Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door SubieForest »

Knap je een Subaru op en kom je niet normaal veel roest tegen, dan moet je dit filmpje echt even zien.

Zat mij af te vragen of dit filmpje wel op het Subaruforum kan, omdat de auto in het filmpje een Land Rover is. Maar hoe deze man stukken roest eruit haalt, met karton weer namaakt en met z'n gevulde draad lasapparaat er weer inzet is toch echt een inspiratiebron vind ik.

https://www.youtube.com/watch?v=bRs-4AXb9_U
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door erichendri »

Oefening baart kunst, dat is met veel beroepen.
Restauratie is vooral veel knippen, vouwen, buigen en passen.
Dit is wel een kosten besparende restauratie geweest waar weinig
nieuw plaatwerk gemonteerd is.
Vooraf bedenken hoe en wat scheelt ook.
Geldt ook voor technisch sleutelen aan auto's.
En : haastige spoed is zelden goed.

Ik zou wel willen weten waar hij die zelf aandraaiende moeren en bouten vandaan heeft.

Eric. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 mei 2020 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Tanisha »

Alles is netjes stotend en doorgelast zoals het hoort.

Het el cheapo lasapparaat is een beetje jammer maar lassen lijken desondanks vrij redelijk maar had zeker beter gekund met een knap apparaat.
De stukjes waar de las niet mooi gepakt heeft op de stotende delen gaan in de toekomst wel weer roest vorming krijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Mrdjc »

Erg leuk gemaakt, en inderdaad een bron van inspiratie.
Legacy, maak je borst maar nat! :-D
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Ewout
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2020 20:24

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Ewout »

:shock: Man, wat een klus! En de film maken heeft minstens zo veel tijd gekost. Respect hoor.
Groet, Ewout

Subaru Forester 2003
Volvo 245 1992
Volkswagen T3 1985
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door boswachterfan »

Wat een drama bak! :lol: Alle respect voor het geduld van deze man. En wat zit zo'n Range Rover krankzinnig in elkaar. De karton methode gebruikte ik ook vaak. Maar dan nog. Zie die stukjes maar eens op de mm passend te krijgen.
Deze mate van roest herinnert me aan de auto van mijn vrouw. Een Datsun 120Y DeLuxe. Dorpels weg, onderkanten van de stijlen weg, verbinding naar de bodemplaat weg, helemaal geen verband er meer in. Ik durfde maar aan één kant tegelijk te werken, bang dat hij door zou zakken. Zo'n 50 uur aan gewerkt. De verkering was wel definitief, toen :lol:

Nogmaals respect, dit is zooooveel werk :(

Maar, als je dit idd doet met een fatsoenlijk apparaat dan moet je mooiere/betere verbindingen kunnen maken. Ik probeerde ook altijd zo groot mogelijke stukken eruit te snijden en weer terug te lassen. Minder werk dan die kleine puzzel stukjes.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef:Wat een drama bak!
Tsja,je moet wel heel wanhopig zijn om een Landrover te willen rijden. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Tanisha »

De persoon van het filmpje had er duidelijk aardigheid in en de vaardigheden waren ook ruimschoots aanwezig.

En laten we eerlijk zijn zo'n range rover is echt wel leuk.
Hier in Nederland moet je gewoon eerlijk zijn en jezelf de vraag stellen heb ik het nodig: en het antwoord is meestal nee.

Is ook de reden waarom ik mijn 9-5 aan de kant heb gezet voor de kosten van een 9-5 hebben we nu 2 kleine en een overgangsregeling 99 op de weg.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door erichendri »

Heel veel auto's heb je niet echt nodig maar…….
Wat heb je aan 600 pk.
Wanneer kan je 300 rijden in NL?
Wat heb je aan een 4x4?
Maar het oog en gevoel wil ook wat en geld moet rollen toch.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Tanisha »

Ik kwam niet verder dan 300pk met de 9-5 de 300 haalde ik wel in Duitsland maar de 4x4 van de 3gx is verdomde handigin het boeren gebied waar ik woon :mrgreen:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Wat een drama bak! :lol: Alle respect voor het geduld van deze man. En wat zit zo'n Range Rover krankzinnig in elkaar. De karton methode gebruikte ik ook vaak. Maar dan nog. Zie die stukjes maar eens op de mm passend te krijgen.
Deze mate van roest herinnert me aan de auto van mijn vrouw. Een Datsun 120Y DeLuxe. Dorpels weg, onderkanten van de stijlen weg, verbinding naar de bodemplaat weg, helemaal geen verband er meer in. Ik durfde maar aan één kant tegelijk te werken, bang dat hij door zou zakken. Zo'n 50 uur aan gewerkt. De verkering was wel definitief, toen :lol:

Nogmaals respect, dit is zooooveel werk :(

Maar, als je dit idd doet met een fatsoenlijk apparaat dan moet je mooiere/betere verbindingen kunnen maken. Ik probeerde ook altijd zo groot mogelijke stukken eruit te snijden en weer terug te lassen. Minder werk dan die kleine puzzel stukjes.
Het is echt een dramabak inderdaad. Die hoeklijnen ook bij die achterste dwarsbalk van de kofferbak, vreselijk. Dubbelplaatwerk op plekken waar je echt denkt van: 'nou wat moet dat daar?'.
Een Datsun 120Y, het grotere broertje van de Datsun 100, of niet? Daar was dan alleen de bovenkant nog van over als ik je verhaal zo lees :D
Ik vind het knap dat ie het verband er nog een beetje in houd met al die kleine stukken. Inderdaad, des te groter (en vierkanter) des te makkelijker het er ook weer in gaat lijkt mij.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door Vmax »

Echt mooie film. Die man heeft schijnbaar tijd genoeg over, om er ook nog eens een timelapse film van te maken. Maar ik zou willen, dat ik het zo goed kon... (zowel het lassen als die film maken).
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Super sjiek filmpje over het aanpakken van roest.

Bericht door sufos »

Een vriend van mijn ouders reed ook in een landrover, noemde zijn auto altijd "de geldrover", zegt genoeg :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie