Uw mening over motorolie...

Motoren, injectiesystemen etc.
aze2000

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door aze2000 »

Ik heb na de aankoop alle olie vervangen die er in zit, en in het blok zit bij mij Castrol 5w40 Edge Titanium voll sys ( nog niet kunnen ontdekken ;) ).

En tja blijft altijd even de vraag, maar ik denk dat hij het er prima op doet, met echt minimale olie verbruik..
Groet Robert
Han H

Bericht door Han H »

Vond 'synthetische technologie' ook al een verdachte marketing term. Maar had zelf wel even iets beter moeten googelen, zie nu inderdaad overal semi-syntheet en half-syntheet staan. Groet, Han
Raph

Bericht door Raph »

Oud draadje inmiddels, maar wel interessant. Een onderwerp als dit is - en blijft - altijd relevant.

Afgelopen maandagavond was ik in België en ging opeens het oranje olielampje branden. Uiteraard ben ik meteen gestopt en om het oliepeil te controleren. Resultaat: een droge peilstok. Na het toevoegen van een liter Valvoline Maxlife 5W-30 die ik bij me had zat er in elk geval wat olie op de peilstok, maar het hield niet over. Dus ik ben meteen op zoek gegaan naar een nieuwe fles. Uiteindelijk vond ik bij de Esso Minderhout langs de E19 geschikte olie: 0W20 van het Belgische merk Lubricare die voldoet aan de ACEA 5 en API SN specificaties. Het bleek best wel een lastig te vinden goedje...

Vandaag heb ik een onderzoekje gedaan wat de meest geschikte olie is om bij de hand te hebben als het olieniveau laag wordt (of het lampje nog een keer aangaat). Uiteindelijk is de keus gevallen op Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 New Generation. Ik heb meteen maar een fles van 1 liter en een van 5 liter gekocht voor in totaal 62 euro. Die 5 liter gaat mee op vakantie naar Bulgarije.

Over de motorolie heb ik verschillende reviews gelezen en die waren behoorlijk positief. Zijn er toevallig forumleden die ervaring hebben met deze 5W-30 motorolie?
AWD = All We'll Drive

Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar

Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
subfan

Bericht door subfan »

Hallo Raph,

5-30 mag als bijvulling, volgens het boekje.
Vul zelf tussen de beurten ongeveer 1ltr. Eurol 5-30 bij

Iets anders:
Onze motoren hebben een ander probleem met het oranje lampje voor het oliepeil.
Volgens mijn dealer zijn er meerdere XV die hiermee een hardnekkig probleem hebben, dwz onregelmatig inschakelen terwijl er olie zat in zit!
Zelf 3 jr geleden vanuit Italie hetzelfde als jij.
Compleet aangevuld, maar bleef branden.
Pas na 250 km uit.
Sindsdien, tot nu, 6-7 keer hetzelfde op willekeurige momenten bij rustig rijden.
Alle keren hooguit 1/3 liter bij moeten vullen tot max.
Ook na niet bijvullen kan het lampje uitgaan of uitblijven de volgende dag of na enkele km.
Soms is alleen het kannetje weg en enige tijd later het uitroepteken.
Mij is gezegd het oliepeil zelf regelmatig te controleren.
Doe dit goed, teveel olie is ook niet ok, heb er al eens een liter uit laten halen.
Rij hiermee al zo'n 55000 km rond.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Raph

Bericht door Raph »

Dag Ben,

Goed om te weten dat het een bekend probleem is met het oranje olielampje. Een keer of vier heb ik via Torque Pro gepobeerd om de melding te resetten, maar dat leverde geen resultaat op. Pas nadat de auto een half uur had stilgestaan bleef het waarschuwingslampje uit.

De komende tijd ga ik het oliepeil met de stok in de gaten houden, om een beeld te krijgen van het olieverbruik.

Met de auto is inmiddels 165.000 gereden. Vanaf anderhalve ton raden meerdere olieproducenten aan om over te schakelen op 5W-30.
AWD = All We'll Drive

Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar

Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
quikfit

Bericht door quikfit »

Dat jullie op lampjes afgaan. :-O Gewoon peilen via de peilstok,die liegt niet....doe ik zo'n 2 a 3 keer per maand.
Helaas zijn er tegenwoordig zat auto's waar geen eens meer een peilstok in zit...dan kan het niet anders.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
sufos

Bericht door sufos »

Het is maar net hoe je het bekijkt. Waarom zou je 2 a 3 keer per maand peilen als je een lampje hebt ;-)

Overigens, zelf doe ik het meestal eens per maand en uiteraard voor een vakantie. Maar als je een tijdje een auto hebt weet je wel wat over het eventuele verbruik van de auto.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
quikfit

Bericht door quikfit »

sufos schreef: 07 mei 2025 19:01 Het is maar net hoe je het bekijkt. Waarom zou je 2 a 3 keer per maand peilen als je een lampje hebt ;-)
Omdat het stuk kan gaan...of foute waardes door kan geven. ;-)
Rond de duizend a 2000 kilometer peilen kan geen kwaad...auto's kunnen ook zomaar beginnen te lekken.(dat heeft niets met het olieverbruik te maken.) Kortom...trek die kap gewoon eens open. :-p

viewtopic.php?t=6157
subfan

Bericht door subfan »

Niet te snel.
Ik wist niet eens dat er zo'n lampje op zat, totdat ie aanfloepte na een snelle lange vakantierit van een goede 1200 km.
In Italië gecontroleerd als zijnde bijna vol!
Heb toen ook geleerd dat deze XV olie gebruikt bij snelle ritten en minder bij rustig toeren.

Je hebt gelijk in het feit dat je beter handmatig controleert dan op het lampje gaat wachten.
Toch geeft het een ietwat onrustig gevoel als iet brand.
Zoals gezegd in mijn eerdere post, doe het dan wel goed.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
menno out

Bericht door menno out »

Als het olielampje brandt, ben je eigenlijk al te laat. Er is dan namelijk al extra slijtage gaande. Regelmatig handmatig peilen, en dan ook even de andere vloeistoffen checken kan geen kwaad.
Voorstellen: viewtopic.php?t=6452
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
quikfit

Bericht door quikfit »

menno out schreef: 08 mei 2025 11:12 Als het olielampje brandt, ben je eigenlijk al te laat. Er is dan namelijk al extra slijtage gaande. Regelmatig handmatig peilen, en dan ook even de andere vloeistoffen checken kan geen kwaad.
Het is het olieniveau lampje wat bedoeld wordt,niet het oliedruk lampje. ;-)

viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon

Bericht door DucATIRadeon »

hier ook in de MY15 outback het gele/oranje oliekan lampje aan gehad met " oil level low" melding, deze geeft aan dat de peil laag is.
eerste keer schrok ik ook en meteen aan de kant (tijdens inrijden) en bleek olie net boven de onderste gaatje van de peilstok te zitten.
1L 5W30 bijvullen (whatever in de tankstation winkel ligt) en klaar, nivo is dan vrijwel altijd op max (bovenste gaatje bedekt beide kanten).
heb ook altijd een liter in de kofferbak liggen.
mijn olie verbruik is gemiddeld 1L op 13000~15000km, precies genoeg om te weten dat er een onderhoudsbeurt aan komt.

het schijnt dat deze sensoren wel eens "gevoelig" is afgeteld. ik merk op dat deze sensoren mogelijk ook kunnen "plakken"
Plaats reactie