.
Ik zou zeggen, rijdt eens langs schalkwijk in Oudewater en laat hem ff luisteren/rijden.
V.de Boon zal zijn eigen werk niet snel afkraken.
Sowieso zal hij iets zeggen over de 6 maanden dat het geleden was.
Hoe is het olieverbruik?

Eric
Plaats reactie